Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Udekat om vinteren?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 05:33

Hej

 

Vi har to dejlige katte, som i vores gamle hus havde kattelem til huset. Nu hvor vi har bygget nyt hus, er kattene rykket ud som staldkatte, og det trives de rigtig godt med (det gør vi også). Men jeg kom til at tænke på, om de egentlig kan klare sig, når det ligger i med frostvejr? Da jeg voksede op og vi havde ude-katte, så havde de altid en lun stald at gå ind i, fordi der stod heste eller grise. Vi har ingen dyr i stalden, og det er to store staldbygninger, som jo bliver temmelig kolde om vinteren, trods alt.

 

Hvad skal der til, for at de kan gå ude, hvis der bliver hård frost? Ligger de bare pels til, og bare de har en hule, de kan putte sig i, så er det fint, eller skal de have et sted der er frostfrit? Det var egentlig meningen, at vi ville have et isoleret og opvarmet grovbryggers i den ene staldbygning, men der skal jo være råd til det hele... Og jeg tænker især på sådan en nat for et par år siden, hvor vi får 23 graders frost, der vil jeg altså nødig stå op til to døde katte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænker,
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 11:38

at jeg ville købe 10 halmballer og lave en (stabil - stabl dem, så de med garanti ikke vælter) halmhule til dem. Halm isolerer rigtigt fint, og katte elsker som bekendt at ligge i det.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 Og det skulle
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 11:39

selvfølgelig være inde i en staldbygning.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja halm
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 13:21

Hej

Jeg ville også som foreslået bruge halm. Jeg ville dog bare købe en rundballe og løsne den lidt. På den måde kan kattene grave de dejligste varme huler. Og de elsker det :-)

 

Da vi flyttede ind (og overtog 12 sølle staldkatte!!!) indkøbte vi flamingokasser, forede nogle trækasser og lagde gamle dyner og jakker, da vores stald er KOLD om vinteren (vandet fryser til is). Dette var dog ikke den store succes, så selvom hestene nu står på træpiller, er der halm til misserne

 

/Kirsten

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja halm
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 13:21

Hej

Jeg ville også som foreslået bruge halm. Jeg ville dog bare købe en rundballe og løsne den lidt. På den måde kan kattene grave de dejligste varme huler. Og de elsker det :-)

 

Da vi flyttede ind (og overtog 12 sølle staldkatte!!!) indkøbte vi flamingokasser, forede nogle trækasser og lagde gamle dyner og jakker, da vores stald er KOLD om vinteren (vandet fryser til is). Dette var dog ikke den store succes, så selvom hestene nu står på træpiller, er der halm til misserne

 

/Kirsten

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 23:33

katte tåler ikke ret godt frost. de er mere til varme - de er jo oprindeligt jo faktisk fra afrika.

så et godt lunt sted som er frostfrit og uden træk, er helt klart det mest optimale



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 11:20

Vi har altid halm "i huset" til hestene, så det bruger kattene også af. Men de elsker også at putte i mine dækkener.

Pt står vinduer og døre åbne 24/7, så der er ikke varmt. Men det finde kattene selv råd for hos os. De flytter lidt rundt i stalden og finder det bedste sted. Her til morgen fandt jeg vores 4 killinger oveni shetlænderens wrap, så tro da pokker der ikke svinder i den stak, den stakkels lille tykke pony får jo slet ikke noget at spise når den er fuld af misser...

 

Jeg har også en gammel hyndeboks stående hvor der er et stort hul i låget. Der ligger lidt gamle dækkener osv, nå ja og så ligger der ofte katte, især missemor når hun skal ha killinger.


Sælges:

2 års vallak e. BH Zack

1 års hoppe e. BH Zatchmo

 

Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur

 

se præsentation

1
1
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 19:32

Og for at køre det nemmere for kattene at klare vinteren, så skal man naturligvis sørge for at de ikke har orm, at de får noget foder af god kvalitet og at de er neutraliserede så det ikke bruger energi på at slås, strejfe osv.

 

Og det var sikker helt overflødigt at skrive. :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Luxus løsning
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 23:18

Når jeg syntes, det bliver koldt, tænder jeg da for varmelampen til vore katte. Sådan en som bruges til smågrise. Det er et hit.

 

Drikkevandet er i en stor skål el. lign, og deri har jeg et varmeelement fra et akvarium, så det er frostfrit.

 


 

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har taget os af mange
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 17:29

forhutlede katte gennem tiden.

 

De bor i vores ridehal, hvor vi også har bigballer med halm, som de laver huler i.

 

Vi har naturligvis fået dem neutraliseret, vaccineret og givet ormekur.

 

Godt våd- og tørfoder og vand har de altid adgang til.

 

De stortrives, og virker sunde og raske.

 

Har dog også haft sløje katte rendende, som ikke blev raske efter antibiotikabehandlinger.

 

Dyrlægen testede med blodprøve, og vi valgte aflivning p.g.a. katteaids (FIV).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for inputs
Forfatter: 
Dato:  09-10-2015 21:42

Tak for inputs. Det lyder som om, jeg ikke skal bekymre mig helt så meget. Vi har faktisk en del isolering stående, godt nok i kraft af sondolit, men det må da kunne bruges til at bygge en hule til hver af dem, og så et gammelt tæppe ind i, så må det kunne løse problemet.

Vores katte er selvfølgelig "ordnet" på alle leder og kanter.

Vi har i øvrigt kun haft katte fra internat eller "hitte-misser" (killinger som er dumpet), for jeg har ikke lyst til at støtte alle de folk, som brænder inde med killinger, fordi de ikke liiige har fået neutraliseret og ikke selv har noget at bruge killingerne til. I stald-katte-regi har jeg aldrig mødt nogen, som bevidst avlede på deres katte, ikke at de ikke findes, men langt de fleste fødte killinger er "hovsa-killinger", og det har jeg ikke lyst til at støtte.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider