Logo used for printing
Ryttersnak
Avl

høj bagtil
Forfatter:  Bianca ♥Prada♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-11-2009 22:20

Min plag på 1½ år er noget høj bagtil.

Nogle siger det er helt normalt at de vokser i etaper og ser lidt mærkelige ud engang imellem.

Andre siger det skyldes forkert fodring?

Hvad mener i? Hvad er jeres erfaring?

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 helt normalt
Forfatter:  Maria Hyllested (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-11-2009 22:27

Mine erfaringer med 1½ års plage, er at de ofte er groet fuldstændigt fra hinanden. Det kommer i etaper, og de kan sagtens være meget høje for eller bag til.

Men selvfølgelig skal man være obs på om de får det de skal have af vitaminer og mineraler m.v. for ellers kan de nærmest gå i stå i udviklingen, eller udvikle sig forkert og langsomt.

Hilsen Maria

Danske Sports Ponyer - er også også for voksne!

jeg har også
Forfatter:  Lotte Miller (Skriv besked)
Dato:  01-12-2009 17:59

en der er 1½ år.

Hun har nærmest lignede en skibakke, der var en forskel på 7 cm. mellem for og bag.

Det er der heldigvis ikke længere, nu er der knap 4 cm forskel.

I det her tilfælde, skyldes det lige så meget at hun har været meget igennem i hendes korte liv; nyreslag, voldsom lungbetændelse....og det hjælper bestemt ikke på udviklingen.

Og som Maria skriver, skal man være obs på, om det man giver dem er godt nok? For de nok vitaminer, mineraler, kalk og proteiner. Alle sammen er uhyr vigtig for hvordan hesten skal fungere når den er voksen.

Plagen har fået noget foder som skulle dække hende ind. Det gør den også tildels, men ikke godt nok. Jeg ved at hun kan komme op på 2 cm forskel, og det er lidt bedre end 4 cm.

Så jeg er gået over til noget, som i manges øjne er den helt forkerte fodring, men jeg har en halvsøster til hende, som er vokset op på det foder. Og hun fejler intet i skroget.

Man skal et halvt øje på mængden af fodret man giver plagene og et halvt øje på plagen, for om det er effektivt eller ikke virker.

Min erfaring med foderplaner er at, de kan passe efter normer og regler og paragraffer, men de kan også virker ikke rigtig til hesten. Altså enten bliver hesten for tynd eller også bliver den for fed. Så man skal have et halvt øje på hver ting.

Ligeledes er det også vigtigt at, plagene er godt dækket ind med stråfoder. Vores plage er blevet fodre med 25 % wrap og den sidste del hø. Og så deres kraftfoder ved siden af selvfølgelig.

Man kan godt sige det held måske i nogens øjne, men 7-9-13, jeg har aldrig døjet med nogen af mine heste har haft kolik og mavesårs problemer. De er blevet tjekket på kryds og tværs for mavesår, der er ikke en af dem, der har det.

De får det stråfoder de kan spise og er på fold lige fra kl. 6 morgen og til det bliver mørkt om aftenen, om vinteren.

Altså går de ikke inde i en stald hele dagen, de får masser af frisk luft, også selvom det regner og sner. - de kan gå ind i løsdriften og få ly og lidt stråfoder hvis de vil det.

Om sommeren går de ude hele døgnet og kan gå i ly for varmen og insekter.

Og med en plag der vokser som vores gør, Bianca, skal de ud og røre sig. Det er godt til hele deres skelet og muskelatur at de har mulighed for at røre sig. Senerene osv.

Forædlet old.hoppeplag sælges - se billeder og info under "Millers Malou" på www.staldmiller.dk

høj bag til
Forfatter:  Sofie (Stengaard) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-12-2009 16:53

Jeg kunne ikke være mere enig med de ovenstående indlæg. Vi har i særdeleshed den ene af vores stammer, hvor de bare vokser så uens. De bliver sløve, og grimme fra de er 1,5 til de er 3,5 og så pludselig, når man nærmest er parat til at trække dem til slagter, vokser de til- og så er det jo bare historien om den grimme ælling om igen! Omvendt har vi andre af stammerne hvor de vokser fuldstændig harmonisk, og igennem hele forløbet har flot pels og gnist i øjet. Vores plage får hø og halm, stort set efter ædelyst og så får de en mineralblanding+havre, og så er den vigtigste faktor nok at de går på fold fra 7 morgen til 17 eftermiddag.

Som jeg ser det er der en stigende misforståelse i foder, efter princippet om at mere er bedre, det er efter min bedste overbevisning forkert, tværtimod kan det lede til vitamin forgiftning, hvis ikke foderplanen bliver afstemt. Så alt med måde- prøv evt. at spørge din dyrlæge om ikke han/hun kan være behjælpelig med en fodersammensætning, eller også på den lokale foderstof.

Held og lykke med din plag :)

Venlig hilsen Sofie

Stud. Med. Vet.

http://www.Stengaard-haslev.dk

Atlas Stengaard

årets hingst i dsp 2006, til avlsbenyttelse!

4 års BRDH Springhoppe m. 9/9 i spring sælges! se præs.

Helt enig
Forfatter:  Camilla *Stutteri Vica* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  03-12-2009 08:18

Min nu 4 års hoppe.. Årh, allerede 4 år.. Sindsygt! '

Når, men hun har hele vejen vokset enormt harmonisk, har på intet tidspunkt været grim og skæv som sådan. Hun har gennem hendes føl og plage år, fået Stud and young stock fra Spillers og ellers gået på fold fra 7 morgen til 16-18 stk. om aftenen.

- Men derimod min kusines hingsteplag, som nu er solgt, han har bare vokset rigtig grimt og skævt. Det har passet med, at hver gang vi skulle til shows, så har han valgt at vokse. Virkelig upassende for en hingst der skal vise sig frem..!

Stutteri Vica - Avl og salg af welsh sec. D

v/ Vicky Stolberg og Camilla Alring

En gang Welsh, altid Welsh.....

Højere bagtil
Forfatter:  Lamos ♥lobri♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  08-12-2009 10:59

Det er meget normalt, at en plag er højere bagtil, så længe den stadig vokser.

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo