en der er 1½ år.
Hun har nærmest lignede en skibakke, der var en forskel på 7 cm. mellem for og bag.
Det er der heldigvis ikke længere, nu er der knap 4 cm forskel.
I det her tilfælde, skyldes det lige så meget at hun har været meget igennem i hendes korte liv; nyreslag, voldsom lungbetændelse....og det hjælper bestemt ikke på udviklingen.
Og som Maria skriver, skal man være obs på, om det man giver dem er godt nok? For de nok vitaminer, mineraler, kalk og proteiner. Alle sammen er uhyr vigtig for hvordan hesten skal fungere når den er voksen.
Plagen har fået noget foder som skulle dække hende ind. Det gør den også tildels, men ikke godt nok. Jeg ved at hun kan komme op på 2 cm forskel, og det er lidt bedre end 4 cm.
Så jeg er gået over til noget, som i manges øjne er den helt forkerte fodring, men jeg har en halvsøster til hende, som er vokset op på det foder. Og hun fejler intet i skroget.
Man skal et halvt øje på mængden af fodret man giver plagene og et halvt øje på plagen, for om det er effektivt eller ikke virker.
Min erfaring med foderplaner er at, de kan passe efter normer og regler og paragraffer, men de kan også virker ikke rigtig til hesten. Altså enten bliver hesten for tynd eller også bliver den for fed. Så man skal have et halvt øje på hver ting.
Ligeledes er det også vigtigt at, plagene er godt dækket ind med stråfoder. Vores plage er blevet fodre med 25 % wrap og den sidste del hø. Og så deres kraftfoder ved siden af selvfølgelig.
Man kan godt sige det held måske i nogens øjne, men 7-9-13, jeg har aldrig døjet med nogen af mine heste har haft kolik og mavesårs problemer. De er blevet tjekket på kryds og tværs for mavesår, der er ikke en af dem, der har det.
De får det stråfoder de kan spise og er på fold lige fra kl. 6 morgen og til det bliver mørkt om aftenen, om vinteren.
Altså går de ikke inde i en stald hele dagen, de får masser af frisk luft, også selvom det regner og sner. - de kan gå ind i løsdriften og få ly og lidt stråfoder hvis de vil det.
Om sommeren går de ude hele døgnet og kan gå i ly for varmen og insekter.
Og med en plag der vokser som vores gør, Bianca, skal de ud og røre sig. Det er godt til hele deres skelet og muskelatur at de har mulighed for at røre sig. Senerene osv.