Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Stjernekigger+træning m. bomme/cavaletti
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 12:17

Jeg er helt ny herinde på HN, ved ikke om jeg har oprettet mit indlæg det rigtige sted, men da denne klassisk/hestevelfærdsbaseret ridning er mest mig, tænkte jeg, at jeg vil oprette det her, så jeg kan få en respons på mine svar der har det for øje

 

Først og fremmest, har jeg lidt spørgsmål omkring brug af bomme/cavalettis i træningen:

Jer der bruger bomme/cavalettis i jeres træning, hvad har I erfaret/ved af positive forbedringer hos hesten, ved træning med disse?

Jeg har en pony som godt kunne bruge mere balance i hele kroppen, og derfor tænkte jeg, at bomme og cavalettis kunne øge hans kropsbevisthed og hjælpe ham med at få mere styr på, hvor han sætter benene.

Har dog hørt, at hesten også kan få spændinger af forkert brug af bomme/cavalettis. Er det rigtigt?

 

Dernæst har jeg et spørgsmål omkring disse 'stjernekigger-heste'. Min ene pony kan jeg få til at slappe af i kroppen og sænke hovedet i skridt. Men i trav og galop løfter hun halsen, både i longe og under ridning, og jeg kan lige som ikke rigtig få hende til at slappe helt af i hals og krop.. Hvordan gør I med jeres 'stjerne-kiggere'?
Jeg har dog aldrig lært noget akademisk ridning, hvor jeg ved at hesten lærer at slappe af i halsen. Da jeg ikke har lært noget akademisk endnu, tør jeg ikke rigtig selv at gå i krig med denne 'retning', for at undgå at jeg evt. vil komme til at træne hende anatomisk forkert. Andre lidt mere 'lige til' måder, som jeg kan benytte mig af?

 

Kom med jeres super-viden!

0
0
Svar på denne tråd
 
 frem og ned
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 10:48

Hej Tina

 

Hvor i landet kommer du fra, er der mon nogle akademiske ryttere i områder??

Hvis din pony går og slapper af i halsen ved siden af dig i skridt så ville jeg stille og roligt bede den om at trave mens du løber/går ved siden af og lokker den frem og ned så den slapper af i halsen ( og kroppen ). Hvis underhalsen "blævrer" ( ikke er spændt :-))så slapper pony af:-)

Når den kan det så prøv at give den længere og længere line så den kommer længere væk fra dig.

Den har sikkert en stram overlinie, og så er det ikke nemt for den at slappe af i halsen+overlinien.

For guds skyld ingen tvangsliner.

 


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 23:59

Jeg kommer fra vestsjælland og jeg tror egentlig, at man godt kan snuse nogle akademikere op. Desværre har vi ingen bil til vores trailer, så jeg er 'strandet' derhjemme MEGA øv!
Og tak for det super råd! Dog et spørgsmål: hvis du skal skære det ud i pap for mig, hvordan råder du mig så til at få min pony til at søge frem og ned? Hvordan gør du det selv? Sådan som jeg hidtil har gjort for at få hesten til at sænke hovedet, er ved at ligge et nedadgående pres i grimen. Når hesten så snart har sænket hovedet, fjerner jeg presset fra grimen igen.

Mvh. Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville helst have kapsun på
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 09:43

så du kan indlære et signal for at den slapper af, sænker halsen og dermed strækker/løsner overlinien.

Min favorit er Malibaud kapsunen, men den er ikke i handel pt, så den kan du næppe få fremskaffet.

 

Det kan tage LANG tid at løsne en stjernekigger og forudsætningen er at den ikke har nogen kiropraktiske eller større spændingsmæssige problemer, så jeg ville få den kigget efter først:

* Niels Poulsen, M-touch, du kan finde ham på FB, er mere effektiv end de fleste andre og køre på Sjælland nogle dage hveranden uge.Han kommer fast her i Sorø hos os. Så jeg ville lade Niels have den et apr gange.

 

..og hvis der så stadig er noget der ikke spiller, ville jeg få en kiro til at gennemgå den, vi har selv mest brugt

*Mikala Ochsner Rasmussen, Jystrup Hestepraksis

 

Træningsmæssigt skal du vise den vejen og give efter, når den gør det rigtigt, som Mie foreslår, men du skal nok gå tæt ved siden af den de første adskillige uger da den skal lære at

 

*følge hånden op ned til siden bøjning (kan øves i stilstand)

 

* Forme sig efter sporet med afslappet hals og overlinie (volte på ca 11-12-14 meter er som regel nemmest).


*Når det går fint i skridt begge veje og du kan skifte volten/lave 8-tal, sætter du i trav...og efter 2-5 skridt taber den formen, ned i skridt og forfra......og igen og igen.Derfor du skal være tæt på fysisk, så du kan korrigere hurtigt.


* Når du kan løbe et par volter hvor den holder formen og den afslappede måde at bevæge sig på for en løs snor, kan du lade snoren blive længere....og længere.....og til sidst kan du longere.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 og hvis du ikke kan komme nogen steder
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 09:45

så er du velkommen her en dag, når jeg træner min unghoppe eller en af drengene...så kan du se hvordan jeg gør. Det er vel bedre end ingenting lige at få det vist, selvom de ikke er stjernekiggere.

 


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder super
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 18:08

Tak Eva, det vil jeg overveje kraftigt :)og super du gad at skrive en lille 'vejledning' til mig.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider