Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Læbælte!
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 18:53

Hejsa - Håber I kan hjælpe!


Vi ønsker at plante 2 rækker med træer 6 meter fra naboens skel/have. Må man det? Det skal siges at vi ikke er på talefod med naboen(Har fået trumfet igennem ved kommunen, at vi skal flytte vores meget dyre nyanlagte ridebane, da de mener den skæmmer deres udsigt udover vores marker!!!:-(), hvorfor vi ønsker at plante træer, så vi kan være i fred på vores egen grund.


Håber I ved noget?


Vh Maiken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis ikke...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 20:51

...der er særlige klausuler på lokalområdet (fx kan der i nogle grundejerforeninger være regelsæt for hvor høje hegn og hække må være, hvad de skal bestå af osv) så kan I for så vidt plante hvad I vil på egen grund.


Et hegn 6 meter inde på grunden er dét som i hegnslovgivningen betegnes som et "eget hegn" og eneste krav til dét er, at det ikke påfører naboen forpligtelser eller ulemper.


Somme steder har man i teknisk forvaltning en "tommelfingerregel" om, at hvis hegnet ikke er højere end afstanden til skel (i jeres tilfælde 6 meter) så kan hegnet pr definition IKKE påføre naboen nogen gener, uanset hvor meget I så måtte være uvenner.

Bemærk, at det altså IKKE en nedskrevet lov, men kun en tommelfingerregel.


Der er masser af smukke lægivende og "glosikre" planter, som ikke kommer over 6 meter i løbet af 15-20 år, så gå I bare igang!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar:-)
Forfatter: 
Dato:  25-05-2007 07:26

Tak for responsen. Så må jeg hellere lige finde ud af om der er nogle særlige regler i vores område, så vi kan komme igang.


vh maiken

0
0
Svar på denne tråd
 
 5 meter til skel
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 21:16
Jeg mener at man skal holde 5 meter til skel med byggeri. Så må det vel også være lovligt at sætte læhegn 6 meter fra skel.

Hilsen
Daniela
0
0
Svar på denne tråd
 
 naaah?
Forfatter: 
Dato:  27-05-2007 23:20

"Jeg mener at man skal holde 5 meter til skel med byggeri."

Dét skal man nu ikke nødvendigvis - mange steder skal man kun holde 2,5 meter.

Reglerne for byggeri og reglerne for plantning af læhegn kan forresten slet ikke sammenlignes. Heller ikke på det punkt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er heller
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 21:33

ikke 2.5 m - man må gerne plante lige på sin egen side af skel.


Ellers har villa ejere da vist problemer med deres hække.


Desuden afgøres uenigheder om skel oftest af placeringen af læhegn og hække, mellem 2 landbrug står læhegn i skel, hvis det er parcelhus og landbrug står læhegn på parcelhusets grund, mellem 2 parcelhuse står hækken i skel o.s.v.



Gitte


Rigtige kvinder er landmålere

0
0
Svar på denne tråd
 
 vi har...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 09:28

... lige købt en ejendom hvor der er plantet læhegn rundt om marken, de havde søgt kommunen om at plante, da det på sigt kan komme til at snuppe noget havudsigt for naboerne- så det ville jeg da liiige undersøge inden jeg havde lagt penge og kræfter i et læhegn.


"Vores" planter er nu kun 3 år og derfor ikke ret store, men det bliver de jo...


Mvh. Kri§tin@



*EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG*


*EN RIGTIG PONY ER EN WELSH MOUNTAIN*





Mine billeder må ikke "lånes" uden tilladelse!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hegnsudvalget
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 13:05
i jeres kommune må kende reglerne, hvor i bor

Whatever you say or do - it always returns to you

hvad blev der af dig, Zilari efter Pilar?

Rød hoppe født 1982 kåret i næstved 1985

0
0
Svar på denne tråd
 
 GitteL
Forfatter: 
Dato:  09-06-2007 11:15

Jeg tror du har misforstået Daniela (og undertegnede) - der er nemlig ingen der skriver noget om, at man ikke under normale omstændigheder må plante hæk ud til skel?


Daniela oplyser, at BYGGERI så vidt hun husker må lægges så tæt på skel som 5 meter - og at der følgelig ikke burde være nogen form for problemer med at sætte et decideret læbælte 6 meter inde på grunden.


Og JEG retter så Daniela mht byggelinien - da afstanden fra skel til bygning normalt skal være mindst 2,5 meter og ikke mindst 5 meter...OG oplyser så om, at reglerne for byggeri og læplantning heller ikke på dét område kan sammenlignes.



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider