Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Airedale terrier eller lignende?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 14:10

Hej alle :-)

 

Altid - ALTID - har jeg haft hund. I sommeren 2012 flyttede jeg hjemmefra til min lejlighed på Amager, hvor kæledyr ikke var tilladt, så på daværende tidspunkt blev min dansk-svenske gårdhund boende hos min mor. Måtte desværre sige farvel til min skønne lille pige kun nogle få måneder efter, og siden da har jeg faktisk ikke haft lyst til at have hund - indtil for omkring 4 måneder siden, hvor min kæreste og jeg flyttede i en 3-værelses lejlighed udenfor byen med tilladelse til hund og stort naturområde lige ved siden af (og to hvalpe i naboopgangen)...

 

Her har vi planer om at blive boende til vi begge er færdige med vores studier, ca. 7 år. Min kæreste studerer meget hjemmefra, han er næsten færdig med sin bachelor. Jeg læser psykologi, hvilket er et krævende studie som tager MEGET af min tid, men meget af tiden disponerer jeg selv (har pt. 19 timer ugentligt på studiet og kommer ikke til at få flere på et senere tidspunkt).

 

Har som sagt haft hund hele livet og har haft mange typer og racer. Jeg har efterhånden en del erfaring med træning+ agility og har arbejdet på internat i Portugal á flere omgange. Min kæreste har til gengæld aldrig haft kæledyr af nogen art.

 

Vi ønsker os en hund, der først og fremmest passer ind i vores liv. Som kan trives i en 3-værelses stuelejlighed, men som stadig gerne må være aktiv og kvik. Racen må ikke være gøende. Vi ønsker en mellemstørrelse/stor hund og den må ikke fælde ret meget, da min kæreste har haft astma og generelt har sensible luftveje (han er testet med blodprøver hos lægen og har IKKE pelsallergi). Og det må IKKE være en puddel, har jeg fået strenge ordrer om fra ham :-D

 

Vi er blevet anbefalet en airedale terrier. Generelt er jeg ikke så meget til terriere, men de skulle være roligere og ikke så hidsige som de mindre. Jeg har kigget mig for på nettet og fundet et par opdrættere, men ikke mange, og der er ingen info om aktuelle kuld osv. Så jeg kan ikke danne mig noget overblik over om det overhovedet er muligt at få en hund fra disse steder indenfor de nærmeste år eller hvad racen koster (nogle racer er jo hundedyre, og hvis det er en 15.000 kroners-hund vil vi måske gerne lige overveje et par alternativer først).

 

Så - vil sådan set høre om nogle ved lidt om airedale-terrieren, om den kunne passe til os - eller om der kunne være forslag til andre racer, der kunne være det helt rigtige? :-)

 

Godt nytår!


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andre....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 14:21

Kan ruhåret fox terrier eller schnauzer være en mulighed?


0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 14:39

Ruhåret foxterrier er for lille, og de foxterriere jeg har kendt har bestemt ikke været lejlighedshunde!

 

Men schnauzer har jeg faktisk overvejet, sådan en stor riesenschnauzer (ved ikke om der findes en mellemvej med størrelsen :-P ?)- er desværre bare ikke så glad for skæg hos hunde. Men vil kigge lidt nærmere på dem også :-)

 

Tusind tak for forslagene og vil meget gerne høre flere :-)

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Schnauzer...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 14:50

Schnauzer findes i 3 størrelser

 

Dværg, mellem og den store riesenschnauzer


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 15:55

Som ejer af en groomingkrævende hund vil jeg bare gøre dig opmærksom på en eventuel udgift til hundefrisør.

 

En airedale skal til frisør ca. 4 gange om året og afhængig af geografi kan prisen være op til 800 kr pr gang. Du kan selv lære af ordne hunde, men udstyret alene koster også en del og nu du skriver at din kæreste har astma, er det måske meget godt det ikke bliver gjort inden i jeres egen lejlighed.

 

Det var bare nu du synes 15.000 er dyrt for en hund, så husk lige alle de andre udgifter som kommer til at overstige 15000 (måske) hurtigt.

 

Så en beregning fra en økonom som gav et overslag på 100.000-150.000 for en hund i dens fulde levetid.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 17:16

Hundiversitet: Ja, det er en dyr affære med trimning, som jo nok under alle omstændigheder skal indregnes i vores budget, airedale eller ej, da ikke-så-fældende racer vel oftest kræver trimning tænker jeg. Men det gør ikke så meget, da det ikke er noget problem for os at holde hund ift. økonomi.

Så er der bare besværet ved det :-P

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 17:24

Hov, og glemte lige at skrive ift. prisen på en hvalp - jeg ville bare gerne orientere mig udi hvad airedale-terriere ligger i af prisklasse. Da jeg ikke ved, om de ligesom fx engelske bulldogs alle koster 16-18.000 kr., eller om de ligesom chihuahua kan være mere eller mindre fancy i stamtavlerne og har et stort prisspænd (vi skal jo sådan set ikke bruge stamtavlen til det store).

 

Jeg har fx også kun ejet heste til under 30.000 da jeg ikke har skullet bruge fine dressur-spring-blodlinjer til noget og bare gerne ville have en flink og rolig musse ;-D

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 18:08

Airedalen er jo ikke en modehund, så jeg tror ikke udvalget er så stort, hvis du vil have uden stamtavle og igen hvis pelskvaliteten er vigtig for jer, så er det godt at kende i hvertfald to led ud i stamtræet. Men det synes jeg under alle omstændigheder er godt - registreret stamtavle eller ej


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Airedale terriere
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 20:13

Jeg passede en airedale terrier igennem en årrække. En skøn hund!

Normalt harmonerer mit temperament ikke så godt med terriertemperamentet - jeg er mest til de bløde og rolige racer, som f. eks. retrieverracerne.

 

Men den airedale terrier, jeg passede, var forholdsvis rolig og nem.

Når vi var ude at gå tur, var hun fuld af energi og altid oplagt til sjov og ballade, og meget opfindsom.

Og når vi var hjemme, var hun rolig og nem, og gøede kun sjældent, selv om der ofte var larm ude i opgangen eller fra naboerne. Hun var en hund, man kunne have med alle steder.

 

Hun kom fra Kennel Da-Capo i Veksø: http://www.airedale.dk/

Jeg ved ikke, om den stadig eksisterer...

 


Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham.
Et stort hestemenneske kan høre hesten hviske.
Men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger!


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til airdale terrier eller..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 04:51

Hej.

Har du overvejet at adoptere (købe for mindre sum ca 1000-2000 kr) en pensioneret løbshund (greyhound)?. Jeg har en sådan. Skøn pige på snart 9 år. Racen fælder stort set ikke, den gør sjældent, savler ikke og skal bare have lov at løbe rigtig stærkt(løbe frit) et par gange om ugen (en ridehal er fantastisk til dette) og ellers gå alm. længde tur for mindre hund (min er ikke meget for ture på mere end 2 km). Ellers er eneste krav fra denne skønne race at kunne ligge blødt, gerne i seng eller sofa, pga den kantede muskuløse krop, i de fleste timer af døgnet. Temperamentet er blidt, følsomt ikke en hund man skal hæve stemmen overfor, eller kræve streng dressur/lydighed, så trives den ikke. Tilgengæld er den dig evigt hengiven. Det sidste lille men ved denne race er, at den ikke kan gå uden snor i skov og lign. da det jo er en meget hurtig jagthund, der bruger sit syn i jagten og har ret kraftige instinkter (bruges jo "kanin"(pelstot) i løb for at få hundende til at løbe. Odsherred racing har ofte adoptivhunde til salg, nogle gange også unghunde. Prøv at google: odsherred racing eller greyhound.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hunderacer
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 13:25

Mht stamtavle eller ej, så går jeg ikke selv op i stamtavlen - som sådan - men mere i sundheden i racen. Du kan ikke se på det, som heste, om de er ud af spring- eller dressurlinier, det er ikke dét stamtavlen betyder og stamtavler er ikke forbeholdt udstillingsfolket m.v.

 

Jeg ville undersøge hvilke racerelaterede problemer racen kan have og som minimum forvente at forældredyrene er undersøgt for de ting - stamtavle eller ej, ligesom jeg ved trimmeracer vil kigge forældrenes pels og hvalpens pels m.v.

 

Mht. trimning, så skal man så også bare være obs på at finde et ordentligt sted at få det gjort, og ja - så kan priserne være ret høje. 800kr er af hvad jeg kan se, ikke loftet ;) Har set op til 1200,- for en westie (Min race) - så mon ikke en stor hund kan komme derop af også.

- Men et er prisen, noget andet er om det er en som kan finde ud af at gøre det korrekt, så hunden ikke bliver bange for det og pelsen ikke bliver ødelagt.

 

Prøv at kontakte Terrier klubben, de må kunne henvise til Airedale terrier opdrættere - kan se der på hvalpelisten pt. er et kuld hvalpe

www.hundeweb.dk/dkk/public/ openIndex?ARTICLE_ID=60

 

I og med det er en race der ikke virker så udbredt herhjemme (Af hvad jeg lige kan se), tror jeg ikke rigtig du finder nogen uden stamtavle.

 

Alternativt kan du kigge i udlandet, men det er også lidt nemmere når man er sikker på at det er den race man vil have og ved hvad man skal kigge efter mht. sundhed og den slags.

 

Men googler jeg, er det da til at finde avlere i Danmark af racen - og mon ikke de fleste gerne åbner op for besøg, for at introducere folk til racen? :-)

 

Og så vil jeg bare sige, at terriers altså ikke er så slemme! :P De har helt klart et andet sind end f.eks. en retriever, men de er altså nogle herlige selvstændige størrelser - siger jeg, med 5 stk terriers i huset


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har din
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 13:42

kæreste set, hvordan en puddel ser ud, når den ikke er barberet? Jeg går ud fra, at det er udseendet, han ikke bryder sig om ved pudler generelt, men de ser helt anderledes ud, når de er "naturligt" trimmede.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Puddelblandinger?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 15:15

Nu skriver du at det ikke må være en puddel, men måske en af designerracerne med puddel i kunne være en ide.

 

Jeg kender en der opdrætter både Goldenddodles og Labradoodles, derudover så jeg for ikke så længe siden en mindre Doodles af en art, jeg kan ikke huske hvad den anden race var.

 

Men fælles for Doodlerne er at de er allergivenlige.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 21:02

Sikke en masse respons - tak :-D

 

Min kæreste er meget forhippet på en hvalp og ikke en voksen hund (det er hans første hund, så han vil gerne opleve glæden ved at have den helt fra starten). Så pensioneret løbshund er ikke rigtig en mulighed, desværre. Jeg kan godt lide mynder, men igen - kæresten er ikke rigtig til dem. Vi har vist ikke helt samme smag i hunde!

 

Jeg har også brugt argumentet "pudler ser altså ikke sådan ud som du tror" :-D Og vist billeder, men nej. De falder slet ikke i hans smag.

 

Labradoodle er et rigtig godt forslag, som vi vil se nærmere på!

 

Talte med kæresten om eventuelle udgifter til trimning, og vi er enige om, det er en udmærket pris at betale for, der ikke ligger en hel hund på gulvet igen dagen efter man har støvsuget sidst :-P Og som sagt: generelt er økonomien ikke et problem for os ift. at få hund.

 

Og terrier-temperament - jo, det har sin charme en gang imellem :-D Men jeg har selv ejet terriere, og det er ikke den type hund (hidsig og svær(ere) at træne/selvstændig) vi skal have i denne omgang.

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Doodle-kennel
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 22:16

Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Synd...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 10:34

...at pudlen ikke er en mulighed. Jeg har selv sådan en forstokket kæreste, som mener, at en puddel ikke er en hund for mænd - men nærmere et accessorie for gamle kvinder og mænd, der spiller på deres eget hold.

 

En terrier ville jeg aldrig vælge. Bryder mig ikke om deres sind - og så kan de larme temmeligt meget. Vi havde dog en schauzer i en uges tid for en veninde, og det var virkelig en dejlig hund. Nem, væsenstabil - og ingen løse hundehår (til gengæld var den konstant våd i skægget og slæbte skidt med ind i pelsen).

 

Vi har selv et labradormix, men det vil jeg ikke anbefale til et allergihjem (trods at min kæreste har allergi og tåler vores). Vores fælder meget, har et stærkt jagtinstinkt og er temmelig aktiv.

 

Til gengæld gør hun stort set aldrig indenfor. Hun har ikke skyggen af vagtinstinkt, elsker alle mennesker og er helt igennem robust og genial til børn. Hun er nem at få passet ude og er yderst tilpasningsdygtig.

 

En labradoodle eller en golden doodle kunne være en mulighed. Der er bare ingen garanti for, at de ikke fælder som en retriever, da ikke alle arver pudlens pels.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingenpuddel
Forfatter: 
Dato:  11-01-2015 22:31

Haha, kunne ikke lade være med at svare på denne tråd. Min kæreste skulle i hvert fald heller ikke have sådan en grim lille "farmorhund", men jeg kender ham og hans forhold til hundehår i sokkerne (det værste han ved), så blev ved med at vise ham billeder af små søde pudler med og uden facon-klip. Alle gø-hunde var udelukket, og jeg var heller ikke interesseret i en udpræget vagt- eller jagthund. Til gengæld ville jeg gerne have en lærenem hund, og jeg synes pudler virker som den perfekte kandidat.

 

Men nej tak, ingen puddel. Men vi skulle da selvfølgelig have en af min mors søde "små" broholmer/labradorhvalpe i sommers, det er klart. Det er verdens rareste og nemmeste hund vi har os men hold nu op hvor den fælder, fylder og spiser.. Næste gang vi skal have hund har jeg fået lov at bestemme, for de hundehår er jo til at blive vanvittig af

 

Jeg håber i bliver enige om den perfekte hund for jer :-) Glad for den skal I jo nok blive..

 

Billede

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Anden terrier race
Forfatter: 
Dato:  16-01-2015 20:17

 

Du kan også overveje en anden terrier race: Irish Softcoated Wheaten Terrier. Den er lidt mindre end en Airedale terrier, men skal efter sigende være den blideste terrier race, det er lidt svært at generalisere da der jo ER foreskel på de forskellige individer. Racen fælder ikke, men skal klippes, det kan man dog lære selv at gøre. Den skal redes 2-3 gange om ugen.

Det er en livlig, glad hund der elsker at løbe og fjolle og er ikke en særlig gøende race.

Billede

Vi dyrker Rally, men jeg er sikker på at min ville elske at løbe agillity - det står på ønskelisten i 2015.

 

Mvh Pia

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 13:21

Tusind tak for alle jeres svar, og ikke mindst de dejlige billeder af søde vovser

 

Der er i hvert fald en masse til overvejelse nu, så kigger på det (og smider sikkert nogle billeder op engang, så glæd jer allerede nu til hvalpepics).

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 F1-kryds
Forfatter: 
Dato:  20-01-2015 15:36

Så vidt jeg ved så arver alle F1-Labradoodles Pudlens pels, men hvis man forsøger at avle videre på den, så er det korrekt at der vil ske en udspaltning og så aner man ikke hvad man får.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Doodlefabrik
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 21:29

Ang. Doodles så kan jeg kun råde jer til at se jer godt for. Den eneste avler af dette gadekryds jeg kender, er en hvalpefabrik. Og der er virkelig mange årsager til ikke at støtte det foretagende.

1
0
Svar på denne tråd
 
 pppppppppppp
Forfatter: 
Dato:  29-01-2015 09:22

Hvad med en god gammeldaws Labrador.

 

Min veninde har en og hun er noget af det skønneste og mest blide jeg har mødt. Hun tilpasset sig fuldstædig ind. Hun er altid glad, skøn og imødekommende - både over for alle mennesker og andre hunde.

 

Hun elsker at lege og hente bold, hun kan blive luftet i flere timer, men kan også bare nøjes med nogle små ture.

 

Jeg vil helt klart anbefale dig en Lab. Dog ikke den der Formel 1 - men den gammeldags Labrador med store, runde og lækre hoveder og kinder :D

 

Billede

 

Billede

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 14:42

Kan fortælle, at vi nu venter på at vores hvalp bliver gammel nok til at komme hjem til os i slutningen af måneden - vi har bestemt os for den sødeste schnauzerblanding (som tilsyneladende får schnauzerpels og derudover ikke har megafælderacer i sig). Hun bliver formentlig lidt større end en cockerspaniel og er helt vidunderlig - så nu skal tiden bare gå hurtigt

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 16:12

Der hører altså et billede med til sådan en opdatering :-)


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 sågerne
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 20:00

Vi besøger hende igen i morgen - hun er nu lige over 6 uger gammel :-D

På dette billede er hun 4 uger, så stadig kun en lille pelsbold. Glæder mig meget til at se, hvor stor hun er blevet, og kan slet ikke vente med at få hende hjem! Hendes far er malteser og hendes mor er border collie/standard schnauzer. Nogle af hvalpene har fået glat pels, men de fleste er ruhårede, ligesom vores lille pige :-)

Billede

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider