Logo used for printing
Ryttersnak
Avl

Hvor meget tærer det på hoppen at die?
Forfatter:  Azina ♥Mal Mir♥ (Skriv besked)
Dato:  30-11-2009 20:01

Hejsa,

min hoppe taber sig pt.

Godt nok bruger de også energi på at holde varmen (løsdrift), men hun har aldrig været til at slanke før hun blev sat i fol. Altid oldenborger-tyk, og aldrig den, der fryser.

Men på det foder, hun får nu, ville hun førhen have været fed. Det undrer mig lidt - tærer det virkelig SÅ meget? Nogle siger, det mest er for hyggens skyld, de dier til sidst.

Føllet diede en overgang ikke så meget, men efter jeg giver hende A38, dier hun længere tid. Hun går konsekvent hen og dier, hver gang hun har fået A38, ved ikke hvorfor. uanset hvor tit hun får det, det samme hver gang. Måske skulle jeg stoppe med det ;)

Føllet er 5 måneder. Da det er født sent på året, ville jeg vænne hende fra til foråret, så hun kunne begynde at afløse mælk med græs. (hun får dog fuld foder nu, vitaminer, lidt dangro junior og soyaskrå for resten. salt, roer, O grass).

Jeg ville være lidt ked af at fravænne nu, da hoppen så også skal flyttes.

Hvad med jeres hopper? Dier føllene stadig meget, kan I se det, hvis de i perioder dier mere?

Hvis de har fået lov at gå med føllene længe, begyndte føllet så selv at die mindre på et tidspunkt?

Lone

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 Min mening
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-11-2009 20:16

Jeg vil mene at har hoppen problemer med at holde huldet, så er der kun én vej frem, nemlig fravænning. Vi fravænnede vores i oktober, knap 5 mdr gamle. Lidt tidligt, men det skyldtes at føllene skulle i løsdrift og hopperne på stald.

For et par år siden lod vi en ponyhoppe gå med i løsdriften sammen med føllene. Hendes føl pattede lige indtil hoppen folede igen.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

Hejsa..
Forfatter:  Azina ♥Mal Mir♥ (Skriv besked)
Dato:  01-12-2009 16:00

Tak for svar. Det er ikke voldsomt endnu (andre kan ikke se det pga. pels og lidt halmvom) , men for hver uge, kan jeg mærke hendes ribben mere, hvilket ikke plejer at være et problem for hende. Første gang det skete, var i foråret da hun var i de sidste måneder. Så jeg er meget "obs". Sidst tabte hun sig voldsomt på et par uger.

Jeg skal ud at købe opfednings-foder, og hvis det bliver for slemt, må jeg vænne føllet fra. :(

Synes, det er vildt det kan tære så meget? Måske har jeg ikke kunnet se det før, fordi der stadig var græs på folden til dem. Hmm.

Lone

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

wraphø og hø af god kvalitet
Forfatter:  Tina F (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  01-12-2009 16:21

Vores hoppe har været ved rigtig godt huld ( som jeg synes er helt ok for en avlshoppe )efter 2 folinger i træk ( 2 år i træk ). Hun får masser af grovfoder ( wraphø og hø ). Hendes føl fra i år er nu 5 mdr. gl. og det dier stadig og det må det gerne gøre indtil 8 mdr.`s alderen. I år er hoppen ikke drægtig , men hun ser ud ligesom hun gjorde sidste år hvor hun var drægtig med føl ved siden.

Vores føl fra i år får samme foder ( ikke samme mængde selvfølgelig men samme sammensætning af foder ) som hoppen, og føllet spiser fra egen krybbe. Føllet får også wraphø og hø ad libitum.

Vores heste går på græsfolde, også om vinteren , og de får wraphø og hø lagt ud på foldene hver dag, da jeg mener at grovfoderet er en meget vigtig bestanddel af hestenes fodring.

Måske kunne det være en ide at give hoppen + føllet wraphø eller hø af rigtig god kvalitet ?

Venlig hilsen Tina F

www.bricksite.com/sebrina

Talentfuld, stor 3 års DV-hoppe, f.Carano * mf.Linaro, professionel tilredet, sælges el. udlånes til seriøs og dygtig rytter. Se video med rytter.

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo