Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Den ultimative hyrder!! Suuuuk!!
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 15:18

 

Hej med jer.

 

Jeg må erkende at jeg har en lille kær problem hund Eller rettere er det omstændighedernes tilstand der er problemet nærmere end hunden selv, da denne jo ikke kan gøre for den har de gener den er blevet udstyret med.

 

Jeg vil lige skrive før folk bare HAKKER ned på mig for ikke at kendskab til racen!

 

Hjemme hos mine forældre havde vi en Border collie hanhund, den skønneste dejligste mest lærenemme hund man kan forestille sig, Velafbalanceret, når han fik sin motion og beskæftigelse. Ligesådan har vi en her hvor jeg bor med min mand og barn. Vi har Borderen på 7ende år til Juni en Border Collie hanhund som ikke er kastreret. Han er en dejlig hund!! Når han vel at mærke får sin daglige motion. Vi går højt op i at motionere vores hunde! Vores han er en drøm Han vil gøre ALT for os. Han kan SÅ mange triks og en meget dygtig til agility.

 

Udover mange gåture her på landet, går vi til agility med ham en gang om ugen, han ELSKER det!!

 

Nu til problemet. For ca 2 år siden? besluttede vi os for at få en Border Collie mere, så manden kunne træne med hannen og jeg med den nye hunnen, når hun blev gammel nok. (Jeg startede oprindeligt med hannen og det gik bare forrygende)

 

Vi fik hende da hun var 16 uger gammel og hun kommer fra en hyrdefarm....det er nok egentligt HER den STORE fejl LÅ!!

 

Vi troede at vi vidste nok om border collies, til at vi kunne håndtere det og vi håndterer det nok bedre end rigtigt mange andre.

 

Problemet er at HUN HYRDER!!og HYRDER og HYRDER andre hunde når vi mødes med dem og går tur og somme tider hyrder hun også vores han Ja hun er lavet til det og det er en naturlig del af hende. Vi tager ofte snor på hende for at stoppe hende i det da hun helt stresset over det.

 

Hun stresser mildest talt gennerelt ENORMT! hurtigt! og jeg aner ikke hvordan jeg skal tilfredsstille hendes behov for at arbejde i hverdagen. Hun får jo masser af motion og andre opgaver.

 

Jeg har gået til agility med hende et år, men hun stresser fuldstændigt op og jeg har nu valgt at vi stopper det, da det ikke nytter at jeg kun kan GÅ banen med hende og ikke lave rigtig agility Træneren har hele tiden passet på at hun ikke kørte for meget op, men det vil bare ikke komme hen, hun vil styre og stresser helt vildtover meget lidt (LØBETURE ER DOG IKKE ET PROBLEM HUN HYRDER OS IKKE, EJ HELLER PÅ CYKELtur) I den tid hvor hun gik der var hun blevet bedre, men jeg må indse at hun bliver ALT for stresset af at løbe bane med mig og det har været en kamp at nå bare lidt fremskridt ifht agility, hun er bare en arbejdshund...suuuk!!. Et kæmpe nederlag for mig at erkende det da jeg netop har købt hende til det formål!!

 

Jeg tror simpelthen at hun er FOR meget hyrder til at egne sig til den sport.

 

Yderligere er der det generelle stressniveau hos hende vakt på 2 sek! Og jo det er jo det de skal kunne, de skal kunne være på og være hurtige! Meeen det er virkeligt udprøget hos hende. Hun er lynhurtig oppe i omdrejninger er hun utroligt svær at få kølet ned igen. Hun kræver kræver kræver meget motion!!og hvis hun ikke får det har hun det meget SKIDT! vi giver hende hvad vi formår, hvilket er MEGET! Vi forsøger også at holde det på et niveau hvor hun dog ikke kræver mere og mere og mere for jo mere de får vil de jo også i sidste ende kræve.

 

Hun kan ikke håntere forandringer ret godt og en minimal diskussion herjemme men en lille lille bitte irritation i stemmen, gør hende bange så hun flygter til den anden ende af huset. Ja vi ved hun er blevet slået som hvalp og har fået en hårhændet behandling, det hjælper nok heller ikke på hendes meget sarte sind.

 

Når vi får gæster kører hun op på 0,5! men når vi er selv er hun stille rolig og en rigtig, rigtig kærlig hund (Når hun får sin motion og beskæftigelse!). Hun ER en god hund! Det ved jeg! Men det er svært når hun stresser så MEGET over små ting og er meget oppe at køre og lidt voldsom når der er gæster.

 

Hun er som borders lynende intelligent, så den del fejler intet !!

 

Har i nogle foreslag til hvordan jeg kan hjælpe min skønne hund til at få udlevet sit behov og hvordan jeg kan få hendes stressniveau ned, det piner hende og der er VIRKELIGT anstrengende at leve op til hendes behov. Vi har desværre ingen får vi kan byde hende at lære på og agility gik jo i vasken, selvom vi VIRKELIGT har prøvet (Vi har dog ikke 100% givet op, det gør jeg aldrig vi har lidt spring herhjemme vi kan lege med), er der andre ting jeg kan gøre. Jeg har en stor mark til rådighed, kan man evt øve fløjt eller andre hyrdeting og hvordan?

 

Har i nogle råd til hvad jeg kan gøre ang stressniveauet hos hende?

 


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

2
0
Svar på denne tråd
 
 Næsearbejde
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 16:11

Jeg ville give hende en masse opgaver hvor hun skal bruge næsen

 

Godbidder og foder spredt ud på et stort område hver dag

 

Spor 3 gange i ugen og når hun har lært at gå spor, gå gerne 2 km hvis du har mulighed for det med knæk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 17:12

Vi smider ofte hendes mad i haven så hun skal finde den selv.

 

Men jeg tror faktisk godt du kan være inde på noget af det helt rigtige omkring at gå spor. Der bliver hun nødt til at koncentrere sig og holde fokus uden at stresse op Hun vil få motion og bliver træt i hovedet samtidigt. Det vil vi prøve!


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ro....
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 19:06

Det lyder til at I virkelig har forsøgt at få hunden til at fungere optimalt. Jeg tænker dog at I hovedsageligt har prøvet at stimulere hunden til at slappe af. Men hvad har i gjort for at lære hende at slappe af uden stimulation? Her tænker jeg at hun skal lære at sidde afslappet ved jer og afvente situationen. Det er noget der tager meget lang tid at træne med en hund som din, men det giver virkelig meget igen, når det fungerer.

 

Jeg brugte et år på at træne min hund i dette og har i dag en meget afslappet hund i alle situationer (dog er hun ikke border collie, så udgangspunktet var knapt så aktivt som jeres). Træningen var at vi hver dag på tur satte os i en halv time og kiggede. Hun er klikkertrænet og det brugte vi især i starten. I en halv time skulle hun ingenting andet end sidde eller ligge ved siden af mig. Når hun slappede af fik hun ros (klik og godbid).

 

Træningen har haft god indflydelse på hende, så hvis hun stresser op når vi er på tur i dag, kan jeg sætte mig ned og så kommer hun helt automatisk hen og sætter sig ved siden af mig og slapper af igen. Min hund er en race med stort jagtinstinkt, hvilket min hund også besidder. Især hvis hun ser en hare eller et rådyr i skoven bliver hun stresset og der kan jeg bruge ro på post. Som det er nu er hendes ro på post stærkere end instinktet, men det har det bestemt ikke været tidligere, hvor hun ikke var til at komme i kontakt med når hun stressede op.

 

Jeg tror at ro på post er mindst lige så vigtigt som en hulens masse aktivering for din hund. Men begge dele skal holdes ved lige for at hunden lærer at få styr på sit stressniveau.

 

Vedrørende aktivering kan i jo undersøge om der er noget hyrdetræning i nærheden af jer. Hvis I kan lære at styre hendes hyrden, vil I også lettere kunne få hende til at stoppe igen når det bliver en uønsket adfærd.


3
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 20:09

Vi har lidt problemer når der kommer gæster med, at hun kører op. Træneren rådede os til at lukke hende væk til hun får ro på og så må hun komme ud når folk har sat sig hen. Det virker en smule.

 

Vi har også forsøgt at fortælle folk der kommer her at de skal igniorere at hun er her, det virker også til en grad hvis alle folk dog bare gad at overholde det er jeg sikker på det ville virke helt, men du ved godt hvordan folk er, de kan ikke lade være med at snakke med hunden og et enkelt blik kan være nok til at hun bliver forfærdeligt stresset! Folk er sværere at opdrage på end hundene selv

 

Det med at sætte sig ned med hende og tage en `pause` Ro på post, tror jeg kan være en RIGTIG god ting for hende som du siger. Både indendørs og udendørs i stressede situationer. Med tiden kan det ske at hun kan lære at hun ikke behøver stresse og hyrde andre hunde eller stresse over besøg, ved hjælp af metoden. jeg tror dog som du siger at det kommer til at tage laang tid med hende, men hvis hun kan lære at slappe af vil hun være en rigtig dejlig hund for alle at være sammen med.

 

"Jeg tror at ro på post er mindst lige så vigtigt som en hulens masse aktivering for din hund. Men begge dele skal holdes ved lige for at hunden lærer at få styr på sit stressniveau"

 

Jeg tror du har helt ret i dette. Hun bliver nødt til at kunne finde ro.

 

Det er dejligt at høre at din træning virkede med vedholdenhed i SÅ lang tid, det må have været skønt når det så endeligt virkede og giver mig håb om at min hund også kan komme til at blive lidt normal Jeg må bare holde ved! Og ved!

 

Tak for dit råd

 


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

3
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  06-01-2016 20:12

Er der nogen der evt har erfarring med Zylkene?

 

Jeg tænker at det måske kan hjælpe på hendes stressniveau og samtidigt understøtte min træning af hende. Jeg kender bare ikke ret meget til produktet desværre.

 


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd
 
 lad dog barnet
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 14:38

Jeg tænkte lidt på, hvorfor ikke udnytte at hun vil hyrde, og gå til det. Måske kunne hun (og jer) derigennem lære at tackle når hun hyrder på de forkerte tidspunkter.


Hilsen Helle

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke nemt...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 18:28

Jeg ved ikke, om jeg kan komme med nogen råd, der virker, men jeg kan i hvert fald sige, at jeg kender problemet.

 

Jeg har været i næsten samme situation med min Nikki, som var 2,5 år da hun kom til mig. Hun have haft en hård tid som unghund, hvor hun var spærret inde i en hundegård med en uvenlig vagthund, og derefter havde hun haft en tid som forstadshund hos en sød familie. De havde måttet erkende, at hun krævede et andet liv, end de kunne give hende. Det viste sig desværre, at bare fordi jeg havde masser af plads og var indstillet på at give hende masser af motion og træning/leg, var det ikke nok. Hun havde det skidt på agility banen, fordi der var så mange hunde og mennesker, så det opgav jeg hurtigt.

Så trænede vi findelege, men det var bare ikke nok. Så snart man ikke holdt øje med hende, hyrdede hun vores ponyer, til deres lange flotte haler var slidt til småtjavser. Så fik jeg en fåreavler til at undervise os i hyrdning. Det var bare en åbenbaring for hende. MEN så fik vi ferie fra undervisningen, fordi fårene skulle læmme. Hun gik fuldstændig i sort og ville ingenting. Jeg måtte låne hyrdens væddere sommeren over, og senere kom 30-40 får på græsning hos os. Så beholdt jeg ti af dem, og siden har jeg lige akkurat kunnet holde hende nogenlunde glad. Ind i mellem er hun ligefrem lykkelig.

 

Det er nu ikke en løsning jeg vil anbefale, for nu har jeg den her flok får, som tager tid fra resten af livet, blandt andet ponyerne, som jeg ellers er så glad for.

 

Jeg tror, at hvis jeg kunne gør det om, ville jeg netop bruge mere tid - og måske få hjælp til det - på at træne hende til at ligge roligt at vente, som Lnilsson beskriver. Hun er aldrig blevet god til det med at blive liggende, hvor hun var, da man sagde dæk (eller jeg er aldrig blevet god nok til at lære hende det). Vi har måttet opfinde en ny kommande, som lyder "hvor-du-lå!". Det betyder "skrub så tilbage, hvor du fik besked på at ligge". Det er især aktuelt under praktisk hyrdning, hvor hun skal ligge og se på, at jeg gør noget med et får, uden at hun må komme tæt på. Rigtig ubærligt for hende, men nu engang en hyrdehunds lod. Når vi direkte træner, at hun skal blive liggende, altså uden får til at distrahere os begge, kan hun godt.

 

"That'll do" er en rigtig vigtig kommando. Det er sikkert forskelligt hvordan den bruges af de enkelte hyrder, men for os betyder den, at nu skal der ikke arbejdes mere, og der kommer ikke flere muligheder for at koste rundt med fårene i denne omgang. Det forstår hun faktisk.

 

Mens vi gik til hyrdning, trænede vi ind i mellem "konfrontationstimerne" med en mængde kasserede wrapballer (de små) som jeg havde grupperet på marken. Så fulgte hun kommandoerne den ene og den anden vej rundt, øgede afstanden, kom tættere på osv. Det var tydeligt, at hun vidste, hvad legen gik ud på, og at den gav mening for hende. Jeg ved ikke, om det havde været sådan, hvis hun ikke havde prøvet den rigtige hyrdning også.

 

Endelig havde vi glæde af at forsøge os med "horse and dog trail" på begynderniveau. Vi kom aldrig ret langt, og nu har hun fået gigt, så hun må ikke komme med på ridetur mere. Men det var sjovt og kunne kombineres med lidt spor-leg.

 

Der var meget, som en god hundetræner kunne have gjort bedre med vores Nikki, det må jeg erkende, men til min glæde var der da engang en gæst, som sagde, at hunden var blevet meget roligere, siden hun var på besøg et par år før.

 

Held og lykke med din dejlige hund, og fortæl os, hvordan det går!

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 20:40

Har du forsøgt at hyrde med hende? Der er ofte endagskurser rundt om i landet hvor man kan prøve og der kan du få masser af gode råd fra erfarne hyrdefolk som kender problematikken. Min erfaring er af gennemavlede hyrdehunde ikke er særlig familieegnede og jeg vil personligt maks have 50% hyrdelinier i mine bordere, men det kan du jo ikke bruge til så meget lige nu.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

1
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 11:41

Jeg har ikke forsøgt at hyrde med hende. Jeg ved det vil være det optimale at hyrde med hende flere gange om ugen, men sådan ser virkeligheden i vores familie desværre ikke ud i øjeblikket .

 

I øjeblikket er jeg på barsel (Har taget en mega lang en) Manden kører hjemmefra kl 7 og er først hjemme kl 17 og så er det allerede mørkt. Lillemanden sover en god lur formiddag, middag og igen sen eftermiddag hvor jeg går en god tur med hundene eller laver andet med dem. Manden løber også et par gange om ugen med dem om morgenen, selvom det er mørkt herude da vi ingen gadelygter har. Når vi går tur har de frit løb herude på landet, så de får brugt godt med energi.

 

Jeg går til Agility med hanhunden i en hal om Mandagen. Der var vi ellers alle sammen afsted som familie vi 2 voksne, vores dreng og de 2 hunde. Den der ikke var for tur på banen passede på vores dreng imens.

 

Jeg synes det måske bliver for meget hvis jeg skal afsted hjemmefra mange gange om ugen, da manden jo som i kan se ikke er ret meget hjemme. Jeg vil jo også gerne være sammen med min familie.

 

Af dyr har vi hest og pony ,2 katte(kattene kræver dog ikke noget specielt)og 2 hunde.

 

Hvis jeg skal gå til Agility, hyrdetræning og ride på hesten....tak for kaffe

 

Alternativt kunne jeg have får gående på den ledige mark vi har, men det er igen et spørgsmål om jeg gider passe fårene ud over de dyr vi allerede har, jeg tror det ikke. Muligheden her lå dog i at jeg ville kunne træne hyrdning med hunden mens vores dreng sover i barnevognen . Den mulighed vil jeg se på.

 

Alt i alt synes jeg at det vil være spænende med hyrdning, men om det er realistisk ved jeg ikke, det må ikke gå for meget ud over familielivet at optage endnu en hobby. Jeg må jeg se på det til sommer, hvor der lyst i længere tid og min dreng er blevet større. Et endagskursus ville jo nok ikke skade at prøve af tænker jeg, så kan jeg tage den derfra!

 

Horse and dog trail lyder rigtigt spænende. Faktisk red jeg i skoven med mine forældres border da jeg boede hjemme Sjovt er det helt sikkert! Hunhunden vi har hyrder sjovt nok ikke vores heste nemlig, Kun hunde Hun er ofte med ude hos hestene når jeg ordner stald og lign, det er hun fantastisk god til og lytter pænt til hvad jeg beder hende om.

 

Når vi går eller cykler med hundene er de VILDT gode til at "blive" jeg lægger dem af og så kan jeg cykle hen til hjørnet af vejen og kigge efter biler. ligesådan når der kommer biler når vi er afsted, så beder jeg begge hunde hoppe over på en mark og blive der til bilen er kørt forbi, det kan de til bedøvelse.

 

Noget andet er når der kommer andre hunde eller gæster at få hende til at bliven liggende, det er simpelthen FOR spænende for hende Det er her vi skal øve så det batter!

 

Det værste problem er netop at hun hurtigt stresser op, hvor ville det være dejligt at have en velafballanceret hund, det kan slappe af her.

 

Hundene kan sendes rundt om en sø eller rundt om mig i en stor cirkel med godt med drøn på, ligesom de kan dækkes af og komme frem og lægge sig komme frem og lægge sig. Men hyrdetræning som sådan er det jo ikke ligefrem. Det kunne være fedt at sende dem lige ud og så til højre eller venstre og manøvrere dem rundt på marken på den måde og de ville nok elske det.

 

Ang Wrapballerne, lyder det altså som en rigtig god ide!! Det er en rigtig god måde at indøve komandoerne! Jeg tror faktisk også at hun/de vil synes det er sjovt.

 

Jeg er glad for at andre kender til problematikken i at have en hund med FOR meget hyrdegen! og stressniveau. Vi har masser af plads og hun får meget motion, jeg synes ikke vi kan holde med hvis det skal blive endnu mere .

 

Ang at hun lærer selv at slappe af tror jeg det kan være en del af løsningen, for det kan hun ikke finde ud af. Jeg vil prøve at lære hende at lægge sig hen, selvom der er gæster. Hun bliver skrækkeligt stresset når der er gæster, faktisk er det det værste ved hende og gæsterne synes jo selvfølgeligt også at hun er træls, når hun ikke kan finde ud af at køle ned igen. Ang at styre sit hyrden når vi går tur når hendes hundeven. ( En golden, ja ganske vist kan den da godt minde om et får i farven meeeen den ER altså ikke et får) vil jeg prøve ved hjælp af at hyrde wrapballer og lære hende kommanoerne, det kan være det kan tage noget af toppen af det og gøre hende mere fokuseret på mig.(Her og nu løsninge)

Hun kan godt lægge sig og blive når den anden goldenen er med men så snart hun er fri af det hyrder hun den igen Jeg tror dog med hyrdekomandoerne at jeg måske vil kunne være centrum for opmærksomhed, hvis jeg kan sende hende VÆK fra den anden hund og tilbage til mig. Hun klistrer lidt for meget på den og stirrer intenst i ved nok Man kan også godt kalde hende til sig men, så snart hun kommer ZAP! Hyrder hun den med det samme igen.Nogle gange tager vi snor på hende for at stoppe hende i det. Jeg vil se om jeg kan overføre hyrdningen til marktræningen og lade hende udleve det her eller i det mindste få mere kontrol over det.

 

Jeg synes virkeligt i er kommet med MANGE gode løsningsforslag, vinkler og erfaringer, det er rigtigt dejligt at få andre øjne på problemet. Jeg tror jeg vil prøve tingene lidt af og se om det ikke giver pote og at vi får en mere harmonisk hund ud af det. Det ville være dejligt for ALLE

 


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 15:29

Der er jo også den mulighed at hunden simpelthen ikke passer ind i jeres familie?

 

Synes det lyder anstrengende som det allerede er og det bliver jo kun værre når du skal tilbage på arbejde - hvis du altså skal det? Fint nok at se det an til sommer, men vinteren kommer jo igen næste år. Synes du skal få nogle med specialisterfaring til at kigge på om, det er realistisk at få ro på hunden og hvis ikke tage konsekvensen heraf.

 

I kunne jo også droppe agilityen i en periode og prøve hyrdning af med begge hunde. Agility glemmer de ikke. Har selv haft barsel og været sygemeldt og vi kom ikke på banen i et år, men startede alligevel direkte derfra hvor vi slap.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

2
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 17:37

Det er anstrengende, det vil jeg gerne give dig ret i og at hun ikke passer optimalt ind vil jeg også godt give dig ret i, hun er en jo en toptunet arbejdshund. Men nu har vi nu engang hunden og er glade for den og det er den ande hund jo også, de er de bedste venner og ligger i samme kurv osv . ( Hun er IKKE glad for andre hunde på nær ham og sin hundeven Golden retrieveren) Den er jo ikke træls hele tiden, selvom det måske lyder sådan. Når vi er selv med hende er hun jo en dejlig nussehund som også kan ligge i sin kurv. Problemet ved hende er gennerelt, at hun ikke tåler forandringer ret godt og at hun stresser meget ved gæster, agility og gåture med andre hunde da hun vil styre dem altså hundene. Agility går vi ikke til mere ærgerligt nok, hun kan ikke lade være med at ville hyrde og stresser jo vildt, men i det mindste stresser det hende ikke mere nu.

 

Mere motion tror jeg ikke er selve problemet, hun får meget! Jeg tror nærmere det handler om at koble af når der kommer udfordringer eller bare sker forandringer herhjemme. yderligere træning omkring at gøre hendes hoved træt, med mere udfordrende opgaver som træning af spor og lign tror jeg kunne få hende til at koble af. Vi har nogle hundespil, hun er rigtig glad for og god til og så træner vi triks og bare gennerelt.

 

Egentligt kan hun jo være hvorsomhelst, ligemeget vil det hjælpe hvis hun ikke også kan lære at slappe lidt af i nye situationer, som andre har været inde på. Slappe af uden stimulation.

 

Jeg har tænkt mig at afprøve zylkene i et stykke tid og se om det har en effekt på hende. Det kan være hun bliver mere afslappet og mindre stresset af det, jeg tænker det er værd at prøve,kan ske hu er lettere at få til at holde op med at hyrde andre hunde med det også.

 

Jeg har fået lavet et indhegnet areal udenfor med et stakit hvor hundene kan færdes VÆK fra vejen, dette er jeg begyndt at benytte mere så de kan være derude alene, måske hun skal derud mere selvom det er koldt (Her kan jeg også se dem fra vinduet, så er jeg sikker på de er her). De leger så fint sammen derude, så laver de hunderæs, snuser rundt. Her smider jeg også mad på græsset de skal finde, det hygger de sig med...og kattene ligeså .

 

Om sommeren er vi selv meget udenfor i haven, i den store ved vejen, (Her må de desværre kun være når vi er med ude,for hun kan godt smutte hvis vi ikke er i nærhenden og køres ned skal hun altså ikke) der hygger hun sig helt vildt og er med i alt vi laver. Hun elsker at være med i køkkenhaven og hjælpe til, hun vil egentligt bare gerne være med.

 

Jeg har været på arbejde, hvor vi har haft hende og skal det igen. Dog har jeg heldigvis kun deltids på 25 timer nogle gange 30, hvis de mangler folk. Dengang har vi haft hende med på gåtur om morgenen og så har hun fået en kong når jeg er gået. Når jeg kom hjem var vi ofte udenfor og gik også en eftermiddagstur eller en løbe eller cykeltur. Det gik faktisk okay mht at være alene hjemme. Forskellen er nu at vi har vores dreng, men så må vi skiftes til at gå og træne med hende, det gør vi også ofte.

 

Igen tror jeg folk har ret i det mht til at koble af og lære selv at slappe af. Hvis det lykkedes mig at lære hende dette vil hun nok være letter at omgåes gennerelt.


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

2
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaardø
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 18:02

Vi tager tingene og prøver af lidt ad gangen og ser om det fungerer nu har vi jo fået en hel del gode råd at følge. For mig er det et stort ønske for mig at hun får det bedre og bliver mere afslappet.

 

Jeg vil prøve at huske at opdatere hvordan det går med hende


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 20:15

Som jeg læser det bruger i mandag til agility med hannen og du ville helst ikke hyrde, da du så det som en ekstra dag hvor i ikke var hjemme. Mit forslag var at i tog begge hunde med til hyrdning og så holdt pause med agilityen. Så var det jo stadig kun en enkelt dag i var ude

 

Jeg tager hatten af for jeres gåpåmod og vil meget gerne opdateres omkring hendes udvikling. Måske du finder de vises sten


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

1
0
Svar på denne tråd
 
 hyrdning
Forfatter: 
Dato:  09-01-2016 11:10

Hvor henne i landet bor du?

 

Min far har får og han underviser i hyrdning på hyggeplan. Han har selv 2 border collier, hvor han konkurrere lidt med den gamle og så er han ved at træne den unge op. Han er altid villig til at hjælpe, så det kunne måske være en mulighed, hvis du har lyst til at snuse til hyrdningen


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  10-01-2016 10:59

jeg ville være meget meget ked af at undvære agility. Det ligger en del ting i det.

 

Min han er sindssygt glad for at gå der og egner sig RIGTIGT godt til det, det ville være synd at stoppe ifht ham.

 

Jeg vil på sigt super gerne være agilitytræner, dette er også grunden til at vi har hængt så meget fast i det selvom vi måtte have baby med hver gang, for det har ikke altid været lige let må jeg sige.

 

Min søster går der også med hendes Golden ( Før vi fik hunnen gik jeg der med min border han og hun med sin Golden, det var sådan det oprindeligt var og nu er det sådan igen) Det er noget vi har sammen og det synes jeg også er vigtigt at holde fast i.

 

Karina: jeg bor tæt på Tønder ved grænsen.

 

Hvor ER det bare super sødt af dig. Det tilbud er jeg oprigtigt glad for. Det tilbud vil jeg gerne have i baghånden, hvis jeg ikke kan få hende til at fungere med de ting jeg vil afprøve. Faktisk vil jeg måske godt gøre brug af det alligevel, men det bliver nok lidt længere henne.

 

Kan du evt skrive en PB med hans nr? ?

 


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

1
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-01-2016 21:26

Kunne i evt. investere i nogle agillity ting til jeres indhegnede have og øve hjemme ??

 


 

 

Eddiebarnet <3

Elmholst Nutella <3

Zsa zsa <3

Zurreal Perfection <3

 

Nu mor til Frida <3 (11.11.12)

Og Mille <3 (04.06.14)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Udetid og koldt
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 09:35

Mht. at have hundene mere ude i kulden, så kan du da bare give dem dækken på. Min Golden har et 100 g Rambo og et 300 g Bucas + et fleecedækken også fra Rambo. Han har altid dækken på ude fra omkring de 5 grader, ellers fryser han simpelthen.

 

Når det er så koldt som det er pt. går han i det tykke Bucas dækken og elsker at have det på. Købte egentlig det første dækken til når han er med i stalden, hvor det jo ikke kan undgås at han sidder en del stille og venter på mig. Selv om han sad på tykt tæppe eller hestens dækken, blev han bare alt alt for kold. Vi fandt så ud af at han blev gladere for at være på tur, efter han fik dækken. Så nu går han bare med dækken, når det er koldt. Ingen grund til at have ham til at ryste af kulde, når han bare kan få tøj på.

 

På måde kan dine hunde måske også købes lidt ekstra ude tid her i vinterkulden. Nu de hygger sig sådan i deres nye hundehave.

 

Altså hvis vores bare lige vil ud og vende i haven i 5 min får han ikke dækken på, men ellers han han det altid på. Men der skal jo også være plads til at rulle sig i sneen og få lidt frisk luft i pelsen.

 

Hundedækkener i hestemærkerne er typisk en hel del billigere end hundemærkerne. Ved ikke lige hvorfor.

1
0
Svar på denne tråd
 
 damgaard
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 16:27

Hjemme har vi 4 agilityspring og zizag pinde. Min søster som bor tæt på har også nogle spring, en vippe og en tunnel hjemme hod hende, så vi kan godt træne agility i haverne. Vejret er pt bare ikke så godt egnet mht sne osv :S Til agility træner vi i en hal om vinteren, sådan en har vi desværre ikke til rådighed privat.

 

Det med et dæken lyder som en rigtig god ide for at de kan være mere ude De elsker at være ude i den have jeg har lavet til dem.

 

Jeg har et regndækken med lidt fleece i, men i de her kuldegrader er det nok ikke helt varmt nok. Jeg vil prøve at kigge lidt på det.

 

Ja det er da vildt underligt at hundedækner er billigere på hestesiderne ??? Nå men ihvertfald er det også lige meget de har jo sikkert rigtigt mange fine og varme dækner der


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken
Forfatter: 
Dato:  21-01-2016 10:47

Ja det er lidt mærkeligt at hestemærkerne er billigere end hundemærkerne. Mener at have hørt hundedæknerne bliver syet af resterne fra hestedæknerne og så giver det jo nok alligevel god mening.

 

Mange (hestefolk) har har kommenteret på hundens rambodækken og om ikke det var meget dyrt. Øh næh faktisk det billigste jeg kunne finde.

 

Åbenbart har os hestefolk også store hunde, der bruger dækken. Så i hestemærkerne er det rent faktisk muligt at få et dækken til sin Golden Retriever - det har hundemærkerne svært ved at klare.

 

Her er i kulden går min hund faktisk med sit 300 g Bucas dækken. Det fungerer rigtig godt - men som nævnt før, er han altså også en lille frossenpind. Købte oprindeligt fleece og 100 g rambo - så de kunne kombineres, men det fungerer altså bare bedre med det tykke dækken her i kulden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hundedækken
Forfatter: 
Dato:  21-01-2016 11:57

Jeg har 2 hundedækner fra Weatherbeeta(Landa Deluxe 220g) og de sidder fantastisk og med samme kvalitet som hestedæknerne. Har også et softshell/regndækken uden fór fra et "hundemærke"(Buster) og det sidder ad h til og kvalitetn er ikke imponerende.

Sjovt nok er normalprisen på mine Weatherbeeta hundedækner 199 kr pr stk og Buster dæknet kostede 299 kr på tilbud, så med dækner til hunde hænger pris og kvalitet overhovedet ikke sammen.

 

Jeg kan også nikke genkendende til det med, at det kan være svært at finde hundedækner i de store størrelser. Min hund er en blanding af Schæfer/Golden Retriever/Hønsehund og Formel 1 Lab, så altså en stor hund, men det er ikke noget problem med Weatherbeeta, dem kan man få helt op i str 80 cm(rygmål), hvor min bruger 60cm. Mine dækner har jeg også brugt til vores gamle hund, der selvfølgelig også brugte str 60 cm, men som var noget kraftigere end hende vi har nu. Ingen problemer med Weatherbeeta dæknerne, de kan justeres i velcrolukningen, men Busterdæknet kan jeg ikke bruge til hende vi har nu, for det kan slet ikke justeres i samme omfang.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ttrada...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 12:49

jeg står lidt i samme situation, bortset fra at min hund er lidt yngre. Han bliver 20 måneder.

 

Jeg har valgt at drosle meget ned på hvad der hedder krav. Han er simpelthen blevet tvunget i ro herhjemme(har haft problemer med at han kan gå rundt i timer og være rastløs og for ham har det været ligegyldigt om han er blevet trænet i flere timer den dag). Ud over det så har han været med til træning, hvor målet bare har været at han skal være til stede. Det går stille og roligt fremad og af og til kan han rent faktisk leve op til de krav jeg har til ham.

 

Min stresser også til agility, men jeg har så valgt at træne meget selv i en periode, så jeg fik kontrollen over ham og så i efteråret da vi begyndte at være lidt med på hold igen, så har jeg valgt kun at have ham ved banen, når vi skal være på og jeg har en træner der er med på, at så skal de andre lige holde deres hunde i ro. Og det kan han magte. Lige her skal man så nok også huske at stressen nemt kan være en frustration der er opstået som følge af det der sker på banen. Både da jeg startede med min nuværende tæve på fire og med den unge, så havde man så mange vaner med, som gjorde det lidt utydeligt for hunden hvad man ville have den til.

 

Noget andet der har hjulpet meget på min hund er selvkontrolslege og hvis du kan klare at læse engelsk, så vil jeg anbefale bogen control unleashed, som netop har fokus på at have hunden under kontrol på en stressefri måde.

 

Mht. Dækken, hvor opstod det fra? En Border Collie med sund pels bør efter min mening ikke have behov for et dækken, med mindre den er tvunget til at være i helt ro.


Camilse

 

Hey, tjek lige min blog og følg med i mit hundeliv :D

camilse2.wordpress.com

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 08:17

Camilse: Hvorfor ikke give hunden dækken på, hvis den fryser?

 

En Golden retriever burde da også sætte pels nok til at kunne holde varmen her om vinteren. Min hund fryser nu alligevel. Jeg byder ingen af mine dyr at rende og ryste af kulde eller at måtte blive indendørs i dagevis, fordi det er koldt. Så er et dækken da en bedre løsning.

 

Hvis hunden ikke fryser - ja så skal den selvfølgelig ikke have dækken på.

 

Bortset fra det har jeg faktisk indtryk af at det er meget rart for hunden ikke at have så voldsom en pels. Altså vores fryser når han er ude uden dækken, til gengæld påvirkes han ikke af varmen i huset.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 14:37

Ja hvis hundedæknerne er labet at rester fra hestedæknerne så giver det jo god mening at det kan gøres så billigt godt for os

 

Min hunhund kan også have rigtigt godt af at lære at slappe af gennerelt. Når der er gæster har hun meget svært ved at lægge sig hen eller holde sig i ro i det hele taget Vi øver det stadig. Det med bare at være til stede vil være en god ting for hende.

 

Vi kan jo træne det herhjemme når vores han laver agility i haven ( vejret skal lige være til det). Så kan hun måske også få lov til at gå banen en enkelt gang med mig med et enkelt spring eller to eller ingen overhovedet og så er det det. Det vigtigste er at hun køler ned.

 

Vi kan evt lave en pæl ude i haven hun kan bindes på og så kan hundene trænes i lydighed på skift, mens den anden skal lægge sig ved pælen på et tæppe. Tæppet kan man jo evt tage med sig som et symbol på at når vi er her, så er det her den plads du skal ligge på og slappe af på.

 

control unleashed- den bog vil jeg se om jeg kan få fat i det er vist lige noget for min hund

 

MHT pels. Så er hun lidt atypisk Border Collie. Hun er ret korthåret. Hun har en Bedstefar der kommer fra England og er hyrdehund også og hendes far hyrder her i dk, ja faktisk ALLE hundene hun stammer fra er arbejdende hyrdehunde. Tror også at det igen er der de hardcore hyrdegener kommer fra!!

 

Men pelsen er altså ikke bamset som det oftest ses, så hun kan godt bruge et dækken udenfor nu her.

 

Synes godt hunde kan have dækken på. Vores han har et på til opvarmning til agility nu her hvor det er så koldt. Vi gider ikke have skader

 

Et dækken beskytter jo også mod blæst og reng, det er en stor fordel synes jeg.

 


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 15:42

Vil bare sige at det er pænt svært for en agility hund at holde sig i ro, når de andre i familien løber. Ikke at det er umuligt, men ville i hvert fald ikke starte der hvis det var mig.

 

Kender faktisk ikke konkurrencemennesker som forlanger det af deres bordere. De lader dem blive i bilen eller lever med at de går amok på sidelinjen.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 16:07

Ja det ved jeg. Hun skal jo kun være ved pælen når den anden trænes i lydighed, det er jo stille og roligt

 

Jeg tror bestemt ikke hun kan klare at kigge på agility uden en person på hende bare rolig.


Damgaard

med den firbenede skygge

 

 

Ejer af: Borderne Shadow,og Zoey,

Frieseren Zafira, miniature ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nose work
Forfatter: 
Dato:  21-06-2016 15:23

Ved godt tråden er gammel - men hvad med den nye sport nosework?? Var det ikke en ide?

 

Søs :-)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider