Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Drægtig avlshoppe??
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 22:30

Jeg har i november købt en drægtig dv hoppe på 8år som har fået 3 føl tidligere. Nu er jeg helt rå inden for avlen, så jeg håber i kan hjælpe mig lidt. Hun har termin 2.maj 2011 burde jeg ikke snart begynde at kunne se lidt mave? Jeg har fået at vide at hun er konstateret drægtig efter 90 dage. Hun er meget tynd, da hun har gået med føl ind til december og ikke fået helt det foder hun har haft brug for hos den tidligere ejer. Hun er dog begyndt at tage lidt på nu, men jeg syntes ikke jeg kan se noget der ligner en gravid hestemave.

0
0
Svar på denne tråd

hey hjælp til dig
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 22:34

hva foder du med og du ved godt du ska doble foderationen de sidste tre måneder af drægtigheden samt give wrap af libitum. kan du evt sætte billede ind af hende og du kan evt få håndprøvet hende. har du fået give hende hendes virus abort vaccinationer osv

mvh steph

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 22:50

Man skal da ikke bare give dobbelt op af foderet de sidste tre mdr. De skal da specielt foder til drægtige hopper eller der skal laves en bland-selv-foderplan med ekstra vitaminer/mineraler/FE/protein.

Mht om hun evt. stadig er drægtig, kan der købes graviditetstests til heste eller dyrlægen kan håndprøve hende.

Om du burde kunne se maven nu, er meget individuelt. Min egen hoppe er knap halvvejs og er ikke blevet så meget større, eneste tegn er en smule "hængevom" (hun har også tidligere fået 2 føl).

Rideheste sælges eller lånes ud i nærheden (6200), se præsentation.

Købes: Proff. Choice mørkeblå til forben og bagben, evt. med klokker, pæn stand.

0
0
Svar på denne tråd

Drægtig avlshoppe??
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 23:09

Hun fik natur müsli fra st. hippolyt da jeg købte hende og det får hun endnu. Hun får 900g natürmüsli 3l havre fordelt på 3 måltider + 1kg. gulerødder til nat og wrap ad libitum. Jeg har tænkt mig at køre hende over på equilac fra st. hippolyt her de sidste 3mdr.

Nu kan det godt være det er et lidt dumt spørgsmål, men kan man godt håndprøve hende når hun er syet i skeden? Jeg ved faktisk ikke om hun er vaccineret mod virusabort.

Jeg har desværre ikke fået taget billeder af hende endnu.

0
0
Svar på denne tråd

min fodres sådan her
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 23:26

min ska fole om halvanden måned hun får 1 kg lucerne 1200 gram suregrow samt 600 gram havre og wrap af libitum ca 20 kg om dagen. og hun 600 til 800 gram suregrow før hun var i de sidste tre måneder af drægtigheden resten var det samme

mvh steph

0
0
Svar på denne tråd

Håndprøve
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 08:38

Dyrlægen håndprøver gennem endetarmen, så det har ikke noget at sige at den er syet.

Derimod skal man tage forholdsregler når den skal fole da den ellers risikerer at revne på kryds og tværs, så den bliver svær at sy igen.

Vi giver Salvana Mineral og fordobler bare mineralerne de sidste 3 mdr. Selve foderrationen bliver kun sat op ved behov.

0
0
Svar på denne tråd

håndprøvet
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 18:34

Nu kommer dyrlægen på torsdag og håndprøver hende. Jeg håber godt nok ikke at det er en nitte. Jeg har jo stukket næsen op efter et Soreldo føl.

0
0
Svar på denne tråd

Håndprøve
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 12:04

Nogen er imod at håndprøve lidt langt henne i drægtigheden...

Jeg synes det er rigtig rart at få scannet sin hoppe - når den er længere end 120 dage henne kan man scanne den udvendig fra og behøver ikke at gå ind i den.. Plus man som oftest kan se hjertet på scanner og kan se om følle har det "godt"

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Håndprøvning
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 14:15

Christina du skriver at nogen er imod at håndprøve så langt henn i drægtigheden. Er der nogen risici ved det?

0
0
Svar på denne tråd

Håndprøve
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 14:53

Nogen mener at deres hopper har aborteret efter en sen håndafprøvning - men om den ville have gjort det under alle omstændigheder er jo ikke til at vide..

1000'vis af hopper bliver håndafrpøvet sent i drægtigheden uden at tage nogen som helst skade...

Jeg foretrækker personligt bare at få dem scannet... Det gøres under maven på hoppen og eneste gene er lidt koldt sprit som bliver "piftet" på scannings stedet..

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan kan man
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 17:55

..scanne uden på maven med al den pels de har? Skal de barberes så? måske dumt spørgsmål, men tænkte bare lige Og er det alle heste-dyrlæger der har sådanne scanningsapparater til "udvendig" brug eller hører det til sjældenhederne?

0
0
Svar på denne tråd

barbering
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 20:48

Jeg har aldrig oplevet at det har været nødvendigt at barbere..

Så længe dyrlægen har en scanner som de bruger til det andet "repro" arbejde ja så bør den være god nok.. Der skal bare et andet "scanningshoved" på..

0
0
Svar på denne tråd

scanne uden på
Forfatter: 
Dato:  19-01-2011 10:34

Jeg scannede sidste år mine uden på - med mindre succes...

Uanset hvor meget scannergel der kom på så kunne den kun scanne igennem under bugen foran yveret hvor der så godt som ingen pels er. Kunne så se bagbenene på det ene føl og ved den anden hoppe kunne jeg ikke finde noget.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider