Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Katte tisser på gulvet
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 00:05

Sagen er den at vi har to skønne katte, der ikke altid tisser i kattebakken. Nogle gange vælger de bakken, andre gange tøj eller poser på gulvet.

 

De er hankatte, neutraliserede, brødre og ca 1 år gamle.

De har været ved dyrlægen for ca en måned siden, og de er begge sunde og raske.

 

Men hvorfor vælger de så nogle gange at tisse på gulvet, og andre gange bakken? Det har heller ikke noget at gøre med at den ikke er ren.

 

De gjorde det i vores lejlighed, og gør det nu også i vores rækkehus, og vi er ved at være i syv sind over hvorfor de gør det. Det er jo træls

 


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er lidt
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 12:56

normalt siger man at man skal have 1 bakke pr kat + 1 ekstra

 

så prøv at sæt nogle flere bakker op.

 

kig på hvor de står. nogle katte vil helst have fred og ro

 

sørg for at bakkerne bliver renset min 1-2 gange om dagen. katte foretrækker rene bakker

 

prøv at skift grus. nogle foretrækker krumpende, andre noget andet. undgå noget med kraftig lugt

 

prøv også at få dem vasket - gerne 1 til 2 gange om mdr.



2
0
Svar på denne tråd
 
 Vores ene ældre
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 23:02

hunkat, har udnævnt sig selv til 97% indekat (hun får bank af de øvrige).

Hun vil ikke tisse på kattetoilettet, men gerne på alt andet på gulvet. Vi har så IKKE noget liggende på - mere, ud over en skobakke med høje kanter fra IKEA. Den bruger hun fint, og den skal bare tømmes i toilettet og skylles.

 


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vedr den ældre dame
Forfatter: 
Dato:  08-07-2016 00:20

nyagergaard

er du sikker på at hun ikke har gigt? eller hofteproblemer

min 11 årige hankat begyndte også at være urenlig. han var så mest til min dyne. det viste sig at være gigt. efter han kom på canosan ja så er han tilbage på bakken og bruger kun den (eller retter dem, for har 8 bakker til mine 14 rovdyr - går hjemme så bakkerne er renset hver gang der har været nogen i)



1
0
Svar på denne tråd
 
 Gigt hos ældre
Forfatter: 
Dato:  08-07-2016 10:06

dame ...

God pointe Anja, og det kan jeg self ikke være sikker på, men der er intet, der tyder på det. Hun hopper gladeligt op på borde (ØV) og op på skødet, og giver den fuld gas i leg.

Det er kun bimmelim, som hun gør i skobakken, bommelommerne kommer i kattetoiletter, eller ude med begge dele hvis hun ber' om at komme ud. Så jeg tror, det er noget "katte-adfærd" og det er ikke noget problem i hverdagen.


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 At kattebakker...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2016 11:28

er noget man tisser i, er noget katte lærer i en tidlig alder - og ikke "bare" katteadfærd...

 

Det lyder som om, dine katte i et eller andet omfang har fået lært sig selv, at sko, poser og andet, der ligger på gulvet, er sammenligneligt med kattebakker, og derfor kan bruges på samme måde - og i kattelogik er det vel egentlig en meget rimelig konklusion...

 

At de i første omgang har valgt andre emner end kattebakken, kan som Anja skriver meget vel skyldes, at de ikke vil benytte en bakke, hvor en anden kat har besørget lige inden, så mit forslag ville være:

  • Mindst en ekstra kattebakke, så der altid er en "frisk" til rådighed
  • Ingen andre alternativer, dvs. intet der bare perifert kan minde om noget grave-egnet efterlades på gulvet uden opsyn

Det er jo relativt unge katte, så mit gæt er at det kan lade sig gøre at aflære adfærden igen på den måde (og ellers må man vel bare gøre sin egen nye adfærd permanent, for man kan vel ret beset hævde, at det at vi mennesker efterlader tøj og andre løsdele på gulvet, reelt også er fejl-indlært adfærd...? )

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 11:39
Tak for jeres svar indtil nu :)

Vi har været ude og købe en bakke mere til dem, og indtil videre går det rigtig fint.

Så vi krydser fingre for at succesen fortsætter :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider