Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Læskur ???
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 12:04

Hej allesammen


Vi vil have bygget et læskur på folden. Vores heste er i stalden om natten om vinteren, så det er mest til de varme dage, eller i uvejr de bruger det. -Altså ikke en løsdrift stald.


Men lad mig høre om det bedste ved dit læskur??? Og hvad ville du gøre anderledes hvis du skulle lave det nu ?


Hvor stort er dit skur og hvor højt er der til loftet ?

Vil gerne se billeder...


Mange hilsner
Marianne Frandsen
Vi søger en super sød og stabil hoppe til ridning primært i naturen, og til avl..
Vi tilbyder god boks i rolig hyggelig stald og daglig fold.
Køb eller lån ??? Kik her:
www.
0
0
Svar på denne tråd
 
 det bedste
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 14:45

vores skur bruges som både som læskur og løsdrift , det er lukket på de tre sider og har et foderrum i den ene side.


skuret er 4.5 x 9 meter og med 2.20 ca i højden, der hvor det er lavest, så der er plads til et tykt lag strøelse.


det bedste er at det kan deles på midten, så man kan have to grupper heste, det begge kan benytte skuret.


det er gavnligt hvis der er nogen der ikke kan enes, nogen der skal have mere mad end andre, og nogen der er syge og skal have særlige hensyn, går med føl eller andet.


send mig en mail hvis du vil se billeder.


mvh janni


Følbørnehave tilbydes,

under ordnede forhold sammen med tre hoppeføl fra 2006.

gode muligheder for trafikfrie gåture i området.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det bedste
Forfatter: 
Dato:  20-10-2006 14:47

vores skur bruges som både som læskur og løsdrift , det er lukket på de tre sider og har et foderrum i den ene side.


skuret er 4.5 x 9 meter og med 2.20 ca i højden, der hvor det er lavest, så der er plads til et tykt lag strøelse.


det bedste er at det kan deles på midten, så man kan have to grupper heste, det begge kan benytte skuret.


det er gavnligt hvis der er nogen der ikke kan enes, nogen der skal have mere mad end andre, og nogen der er syge og skal have særlige hensyn, går med føl eller andet.


send mig en mail hvis du vil se billeder.


mvh janni


Følbørnehave tilbydes,

under ordnede forhold sammen med tre hoppeføl fra 2006.

gode muligheder for trafikfrie gåture i området.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Læskur
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 07:57
Husk at etablering af læskur o.l. kræver en byggetilladelse evt. også en landzonetilladelse...spørg først hos kommunen inden du går igang. det ville være ærgeligt at skulle fjerne den igen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 "Heste-shelter"
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:33

Hej Marianne.

.

Prøv at tjekke dette link : www.sol-sejl.dk/heste.php som lyder til at kunne opfylde dine behov, når det ikke behøver være et decideret skur.

.


Med venlig hilsen Skovvang

........................

Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens

Skovvang, 8370 Hadsten

* beliggende mellem Århus og Randers *

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved godt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 15:31

at der skal byggetilladelse til. Har snakket med kommunen. Men jeg skal vide hvordan/ hvor stor jeg vil lave den først. Har købt nogle el master, som kommer i som hjørne pæle, og så regner jeg med at lukke på 3 sider, så traktoren kan muge ud...

De telt duge er seje, men det blæser til tider ret kraftigt her hvor vi bor, da vi bor lidt oppe og med åbent ud mod fjorden/venø bugt.


Mange hilsner
Marianne Frandsen
Vi søger en super sød og stabil hoppe til ridning primært i naturen, og til avl..
Vi tilbyder god boks i rolig hyggelig stald og daglig fold.
Køb eller lån ??? Kik her:
www.
0
0
Svar på denne tråd
 
 læskur
Forfatter: 
Dato:  26-10-2006 15:10
Hej Marianne

Vi bruger meget at have et læskur på vores folde og dyrene er glade for dem. God ide, når I vil til at avle, da føl og plage har bedst af at gå ude så meget som muligt, men da de ikke kan stå op og hvile, så er det godt med overdækket læ, hvor de altid kan ligge tørt.

Synes at noget af et vigtigste er at skuret placeres, hvor det står frit, så ingen bliver 'fanget' af en sur hest. Derfor er det også bedst at hele den ene side er åben og/eller at have to udgange. Desuden er det skønnest at have skuret på sandbund eller et sted med let jord, da der ellers kan blive meget mudret og trådt op omkring det (og eventuel strøelse inde i skuret vil måske også blive fugtig, hvis der lige frem er lerbund). Det skal derfor heller ikke placeres lige neden for en bakke eller i et hul. Heste kan ofte også bedst lide at holde hvil, hvor de står med ret frit udsyn. Dog skal man nok lige tænke på, at det kan 'ødelægge naturen' at placere et skur oppe på en bakketop, hvor det vil virke meget i øjenfaldende.

Hvis man skal opføre et større læskur med fast bund får man vist sjældent tilladelse til det hos kommunen hvis det ligger ret langt væk fra faste bygninger. Der er måske andre som kender mere til det? Mener dog absolut ikke, at det vil være en fordel med støbt bund i et læskur!

Der er gode fotos af vores læskur på ramonas.dk/Temps/gos_i...pril03.htm
Billederne skifter af sig selv, hvis man lige har tid til at vente på det. Der kan også klikkes på fotoet for at få det til at skifte så skuret kan ses fra anden vinkel. (Har prøvet at lave det som en lidt sjov historie)!



Dette skur er jo ikke så stort og det er lavet af genbrugsmateriale. Det er billigere at lave to små skure end et stort, mener jeg, da dimensionerne af de bærende dele (overliggere og spær) ikke skal være lige så store (brede, tykke), når længden er forholdsvis kort.

Der er brugt 4 elmaster, som er skåret ud foroven så overliggerene kan hvile på dem (ja de er altså også boltet :)
Desuden er der brugt træ og stålplader. Træ forneden inden i huset, sådan så bunden ikke så let skubber stålpladerne ud. Stålplader til sider er fine nok til heste, men vi har nogle kreaturer, som godt kan være lidt af nogle bøller, da de ligger helt tæt på ad siderne og derved laver buler i plader. Dette synes jeg ikke, at hestene gør, men de er bøller på den måde, at hvis den rangstærke hest har lyst til at stå alene i huset, så kommer der ikke andre ind i et lille læskur. Sådan er kreaturer ikke. De ligger sig helt tæt. På dette skur er der lidt udhæng og de giver faktisk godt læ (også mht en regnbyge) for en hest, som står under udhænget på den modsatte side af vindretningen. Til tag er det bedst med alm tagplader, synes jeg, da det så ikke støjer, når det regner. Men tænker nu nok, at heste kunne vænne sig til lidt støj ellers. Vi lavede ca 15-20 graders hældning på taget sådan så sne ikke har så stor tendens til at blive liggende og trykke. Som det kan ses er der derfor sat bøjler på til tagrende bag på huset, da bagsiden giver godt læ for søndenvind. Desuden så er der en lille smule luft foroven på siderne for at vinden kan komme ud igen, når det er stormvejr. Ellers kan vinden nemmere 'løfte' i skuret. Bare højden er noget større end hestene, så skaber dette ikke træk, mener jeg, men er altså med til at sikre mod stormskader på en nem måde.

Jeg har ofte fået åbningen af skure vendt mod nord, da det egentlig ikke ret ofte blæser fra denne side samtidig med, at der kommer nedbør, (Men når det gør det, er det ofte en kold vind). Det er ofte for hyggens skyld at hestene (eller kreaturer) går i læ eller når det blæser meget. (Kreaturerne derimod går oftest ind, hvis sol og fluer er for meget midt på dagen). Derfor skal bunden på alle skurets sider helst være stabil så hestene kan stille sig, hvor de er i læ for vinden og gerne med tagrender, hvor taget hælder ned mod, da denne side så også kan bruges i regnvejr. Udhæng kan også skærme ret meget for regn, men man skal tænke på, at jo større udhæng, der er, jo mere har vinden at 'løfte i', når det er stormvejr: Er udhængene alt for store, kan blæsten snuppe taget.

Held og lykke med skuret.

PS Man kan jo også bruge en gammel container, (men måske er det ikke en løsning som naboer er mest lykkelige ved, hvis de har frit udsyn til den) -- bare især bunden er solid. Vær også opmærksom på hvis bunden er glat, så bliver den Meget glat med sne/is på ved åbningen, så der skal måske investeres en gummimåtte. Det var nu ikke nødvendigt i vores tilfælde, men der er jo også forskel på heste og har de haft en skræmmende oplevelse ved at gå ind, vil de hellere stå ude og fryse en hel nat end forsøge igen. Denne her container boede vores 3-årige hingst Sun i gennem en hel vinter. Det var slet ikke nødvendigt at tage ham ind. Man kunne måske have malet den eller plantet op ad den!! (Men Sun kunne nu godt lide den, som den var; med blomster :)



Mvh Anne
0
0
Svar på denne tråd
 
 læskur
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 19:59

Hej

vi har et læskurder er lidt specielt, lad mig prøve at forklare, for jeg kan ikke lægge billeder ind.

Du tager og laver et lille kvadrat på ca 50*50cm hegner det ind med rivejern, heri er der så masser af plads til halm og hø etc.

Så går du ca 5 m skråt ud fra hvert hjørne og sætter en telefon pæl fra denne og ind til kvadratetshjørne kan du slå brætter fast vandret, husk dog et par brædder på kryds som afstivning. dette gør du til hvert hjørne så har du 4 sider, så uanset hvilken vej vinden kommer fra så er der altid læ. alle hestene har mulighed for at få af høet uden at komme op at slås.

Håber at du kan få noget ud af mit indlæg, og at detikke er blevet for indviklet, hvis det er , så er du velkommen til at kontakte mig. Tlf 21823849.


pease love and understanding

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder i midten
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 08:10

Vi er ved at lave læskur hjemme nu.

Det bliver 9 x 4 meter. I midten bliver det delt op af en høhæk, så kan man skubbe en minibig el.lign. ind i skuret udefra, og så kan der stå heste på hver sin side og spise, det giver lidt mere ro.

Så der er 4x3.5 m plads til venstre -- 1.5 m hø i midten -- 4x3.5 m plads til højre. Rigtig smart synes vi selv :)


Mvh Louise




If you're not making dust - you're eating it!
Kik min hjemmeside her
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 08:13

som nogle spændende ideer.

Er der nogen som ved, om man skal have bygge tilladelse til 2 huse af 9,9 m2 tæt op af hinanden ? Dejligt med forskellig inspiration. Jeg lægger lidt billeder ind når vores "projekt" kommer igang og tager form. Tak for jeres hjælp. Og hvis flere har ideer, er de stadig velkomne !!


Mange hilsner
Marianne Frandsen
Vi søger en super sød og stabil hoppe til ridning primært i naturen, og til avl..
Vi tilbyder god boks i rolig hyggelig stald og daglig fold.
Køb eller lån ??? Kik her:
www.
0
0
Svar på denne tråd
 
 et godt alternativ
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 17:53

Vi har haft vores i løstdrift ... det var lavet af et kryds . hvis du tænker dig et ... x ..."skur set fra oven" med tag på... så er der altid læ et sted

Kh. Ti-va

0
0
Svar på denne tråd
 
 TI-va...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 18:51
tror ikke helt jeg forstår hvordan jeres huse er lavet...kan du beskrive yderligere???

Mange hilsner
Marianne Frandsen
Vi søger en super sød og stabil hoppe til ridning primært i naturen, og til avl..
Vi tilbyder god boks i rolig hyggelig stald og daglig fold.
Køb eller lån ??? Kik her:
www.
0
0
Svar på denne tråd
 
 MARIANNE
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 08:28

Hej, jeg tror faktisk at TI va"s skur minder meget om mit, bortset fra at vi har lavet til hø i midten.

Hilsen AnneMette.



pease love and understanding

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider