Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 De dér stakler
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 09:35

Hej alle

Her i byen har vi en del herreløse katte; både vilde og halvvilde. Mange nægter at lade deres katte neutralisere, så problemet bliver ved med at vokse, efterhånden som det ene kuld killinger efter det andet bliver efterladt til sig selv og en trist skæbne.

 

Bortset fra problemet med natlige koncerter, sygdom i den vilde bestand osv. er jeg nu stødt på et særdeles ubehageligt fænomen: En af de ikke-neutraliserede katte kommer gennem min steriliserede hunkats kattelem og strinter i huset. Det er sket flere gange, hvor jeg ikke har været hjemme. Jeg ved, hvem bøllen er, for jeg har flere gange set ham skynde sig ud af kattelemmen og væk gennem min have.

 

Nu ved jeg jo ikke, om han har en ejer, men jeg tvivler stærkt. Det er en stor, usselt udseende hankat og klart ikke-kastreret at dømme efter hans adfærd og lugten i huset! Jeg ønsker enten at få fat i en evt. ejer med henblik på løsning af problemet/erstatning for strinteriet (1 stk. gulvtæppe + 1 sofa + omfattende rengøring) + kastration eller at få ham aflivet. Jeg ser ingen anden mulighed,men måske har I nogle forslag?

 

Der er sikkert nogle, der vil foreslå en chip/magnet til kattelemmen, men skal jeg være helt ærlig, pi.... det mig af, at ansvarlige katteejere skal investere ekstra, blot fordi andre handler uansvarligt.

 

Venter spændt på input...

 

Hanne

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Kattens værn?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 14:58
Hvad med at spørge kattens værn om hjælp?

De kan være behjælpelige med råd, at fange katten og tjekke om den er chip mærket.

Alternativt, hvis katten får et kæmpe chok, holder den nok også op.
Vi havde en nabokat som spiste vores kattes foder. Foderskålene stod og står i mit kontor, 3 rum fra indgangsdøren.
Da vi købte en hvalp og da hun i sin glade nysgerrighed løb hen og hvalpebjæffede for at sige hun havde fundet noget, blev Felix så forskrækket at han rendte ud.
Saga gør ikke katte noget. Vores egne har opdraget hende til at vise respekt og høflighed. Men det ved Felix ikke, så han har siden holdt sig på den anden side af hegnet.
Er det ikke en af de bedre undskyldninger for at købe hund, nu?
1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 19:21

jeg siger også kattens værn

ring og hør din kommune af om de har en aftale med kattens værn omkring indfangning af herreløse katte

har de ikke så kommer du selv til at betale for at de kommer på besøg. det er dog ikke et stort beløb

 

man bør så lige gøre opmærksom på at kattens værn kommer og indfanger katte, sådan at de ansvarlige katteejere kan holde deres kat hjemme den dag.

 

jeg vil så sige at jeg forstår ikke at du vil have en fremmende hankat inde i dit hjem. sørg for at din kat får mad og når den er færdig så sæt det væk. det er derfor han kommer ind.

alt efter hvor aktiv din kat er, så kunne det også være en løsning at lade hende blive inde når du ikke er hjemme - og så luk kattelemmen.

ser du ham, så smid vand efter ham - det skader ikke, og det kan have en god virkning på ham.

men vigtigst er maden.

 

har heldigvis ikke det problem. mine 14 har egen løbegård og dermed kommer de ikke ud. de er ikke ude i gården uden at vi er hjemme.

min nabo har dog samme problem. men her endte bøllen med at blive kørt ned og dermed var det "problem" ude af verden. nu har vi kun 1 ældre hankat, og han får mad et par steder, men går ikke ind hos folk.

 

har selv arbejdet for kv i mange år, så jeg har tit hørt om dette kedelig problem. problemet er at folk ikke mener at de har et ansvar over for deres kat. man bruger ikke penge på den. "den går jo bare ud og bliver kørt ned"

ham du har besøg af, har sikkert ikke en ejer nu. det er sikkert en overskudskilling som er vokset op uden noget som helst. hankatte har et stort behov for at udvide deres område, så de kan gå mega langt hver dag.

så der er nok ikke lige noget som vil hjælpe med rengøringen

 

min største tanke er dog at du har en kat gåede ud sammen med katte som måske både har aids og leukæmi. særlig leukæmien smitter nemt. så her er det vigtigt at den er vaccineret efter bogen

alle mine er blevet testet inden de er flyttet ind.



1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er svært...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 07:39

Mange tak for svar begge to.

 

Jeg har i et par uger haft en spand vand stående parat, men det kræver jo, at jeg er der netop i det øjeblik, hankatten går ind ad kattelemmen. Jeg når kun lige at se ham smutte ud igen, selvom jeg lister rundt. Han går ikke efter maden; han har endnu ikke spist noget, så det er ikke problemet. Åbenbart føler han bare behov for at markere indendørs (og i haven). Som sagt er jeg meget imod særlige foranstaltninger på grund af de mange ikke-kastrerede hankatte i byen (men jeg kan selvfølgelig blive nødt til at investere i magnet/chip osv.). Og ja, det er killinger, folk har taget til sig, og så mistet interessen efter få uger, samt afkom af disse killinger. Det gør mig så harm.

Jeg er væk ca. hver anden weekend, så jeg kan ikke lukke min kat inde. Forhåbentlig bliver der på et tidspunkt vedtaget en lov om lovpligtig neutralisering af alle katte.

En hund kommer aldrig inden for dørene her, selvom jeg rigtig godt kan lide hunde. Har gået med den lokale plejehjemshund gennem længere tid, men vil ikke have dem indenfor eller eje en.

 

Andre idéer er også velkomne!

God dag til jer.

Hanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hæld vandet ud...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 07:59
Og køb en sprayflaske eller vandpistol...

Tænk på hvor lang tid det tager tid det tager at løfte spanden, kaste vandet ud - og tørre det op bagefter....

Selvfølgelig kan katten være alene indenfor, hvis du overnatter et andet sted i weekenden.
Faktisk er det at du er borte et godt argument for at holde den inde, for kommer katten galt afsted udenfor, kan du ikke hjælpe den, når den kommer såret hjem.
Brr, bare tanken om en påkørt kat?! Hold din kat inde, når du ikke er hjemme.

Bortset fra det, jeg er lidt skræmt over tanken om, at mængder af folk i dit lokalområde, der ikke tager ansvar for et dyr men behandler killinger som brug og smid væk...

Brug og smid væk lyder som et godt argument for at tilkalde kattens værn
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kaffegrums??
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 15:02

Hej TS

Dette her lyder nok lidt skørt, men jeg har set at det virker med at strø brugt kaffegrus i haven eller der hvor katten færdes.

De kan ikke lide lugten. Prøv at strø noget foran kattelemmen, jeg ved godt det måske går "ud over din kat" men det er vel et forsøg værd.

Håber det virker. Og igen, ja, det lyder totalt skørt!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider