Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 korsbånds operation hund.
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 07:37

Hvis der er nogle her inde der har erfaring med korsbånd operation hos hund,vil jeg meget gerne høre om jeres erfaring med det.

 

 

Feks hvilken type operation valgte du ?

 

 

syntes du det var rimeligt at lade hunden gå det igennem ,tænker her på smertet,genoptræning og at hunden skal holde sig i ro osv ?.

 

Blev resultatet godt,også på længere sigt ?

 

Hvis det var en unghund,ændrede hundens personlighed sig så,tænker her på at den jo i længere tid ikke kan udfolde sig,lege med andre hunde osv ?

 

Og ellers så bare fortæl,fortæl

 

Dorte.

 




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



0
0
Svar på denne tråd
 
 korsbåndsoperation
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 14:23

For to år siden sprang min dengang 8-årige hund Nemo sit korsbånd i venstre knæ. Vi var desværre nødt til at "nøjes" med den type opereation, hvor man erstatter korsbåndet med et nyt kunstigt. TTA operationen, hvor man fjerner korsbåndets funktion ved at omstrukturere knoglen i knæet, ville have været bedre til en hund på Nemos størrelse, men den koster det dobbelte og da Nemo ikke er sygeforsikret, havde vi ikke råd.

En måned efter operationen gik der noget i udu med menisken i det opererede knæ, fordi dyrlægen ikke havde fået strammet det kunstige korsbånd nok og derfor måtte Nemo opereres igen. Denne gang fik hun strammet ordentligt til, men det gør i dag, at Nemo ikke kan strække knæet 100% ud og derfor har en lidt uens gang. Dyrlægen siger, at det er rent mekanisk og at han ikke har nogen smerter ved det. Nemo må ikke længere løbe efter frisbee og bold, som han ellers elsker. Det er næsten det værste.

 

Jeg ville ikke bruge den "gamle" type operation til Nemos størrelse igen, men TTA operationen ville jeg godt gøre. Nemo blev jo opereret 2 gange med en måneds mellemrum og DET vil jeg ikke gøre igen. Vi nåede at se fremgang og hunden fik langsomt gnisten igen og så BUM, så var vi tilbage til status quo. Det tog længere tid for ham at komme sig anden gang, så NEJ, ikke to gange med så kort mellemrum.

 

Vores nye hund Smilla har vi tegnet sygeforsikring på, for ikke at skulle stå i den situation igen, at det er økonomi der afgør kvaliteten af operationen. Som hun er nu(lige knap 1 år), så tror jeg ikke, jeg ville byde hende, at skulle holdes så meget i ro som det kræver, men det er jo svært at sige, hvad man gør, når man står i situationen.

 

Da Nemo kom til skade, lavede jeg også en tråd herinde og der kan du læse mere grundigt om mine og andres erfaringer

 

www.heste-nettet.dk/forum/36/26788/ 26788/

 

God bedring med din hund


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 18:04

1000 mange tak for at dele din erfaring med mig.Lige nu er jeg mega lettet,da det ser ud til at være falsk alarm.I lørdags mente dyrlægen at det var det,men i dag er der intet med ham.Han løber leger,og er den samme knallert som altid.Han lavede noget dumt på vej ned af trappen i tirsdags,og ville ikke støtte på bagbenet i nogle minutter efter,og i dagene efter var det det samme hvis han havde været "vild".han fik smertestillende der dækkede ham til ca i går middags.Dyrlægen er inde på at han kan have lidt løse knæskaller men nu må vi se om det sker igen.Jag havde været inde og læse om hvilke operationer der var,og havde også bestemt mig for TTA operationen hvis det var.Baldur er forsikret,men blev det først efter han var 4 mdr,og så dækker det ikke korsbåndet de første 12 måneder han er forsikret.Så er det godt at have en søster der tilbyder at hjælpe til med et lån på noget af udgiften hvis det nu viser sig alligevel være det.

Det glæder mig at læse Nemo har det godt efter alt han har været igennem.

 

Dorte.




Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2015 17:38

Nu tyder det på at du IKKE behøver at tage stilling til en korsbåndsoperation.

 

Min Paw fik en TTA for 2 år siden. Altså samtidig med Nemo. Karina og jeg havde meget stor glæde af at skrive sammen, for det er ikke bare lige !!! (Og du kan læse vores korrespondance på det link hun har sendt)

 

Paw er en krudttønde, selv om han også var ca. 8 år da det skete. Det var lidt et helvede at forsøge at holde ham i ro. Han troede han kunne det hele - og det kunne han jo !! - men måtte ikke.

Om jeg gør det igen, vil jeg som Karina siger, også stille spørgsmålstegn ved. MEN den tager jeg også HVIS det - forhåbentlig IKKE - sker igen.

Paw har nu noget med krydset og på onsdag skal han i røntgen. Jeg tror umiddelbart mere det handler om Spondylose. Men det får jeg vished for på onsdag.

 

Men dejligt at høre at din hund igen er helt ok.

 

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider