Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Geder som "vildtpeje" i lille skov.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2016 20:54

Hej,

 

Vi overvejer at anskaffe os et par dværggeder. Dels for hyggens skyld, men også for holde vores lille skov fri for krat og åbne lidt op i bunden af skoven.

 

Vi har ingen erfaring med geder til "naturpleje", er der nogen herinde der har erfaring med noget lignende? Eller bare med dværggeder generelt?

 


Jesper Thygesen

http://www.varmkaffe.dk - Blog om gammlet hus og stor have på landet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget skal det ryddes?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 06:33
Hvilke planter gror i skoven?

Hvor meget ønsker i at bevare? Hvor meget vil i åbne op?

I skal naturligvis vælge en art af dyr, som kan tåle at spise af de planter der er. Og dyrene må heller ikke være for hårde ved jeres skov.

Husker jeg rigtigt, anses geder for at være det dyr, som er hårdest ved skov og lignende.
Heste og køer er mildere. Men kan pga størrelse kan de jo trampe ting ned. Og trampe jord op.
Jeg tror, at får er de mildeste?
Der kan fra race til race være ret store variationer på, hvor ivrige de er efter at spise bark mv.

Men alt afhængig af hvad man synes smager bedst, ville jeg nok selv sætte en drikkekop op og en form for skur. Sætte elhegn op.
Og slippe nogle lam, eller kalve af racen dexter løs (de er små, hårdføre og angiveligt velsmagende). Selv ville jeg slagte hele flokken hver vinter, putte kødet i fryseren og slippe for at købe vinterfoder. Det stiller også mindre krav til faciliteter, hvis dyrene ikke behøves at kunne trives, sove tørt om vinteren, mv.
Uanset hvad, jo flere dyr på lille areal, des mere vil dyrene gnave ned/ slide på omgivelserne. Især hvis de går ude om vinteren.

Da jeg var barn, havde vi får af racen Dorset. De spiser ikke bark, så træerne blev stående. Men holdt græs fint nede.
To stk til halvanden tønde land baghave. Det virkede.


Og slagte hele flokken hvert efterår, så jeg slap for at købe vinterfoder.

Bemærk, det jeg skriver er baseret på personlig erfaringer og hvad folk siger.
Jeg har ikke læst om det, og kan ikke foreslå litteratur.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lille skov
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 09:40

Hej tak for dit svar.

 

Det er en lille skov på ca 1500 kvm, så større dyr er desværre ikke en mulighed. Det de hovedsageligt skal holde nede er nye træer af ask og ahorn. Derudover græs, og andet ukrudt.

 

De får også et stykke græs at gå på, ud over skoven.

Men ja, det er selvfølgeligt lidt et sats, da de helst ikke skal spise barken på de store træer. Der er også masser af efeu i skoven, men der mener jeg ikke de spise?

 

Men det kan jo komme an på en prøve, man kan jo sætte hegn om de planter de ikke må tage.

 


Jesper Thygesen

http://www.varmkaffe.dk - Blog om gammlet hus og stor have på landet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du vil beholde træer...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 12:09
Så køb får i stedet?
Eller dexter kvæg?

Geder kan ødelægge alt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder til...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 12:17

at geder er effektive naturplejere - her er et par links til artikler fra hhv. Naturstyrelsen og Dansk Økologisk Gedeavl

De skriver dog ikke noget om, hvorvidt de forgriber sig på træer - tænker umiddelbart, at det afhnger af, hvad der i øvrigt er til rådighed af vegetation, men det er måske et spørgsmål den der gedeforening kan svare på?

 

Mht. forslaget om at sætte lam ud, så fravænnes de vel normalt først sidst på sommeren, så det bliver en ret kort fornøjelse, hvis de skal slagtes inden vinter - og venter man med at købe dem til foråret efter, så er de jo altså blevet til får...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forædlede får
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 13:28

Jeg ville satse på nogle lidt mere forædlede får fx Dorset, Texel eller det der oftest bruges nemlig Shropshire. De har ikke ry for at tage barken, til gengæld vil naturfårene fx Gotlandske, Spelsau og geder spise barken fra den ene ende af, de er beregnet til at leve på magre jorde så derfor ligger det i deres gener.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Geder.
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 18:55

eller grise feks. vildsvin. De er temmelig effektive (og smager godt). :)


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjovt, Anette -
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 20:06

jeg tænkte faktisk også på grise, ikke mindst fordi der er tale om "skov"...

Vildsvin er måske liiige i overkanten til et areal på 1500 m2 - men et par sortbroget landrace, måske?

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dexter
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 20:01

Tak for jeres svar.

 

Jeg har undersøgt lidt nærmere om Dexter kvæg. Købte en bog igennem dansk Dexter foreninge.

 

Det lader til at en ko med kalv, passer ret godt til vores areal. De skulle være robuste og gode naturplejere.

 

Så gederne er i første omgang droppet, til fordel for Dexter kvæg.

Det bliver spændene.


Jesper Thygesen

http://www.varmkaffe.dk - Blog om gammlet hus og stor have på landet.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider