Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Stopper med avl
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:35

Hej,


Jeg vil lige veje stemningen.


En del af dem jeg kender som avler, vælger at stoppe pga. finanskrisen (det er umuligt at få penge for dyrene). Jeg kan selv kun tilskrive mig den flok fra 2012. Vi får i år to føl og her i år sætter vi kun en enkelt hoppe i fol, fordi vi har noget frostsæd vi skal have brugt.


Herefter bliver alt avl stoppet. Hopperne bliver enten solgt, lånt ud eller aflivet.


Hvordan har I det med situationen?


Mvh.


Malene


0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:43

Vi er først lige startet!


Vi købte vores avlshoppe i august sidste år - ifolet - så vi venter 2 føl her i år (har lånt en hoppe der også er ifolet).


Jeg mener stadig pris og kvalitet hænger sammen så man BURDE kunne få en god pris for gode afkom.


Der må komme et tidspunkt hvor der er mangel på unge heste med de små årgange der er.




Jannie

Grafiker | Sydvillegaard
Øgårdens Sammie

Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx


Venter 2 føl i 2011 efter
Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA

BH Zack/Wanderer/Matcho AA

0
0
Svar på denne tråd
 
 burde.....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:56

Det er godt at der findes optimister. Jeg håber du får ret, fordi det er jo super spændende at avle!


Hmmm jeg mener selv at de føl jeg forsøgte at sælge sidste år var af en god kvalitet.


Jeg kunne bla. ikke engang få 20,000 for et DV ærespræmieføl. Helbror til en hoppe der var var i finalen til eliteskuet som føl, også til eliteskuet som 2 års og på trods af ekstrem dårlig rideprøve (valgte desværre den forkerte rytter) blev fløjhoppe i vallensbæk. Den hoppe rides forøvrigt af Katrine Sandholt og skal gå 5 års i år... Jeg gemmer den slags afkom og så må jeg selv ride på dem til den tid ;-) Meeeen satme ik om jeg vil avle, når det skal være på den måde.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Frustrerende..
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:07

Jeg har også valgt kun at sætte een hoppe ifol i år.. Har som ny avler, stadig ikke solgt nogle afkom!!

Det er jo ligesom ikke så sjovt, men håber da at udviklingen vender. Jeg mener jo så også at hingste holdere burde følge med udviklingen og sætte bedækningspriserne kraftigt ned...

Hvad hjælper det at vi skal give 10-15.000 i bedækning, når føllene ikke engang kan koste det ved fravænning.

Jeg gir det nogle år endnu og prøver at satse på det tyske marked i stedet med min Hannoveraner hoppe.

- Men trist er det!!


Kommende føl 2011:

BH Romanov - Lauries Cruisador & Tailormade Temptation - Crelido

0
0
Svar på denne tråd
 
 avl.......
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:23

Min teori:


Rideheste sælges stadig også til gode priser.


Føl, plage og andre ikke rideheste er meget svære/umullige at sælge.


Vores første afkom er 4 år i år, jeg har endnu ikke solgt nogen afkom og venter i år 4 føl, og forventer at i fole 5-6 hopper, vores mål er at sælge hestene som redene 3-4-5 års og ikke som føl.

Jeg tror ikke tiden er til at sælge føl i øjeblikket, hvis man i foler sin hoppe skal man havde plads/råd til dens afkom, til de er til at ride på, ellers skal man IKKE i fole.


Dem som ikke tænker over om de har plads/råd, til at holde hestene til de er redne ødelægger markedet ved at sælge billigt ud.


En rigtig hest er en Trakehner!

www.stutteri-selsoe.dk

Venter i 2011:

Kancún / EH. Sixtus / EH. Tivano

Kancún / EH. Connery / Herzkönig

EH. Sixtus / Kostolany / Pidroneur

Fly Society xx / Adenauer / Ibikus

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:46

Jeg er enig med Janus faktisk. Men skal ikke avle for med salg for øje, med mindre man har de pladsforhold, der kræves til at opbevare føl til de er 3-4 år gamle og faktisk er redet nogle måneder.

Føl kan stadig sælges ved fravænning, men er de ikke solgt der, så forvent intet salg til de er rideklar. De år der ligger imellem, der er langt de fleste usælgelige, hvis ikke man decideret vil forære det væk, og det ser jeg intet formål i altså.


Mvh


Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige en tanke
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 11:01

Det med at beholde afkom til de er redne kan jeg snildt se fordelen i.


Hvis man siger man avler for at sælge føllene, så er det vel heller ikke planen kun lige at få omkostninger hjem? Jeg mener 20-30.000 for et føl, det giver vel ikke ligefrem overskud når ALLE omkostninger tælles med. Ved godt der er forskel på sædprisen men alligevel. Og de er vel de færreste føl der sælges for 75+.


Jeg har helt droppet føl på min hoppe, hun bliver i første omgang ridehest. Så må vi se. Men jeg gider ikke det avl for arbejdets skyld. Og jeg vil osse gerne se hvad hoppen indeholder først.




Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 11:11

også stoppet ihvertfald for nogle år. Jeg ifoler ikke før jeg har fået solgt nogle af dem jeg har. Jeg gider ikke bruge så meget tid og mange penge på dyr som nærmest skal foræres væk. Iøvrigt har jeg det svært med at sælge mine dyr, så på alle måder er det bedst at stoppe med at lave flere.


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 Halløj...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:08

Ja, vi er så hoppet over i den helt anden ende af grøften


Vi venter i år 3 føl, og har til foråret planer om at ifole 6 hopper.


Vi har aldrig haft problemer med at sælge vores - men vi har dog også mulighed for at beholde vores til de er redet, hvilket helt klart er en fordel


Mvh Anna


Skærgården Connemara


3 Connemarahingste til avlsbenyttelse


www.skaergaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 finanskrise osv
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 14:23
Hej Malene

Jeg syntes virkelig finanskrisen har ramt hårdt,og det er trist så mange der stopper med og avle, men forståeligt,jeg syntes hele tiden at der hvor man skal sætte prisen ned er hos avlerne, og det er altså forkert, jeg ser det her lidt som en pyramide,og det er både dyrlæger, hingste stationer, foderforhandlere osv der også burde tænke lidt på det , for uden avlere , ingen heste, ingen der skal bruge dyrlæge , ingen der skal bruge hingstesæd, foder osv osv,ærligt så syntes jeg at man skal starte foroven og sætte priserne lidt ned igen,og ikke kun bede avlerne sætte prisen ned på deres dyr,jeg ved der er mange dyrlæger der heller ikke har så meget og lave, de siger der er ikke ret mange handelsundersøgelser nej hvorfor, fordi folk har ingen penge, og avlerne har ikke mulighed hver gang for at kun og sætte til,så der bliver ingen handel, jeg siger ikke det her i ond tone, men jeg syntes at man ligger et voldsomt pres på hesteavlerne, jeg ser tit skrevet at hesten er for dyr, sæt den ned til 5000 kr så bliver den sikkert solgt inden for en uge, pu ha ...ikke nogen drøm for en avler og skulle gøre det.

Jeg siger ikke at alle heste kan koste mange penge, men kostede de lidt mindre og producere , så tror jeg også mange avlere ville have råd til og tage et lille tab i ny og næ, men det her er helt gak.

Jeg håber det hele vender om et par år og der er nogen der har mulighed for at holde skindet på næsen, og så håber jeg det igen bliver bedre hestetider for os alle.....

mvh Hanne (come) stutteri-hoya
0
0
Svar på denne tråd
 
 Økonomi
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 14:45

Nu dykker jeg så i den modsatte grøft og higer efter dyrer bedækningspriser. Selvfølgelig vil vi alle gerne have fantastiske hingste på vores hopper for ingen penge. Men ved at sætte bedækningspriserne NED, så vil det kun gøre at endnu flere sætter deres hopper ifol til et alt for mættet marked. Så nej hingstestationerne skal ikke sænke prisen tværtimod. Flere tænker en ekstra gang over at ifole deres hopper og vælger måske kun den (de) bedste hopper - ergo vil føllene blive det bedre fordi det hele rent faktisk ender med en naturlig udskillelse af for dårlige avlsdyr. Snakker man så om "avleren" der kun har en enkelt hoppe, men som rent faktisk er af så god kvalitet så den kan lave føl der holder prisen hjemme, ja så finder man jo nok også pengene til bedækningen. Kan man ikke holde prisen hjemme, så skal man lade være.


Men nej sæt bedækningspriserne op og gør heste eftertragtede igen istedet for at fortsætte denne ustyrlige avl af alt for mange halvdårlige føl. Nu ved jeg godt at en enkelt skriver at hendes ærespræmie føl ikke engang kan sælges for 20.000, men er det ikke også fordi at markedet er for mættet???


Jeg tror vi er på rigtig kurs at der er færre og færre der vælger at avle. Der vil blive tyndet ud i markedet, hvilket vil få priserne på hestene til at gå op igen, fordi efterspørgsel og udbud nu engang hænger sammen. De der avler nu og har råd til at beholde afkommene, vil være dem der kommer til at tjene penge om nogle år, fordi at markedet så igen vil være mindre grundet at mange vælger at stoppe med at avle.


Det er blot min mening, og vi får se om nogle år om jeg får ret. Men bedækningspriserne må FOR GUDS SKYLD ikke sættes ned.


Mvh

Anette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har siddet og læst denne tråd
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 15:05

og synes at det er nogle virkelig gode betragninger I kommer med. Jeg er ikke selv avler, det har jeg ikke råd til.


Jeg kan kun sige at flere af jer har fat i noget ved at indse at man skal have plads til at beholde afkommet. Det gælder faktisk for al avl, man kan aldrig være sikker på at have solgt ved fravænning hvad enten det gælder heste eller hunde, katte eller marsvin for den sags skyld.


Det virkelige arbejde kommer først ved fravænning! For selvom en godt tilredet unghest kan give en god slat penge til den slunkne staldkasse, så har I også til den tid lagt både en god del penge samt en god del tid i hesten og det får I ikke igen, men så må arbejdet forhåbentlig bære lønnen i sig selv idet I så har mulighed for at følge Jeres afkom og se hvordan det udvikler sig til og det er jo heller ikke dårligt som sådan :-)


Jeg har en kammerat som går op i avl. Han har avlet nogle gode islandske føl men kan ikke få den pris de er værd så nu har han også valgt at stoppe.


Kvalitet koster penge og der er kun køberne til at betale og de har ikke så mange penge mellem hænderne på grund af krisen.


Jeg kan god se argmenterne for at hingsteholderne også må sætte prisen ned, men I vil jo også gerne have gode hingste og det koster jo også at føre en hingst frem og der er jo nok også "nitter" imellem ikke bliver til det man har regnet med og igen er der kun forbrugeren til at betale og det er Jer hoppeejere.


Min holdning har altid været at hvis man skal "lave penge" på hobbyavl så skal man have et godt handyr!!

Som hobbyavler skal man være glad hvis der står "0" når udgifter og indtægter er gjort op.


Jeg har kun prøvet med hesteavl få gange. Begge gange med en islænderhoppe jeg havde. Den ene gang var for at lave en konfirmationsgave til min datter. Da vi så nåede konfirmationen var hun ikke til islændere mere!!! Så han blev solg og jeg måtte købe noget andet til barnet enbetydende med underskud. Den anden gang var for at have en "afløser2 til hoppen, hvor føllet så døde i hende 2 måneder før foling med hvad det så gav af dyrlægeudgifter en lørdag aften + efterbehandling!! Så det var kun udgifter uden resultat.


Men vel er det da dejligt med afkom men i disse tider er vi nødt til at se fremad for ellers er det at vi er nødt til at sælge under værdien.



MAN BLIVER ALDRIG FOR STOR TIL EN SHETLÆNDER


Mor til Lenette Martinore født 1991 :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 man har jo lov og have forskellige menin
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 15:10

Hej


Jeg kan sagtens se det du mener, men stadig holder jeg på at der er nogen andre foruden avlerne der også må tage et tab, og jeg mener også der skal være plads til det hele, det har der været før hvorfor så ikke igen...


Det vil altid være et meget ømtåleligt emne, og så klart hvis bedækningerne skal stige , så skal afkommet også, jeg tror ikke der er mange der gider bruge meget dyre hingste og så sælge afkommende for lave priser, men måske jeg er gal på den... og fordi sæden som du skriver burde stige, er det jo ikke ens betydende med bedre avl... ikke i mine øjne.



0
0
Svar på denne tråd
 
 købspris kontra udgifter
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 15:46

Jeg kigger jævnlig på markedes annocner pony/købes, og jeg undre mig tit over, hvor lidt folk vil give for en pony/hest.


I det lange løb - ja bare på et år eller to - er det jo ikke prisen der vejere så tungt. Hvorfor regner folk med at kunne finde en god pony eller heste til 5.000-10.000 kr

Det koster ofte fra 1500-2000 kr om måneden at have opstaldet en hest, dertil kommer udstyr, smed, undervisning og dyrlæge.


De køber måske den billige hest, men vil de noget med deres ridning (ud over bare at tøffe rundt) skal der altså ofres nogle flere penge.


Vil man have en hest der har gang eller kan springe skal man ofre noget mere når man køber hesten. Til gengæld ofre man somregel det samme på opstaldet en hest, dertil kommer udstyr, smed, undervisning og dyrlæge.


Hvorfor ikke købe et godt føl istede for at ifole ens egen hoppe der måske ikke er nogen speciel god avlshoppe.


Har man hesten i bare et par år er købsprisen often en lille brøkdel af de udgifter man har haft på hesten.

Hvorfor så ikke ofre pengene på en god pony/hest så man kan komme lidt længere med sin ridning og sin hobby.


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er kun glad
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 15:57

det er måske en lidt barsk overskrift - man kan vælge 2 ting i krisetider skære ned stoppe eller øge produktionen og så gemme eller sælge til lavere priser. Jeg har valgt at øge produktionen - forsøgte at sætte 6 hopper i fol sidste år - grundet uheld og andre ting kom kun 2 i fol. I år sætter jeg jeg 3 eller 4 hopper i fol. Det skal siges at jeg normalt gemmer mine føl til de er 3-4år gamle. Dog vil jeg nok selectere lidt hårdere i hvad jeg gemmer og så sælge resten til de priser jeg kan få.


Der vil også i fremtiden være brug for rideheste.


Hilsen Per T


www.aafoto.dk

www.salgshest.dk

www.stald-hejbol.dk


"HUSK AT LEVE MENS DU GØR DET"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kvalitet...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 17:07

Jeg sidder her og læser en yderst spændende tråd! Tak for det alle sammen.


Jeg er forholdsvis nystartet avler, fik mit første afkom i 2002, og har de sidste år virkelig måtte overveje nøje hvordan (og om) jeg skulle forsætte. Jeg fra start kun bedækket hvert andet år, og her trukket føl på begge mine stamhopper. Netop for at give mig selv plads og luft til at kunne beholde føl og plage, til de kan rides, ifald de ikke blev solgt ved fravænning.

I et avlsforbund (DOA) hvor anatllet af bedækninger det sidste år igen er faldet, og hvor salgspriserne på også gode heste daler og daler, har det været fristende (som mange af jer andre skriver) at stoppe med at avle.

Jeg er omvendt nået til den konklussion, som jeg også kan læse ovenfor, at vi står i et markede som er mættet, der er mange heste i omløb, til meget billige penge. Jeg har dog en (måske naiv) tro på at de gode sportsheste, stadig er efterspurgte, og har derfor målrettet min avl dette. I DOA har vi en lang tradition for at værne om racekarakteristika, og det skal vi også hvis racen forsat skal have sin berettigelse! Men i mine øjne bliver vi også nød til at være fremsynede, og se på hvad vores heste kan og skal bruges til. Balancen ligger for mig et sted imellem disse to poler, med avlsmål på den ene side, og købernes behov og efterspørgsel på den anden, og så længe jeg kan få økonomien i det til at hænge sammen, forsætter jeg mit mål om at lave gode Oldenborge, som forhåbentlig kan begå sig i sporten på lige fod med gode heste fra andre forbund.


Dressur/avlsemne sælges! Almsgaards Oblate ef. Stuntmann af Hvarre/Labri Hjortelund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Priserne skal ned
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 17:45

Jeg har også læst tråden, og jeg er faktisk meget enig i at det er alt for dyrt at være avler og jeg har den modsatte formodning af Anette - at de dyre bedækningspriser gør at mange vælger en billigere hingst til deres hoppe - og dette betyder jo som oftest dårligere kvalitet. Hoppeejerne vil jo avle alligevel, og vælger så noget billigere.

Det er helt forrykt at en bedækning koster det dobbelte af en forventet salgspris hvis man "kun" avler et ok afkom - der ikke lige går på fløjen eller til eliteskue.

Jeg tror desværre at resultatet af de her forrykte priser kommer til at betyde at markedet oversvømmes af dårligere heste, og at kvaliteten kommer til at falde.


Hvad løsningen er er jo ganske svært.

Jeg vælger for første gang nogensinde at ifole alle hopper, men da KUN fordi jeg i år har leaset mig til en super super hingst - jeg kunne IKKE få råd til at gøre det samme om jeg skulle købe mig til bedækninger til dem alle, når jeg ikke vil gå på kompromis med kvaliteten.

Til gengæld går jeg så imod strømmen og dumper prisen på bedækninger ved hingsten - en god hingst bør ikke koste en formue - det er noget af det eneste vi avlere kan gøre for at hjælpe og sikre kvaliteten i nedgangstider!




www.barakah.dk

Opdræt af Fuldblodsarabere


Eksklusiv avlshingst - POSTER - "on lease" i 2011.

Super smukt hoppeføl efter Champion forældre sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Barakah
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 20:45

Kan kun sige jeg er helt enig med dig. Jeg tror desværre også at avlere vælger billigere hingste til deres hopper, så jeg tror også hingste ejere skal overveje om det ikke var bedre at skrue prisen lidt ned ( og på den måde få lidt flere bedækninger) end at miste kunder.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pt....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 00:38

Jeg har selv avlet heste i rigtig mange år og det bliver kun dårligere og dårligere rent økonomisk og hestene bliver bedre og bedre så det hænger ikke sammen...


Pt. Jeg forstår ikke helt de du skriver du har forsøgt at ifole 6 hopper men kun 2 drægtige og i år vil du ifole 4 men hvis så du er lige så uheldig som sidste år så er der ikke meget at selektere og dine afkom skal da godt nok koste mange penge hvis du skal have det til at løbe rundt medmindre du synes underskud er ok i årevis.


At øge sin produktion kræver at der kommer føl.


Jeg kan kun give Hanne (Come) ret at omkostningerne er blevet for store kontra indtægter.


Hvor er de billige Hingste jeg har ikke fundet nogen for der er ikke nogen så det kan ikke blive et problem at avlerne kun bruger dem,selv de unge og uprøvede Hingste koster stadig et forholds stort beløb..


Jeg har i flere år i træk været uheldig ikke at få hopperne drægtige (Unge Hopper)så ved godt hvad det vil sige ikke at få føl som man brænder så inderligt efter men så har man jo heller ikke noget at sælge så nemt er det...


Jeg har avlet siden halvfjerdserne og købte bla en åring på aktion i 1976 for 10.000kr det kan man også idag så tiderne ser ikke for godt ud


Mvh Susan


Kallemosegaard



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er også
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 08:46

i grøften som nystartet avler, eller dvs. at jeg har fået lavet mig en avlshingst og så låner jeg to hopper i år.... Og ser hvad fremtiden føre med sig.






http://dphorses.dk


RM Caiser. Nykåret DSP hingst

e. FS Champion De Luxe/Antario N


Ponyer tages i ridning og kommision

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stopper ikke med at avle
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 09:14

Hej Alle


Super godt indlæg....

Interessant at høre hvad andre avler gør i denne tid!


Jeg har også avlet i mange år

siden 1990.


Det jeg gør er at jeg KUN avler på de absolut bedste

hopper . Jeg har en del hopper og det har da været svært

at priotere nogle frem for andre, men det er vejen frem

for mig. Kun de absolut bedste hopper i avlen.

Og nøje udvalgte hingste ......

Så kan jeg kun håbe det er det rigtige valg og at køberne

er der.

De hingste jeg vil bruge i år er "desværre" i den lidt dyre

ende, men jeg håber køberne også syntes afkommene blir

interessante ligesom jeg syntes det.

Jeg har ikke besluttet mig for hvor "lidt" eller hvor

"meget" jeg ifoler i år men ingen tvivl om at det blir

mindre end sidste år.


VH Tine



www.stutterietkirsebaergaarden.dk



Lækre oldenborg hopper sælges


Super godt tysk foder sælges

Fuldfoder i pilleform.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skræmmende læsning
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 09:27

Kære alle,


Det er jo på sin vis dejligt at få bekræftet at det ikke kun er mine afkom der er tæt på umulige at sælge. Jeg tror helt sikkert at I har ret i, at afkom der kan rides dvs. fra 3-4 års som kan sælges... Men hvad kan de sælges for? Når jeg kigger på markedspladsen er det jo ikke just positivt, det jeg ser... Det ser jo ud som om, at det et føl bør koste, koster en ridehest pt. Jeg er klar over at der er stor forskel på kvaliteten og uddannelsesniveauet... En anden ting er prisen hesten står til salg for, men hvad bliver den rent faktisk solgt til?


Koste, hvad det koste vil... Så skal jeg have solgt ca. 8 heste i år... Det bliver sikkert en kamp uden lige!


Mht. sædpriserne... Så kan jeg godt se perspektiver i begge udlægninger... Men vil man som hoppeavler smide en dårligere hingst på sin hoppe, hvis man ikke forventer at få et salgsbart afkom? Så avler man, som tiderne er nu, til slagteren og ikke rytteren?(mig informeret er hestehandlerne også helt underdrejet)


Det giver da nogle overvejelser om, hvilken retning dansk hesteavl skal gå i? Jeg giver flere ret i, at når så mange stopper med hesteavl, ja så vil der om x-antal år mangle gode rideheste... Men det er da blod, sved og tåre som tiderne er nu. Jeg er godt nok frustreret over de krav der stilles til hestene vs. priserne... Fordi ja, hvis man kigger på markedspladen... Så skal hesten være uden fejl og mangler, uddannet til M og helst ikke koste mere end ca. 60 kg.. Det giver jo INGEN mening!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avler eller ej
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 09:49

Jeg venter mit nr. 2 føl her til april.


Hende jeg fik sidste år, har vi besluttet at beholde, da jeg har fået et helt specielt forhold til hende, da hun desværre kom galt afsted da hun var to mdr.


Jeg vælger så ikke at ifole mere på min hoppe, hun skal igang med at blive redet og så sælges, om det så er lettere at sælge en hoppe der ikke har lavet noget de sidste 2 år, men som kan øvelserne til M, når hun er blevet redet op igen, det ved jeg ikke. Det er jo så et sats jeg må tage, og så tage den derfra, heldigvis behøver jeg ikke sælge, da vi bygger stald hjemme, så får plads til dem alle, men tiden skal også være til det.



Har fået det smukkeste hoppeføl efter Blue Hors Zack

0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende tråd
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 11:12

At købe et føl ved fravendig er en lottokupon. Hvordan ser den ud som 3-4 års ? For at den skal kunne sælges skal den kunne gå gennem røntgen osv. Derudover skal den rides til - hvilket nok vil sige 3-4 månedes ridning a 5.000 - 6.000 kr. pr. mdr. Hvem er køber til hesten hobbyrytteren eller den professionelle.


Dvs. at disse ungheste alle skal koste omkring 75.000 kr. pr. stk. såfremt de er fejlfrie. De fleste almindelige lønmodtagere har ikke lige 75.000 kr. eller mere på bogen. De skal lånes via kassekredit, forbrugslån eller kreditforeningslån. Her kommer finanskrisen ind. Banken/kreditforeningen siger måske nej, også selv om det er billigt, nu at låne penge.


Markedet skal nok vende, der skal bare afdrages noget gæld først.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi stopper desværre også
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 11:56

hejsa


Vi har ikke sat noget ifol de sidste 3 år, det sidste føl i 2008 døde desværre under folingen på grund af at dyrlægen var for sent til at komme og tilmed var flabet over for os. Men det er nu ikke på grund af det at vi har valgt at stoppe.


Vi har fyldt op med heste i stalden og der er flere rigtig gode heste imellem, men desværre også flere hopper som er ved at være oppe i alderen.


Vi har kostet og kostet på uddannelse af hestene, men jo mere vi bekoster jo flere krav stiller rytteren. Vi føler at rytteren er vil have en GrandPrix hest til ingen penge og det kan nu en gang ikke lade sig gøre - jo det kan det vist man som avler sætter så mange penge til ved at være dum nok til at sende hestene i ridning til 4-5000 kr. om måneden til beridere mv. For de penge kan hestene som regel ikke løse hjem igen. Så skal den virkelig være kanon.


Men rytterenes større og større krav om at den skal mindst kunne gå La klasserne, være stævnevandt, ikke kigge, være trafikvandt, trailervant, ikke rokke med ørenene er virkelig til at få glæden ved at avle til at vende med pilen nedad.


At være avler er som en lus mellem to negle, du er nødt til at betale hvad det koster hos hingsteholderen, dyrlægen, beslagsmeden, berideren osv. og til rytteren/køberen som gør alt for at prutte dig ned i pris på hesten du har kostet en del uddannelse i.


Og selv om man bruger det bedste af det bedste og hele tiden er med i front, så er man stadigvæk nødt til at tage det afkom der kommer. Og det kan være aldrig så god en hoppe eller hingst. Det er tilfældighedernes spil.


Det værste for den danske avl er at der er nogle formidlere som henter rigtig mange heste i Tyskland af god kvalitet og sælger dem herhjemme. Det går selvfølgelig ud over os.


Vi har avlet siden 1990 og har oparbejdet en god hoppestamme, som nu desværre går til spilde, hvis ikke at der kommer nogen som vil tage over.


Det tager lang tid med at få udviklingen til at vende, men folk er nødt til at stoppe med at avle og i hvertfald tænke sig rigtig godt om før de sætter noget i avlen. For det er med til at holde priserne nede på kvalitetshestene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl kontra salg
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 12:37

Nu har jeg læst det meste af denne tråd, og jeg synes det er en rigtig god debat.


Jeg har fulgt med i min mors DV-avl (sidenhen har vi også prøvet lidt DSP-avl) fra jeg var helt lille og til hun stoppede for 5 år siden. Der hvor jeg måske kan se nogle af problemerne, er både de store omkostninger, der er ved at ifole og opfostre føl, de forskellige avlsforbunds avlsmål/"moderigtighed" og specielt købers forventninger. Desuden har der i en lang årerække været en stor stigning i avlen af "middel" og "hul-i-hegnet"-heste, så markedet på dette punkt er overfyldt. Her burde der være selekteret MEGET bedre.


Med hensyn til det økonomiske, tror jeg desværre, det er svært at gøre så meget ved. Der er en tendens generelt i samfundet til at alting stiger; foder, løn til dyrlæge, smed o.l. Jeg synes dog også som en del andre, at hingsteholderes priser er ret så horrible, men på den anden siden, kan jeg også godt se pointen med at sættes prisen ned, er der måske flere, der vil sætte "middel"-hopperne i fol.


Jeg vil desuden give avlsforbundene en del af skylden. Nu kan jeg selvfølgelig kun tale af egne erfaringer med DV og DSP. Jeg synes simpelthen der er blevet alt for lidt plads til hobbyavleren (trods Casper Cassøes seneste udmelding om, at dem skal der også være plads til). Hvis ikke du kender nogle, der kender de rigtige, er det stort set umuligt (stadig ifølge mine erfaringer) at komme frem med et ellers super afkom især, hvis den så ikke er efter en af de "rigtige" hingste. Avlsforbundene har alt for travlt med at kigge på ejer og stamtavle i stedet for det enkelte individ. Selvfølgelig skal der ikke avles på hvad som helst (igen vigtigt med en selektering af materiale), men der skal være plads i avlsforbundene til at avler og især hobbyavler kan komme med nye spændende kombinationer.


Der er gået alt alt for meget mode i avlen, hvem er in og hvem er yt. Og det gør det ikke bedre at køberne "kun" vil have super ekstraordinære rideheste, der helst skal ligne Tortillas eller andre topheste og være kåret i RDH (her er vi så tilbage til avlsforbundene og de "rigtige" navne). Og det endda uanset om køber så er LA-rytter og aldrig bliver andet, hyggerytter, eller toprytter. Førhen (80-90'erne) var det stadig muligt at sælge føl og plage til rimelige priser, da mange ryttere/andre avlere sagtens kunne se potientalet i de unge heste og selv gerne ville præge deres kommende ride-/avlshest. I dag skal den helst være tilredet, kåret og stævneklar før køber overhovedet vil kigge på annoncen. Og det koster for avler, men køber vil ikke give prisen, fordi "middel"- og "hul-i-hegnet"-hestene trækker prisen ned på en ridehest.


Jeg synes generelt det er en meget ærgelig udvikling, der er sket på hestemarkedet, men jeg håber da at sol, måne og stjerner tegner for en bedre økonomisk situation og køberne begynder at se mere realistisk på deres valg af kommende hest, så der kan blive en fornuftig sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel.


Puha det blev et meget langt indlæg. Håber dog nogen af jer får det læst helt igennem. :)

Til sidst vil jeg bare sige, jeg tager hatten af for jer avlere, der fortsætter. Der skal rigtig meget mod og vilje til i den her branche. :) Selv håber jeg at kunne lave et DSP-føl i ny og næ, når jeg har overskuddet til det.


Med venlig hilsen


Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Denne tid
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 13:10

må da også være hård ved hingsteholderne ?


Medmindre de har pengestærke investorer.


Lego sælger jo godt i krisetider; så BH holder jo nok skindet på næsen, men de mindre hingsteholdere må have det svært.



Mvh Janni


" Deres garanti for Ratata "






0
0
Svar på denne tråd
 
 Skærer også ned
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 21:40

Jeg har avlet i en del år med 2 hopper og har såmænd avlet meget stille og roligt med et føl pr år i gennemsnit.


Men de seneste 3 år har været trælse. Stigende foderpriser kombineret med uheld/dyrlægeregninger og absolut meget få og urealistiske købere.


Nu er mine seneste afkom ved at nå skelsår og alder og nu begynder interessen at vise sig. Tror faktisk også krisen i samfundet har ramtbunden og måske er der en vis stabilisering/forbedring på vej. Har lige solgt en 4 års vallak. Lækker, topavlet, prof tilredet, superflink og fejlfri...men stadig har det taget tid at sælge. Så har jeg 2 stk 3-års hopper og en voksen vallak hvoraf enten den ene hoppe eller vallakken skal sælges.


Jeg er faktisk ret glad for jeg ingen 1-2 års har for tiden.

De er næsten umulige at sælge.

Der er så et føl på vej i år da jeg havde en ret god bedækning til gode, men jeg tror ikke lige der bliver lagt flere føl i foreløbig.


Jeg binder penge i halen på de fleste heste der bliver solgt. Nogen af dem mange penge.

Folk tror de kan købe guld til ingen penge og det harmonerer ikke når man vil avle og ikke opformere men virkelig udsøge internationale tophingste, bruge frostsæd osv. Det anerkender køberne ikke og vil give det samme som for en hul i hækken hest.

Fint nok, men jeg gider ikke finansiere andres billige kvalitetsheste.


Endelig er jeg også blevet blødere med årene og ser meget på et rigtigt godt match mellem hest og køber så derfor beholder jeg dem hellere lidt længere.


Så jeg skal have solgt 1-2 mere og så beholde 1-2 stk til eget brug + de to avlshopper der nu bliver forfremmet til hamstere.


Ikke så mange bekymringer eller udgifter. Heller ikke så mange glæder men hver ting til sin tid.


Så må vi se på sigt. Har noget frostsæd liggende efter en tophingst jeg allerede har lavet et super hoppeføl efter...så måske en gang. Men kun måske.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Quarter Horses til salg.

Gode afstamninger. Egen avl.

Bl.a. 2011 føl efter Dun It With Charm.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 22:52

meget interessant debat.


jeg har valgt at forsaette med mit planlagte pogram, jeg kan se her ovre at gode heste igen er begyndt at koste penge... Og jeg har uden annoncer af nogen art flere forespørgelser på begge de afkom der kommer til sommer, skulle den ene være en hoppe er den solgt ubeset til export.


bedækningspriserne her ovre ER MEGET MINDRE end i DK, det betyder at der er flere der har råd til at bruge de hingste der har 'grading' i et eller andet forbund = heste med anderkendt afstamning = flere heste af bedre kvalitet... det er KUN TOP XX hingste der koster kassen, men de er så tilgængæld også så dyre at langt de færreste har råd, og man skal tilmed ansøge om at få lov til at købe en bedækning... de tager ikke hopper af en halvgod kvalitet.... jeg tror Mia/Barakah har ret med hensyn til at bedækningspriserne skal sættes ned, det gør det mere attraktivt for hobby avler at bruge en bedre hingst... der hvor jeg mener hingsteholder skal forbedre sig for at forbedre avlen er ved selection i hvilke hopper man vil tage ind... kan man se en hoppe ikke er egnet til sin hingst så bør man være ærlig overfor hoppeejer og nægte at bedække (ved godt det kan være svært med AI, men der ser man jo ansøger hoppens stamtavle som også kan give et hint af hvad man har med at gørre)... hoppeejer vil nok blive sur, men man sparer sin hingst for nedgørrelse ved at være far til dårlige afkom... jeg har personligt sagt nej til 2 hopper i år... jeg vil ikke være med til at sætte heste i verden som ikke er af høj nok kvalitet... dårlige heste er der nok af, og det koster det samme at fodre på en god hest som en dårlig....


der hvor jeg begrænser min egen avl er ved ikke at lave mere end jeg har plads til... sidste års føl var aldrig ment som salgshest, og på trods af tilbud fra en mulig køber så bliver hun her i stalden som afløser for hendes mor... Alle hopper her har vaeret i sporten, min lease hoppe har dog ikke, men er ud af en god gennemavlet hoppelinie, og har lavet afkom der går 120km i distance... min gamle hoppe har gået gruppe 2 løb, og min nye hoppe er stakes vinder.


jeg er dog IKKE enig i som der nævnes i tråden at hobbyavler bør bruge en top HINGST... hobbyavler bør som enhver anden seriøs avler gennemtænke sit mål, og være realistisk om sin hoppe... uanset hvor god en hingst du bruger på en dårlig hoppe så får du ALDRIG et super godt resultat, det eneste man opnår ved det er at vise dårlige afkom fra hingsten og det er med til at trækkepriserne på afkom efter netop ham NED....


bare fordi man har 2 huller under halen betyder ikke man er god nok til at blive brugt i avlen... og det samme gælder den anden vej, bare fordi man er født med en 'pistol' behøver den ikke skulle skyde


jeg kan se i Galopverden herovre at de dårlige og halvdårlige hopper slagtes i stor stil for tiden, det er den bedste løsning i mine øjne, det vil betyde at vi om 2-6 år står med en helt anden flok ungheste, nemlig heste af GOD kvalitet...




tror det var det meste af hvad jeg tænker.


vh Jane


Little Arabians

Passion for Polish


http://www.littlearabians.com



0
0
Svar på denne tråd
 
 lige som det
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 12:39

lige som det er nu med afsætning af afkom og stigende oliepriser som betyder stigende foderpriser skal man da endten have en god opsparing som man kan tære på , kun sætte de bedste hopper i fol eller pausere med avl.

jeg ved ikke om jeg syntes at hingsteholdere skal reducere deres sæd priser . det koster jo en del at markedsføre de hingste , men jeg syntes at de skulle udvælge hvem de ville bruge deres sæd på. det bliver godt nok en diskrimination af de her halvringe avlshopper og deres ejere bliver sikkert meget stødt , men hellere være bevidst om hvad det er for noget hoppemateriale man har også ikke avle på det end at stå med 3 afkom efter den som ikke kan sælges til andet end kg prisen slagtet fordi det er for ringe.

sådan som jeg ser det med priser på afkom koster et standard varmblodsføl 30 tusind og opefter . en 4 års som er i ridning uden fejl koster 75 tusind og opefter . hvis man ikke kan få de priser for dem er det ikke værd at rode med pga for store tab pr hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg stoppede for 3 år siden
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 15:33

priserne på bedækning, reg. foder og diverse dyrlæge besøg, kom så højt op, at det efter min mening var svært bare at få omkostningerne dækket ind ved salg. Tiltrods for at jeg havde gode stamhopper og mange gode resultater ved kåring og følskuer.


Jeg håber at krisen sætter en bremse i den kedelige udviklig, at alle pludselig skulle avle. Kunnne hoppen ikke rides, jamen så kunne den vel avles på.

Man kan jo håbe på, at dem med kvalitet og økonomi til at fortsætte, om et par år stiller gode seriøse afkom frem, som kan indebære en ordentlig salgpris, så udgifter ikke overstiger indtægter. Håber der nu kan ryddes op, i den store hestebestand af middelmådige avlsdyr, som egentligt burde ha været gode bøffer på en stegepande i stedet for.



IMC

Emdegårds amira søger nyt hjem





PER VOGNMAND 20285450 tilbud gives på gravearbejde, samt salg af grus og sten.

matrialer til ridebaner samt forbedring af bundforhold.

0
0
Svar på denne tråd
 
 den kære krise
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 17:15

Ja den har også ramt her. Jeg står også tilbage med de afkom jeg har avlet. Og min plan da jeg startede med at avle var at føllene skulle sælges ved fravænning ???. Det er så ikke kun krisen der er skyld i det men også et uheldigt møde med nogle snydere af købere.


Jeg stopper ikke med at avle lige i år. Men jeg skærer ned på antallet af ifolede hopper. Og så har jeg bestem mig for at sætte mig grundigt ind i mine hoppestammer og se om jeg skal beholde dem alle eller om der er nogle af dem der ikke er gode nok til det jeg vil-


Mht priser og føl, så sagde jeg til mig selv da jeg startede at kunn jeg bare få dækket mine udgifter på føllet (minus foder til hoppen), så var det ok. Så havde jeg råd til at ifole igen og dermed øve mig i at ramme det rigtige match :-) Så for mig er 15000 ok for et føl. Måske er føllet meget bedre end det, men jeg får mulighed for at gøre det jeg elsker og derfor er det okey. Jeg elsker arbejdet med at finde hingstene og se resultatet og føllene løbe rundt på marken


MVH Tina


Sælges:

Hoppeføl e BH Rosoff/solos Carex/leandro 20000

Hingsteføl e BH Leredo/solos Landtinus/Prismus AA 15000

Hoppeplag 2009 e Zardin/Solos carex 20000


Opstaldning tilbydes

7490. Ridebane m lys mm

0
0
Svar på denne tråd
 
 avl eller ridning
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 17:35

Er så heldig at stort set alle mine kan rides, og må indrømme at med det marked vi har nu, så bliver de fleste ikke ifolet igen.

Avl er super spændende, og er blevet bekræftet i at mine hopper er spændende avlsmateriale, men hvis ikke pris og kvalitet kan hænge nogenlunde sammen længere, så vil jeg dyrke den andel del af hestene som jeg også holder af, men som for mig er knap så spændende - ridningen.


Så medmindre der sker noget inden for den nærmeste fremtid (med salg af mine heste), så bliver der kun 3 hopper forsøgt ifolet.


Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd
 
 avle til eget behov
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 19:33

hejsa


super interesant tråd at læse og rigtig mange gode overvejelser.


vi har tidligere avlet en del, men stoppede med vores 2 afkom i 2004 og solgte da faktisk næsten helt ud, vi beholdte vores ene hoppe, Fadligt, som vi havde haft siden 1995, og så købte jeg en ridehest, for at komme igang med dette igen. i 2006 valgte vi at forsøge at ifole vores hoppe igen, men uden held i både 2006 og 2007, så i 2008 købte vi selv en hingst da dyrlægerne ikke mente der var noget til hindring for at hun skulle komme ifol igen, og så solgte jeg min varmblodsvallak og så skulle hingsten være min fremtidige ridehest.

i efteråret 08 købte vi også en rigtig skøn ponyhoppe, som vi ifolede med held i foråret 09, men vores ox-hoppe kom stadig ikke i fol. april 10 fik vi vores første føl i 6 år, og han bliver desværre nok noget større end forventet hvilket er lig med et fremtidigt salg, men vi har plads til at han kan blive her en del år, og i september 10 fik vi vores ældre hoppes ene datter hjem igen, og hun vil blive forsøgt ifolet i her i 11, både fordi det er en linie der har vist sig at give rigtig gode afkom og fordi jeg gerne vil have en arvtager, så her avles ikke med salg for øje.


Men da vi kiggede efter hingst til vores hoppe i 07, skal jeg da nok indrømme at jeg synes priserne var vanvittig høje, selv for unge uprøvede hingste, og det synes jeg stadig i dag.

Vi er rigtig glade for vi selv købte en hingst med de kvaliteter vi søgte i en hingst, og det til en pris som ville have givet os ca. 2 bedækninger inden for racen, og de ville være brugt for meget lang tid siden med den hoppe vi havde.

Jeg ved godt at rigtig mange hingsteholdere bruger uendelig mange penge på at kåre og promovere deres hingste, men jeg synes godt nok at kvalitets hingste er dyre idag.


ponyhoppen vi købte i 08 valgte vi at få slagtet fordi det viste sig at hun sindsmæssigt ikke var noget at sende videre og viser hendes føl tegn på at have noget af samme sind, så ryger han også, dog tror jeg hendes problemer kom af håndteringen af hende) og i det hele taget vil vi hellere aflive/slagte afkom af middel eller dårligere kvalitet end sætte dem til salg til alt for lav en pris.

Samtidig har vi altid kastreret tidligt hvis afkomene ikke var avlsmateriale, og selv valgt at holde på føl/plage, der kunne være avlsmateriale, og så kastrere hvis de med tiden viste sig ikke at være det.


og det er en af de ting jeg nogen gange ville ønske der var flere der ville gøre, kastrere de hingsteføl de får der ikke er avlsmateriale, da de så nemt ender som pirathingste, eller i de stambøger hvor kåring ikke er tilladt, som billige hingste af dårlig kvalitet, som hobbyavlere vil foretrække at bruge prismæssigt nu på lille Musse.

Og i det hele taget at man som avler er opmærksom på kvaliteten af sine afkom og tager ansvar når man laver noget af dårlig kvalitet.

Og samtidig hvis man ender med en skadet hoppe at man ikke bare vælger at ifole fordi så behøver man ikke aflive, men istedet ser kritisk på hoppen om hun har nogle kvaliteter, som man ikke kan finde andre steder.


Mvh

Mie


RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011


nu med ox araberne Miss Jay og Dagirr samt Dagirrs søn Bailey.


Bedækning ved Dagirr tilbydes i 2011, se præs for flere oplysninger





0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl og finanskrise
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 20:35

Vi avler ikke flere heste end der er plads, tid og råd til, at alle hestene har det godt.

Vi avler ikke i forventning om absolut at skulle sælge nogle heste i nærmeste fremtid. Men vi er også kun pt. hobbyavlere. Vores avl af Fuldblodsarabere er med egne hopper, leasede hopper og egen avlshingst. Det er kun et lille stutteri. Avler pt. primært for at få nogle gode hoppeafkom. Disse skal selekteres om nogle år hvor af en lille gruppe skal forblive til den videre avl. Resten vil komme tilsalg. Men hingstafkom ønsker vi gerne solgt som kommende vallakker før eller siden.

Så vi er ikke presset af finanskrisen. Men jeg forstår sagtens Jer som valgte eller vælger at stoppe delvis/helt i denne tid.

Mht. bedækningspris så sætter vi den ned i perioder fordi vi er "ukendte" og det samme med hingsten. Men det er klart til fordel for de hopperejere som ikke tør/har råd til at bedække med en dyr tophingst som har en god hoppe.

Men det er sidste avlssæson, at vi gør det. Hingsten skal i træning og vil med resultater samt forhåbentligt flere gode afkom stå til en højere bedækningspris og kun en fast pris, hvert år.

Vi skal vil ikke selv få brug for at brude ham i ret mange år til egen avl, men måske til enkelte salgsafkom. Han vil dog stå til rådighed for fremmede hopper.

Hvor prisen bliver sat nøjagtig afhænger af resultaterne, afkommenes kvaliteter og efterspørgslen.

Pt. hvor han er helt uden resultater, har kun et afkom med fire ben på jorden ( flere hopper venter føl efter ham i år) og han ikke er tilredet endnu, er der faktisk alligevel mange henvendelser på ham og spændende hvor mange hopper der kommer til bedækning i år. Men vi vil måske sætte ham en anelse under i bedæknignspris iforhold til de andre hingste i dk som har gode resultater og gode afkom pga. finanskrisen - når han de sidste "mangler" opfyldt. Det kan vi jo overveje imellemtiden.

Jeg har det personligt sådan at resultater er én ting, men en anden ting er om hingstene og ikke mindst hopperne avler godt. For det er i mine tanker for dyrt at promovere en hingst som ikke avler godt nok. Rart nok at se nogle afkom på forskellige gode hopper før man smider mange tusinde kr. i den og måske kun får få hopper ind til en finanskrisebedækningspris ?


Venlig hilsen

Laila


Purebred Arabian Horses

www.al-sarakah.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er helt enig
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 20:41

jeg syntes at ovenstående indlæg som mie har skrevet rammer fuldstændig plet med at hoppeejeren må tage ansvar om sin hoppe og se på om den overhovedet kan bruges som avlshoppe , det er nemlig her problemet ofte ligger , og vi kan især se det nu med mange middel føl, plage og ride heste til salg og markedet er fuldstændigt mættet af dem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holder også et avlerstop
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 21:09

holder også et avlerstop en tid. Umuligt at sælge. Er ikke så meget ude på at tjene noget.... det gør man ikke! Men der er for mange heste for tiden.

Når jeg begynder igen engang, bliver det "bestillingsføl" eller beholder føl.



frederiksborger.dk


en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen Jane
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 21:22

selvfølgelig skal hobbyavlere udelukkende bruge gode hingste.

Der er da ingen der skal bruge dårlige hingste.


At de også avler på hopper der er over middel anser jeg for en selvfølge.

Ellers er det ikke avl men opformering og det er der for meget af.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Quarter Horses til salg.

Gode afstamninger. Egen avl.

Bl.a. 2011 føl efter Dun It With Charm.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk tråd
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 21:29

Jeg synes at det er rigtig synd når man ikke få en rimelig pris for sine elskede heste men at hingsteejerne bør sætte prisen ned er helt hen i vejret. Hvis nogen hoppeejere går efter billige bedækniger så vil de altid være at finde uanset hvad. . .


Faktisk er jeg af en hel anden mening: Bedækninger til dårlige hopper bør være dyrere end til de gode. Tænk engang hvor dårlig reklame det er for hingsten når der vises halvdårlige afkom. Andre ser måske kun afkommet uden at have set hoppen og så vil det i folks øjne helt sikkert være hingsten skyld medmindre hingsten har nået at bevise sit værd med andre tidligere afkom og sikkert efter bedre hopper


En yderligere betragtning er at man ikke skal glemme hvilket hårdt arbejde der er med at uddanne og promovere en hingst for at den både bliver synlig, interesant og opnår resultater der gør den atraktiv for slet ikke at nævne hvor mange penge der skal til. Det tror jeg er de færreste der rent faktisk er klar over og dermed tæker over...


En sidste ting til at hjælpe med at sætte tingene i perspektiv, er at man jo kan deltage i en hvilke som helst higstekårring, der vil det meget hurtigt afsløres hvor få af de prægtige dyr, der rent faktisk er gode nok til at gå gennem nåleøjet. Jeg gætter på, at så man hvilken som helst af de kasseret hingste, gå rundt i et tilfældigt ridehus, isoleret fra de øvrige deltagende hingste, ja så ville man nok dåne og syntes hesten var fantastisk så højt et niveau kræves der af gode hingste i dag og dermed fortjener de, der gør sig godt også en høj bedækningspris. De er det værd og hænger ikke på træerne. Prisen på de gode afkom bør dermed ikke dumpes, som flere adre skriver vil det bare ende i en dårlig og urimelig priskrig for alle uden rimeligt formål for nogen, har man ikke mulighed og økonomi til at investere tid og penge i afkommet ja så burde man nok ikke avle.


Mine heste tilhører en lukket stambog hvor man kan avle på alt med en stamtavle uden nogen form for godkendelse. Det mener jeg ikke man skal betragte som en frihed eller ligegyldighed- nej her mener jeg virkeligt det er af højeste vigtighed at man sørger for at få afprøvet og bedømt hingste såvel som hopper og ikke bare avle med hoved under armen eller hvile på de laurbær man evt. har høstet i en showring:-) Det er ment på den søde måde og vi holder selv også meget af at deltage på show, men det er mest som reklame for vores stutteri og dyr og fordi det er hyggeligt at møde andre der avler arabere. De point vi opnår er ikke af vigtighed for os. Det skulle jo være verdens bedste dommere hvis de rent faktisk var i stand til at bedømme en hest , dens tre gangarter og eksteriør på under et minut:-) for slet ikke at nævne at galop slet ikke er en del af pointet for bevægelse!!!!


Det var vist alt jeg lige kunne fremkomme med i denne super gode og saglige debat.


Hilsen Nesco.







Wroclaw ox 4284 kåret og bestået 30 dages materiale prøve, kan benyttes til særlige hopper....

Wonderful-Arabians.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 21:36

Jeg kan godt frygte, at der er for mange af de etablerede stutterier, som må holde igen med afkommene, mens de mindre rutinerede fortsat avler på middel materiale. Hvis man kun laver 3-4 føl i sit liv, så kan man nok bedre bære et tab. Derfor tror jeg, at disse småavlere vil poppe op altid - også nu. Det giver i hvert fald ikke bedre kvalitet, hvis det kun er dem "uden forstand" på avlen, som avler. Så jeg håber, der er nogle af de rutinerede, som trods alt holder ved.


Jeg har shetlandsponyer nu, og her kan man virkelig også snakke om mættet marked. Jeg ved ikke, om jeg tør sætte nogen i fol, for der er ligesom ikke brug for afkommene - og hvad skal jeg selv med flere? Jeg nægter i hvert fald at avle til slagteren eller markedet!


Tidligere har jeg forsøgt mig med pintoarabere og været med i udviklingen af den blanding. Men "vi" blev også ramt af finanskrise, så jeg ved snart ikke, om jeg tør tro på, at de overlever.


mvh Stine



http://www.sk-farm.dk


Puslebord, blå skråstol (næsten ny) ammepude (ny) bortgives - skal afhentes!


Forskelligt babyudstyr sælges, bl.a. tvillingeklapvogn, voksipose, og Baby Skies madras.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Læse læse læse
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 22:28

Nu har jeg ikke fået læst alle indlæggene i denne tråd. Men jeg vil gerne præcisere hvad jeg mente med følgende;


Men ved at sætte bedækningspriserne NED, så vil det kun gøre at endnu flere sætter deres hopper ifol til et alt for mættet marked.


Nu er jeg jo nok indrettet på den måde at har man ikke råd til den rette kvalitet, så avler man IKKE. Så derfor tænkte jeg slet ikke over at man så vil bruge dårligere kvalitet fordi det koster mindre. Den ting eksistere slet ikke i min verden.


Nu er det jo Barakah-arabians leasede hingst jeg har valgt at bruge i år - måske (skal lige se ham live først ). Jeg er da taknemmelig over at han blive udbudt til en særdeles fornuftig pris, og det er da den eneste grund til at jeg overhovedet overvejer at ifole Estacia. Ville det ikke have været en mulighed at bruge ham, ja så ville bedækningen højst sansynlig have endt i over 20.000 kroner, hvilket jeg ikke har råd til i år. Så jeg må jo så modsige mig selv lidt at jeg har valgt at avle pga. en super kvalitet til lave penge.


Når det så er sagt så mener jeg stadig ikke at man bør sænke bedækningspriserne. Det kan godt være at man mister nogle få kvalitetshopper fordi ejeren så ikke har råd. Men jeg gætter på at det stadig vil give et bedre marked, fordi at unghestene pludselig vil have en større efterspørgsel og et mindre udbud, hvilket unægteligt vil få priserne til at stige igen. Det skal være sælgers marked og ikke købers. Men nu skal vi også huske at det er vores alle sammens skyld at markedet er blevet sådan. Ikke kun heste markedet, men også husmarkedet, jobmarkedet osv. osv. De fleste af os kan sikkert huske den helt store benzinkrig der kørte - netop denne krig er der jo flere eksperter der mener er grunden til at finanskrisen for alvor brød ud. Vi har levet godt i laaang tid og haft mange penge mellem hænderne - det er langt fra første gang i historien at det sker, så det er utroligt at vi ikke snart lærer det. Men mennesker er grådige, vi vil have mere og mere og mere.


Nej markedet skal tyndes ud, og det gør vi kun ved at fastholde bedækningspriserne så mange netop ikke har råd til at ifole. Gør de det alligevel med en dårligere kvalitet, så er de alligevel fallit efter et par år maks - synd for hestene - ja, meget. Men der er altid ofre for menneskers dumheder - desværre.


Mvh

Anette


0
0
Svar på denne tråd
 
 bedækninger
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 10:25

Hejsa


Anette, jeg kan følge dig rigtig langt hen ad vejen i forhold til flere af de ting du siger, men jeg tror at rigtig mange af de der avler proffesionelt er dem som virkelig ser på kvaliteten, mens det faktisk er hobbyavlere (ok den kategori er jeg jo så også selv under, men alver jo netop pga markedet kun til eget brug) og dem der lige skal trække et føl på Musse ude i stalden, fordi det jo kunne være sjovt, der giver den store overflod af heste på markedet i dag.


Jeg skal da også være ærlig at sige at der var en overgang hvor jeg synes hestepriser var skudt helt op gennem loftet, man kunn ejo næsten ikke købe en evt. skadet skovturshest uden at skulle smide min. 50.000,- hvor jeg da håber at med tiden vil vi få et marked, der er godt både for sælger og køber.


men jeg skal også være ærlig at sige at jeg tror kun der er en vej frem og det er en hård selektion af det materiale der avles på, samt en hård hånd i forhold til det man avler, dvs villighed til at kastrere hingsteføl inden videresalg = færre hingste til piratavl, og så at man bliver mere realistiske i forhold til de hopper man vælger at sætte ind i avlen, dvs. skadede hopper skal man se på egenskaberne hos og så være villig til at aflive/slagte hvis hoppen kun er middelmådig.


Vi har som tidligere nævnt selv været hårde i vores valg omkrng de hingsteføl vi har fået, siden 1995 har vi ikke solgt en eneste uden den har været kastreret, fordi vi, i samarbejde med andre avlere i starten, har vurderet at det ikke var avlsmateriale, og taget konsekvensen af dette.

Skadede hopper har vi ikke solgt, men i stedet aflivet/slagtet, hvis vi ikke anså dem som værende givende i forhold til den avl, vi ønskede at lave.


Men jeg tror som sagt at de fleste proffesionelle avlere allerede kører denne stil, det er hobbyavleren/rytteren man skal have en holdningsændring hos.


Mvh

Mie


RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011


nu med ox araberne Miss Jay og Dagirr samt Dagirrs søn Bailey.


Bedækning ved Dagirr tilbydes i 2011, se præs for flere oplysninger





0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilke hopper slagtes ?
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 13:41

Jeg har ikke læst hele tråden, men mange af indlæggene og jeg tror desværre at det er mange af de større stutterier med hoppestammer der er bygget op gennem præstationer der holder.

Årsag: De skal have økonomi i avlen.


En del avlere med 1- 2 hopper har rigtig gode indkøbte kvalitetshopper, men mange af de andre avler fordi "musse" er vores ridehest og det er hyggeligt m.m. at få et føl. Disse er så heldige (det mener jeg faktisk)alene at avle ud fra glæde og fornøjelse ved at se dyrene vokse og og blive solgt til en rytter hvor det vigtigste er at hesten kan følges på tæt hold o.s.v.


De ser omkostning på linie med hvad andre måske bruger på en uges charterferie og behøver derfor ikke at slagte deres hopper.


Omvendt er der mange steder hvor hesteholdet er en del af økonomi (en virksomhed) som skal give afkast og sådanne steder må man sige uden indtægter må der skæres ned, og de skal tage konsekvensen og slagte heste, - men jeg tror ikke det hermed at bliver avlshopperne fra den dårligste ende af hele hoppebestanden der nødvendigvis ryger på slagteriet.


Vi er så heldige at have solgt 3 heste den sidste måned, for første gang i over 1 år, men forvente med mindre dette fortsætter .... som minimum at reducerer vores hoppebestand fra 12 aktive til 4 - 5 stykker.


9 hopper er erklæret drægtige og skal have føl i år, og hvis vi ikke får dem solgt bliver de sendt til slagtning, uanset hvor gode de kan være ,for "foræres" væk skal de ikke.


....sagt af avleren der har bl.a. avlet nr 1 på militaryranglisten 2010, og 2 afkom på dressurranglisten 2010, 3 elitehopper, sølv og bronze for afkom, årets føl 2006 2 gange året føl i region 7, en hoppe der pt har 2 afkom blandt de 25 bedste på dressurranglisten 2011 ((på en hoppe der forøvrigt er solgt før nr 2 blev avlet).

0
0
Svar på denne tråd
 
 At erkende sine fejl...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 15:30

og lære af dem!


Engang længe før vi fik børn, havde vi hingste som blev brugt til avl og ridning. Jeg kan desværre ikke mindes at have afvist en hoppejer's hoppe selvom jeg, set i bakspejlet, burde have gjort det. Der er flere afkom som jeg ved har været rundt i systemet og som nu er døde. Heldigvis har vi også afkom som har klaret sig rigtig godt!


Mens børnene har været helt små har jeg ikke ønsket at have hingst og desuden så vil vi fremover kun have is- og shetlænder. Jeg har en drøm om, en dag igen at blive hingsteejer, men kun fordi jeg savner arbejdet med hingstene. Det skal være en shetlænder hingst da jeg har tabt mit hjerte til denne race .


Dog er fremmede hopper ikke drivkraften til, at jeg vil have hingst igen. Næste gang vil jeg også være mere kritisk med, hvilke hopper der får adgang til hingsten, så ingen papirløse og hopper af anden race bedækkes, hvis altså der overhovedet er interesse for ham. Er der ikke det så skal det være lige meget for han skal bruges for vogn og med på dyrskuer.


I gamle dage, dengang jeg boede i Sdr. Jylland, var jeg nabo til en ældre mand med hingstestation. Selvom jeg havde en hoppe i samme forbund som hans, så har han aldrig nogensinde prøvet, at overtale mig til at vælge HANS hingst til min hoppe!

Den taktik ændrede sig 180 grader da vi skiftede race. Her var en del af kotymen nærmest, at hvis du vælger min hingst, så kan jeg også godt li' dig. Hvis du ikke vælger min hingst, så kan jeg ikke li' dig!


Vi venter et føl i år og det skal vi beholde, så ingen panik der. Den hingst vi brugte sidste år kommer til Jylland til sommer, så jeg vil da overveje om vi skal bruge ham igen. Det kunne være sjovt at have 2 hel-søskende til vores 2 døtre


Min store dejlige varmblods hoppe som skal sælges, vil jeg selvfølgelig ikke ifole, medmindre jeg kan låne hende ud som rugemor.

Det er tilsyneladende svært nok at sælge hende som den fantastiske hest hun er, og kun een ting vil være værrere end at stå med en skøn ridehest til salg; nemlig at stå med to skønne rideheste til salg!


Endelig så vil jeg gerne tilslutte mig dem, som gør op mærksom på at det ikke kun er hoppeejerene / avlerene, som skal betale hele gildet. Både dyrlæge, smed, forsikring, foderlevenradør, annonceudbydere (!) og udstyrs forhandlere (både stald, mark og hesten) må regulere deres priser, hvis de vil være med til at øge indkomsten.

Hoppeejere bør dog være realistiske mht. hvem deres kundegruppe er og prøve at fundere over, hvor mange heste der avles i den kategori i forhold til, hvor mange kunder der er i samme kategori. Jeg tvivler da på at rideskoleheste, fritids og hyggeheste indkøbes til samme høje priser som mere ambitiøse ryttere køber hest til.



Hilsener


Anette Bech




Stor skøn varmblods hoppe, med unikt temperament, 5 år søger ny rytter, grundet ejers helbred.

Evnt. bytte islænder eller god shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Torben
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 15:54

Hvorfor ikke sælge de gode avlshopper, det er jo lige netop de hopper der er værd at få fingrene i, for dem som gerne vil have en avlshoppe?!


Jeg har lige selv i august sidste år købt en 14 årig ifolet avlshoppe og jeg fik hende bestemt ikke foræret :-)


Men i min verden hænger pris og kvalitet stadig sammen - så hvorfor ikke finde nogen, der gerne vil betale for 1-2 gode avlshopper - som de kan bruge i avlen.




Jannie

Grafiker | Sydvillegaard
Øgårdens Sammie

Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx


Venter 2 føl i 2011 efter
Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA

BH Zack/Wanderer/Matcho AA

0
0
Svar på denne tråd
 
 nogle tanker
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 17:30

groft sagt har hoppy avleren en stor andel i at oversvømme markedet med heste

men de er med til at holde hjulene igang på andre områder , her tænker jeg på køb af landejendomme , stald renoveringer og ny byg , de bygger også private ridehuse og lægger en masse penge til dyrlæger som så kan invistere i bedre apperatur osv. der sælges en masse hestefoder og landmænd har gode tider med wrap og halm salg . denne heste livsstil koster en masse penge at etablere og holde igang og det har de stor andel i.

jeg mener at der blev udarbejdet en rapport om hestehold eller noget lignende sidste år og der var danmark det land i verden som brugte flest penge og havde flest mennesker ansat i hestebranchen.

det hjælper så ikke på at der er for mange heste i dk og at nogle af de etablerede seriøse avlere overvejer at slagte deres gode avlshopper.

mit bud er at hver hoppe ejer skal ansøge om at få sin hoppe ifol ved en avlsgodkendt hingst

0
0
Svar på denne tråd
 
 avleri
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 18:04

Jeg har tidligere avlet i det ganske små, men eftersom jeg helt har opgivet at sælge under de omstændigheder der regerer nu, må jeg se i øjnene at der heller ikke bliver mere avl. Og det selvom jeg lige har investeret i landejendom med plads til flere heste end jeg har nu.

Jeg har egentlig holdt meget af spændingen ved avl og synes da også mine afkom har været af ok kvalitet, men som loven er nu, vil jeg ikke udsætte mig selv for mere irritation ved salg!

Men jeg glæder mig stadig over mine heste og planlægger da også 1-2 heste mere, men kun til min fornøjelse og aldrig mere salg.


Mine heste blir hos mig for fremtiden, til den dag de tager deres sidste åndedrag!


Ejer nu ENDELIG "et lille stykke af Danmark"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hobbyavler
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 18:13

Arne


Hobbyavlere kan være midst ligeså seriøse og have mindst ligeså gode avlsheste som de etablerede seriøse avlere.

Hobbyavlerne er ofte bare med en mindre bestand og dermed ikke momsregistreret.

Min min verden er hobbyavler blot en betegnelse for de ikke er momsreg..ikke noget andet.

Ellers snakker vi blot om de useriøse avlere der avler for sjov og blander alt muligt sammen uden at vide eller have ansvarsfølelse for hvad det bringer. Og, med hensyn til det er jeg kun enig med dig.

Men jeg forstå ikke, hvorfor der ikke bliver kastreret mange flere hingsteafkom som ikke er hingsteemner istedetfor, at lade køber stå for den regning ? Det har altså givet et utal af dårlige heste på markedet. Endvidere kunne alle hopper også skrues meget højere op i pris for at undgå de allesammen skal have et føl, hvis de ikke har kvaliteten til at avle.

Selv de etablerede avlere sælger ud af hingsteafkom i troen på de nok bliver snartlig kastreret hos køber. Men hingsten bruges til piratavl flere gange for den måske bliver kaseret ved forbesigtigelse før evt. kåring. Det har jeg set flere gange.

Få dog kronjuvelernne af alle de uegnede hingsteafkom og hingste som ikke bruges før salg. Det vil gøre meget ved det mættede marked! Kan man kritiserer markedet som avler når man ikke selv passer nok på, at der ikke bliver avlet på de dårlige heste som man selv har avlet ?

Det er altid nemere at kaste bolden videre til køber, men det er vel langt fra altid så klogt ?


VH

Laila


Purebred Arabian Horses

www.al-sarakah.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 vil gerne sælge
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 20:36

Vil absolut helst sælge dem, men det kræver at der er nogen der vil købe - og som ikke tror at man vil sælge bare de kan vil give 15.000 kr for hoppen.

PT forlanger jeg for de aktuelle Ifolede avlshopper mellem 40.000 og 100.000 kr + moms, mens de 2 ikke drægtige RDH hopper på 7 og 9 år koster henholdsvis 60.000 og 80.000 kr + moms, og jeg mener de har også bevist deres værd så meget som så unge hopper kan nå gennem deres afkom, samt deres halv- og helsøskende. Begge har bl.a. 2 generationer elitehopper på morsiden.

Kan sådan heste ikke koste dette skal de hellere slagtes også fordi så jeg ikke skal konkurere med nogen der har fået en tophoppe foræret og derfor senere kan sælge gode afkom til dumpingpriser til ulempe for min egen fremtid som avler.


Iøvrigt kan jeg tlslutte mig diskussionen omkring omkostninger, og da vi ikke selv er ryttere vil jeg mene at i øjeblikket er rideprøver en af de avlsforanstaltninger der kan spares på da hestene ikke tilnærmelsesvis forøger deres værdi eller deres afkoms værdi tilsvarende omostningen. Så vores hopper kommer indtil videre alene til en eksteriørkåring som er nødvendig for at kunne få føllet registeret i avlen.


Jeg har ikke oplevet personligt haft en eneste RYTTER der har spurgt til moderens rideresultat. Det er kun noget vi gør avlere imellem, og hvad er nytten så? -da vores kunder trods alt er rytteren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rytter-folket værdsætter ikke avleren
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 23:38

Vi har som tidligere nævnt avlet siden 1990 og det er kun sket én gang at vi har fået en rigtig god pris for et afkom og det har selvfølgelig været det hele værd. Men alligevel gør blandt andet krisen og rytternes vælgen og vragen af heste at det er surt at være avler pt. og derfor stopper vi.


På sin vis kan jeg godt forstå at folk gerne vil købe en god hest til færrest penge, da det er dyrt at have hest osv. Men det er som om 9 ud af 10 ryttere ikke værdsætter det arbejde avleren har gjort for at opdrætte den hest, kunden kigger på. Man spørger ikke til dens opvækst, har den fået de vitaminer og pleje og pasning osv. den skal have under opvæksten. Nej der er kun 3 ting rytteren har i hovedet.


  1. Hvad kan den gå af klasser?
  2. Har den startet stævner?
  3. Er den ren i røntgen?

og så selvfølgelig prisen.


Det er ikke individet de går efter. Hvis den er for dyr i rytterens øjne, så leder de straks efter en anden, der er billigere, hvis ikke de kan prutte prisen ned til det de vil give.


Samtidig ser vi gang på gang at de vælger ud fra prisen og ikke kvaliteten og så havner mange i at ville bytte sig til noget bedre. Det er som bekendt lige dyrt at fodre på en dårlig som en god hest.


I alle årene vi har været avler, har rytterene stillet stadig større og større krav til hestenes uddannelse. Og med de store priser på 4-5000 kr. pr. måned er det næsten umuligt at sende sin hoppe i tilridning og med henblik på sadelkåring osv. så er det begrænset råd til at have hesten ude i længere tid. Omend hestene har bedst af at være langtsom under tilridning og ikke paces frem, men det har avlerne jo ikke råd til. Det burde heller ikke være avleren som skulle lægge alle de uddannelsespenge i hestene. Det burde være sådan at avleren opdrætter hesten til den 3-4 år og kunne sælge den rå eller evt. let ryttervandt til kunden, som selv lagde uddannelse i hesten. Rytterene har i fuld enighed presset dette krav om mindst LA, helst mere i, før de vil købe den til spotpriser. Så får de selvfølgelig mest for pengene, når de ikke vil betale for uddannelsen. For det er man sjovt nok enige om.


Det er også svært, når der sidder en klike i ridehuset og sýnes at bestemme hvad en rytter skal købe af hest, alle er så kloge (bagkloge). Så det er ikke nemt, når rytteren ikke selv kan tage en beslutning, men at skulle lytte til hvad kliken mener, dyrlægens vurdering, beriderens vurdering samt i nogle tilfælde hovsmeden. Så er det ikke let at være den stakkels hest, kunden er ude og se på. Vi har kun solgt hest i de tilfælde at rytteren har haft ben i næsen til selv at bestemme hvilken hest det skulle være. Når man først lige skal hjem og spørge både ene og den anden, ja så bliver det ikke til noget.


Jeg vil give Torben Damsbo ret i at rytteren ikke spørger til avlshoppens egenpræstationer. Selv har vi fået flere hopper kåret i RDH osv., og det er efter Dansk varmblods ønske/avlsmål at så mange hopper afprøves i ridning for at fremme avlen. Men bliver det værdsat af rytterne så vi får mere for vores heste?

Nej, det gør det ikke....


For 10-15 år siden avlede man på alt og alle slags hopper og det er det vi slås med nu idag af middelgode heste rundt om i landet.


Vi har to supergode RDH hopper af holstener afstamning, Lobster/Lavallo som blot står og spiller deres gode tid, så vi håber da at der evt. kan blive et par bestillingsføl i 2011.


En 3. RDH hoppe efter De Noir er i ridning og helt super gående. Hun er lavet på en RDS hoppe med Bajazzo XX/Dan Senator. Så det kan godt lade sig gøre at avle godt på en DS hoppe, med det rette hingstevalg. Se gerne vores hjemmeside www.solbakkegaard.dk


  • Kom til Hingstedag i Viborg den 16. april 2011.
  • Se mere på www.hingstenet.dk/hingstedag
  • Sidste tilmelding af hingste den 15. marts.
  • Oplev bl.a. Mounted Games.
  • Se DK´s eneste kårede frieserhingst Wierd 409
0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt for meget avl, og for gode afkom
Forfatter: 
Dato:  27-02-2011 10:38

Min mening er at der er alt for mange der avler.

Alle har (heldigvis) deres egen maning om hvad der er god og skidt,

og det giver da heldigvis kulør i avlen.

Men når avlerne allesammen mener at de laver de bedste afkom og sætter priserne i top, giver det en kunstig og forskruet virkelighed.


Jeg vil sige vi har ikke oplevet problemer med at sælge heste,

og dem som har stået længest har faktisk været de billige.

Hos os er hestene så prissat efter kvaliteter,

og alle hestene har været rideheste.


Men så længe så mange tror at man kan sælge uredne heste til toppriser,

uden de iøvrigt er andet end søde, og måske har en enkelt kendt hest i stamtavlen, så kommer folk til at brænde inde med hestene.


Hos os og dem vi kender ligger der arbejde bag hestene, og vi har ingen problemer med salg.

Vi har en salgstid på ca 4 måneder alt efter hvad arbejde der skal ligges i hesten før den er salgsklar.


Gode heste sælger sig selv hvis prisen er korrekt,
og ikke mindst arbejdet bag.



Team Rahmberg

Dressur & Springning på hestens vilkår


Søges til køb.:
lyseblåt sadelunderlag og lyseblåt lammeunderlag.
Samt lyseblå bling bling pandebånd.


Vi har en bates spring sadel og en bates dressur til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  27-02-2011 12:48

i min verden er ublu pris 75-90 tusind kr for en 3-4 års varmlods dressur hest som ikke kan vises under rytter da den ikke er redet til . det er helt tosset og sådan en ville jeg aldrig købe da jeg ikke ved hvad jeg får. der er stadig avlere der sætter deres hest til salg til de priser med en video af hen hest der løber rundt med halen i vejret og det ser jo vældigt imponerende ud, men det kan bare ikke bruges til ret meget når man skal have en ny dressur hest, den skal pine død vises under rytter for at vi kan få et billede af hvordan den fungere som ride hest. det er ikke nok at den har gode gangarter , den skal også være ridelig , og villig til at arbejde. jeg vil gerne give over 100. tusind for en unghest men den skal være i arbejde , ellers er det som at købe katten i sækken og så vil jeg ikke give mere end ca 40 tusind da det kan være at den kun kan bruges som skovturshest selv om den traver og galoppere ind i himlen.


rutinerede uddannede ponyer får de gode priser for i disse år , men der er også postet mange penge i dem i form af undervisning og stævner . men der ved børnene/forældrene også hvad de får og det betaler de for .

så jeg tror at hvis man skal have en del penge for sine afkom er man nødttil at hive ridebukserne frem og få redet på de heste eller betale sig fra det. uredne heste får man simbelthen ikke solgt med mindre at man vil sælge med store tab

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2011 15:46

Mht at sætte bedækningsprisen ned, så kan vi jo på markedspladsen se at flere hingste har forskellige priser, alt afhængig af hvilken hoppe som den bruges på. Fx en OX hingst med den dyre bedækning til OX hopperne og den billigere bedækning til andre hopper. Andre hopper må vel også dække lille Musse og Lotte. Som løsning på sådan avl, kunne man måske bytte om på priserne, således at den billige pris udelukkende vil være til hopper som er kåret og den dyre pris er til Musse og Lotte. Man kan måske udelukke flere føl på hopper, som avles på fordi "den er sød".


Selv har vi pt kun en hoppe som vi avler på. Vores anden hoppe er 2 år. Jeg håber lidt at jeg kan overbevise svigerfar om at hun skal rides nogle år før hun skal ifoles første gang, for at hun også selv får lidt egenpræstation. Vi fortsætte så vidt muligt med at ifole vores hoppe. Hingsteføllene vil blive solgt, hoppeføl beholdt og evt. solgt senere, hvis de ikke udvikler sig til den avlshoppe vi håbede på. Jeg ønsker at få avlsfremgang og må jo se tiden lidt an med hoppeafkom. Dybest set passer krisen med godt, så jeg kan få et ridedyr ud af den 2 års hoppe næste år. Den hest jeg rider pt er til salg hos avler og bliver den solgt, skal jeg ned på min 1'er pony igen. Desuden passer træningsmængden for en 3 års mig gangske godt, jeg har arbejde, kæreste, barn, hund og kat ved siden af hestene og har også andre heste at nusse om, så det passer mig rigtig fint at hun kun skal rides let.


Håber på sigt at ha 2 hoppe at avle på, det er så hygsommelig med to føl på marken...;o)


Rideheste sælges eller lånes ud i nærheden (6200), se præsentation.


Købes: PC, mørkeblå til forben og bagben, evt. med klokker, pæn stand.


Lille hus sælges, se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 HØRT HØRT!!!!!
Forfatter: 
Dato:  27-02-2011 23:10

Lene Hell:


Fx en OX hingst med den dyre bedækning til OX hopperne og den billigere bedækning til andre hopper. Andre hopper må vel også dække lille Musse og Lotte. Som løsning på sådan avl, kunne man måske bytte om på priserne, således at den billige pris udelukkende vil være til hopper som er kåret og den dyre pris er til Musse og Lotte. Man kan måske udelukke flere føl på hopper, som avles på fordi "den er sød".


jeg er SÅ ENIG... eller som minimum gørre som jeg, at det er SAMME PRIS UANSET RACE, og KUN tage hopper ind med anderkendt afstamning i de forbund min hingst er godkendt til at afkom kan få foreningens hestepas.


Little Arabians

Passion for Polish


http://www.littlearabians.com



0
0
Svar på denne tråd
 
 Arne 3 og Lobelle
Forfatter: 
Dato:  28-02-2011 13:19

Meget enig med Arne 3! Jeg er (normalt) rimelig seriøs dressur-rytter, og jeg vil godt give gode penge for en lækker unghest, men KUN hvis jeg kan se den under rytter og prøve den. (Med den hest jeg har lige nu gjorde vi en undtagelse og købte en to-års på marken, men det var da et kæmpe sats og udelukkende fordi vi kunne have hende hjemme. Jeg er heldigvis rigtig rigtig glad for hesten, men jeg køber nok ikke på den måde igen uanset.)


Så hvis jeg skulle købe en ny god unghest, ville jeg lægge meget vægt på ordentlig og skånsom tilridning og rigtig gerne championat - vel at mærke med godt resultat. Til gengæld ville jeg altså også være villig til at betale for hesten. Mit udgangspunkt ved køb har netop været køb af unghest til at træne og starte stævner på i mange år, så jeg er kræsen, men til gengæld skal jeg også nok betale avleren for det gode afkom.


Jeg forstår ikke helt at nogle avlere sætter lækre rideklar ungheste til salg uredne. Det er selvfølgelig helt vildt svært at definere, hvornår det er værd at tilride før salg, men det bør i hvert fald overvejes grundigt. Det behøver vel iøvrigt ikke være en berider.. Jeg har selv lånt og startet stævner på nogle rigtig fine heste, der så blev solgt rigtig godt. Det samme har flere af mine dygtige veninder gjort.


Lobelle: Forstår egentlig ikke helt hvorfor det er så træls at rytterne søger rådgivning før køb? Jeg har personligt flere gange købt unghest ved selv at køre land og rige (og udlandet evt.) rundt og prøvet og filmet for så efterfølgende at spørge min træner og de dygtigste af mine veninder til råds. Jeg har helt klart mine egne meninger, men kan nu godt lide at høre andres også. Især lagde jeg meget vægt på min træners mening, der var trods alt en grund til, at jeg red undervisning ved netop denne underviser flere gange om ugen i mine mest seriøse perioder :) En (efter min standard) god unghest er en stor investering, og jeg har som sagt købt for at beholde i flere år.. Jeg ville normalt komme en gang selv og prøve hesten og filme, vise videoen til min træner og så prøve den min. 'en gang sammen med min underviser.


Nå, det var lidt et sidespor ift. første indlæg. Tror bare stadig at der findes seriøse købere til de bedste af afkommene, hvis de er redne.. Forstår dog godt at det er næsten umuligt at få det til at løbe rundt for avlerne! Min hoppe får også føl snart, men det forventer jeg heldigvis også bare at kunne beholde og først evt. sælge engang efter unghesteklasserne :) Har ikke umiddelbart planer om at lave flere føl, avl er simpelthen for dyrt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ansvar hos forbund..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2011 13:53

Jeg mener ikke det gør noget, hvis avlsforbundene kan lærer af hinanden. (Dermed ikke sagt at alle heste skal ligne hinanden! Racepræg er vist en anden snak ;-))


Hos de islandske heste mister en kåret hingst sin avlsgodkendelse, hvis hingsten bedækker "udenom" og det er vel fair nok.


Der er også tydelig prisforskel på is-heste med og uden papirer, især når de er tilredet.


HN tillader ikke bedækningsannoncer for hingste uden papirer og så burde de heller ikke tillade kårede hingste at annoncere med priser til "hul i hegnet føl"..



Bare min mening


Anette




Stor skøn varmblods hoppe, med unikt temperament, 5 år søger ny rytter, grundet ejers helbred.

Evnt. bytte islænder eller god shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til TW
Forfatter: 
Dato:  28-02-2011 22:16

Selvfølgelig må køberne rådføre sig inden køb af hest, men igennem vores lange avlsperiode har det blot været synligt at mange ryttere ikke selv har kunnet tage stilling til hvilken hest de skulle købe.


Vi har flere gange fået en handel slået i stykker på grund af en dyrlæges vurdering, som gjorde at køberen ikke turde købe unghesten, og som endda vor egen dyrlæge har sagt god for. Unghesten har vist sig at holde som ridehest, idet den idag er 12 år og har været redet stortset fra den var 4. Det samme med en anden hest, som i dag går mod sit 21 år og stadigvæk er aktiv. Dette var endda en af landets bedste dyrlæger som stemplede den som uegnet som ridehest. Hesten kan i dag alle øvelser til GP og heldigvis var der en anden køber som turde satse på den.


Et andet eksempel er at en hovsmed sagde at vor hest havde sur stråle i alle 4 ben til en kunde. Da smeden skulle beskære nærmere, fandt han intet, men kunden var allerede væk.


Andre eksempler er at køberen har haft en veninde med ude og prøve hesten, men ikke selv turde sætte sig op og prøve og det har gået fint. Så er det man tænker: Køb en træhest.....


  • Kom til Hingstedag i Viborg den 16. april 2011.
  • Se mere på www.hingstenet.dk/hingstedag
  • Sidste tilmelding af hingste den 15. marts.
  • Oplev bl.a. Mounted Games.
  • Se DK´s eneste kårede frieserhingst Wierd 409
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider