Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Vi vil ha' blod....!
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 10:14
Hejsa.

Som enhver anden hundeejer er jeg overbevist om, at jeg har en fantastisk hund.
Jeg kunne godt tænke mig at træne hende i at gå spor.
Men kan naturligvis selv træde et spor med sine fødder.
Men jeg har indtryk af at en del anvender dyreblod. Den teknik vil jeg gerne anvende.

Noget lignende gælder hele døde fugle som jeg kan lære hende at apportere med. (Nix, damen kan ikke lide tørre fjer. Våd and i sø er en helt anden historie...)
Altså, fugle og skind til "dummyer"...

Hvor skaffer i andre det?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Døde dyr...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 23:34

Tag et frisk trafikdræbt dyr eller spørg en jæger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trafikdræbt?
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 09:05
Jeg må indrømme, at jeg sjældent ser trafikdræbte dyr.
Må være heldig at folk kører pænt her?

Jeg kender kun en enkelt jæger.
Han er gjort opmærksom på mit ønske. Men han bruger det meste blod til sin egen hund...

Hvad gør andre, som vil træne sporhund?
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 11:16

Kan du ikke "låne" lidt fra arbejde

 

Men ellers kan du sikkert på noget hos slagteren - dem der selv laver blodpølse.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu ved jeg ikke....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 13:28

hvlken race du har, men et godt bud kunne være at kontakte enten en special klub, eller en jagtforening, der afholder schweiss-træning - dels kan du formentlig købe blod gennem dem, men du kan samtidig også få råd og vejledning og træningen..

 

Det var i hvert fald den vej jeg gik, da jeg havde gravhunde.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slagter og jæger
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 15:35

Slagteren kan skaffe blodet, der er flere som aftager fx en spand til formålet.

 

Dyr til dummies, kan fåes ved jægeren.

 

Men ja noget træning i det, er ikke dumt :)


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den nemme
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 09:35

Skal det lige være blod? Kan forstå at det skal blandes op med salt for ikke at størkne (koagulere). Har fået foreslået at man kan købe helt alm lever. Læg det i en nylonstrømpe og træk et spor. Det afgiver rigeligt med fært til spor.

Ved ikke om det kunne bruges?

ellers kontakt den lokale jagtforening og spørg om der er nogle velvillige jægere, der kan hjælpe med blod (der er dog ikke jagtsæsonen lige nu) eller duer, kaniner eller andet til apportering/spor. Husk de kan godt genbruges et par gange ved nedfrysning. Evt jagthunde klubber i nærheden har nem adgang til dette.

 

Venlig hilsen

 

Mia F.


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

0
0
Svar på denne tråd
 
 blod til træning
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 12:56

Prøv at google waidwerk vildtblodspulver. kan købes hos HIKE.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Blod..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 17:54

Bortset fra det har jeg en l. blod liggende i fryseren hvis du er interesseret. Får det med når jeg køber barf.

Bor i 4733.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sporhund
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 20:49
Jeg har lige været ude med Saga og gå spor.

Kørte ud til en mark, som skal være byggegrund til industri.
Da vi gik på jagtforeningens unghunde hold fik jeg at vide, at man gerne måtte køre derud og træne bagefter....

Forresten, dengang var der en jæger, der kendte en der kendte en med et dueslag og en der avlede ænder, der leverede til vores træning. Jeg tog de brugte fugle med hjem. Min mand er en tålmodig sjæl, men han synes ikke det var lækkert at jeg lagde genbrugsænder i fryseren... Er løbet tør selv for genbrugsænder...

Nå, hvorom alting er :
Jeg er relativt nytilflytter her i Jylland.
Kender kun en enkelt jæger. Lokkede en halv liter hjorteblod ud af ham.
Har været ude at lægge spor. Planen var at lade sporet lægge og trække lidt, men det begyndte at regne ret kraftigt, så jeg kørte hjem efter hunden. Havde lagt 4 spor ud af ca 20 meter, med hvad jeg tror er god kraftig fært.
Da jeg kom tilbage havde regnen skyllet blodet så meget væk, at jeg ikke kunne se hvor sporet skulle være?
Men jeg pegede foran keglerne som jeg havde markeret start med og sagde "snus!".
Saga satte snuden i, orienterede sig og travede ned ad sporet.
Ved de næste spor stod jeg næsten ved start keglerne, da hun var nået frem til enden.
Trods regn havde jeg gjort det alt for nemt!
Og det er hendes første spor!

Jeg er lidt stolt af min hund!

Men man bruger hurtigt meget blod?
Jeg har overvejet at tappe lidt selv. Men det bliver noget mærkeligt noget hvis jeg får anæmi af at tappe mig selv, og det bliver rigtigt pinligt hvis jeg besvimer på job,fordi jeg har tappet nok til hunden? Og patienterne, de kan sgu ikke tåle at jeg stjæler deres blod...

Jeg tror at jeg prøver tricket med rå lever. Altså, fra dyr.
Og så skriver jeg til den eneste rigtige slagter jeg kender og spørger om de kan skaffe mig dyreblod til hundetræning?

Det der sporvæske har jeg ikke hørt om...
Det må jeg prøve at se nærmere på.

Jeg er glad for konstruktive indspark!

(Hunden er en ægte blanding af golden retriever og cocker spaniel.
Jeg er ked af at sige det så direkte, men jeg har klart indtryk af at race foreningerne ikke nedværdiger sig til at involvere sig i folk med blandingshunde.
Da hun var hvalp skrev jeg til retriever foreningen om hvilke muligheder der var for at gå til hvalpe træning i lokalområdet, hvis man har en hund man gerne vil prøve af som jagthund og man er ny i området. Svaret var, at jeg kunne have købt en retriever med stamtavle hvis jeg ville være med! Der var intet svar fra spaniel klubben.
Den attitude var jeg lidt skuffet over. Jeg er jo ikke ude på at avlskåre. Men selvom jeg købte en blanding, troede jeg at race klubberne var til for at fremme jagtarbejde og godt hundehold.)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til sporhunden
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 12:59

Få fat i en der har stalddørssalg af kaninger, få eller køb skindene lige efter slagt ( her er der både skind, muskler, hinder og blodårer) og ligge dem ud det er der mange der bruger til spor, de kan også komme i fryseren så du har et lager.


http://www.oestervanggaard.dk

Facebook Østervanggård gårdbutik

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blandingshunde og raceforeninger
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 19:43

Hvorfor skulle en raceforening beskæftige sig med blandingshunde? En raceforening har jo kun et formål; at støtte den registrerede avl af netop deres race.

 

Til gengæld findes der masser af foreinger fx jagtforeninger hvor man kan komme og træne med sin blanding.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig stil
Forfatter: 
Dato:  02-09-2016 09:37

Det er selvfølgelig uheldigt, at de raceforeninger, som du har kotaktet, har været så afvisende. Det synes jeg er dårlig stil. For de bygger ikke en bro til en mulig fremtidig hvalpekøber.Det eneste de opnår er, at du nu skriver dårligt om deres hjælpsomhed og ikke bliver motiveret til at købe en renracet hvalp engang ude i fremtiden.

De kunne have henvist dig til nærmeste jagtforening, og hvilke muligheder du havde. Evt også inviteret dig til at kigge med en træningsaften. Det har vores lille klub da gjort.

Men at du ikke må deltage i træningen, er jo logisk nok. Raceklubberne er underlagt dkk, og skal fremme deres egen race. Tager de blandinger ind, så tager disse jo pladsen fra egne medlemmer. (Vi er betalende medlem hos DKK, Bretonklubben samt betaler for træning hos lokalklub for Region Syd). Det er jo underminering af deres eget arbejde, hvor der lægges MANGE frivillige timer og for vores lille klub; også jagtmarker.

De kan ikke støtte op om piratavl eller blandinger, når der er strenge regler for den godkendte avl. Der ligger jo mange års avlsarbejde bag de racer, som bruges idag.

Men igen, det var mere hensigsmæssigt, at bygge bro og forklare regler og fordele ved en race/ikke race-ren hund frem for en afvisning.

Held og lykke med træningen.

 

Venlig hilsen

Mia F.


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Race vs blanding
Forfatter: 
Dato:  03-09-2016 08:59
Tjae.

Der er selvfølgelig forskellige holdninger.
Jeg troede at retriever foreninger mv var til for at fremme jagt med retrievere.
Hvilket i min bog ikke nødvendigvis er lig med stamtavle, da der kan være mange begrundelser for ikke at købe med tavle.
Jeg har intet principielt imod hunde med tavle. Jeg var også i kontakt med avlere af relevante racer, men da jeg først ville have hvalp EFTER at vi kom tilbage fra 3 uger i USA må hvalpe sæsonen have været på det sidste, da jeg kun kunne finde ledige tævehvalpe 2,5 times kørsel væk. Og jeg vil altså kunne besøge hvalpene.
Og så, indrømmet, jeg ville ikke have lille hvalp om vinteren. Så jeg kunne heller ikke vente uendeligt. Og jeg skal alligevel ikke avle, så stamtavle var ikke obligatorisk.

Da jeg går efter hundes egenskaber skal matche ejerens (eller mangel på samme) , og en hund med Sagas baggrund lød som et perfekt match, købte jeg hende. Og hun ER et godt match.

Intet personligt imod folk, der vælger anderledes.
Jeg havde haft fuld forståelse for race foreningerne, hvis de havde svaret noget andet.
Fx "hey, vi bruger jo hvalpehold til avlsredskab. Til at udpege næste avl champignon og finde de linier i denne generation, som vi skal fremhæve noget mere pga godt afkom."
Eller" vi har kun lige trænere nok til at give pladser til eksisterende medlemmer af raceforeningen".
Men da min grundforståelse var, at foreningerne er der for at fremme jagtformer, forstod jeg ikke afvisningen. For jeg gik netop efter all round jagthund, og min gamle fader venter på at jeg får det jagttegn, så vi kan komme ud. De ville kunne lære viden fra sig og fremme deres jagtform med mig.

Og ja, er næste hund fx en springer spaniel, vil jeg nok bruge jagtforeningen og ikke spaniel foreningen. Their loss.

Men jeg kan godt lide min fars kommentar:
"Selvfølgelig kan de kun have stambogshunde med.. Det går jo ikke at deres hunde taber til et gadekryds! "
(For det ville jo være det uundgåelige resultat, hvis de mødte HANS DATTER!)

Men nu er vi ude på sidespor.

Hav en god dag.
2
0
Svar på denne tråd
 
 hvor i jylland ?
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 13:00

Hej

 

Hvor i Jylland bor du ?

 

Jeg kender flere steder hvor man er velkommen til at træne uanset stambog/ikke stambog (Midt-Østjylland)

 

Prøv evt. at søge på unodog - de har indimellem sporkursus med blod

 

Alternativt kunne være Hadsten Hundevenner - det sidste nye er "nose-work"

Hadsten Hundevenner har også alt muligt andet sjov træning både "for sjov" men også til konkurrencetræning af forskellig art.



VH Heidi


Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

 

www.gravsnuderne.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blod hos Kragborg
Forfatter: 
Dato:  08-09-2016 13:01

Kom til at tænke på den her tråd, da jeg lige faldt over dette;

kfoder.dk/tilbehoer-21/okseblod- 377.html

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sporhund
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 09:11
Jeg bor i Kolding.

Ideer til gode træningssteder er også noget jeg gerne lytter til!

Eller, steder at finde en træningsmakker.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores slagtekyllinger skal
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 21:22

i fryseren om ca 3 uger. Du er velkommen til at hente - hvis du kan bruge noget. Bor mellem Fredericia og Vejle.


Gå ud i verden min ven - jeg har sendt min engel i forvejen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Retriever
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 01:53

Jeg troede at retriever foreninger mv var til for at fremme jagt med retrievere.

Det er de jo også -men det er jo ikke en retriever du har. Retrieverklubbens træning er jo baseret på det en retriever skal bruges til og har anlæg for. Bl.a. derfor skal man altså have en retriever for at træne der -ligesom man ville skulle have en stående hund for at træne (og få noget ud af at træne) i en klub for en stående race.

Helt sikkert kunne de have svaret både pænere og mere konstruktivt -men at man ikke kan deltage med blandingshund giver helt fin mening. I øvrigt har mange steder prøve-krav for at rykke videre til næste hold, og de prøver kan din hund jo ikke deltage i.

 

Nå, men der er jo kommet flere bud allerede, men jeg tror, som flere nævner, at jeg ville hive fat i en slagter angående blodet, og så ellers få meldt mig ind i en lokal jagtforening og se om ikke du derigennem kan aftage lidt fugle o.l. til træningen. Og ellers se hvad der ligger af avlere af slagtekaniner i området.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvornår er det en retriever
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 09:38
Tjae.
Michelle, grundlæggende er spørgsmålet vel hvornår en hund er en retriever?

Jeg har jo den naive holdning, at en hund er en retriever, hvis den har retrieverens egenskaber.
Her fokuserer jeg på samarbejdsglæde, apporteringsevner, glæde ved at bære, vandglæde og tilsat et vis mål allround evner.

Hvis Saga ikke kunne komme igennem retriever foreningens prøver, ville det kun være hvis jeg ikke brugte til nok til at træne.
Stambogen har du ret i, den får hun aldrig.


Anyway.
Den lokale slagter leverer blod.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dr. Who
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 16:12

Du svarer jo sådan set selv på spørgsmålet. Hvordan er race egenskaberne for retriveren egentlig opstået, hvis ikke nogle mennesker i sin tid startede med at registrere deres avl med stamtavle, så de kunne lave en mårettet avl?

Hvis ikke der var styr på forældredyr, kunne man ikke styre egenskaberne nogen steder hen. Ej heller holde øje med helbred, indavl og brugsegenskaber, man ønskede videre i avlen.

 

At kende de specifikke egenskaber, der forbindes de forskellige racer, kan kun lade sig gøre, hvis der er styr på ovennævnte. Ligeså ved du hvad ophav din hund har pga andres avlsarbarjde .Det er muligt at din hund ikke har papirer, men du ved stadig hvilke racer, den er kommet af samt hvilke egenskaber den ifølge racen burde have. Dvs igen andres avlsarbejde. Og man kan nu engang kun være sikker på den nøjagtige race, hvis der er stamtavle.

 

At du ønsker en hund uden stamtavle, er helt din egen sag. Fint nok. Du går glip af en del retsmæssige fordele, da det er privat handel. Jvf. DKK opdrætters forpligtelser ved hvalpesalg. Men igen er det eget valg.

Men at påstå at stamtavle burde være ligegyldigt, når du selv påberåber racemæssige egenskaber hos din hund, synes jeg er at modsige sig selv godt og grundigt. Bemærk venligst at jeg ikke betvivler, hvor dygtig din hund må være/ikke være. Det ved jeg intet om. Så jeg kritiserer ikke din hund.

Jeg forstår nok bare ikke din undren over at registret avl er nødvendig.

 

Venlig hilsen

Mia F.

 


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sidespor
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 11:02
Hej Mia og andre venlige mennesker.

Dether er et sidespor, men det kan man også få en del ud af.

Hmm.
Hvordan skal jeg forklare?
Spaniels har eksisteret siden middelalderen, jeg ved ikke med klassiske retrievere? De er vel kun ca 150 år gamle, husker jeg rigtigt blev de udviklet efter krudtbaserede våben blev almindelige til jagt.

Dyrene var ret typefaste tidligt, men jeg tror nok at stambøger først kom ind i hundeavl omkring 1880erne i England. Da stambogen blev indført, var egenskaber etableret og værdsat.

Hvad enten man taler hest, kvæg hund eller anden avl, så er der målrettet stamtavle avl, til folk der gerne vil videreføre fastholdte egenskaber, eller dreje en race i en ny retning OG DOKUMENTERE via stambog.
Og så er der "andet opdræt" som kan variere fra "øj, dyreunger er nuttede, jeg har selv set disney" (med/uden tavle) til folk der har dygtige dyr, men disse dyr er ikke stambogførte - eller folk der gerne vil have en ny race anerkendt som autoriseret race, men mener at man godt kan lave denne slags hunde, som de jo selv beundrer, mens de venter på papirarbejdet...
Jeg har lidt et problem med Disney-avlen, men ellers kan øvrige typer af avlere, potentielt skabe gode dyr. Køber skal dog være opmærksom på hvilke egenskaber køber har et reelt behov for, så man kan skabe et godt match mellem hund og menneske.

Ja, stambog er et redskab. Men de fleste dyr og mennesker er født uden, og alligevel har menneskeheden fremavlet et mylder af typefaste brugsdyr.


Ja, jeg troede at retrieverjagt var for hunde af retriever type, og spaniel jagt var for hunde, der opførte sig som en spaniel.
My loss. Krøllet hjerne. At tro, at det har værdi at finde det man har brug for, hvis det ikke dokumenteres? Jeg tror stadig på det.

Hm. Tak til jer, som har læst med så langt.

Jeg lytter stadig til træningsfif, for her kan jeg lære meget.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Doctor who
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 20:22

Mit indlæg var nu ikke tænkt som en kritik af dit valg af hund -jeg har ikke et problem med blandinger, så længe de ellers laves med lidt mere omtanke end "disney-udgaven", som du også selv er inde på.

 

Min pointe var sådan set bare, at en spaniel x retriever ikke er en retriever (det kan en del af jagtracerne og flere af disse er også samarbejdsvillige og trænbare -det gør dem ikek til retrievere), og DRK arbejder nu engang med retrievere.

 

Vælger man en blanding, så vælger man også de race-specifikke muligheder fra -til gengæld er der jo en række jagtforeninger med mere, som ikke er race-specifikke og som helt sikkert gerne hjælper med træningen.Der findes også en del private tilbud -jeg kender desværre ikke så mange jagtrelaterede af slagsen, men et par stykker gør jeg da.

 

Hvor meget transport er du villig til at tage med i købet til god træning?



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Transport
Forfatter: 
Dato:  24-10-2016 20:32
Tjae.

Jo bedre stedet er, des længere vil jeg køre.
Jeg bor i Kolding, de næste to år arbejder jeg i Odense, halvparten står i Vamdrup og venner og familie bor hjemme på Sjælland.
Det er kedeligt at køre bil, men den er benzin økonomisk og jeg har lydbøger..

Kom frisk.
0
0
Svar på denne tråd
 
 En hurtig Google
Forfatter: 
Dato:  26-10-2016 07:21

En hurtig googlesøgning gav dette. Måske er det en mulighed for dig? :-) Kunne ikke umiddelbart se at de skulle være racespecifikke.

http://www.vjsf.dk

Ellers kan de måske sende dig videre.

 

Træning er værd at køre efter. Vi bor ved Givskud og kører kører til egtved og sidste år også til Langeskov på Fyn (Træning til apporteringsprøve)

 

God "jagt"...

 

Venlig hilsen

Mia F.


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider