Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 DPA eller PSA.
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 05:16

ja, hvilket af de 2 avlsforbund er det nu, som ikke er under landscentret mere?


kristina.


Der ER forskel på negativt og positivt ladede udtryk.

Super smuk og dejlig angloaraber hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 DPA.....
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 05:21

....er i år blevet skiftet ud med PSA.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay, så er
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 05:30

det dem man skal henvende dig til, hvis man får købt sig en guldhest.


kristina.


Der ER forskel på negativt og positivt ladede udtryk.

Super smuk og dejlig angloaraber hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 DPA eksisterer
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 06:35

da stadig, har lige talt med begge avlsforeninger. DPA er bare ikke godkendt og er ikke med i Landscentret for heste. Det er PSA der er godkendt og medlem af Landscentret.


Berit Jensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 og jeg skulle bare
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 08:31

vide hvem der var medlem af landscentret og hvem der ikke var.


hvis der skal registreres Palominoer her, så skal det være i den forening der hører under landscentret(forudsat selvfølgelig at de godkender hoppens afstamning).


kald mig bare sippet, men tror det hele er noget nemmere med heste optaget i landscentret.


kristina.


Der ER forskel på negativt og positivt ladede udtryk.

Super smuk og dejlig angloaraber hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 09:03

For at fastslå det fuldstændig korrekt.:

Dansk Palomino Avlsforbund idaglig tale DPA er p.t. ikke under LU.


Palomino Sportsheste Avlsforbundet i daglig tale kaldet PSA er p.t. ikke under LU.

Dvs. Ingen af palominoforbundne er dags dato under landscentret.

Det er helt misforstået.

PSA er derimod EU godkendt. Men under LU, det er de ikke.

Og om nogen af forbundne nogensinde kan opfylde betingelserne for en optagelse udi fremtiden, det skal jeg lade være et spørgsmål. Der er jo en del, som skal være opfyldt, bla. omkring bedækninger i forbundsregi (antallet).

Men faktum er i alt fald, at sålænge der findes 2 palominoforbund i Danmark, så optages ingen af disse under LU, da man formodentlig som altid ønsker avlen samlet under et flag, og dermed vil afkræve foreningerne samtale(samarbejde) m.m.


Mvh



Mvh



Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/


Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 09:09

hvem udsteder så pas og papirer på Palominoerne?


nu er man da først et stort spørgsmålstegn.


alting bliver da 10 gange mere besværligt mht registrering af føl osv, gør det ikke?


kristina.



Der ER forskel på negativt og positivt ladede udtryk.

Super smuk og dejlig angloaraber hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 09:25

Det er fortsat LU, som udsteder papirer til palominoerne, det er jo en betalingsopgave at udstede papirer på heste, som så meget andet. Så er bedækningerne indberettet til LU, så udsteder LU hestepas til palominoerne, såfremt hoppeejer ønsker dette.


Men der er mange muligheder for at få udstedt pas i dag, mange hingste er jo avlsgodkendt også i udland, og de udsteder også pas på afkom.


Faktisk netop i dag, træder EU direktivet omhandlende registrering af alle heste i kraft, så det vil reelt sige masser, og atter masser af arbejde med registreringer af heste.

Og jeg vil da mene, at det i Danmark vil være LU, der kommer til at stå med den kæmpeopgave, det vil være.


Mvh




Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/


Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 16:01

Til Tina V .

Jeg forstår ikke helt, hvad du siger,da jeg snakkede forleden med formanden for PSA.

Hun sagde, at jeg sagtens kunne få Palominopapirer på mit føl og at PSA er under Lu.

Hun sagde også at hvis jeg søgte om optagelse med min hoppe i Psa , ville jeg kunne få palominobrændt mit føl.



Mvh Stutteri Graven


Smukke Welsh cobs Tilbyder bedækning.


Smukke Welsh cobs sælges . Fra ½ - 4 år .



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 16:57

Selvfølgelig kan du få PSA papirer på dine føl, hvis ellers hoppe og hingst opfylder kravet dertil, det kan alle da få, hvis ellers de opfylder kravene.

Men PSA er ikke under LU. Og det ligger helt fast, begge forbund har netop fået afslag på optagelse ved Landscentret.

LU laver alt papirarbejdet for PSA som betalingsarbejde, og det samme gør de faktisk også for DPA hestene, hvis man altså ønsker det. Men det er ikke ensbetydende med, at man er optaget under LU. Blot at man får noget arbejde udført af LU imod betaling.

PSA brænder iøvrigt slet ikke, de chipmærker kun.

Man skal opfylde diverse for at blive optaget og få en stemme i Landsudvalget, og PSA er endog særdeles langt fra at opfylde det, der skal til, ligesom DPA uden tvivl også vil have en lang vej til det, specielt hvis ikke de 2 forbund vælger den udvej - at samarbejde om tingene.


Mvh



Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/


Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det jeg
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 17:49

Er der så nogen der kan løfte sløret for hvad det er de to foreninger skal opfylde, for at komme under LU? For det har jeg aldrig fået fat i.

En grund udover at de helst skulle lægge foreningerne sammen.





Mvh Tina, desværre uden Turpin


(Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....)



Til Dick Turpin:

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd
 
 1223575
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 19:16

Som tingene ser ud nu ville jeg få lavet papir gennem det tyske ZFDF eller ECHA de kåre også i danmark, mange hingste er allerede godkendt i de foreninger. og de udsteder også pas.







Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele...




Rideudstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 19:55

Er der ikke noget med at de ECHA er rimelig useriøse, eller er det bare noget jeg har hørt forkert?? Var det ikke dem der var så meget snak om i forhold til det Barokpinto halløj..??




Hilsen Stine


Stutteri Rø- WM-Ponyer i smukke farver

Buckskin-Palomino-Smokey Black og BEC


Sælges

  • Palominohoppeføl fra 20/3 (20 sep)
  • Smokey Cream Hingsteplag fra 3/4 08
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2009 19:56

Jeg tror egentlig ikke, at det er specielt mere sløret, end det var for ca. 20 år siden. Faktisk så er der vist ikke de helt store ændringer netop på det felt.

Der skal registreres et vist antal bedækninger i forbundsregi, og der skal registreres et antal føl i forbundet hver år. Føl født i LU regi eller andre steder tæller slet ikke i den statistik.


Mvh



Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/


Den der står udenfor på egne ben, kan virkelig vise sin styrke, hvorimod den som er indenfor må af og til tage det hensyn kun tavshed kan vise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 valg af forbund ???
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 12:13

Jeg ser det slet ikke som om at man kan eller bør vælge det ene forbund frem for det andet.


Man kan da vælge frit, og få pas på sit føl uanset hvilket forbund, Dansk eller tysk, eller noget helt andet.

Det korrekte derimod er at afkommene herefter kan kåres i samtlige forbund såfremt at de opfylder kravene.


Landscentret | Hest er en organisation som laver som Tina fortæller betalt papirarbejde INTET ANDET...


Landsudvalget for hesteavl LU - er en anden organisation. det er en organisation som vil avle under "et flag" organisationen består af mange forskellige avlsforbund i danmark, men ikke alle forbund. Herunder DPA, som blev meldt ud i 2008.


INGEN af palomino avlsforbundene er medlem af landsudvalget for hesteavl. Dvs. at reelt har de to foreninger samme rettigheder i danmark. (de kan afholde kåringer, følskuer osv....)


Så vælg du det forbund som passer dig bedst, eller vælg flere forbund - det kan man nemlig også !!




0
0
Svar på denne tråd
 
 sker ikke noget
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 15:45

Jeg har skrevet flere gange til PSA, men jeg har stadig intet hørt, jeg er ved at lave en palomino og har brug for en engangsbedækningstilladelse, men jeg er ikke interesseret i at indbetale før jeg hører fra dem, er da lidt bange for at de ikke er seriøse.

Jeg ville selvfølgelig melde min hoppe ind samtidig, og jeg ved godt at der står at man skal betale før der sker noget, men det virkede bare på mig som om hjemmesiden var fuldstændig død ???


UDLEJES

STOR boks med vindue midt i skoven, 10 min ad ridestier til stranden, 17 tønder land med græs, incl 2 dyrlægecheck årligt, sort havre og wrap ad libitum i Karlslunde 1500.-

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 1223575
Forfatter: 
Dato:  02-07-2009 16:34

Jeg trode også at man skulle have bedæknings tilladelse, men jeg fik at vide af hingste holder at det slet ik er nødvendigt.

Jeg har en brun hoppe som ikke er kåret og hun er blevet bedækket med en cremello hingst.






Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele...




Rideudstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 PSA - til orientering
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 19:26

Hej alle,


Blot så der ikke er nogen forvirring..


Alle PSA´s kåringer, føl og plag bedømmelser bliver regristreret i LU´s database, og LU udsteder PSA pas på alle vores afkom, inkl. de afkom der er fødes ind i PSA med enkeltbedækningstilladelser.

PSA giver enkeltbedækningstilladelser til kårede hopper der er røde eller bære rødt gen. Der skal foreligge dokumentation for kåring. Ønsker man fx at bruge en palomino/cremello hingst til sin DV hoppe kan man således søge enkeltbedækning tilladelse til hoppen.

PSA giver ligeledes enkeltbedækningstilladelse til en kåret hingst der er avlsgodkendte i anderkendte avlsforbund.

Dvs. har du en palomino/cremellohoppe kan du søge tilladelse til at bruge fx en rød DV-hingst. Flere af vores medlemmer er begyndt at bruge gode DV hingste på deres hopper, så det bliver spændende at følge disse afkom fremadrettet.


Sidst men ikke mindst er PSA ministrielt godkendt til at avle palominoer i Danmark det er DPA ikke.


Det er korekt at ingen af de 2 forbund er medlem af LU


Venligst Gwen



SunZett palomino stutteri


Palomino hingst står til avlstjeneste

Kåret i PSA og er EU-hingst i British Palomino Society

www.SunZett-stud.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider