Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Så blev det min tur (staldprojekt)
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 06:29

Nu har jeg blandt andet brugt heste-nettet og deres brugere til inspiration og gode råd, så nu vil jeg lige vise det foreløbige resultat af vores gårdprojekt.

 

Vi købte vores gård d. 01.01.2016, men fik lov til at flytte derud allerede i slutningen af oktober 2015, så vi kunne få gjort stalden klar til indflytning.

 

Vores egentlige tanke var at lave stald i en tilbygning, så hestene kunne stå og kigge med hoved ude af vinduer i gårdspladsen. Min vidunderlige ægtemand, som evner at se muligheder frem for begrænsninger, mente dog at jeg ville blive meget mere glad, hvis vi lavede stald i det her:

Billede

 

Billede

 

Jeg er til gengæld typen der ser ting som de er, og ejer ikke skyggen af fantasi, så jeg så lige præcis det billedet viser, og var en smule mere forbeholden for hestens nye hjem.

Men i gang det kom vi, og sikke en proces

 

Den 31. december stod stalden midlertidig klar med 2 ud af de 3 planlagte bokse, til at byde velkommen hjem til Johannes og hans nye veninde:

Billede

 

Og hvor er jeg taknemmelig for min ægtemands store indsats, og hans evner. Både de håndværksmæssige, hans storm p-sind, og hans æstetiske sans. Hvis der er noget han ikke kan, så lærer han det og han har et overblik som er guld værd, i sådan et stort projekt, som ikke kun omfatter en stald, men hvor alt fra hønsehus til hovedhus trænger til en opdatering. Derudover har vi kunne trække på en masse arbejdskraft og viden, i form af familie og venner.

 

Vi har sat en ære i at klunse og i at bruge genbrugsmaterialer. Hullerne i væggen er blevet muret op af genbrugsmursten, vi fik lov at tage fra et nedrevet hus, så vi har siddet og banket gammel mørtel af, så de kunne bruges igen.

 

I løbet af november og december nåede vi at:

 

lave ny port

Billede

 

Nyt indgangsparti

Billede

 

Indefra, med åben dør

Billede

 

med plads til blandt andet redskaber

Billede

 

Det var vigtigt for mig, at døren var så tilpas bred til at man uden sved på panden, kunne trække en opsadlet stor hest igennem, i tilfældet af at man ikke kunne komme ud, ved porten.

 

Vi har skiftet en del af stolperne, og lavet lysindfald på siden af den ene boks, og på bagvæggen bag begge bokse, og skal i løbet af sommer/efterår 2016, gerne have udskiftet beklædningen på resten af stalden, og lavet lysindfald på et par til af væggene.

Brædderne vi har brugt til beklædning er fra et træplankeværk, som vi har pillet ned i vores gamle hus, og sat op her.

Billede

Billede

 

Og gøre bokse klar

Billede

 

Jeg har valgt at boksene skal være åbne, så de kan kigge ind til hinanden og ud på staldgangen.

 

Staldgangen er så bred, at en hest i boks ikke kan nå en opbundet hest.

 

Boksene er lavet i jernrammer og vi har brugt reglar som "indmad", for at gøre det så prisvenligt og solidt som muligt.

 

Bokslågerne er lavet, så jeg i hverdagen kan nøjes med at åbne den ene del:

Billede

 

og ved behov kan åbne begge:

Billede

 

Det viste sig allerede nyttigt da dyrlægen skulle ud og ordne tænder, da hestene kunne blive sederet og behandlet fra staldgangen, imens de stadig stod i boksene og ikke skulle flyttes på, imens de var groggy.

 

Den lukkemekanisme vi først havde fået lavet på bokslågerne, tog det desværre ikke mange øjeblikke for den store hest at åbne, så som et ekstra sikkerhedstiltag, er disse kommet på:

Billede

Ikke drønsmarte, men de virker, og jeg syntes ikke at de virker skæmmende. De skal også males sorte, men det bliver i næste ombæring, sammen med rammerne til den sidste boks.

 

Jeg var rigtig meget i tvivl om højden på boksene, men efter at have spurgt flere med lave boksvægge, heriblandt stald Lauenborg, så sprang jeg ud i det.

 

Skillerummet imellem boksene er 1,60 højt og ud fortil er det 1,45 højt. Og nej, ingen krig over "hækken" til naboen, og ingen har prøvet at planke den ud på staldgangen, til trods for at min den store, kan blive rigtig ked af at blive ladt alene.

Boksene er så store (ca 4x4), at de kan være i fred for hinanden, og de har kun en nabo og den sidste boks, som endnu ikke er sat op,

er på den anden side af staldgangen og har derfor ingen naboer.

 

Det eneste problem vi har oplevet i forholdet til det med at stikke hovedet ind til hinanden, var inden vi fik lavet høkasserne, og havde hø-net, som jeg havde bundet fast på midter-stolperne. Der fandt min store ud af at han kunne starte med at hive ponyens hønet ind til ham selv, og spise det, inden han gik i gang med sit eget.

 

Høkasserne virker rigtig godt, og de forhindrer at bunden er fyldt med hø som er skrabet ind på midten for at blive tisset på.

Billede

 

Udenfor har vi måtte lave 2 små midlertidige folde på hver 2.500 m2, da størstedelen af jorden er forpagtet ud. Vi har aftalt med bonden at han smider græsfrø i, sammen med dette års vinterhvede, så de rigtige folde bliver først klar til brug efteråret 2017.

Det er ikke optimalt, men det er tåleligt, og vi har blot været nødt til at have en øget udgift på stråfoderkontoen, indtil de kan komme på de rigtige folde.

 

Til de midlertidige folde har vi brugt trykimprægneret stolper Ø7 og telefonpæle til hjørner og ved led. Stolperne er sat med ca. 7 meters mellemrum og der er sat 3 rækker tråd hhv. 60, 100 og 140 cm over jorden.

Vi har brugt jerntråd fra Harald Nyborg, 1,6 mm, og har trukket nye tråde ved hver hjørnestolpe, så hver trådlængde er kun en langside. Samlingerne er lavet med gripples og trådene er forbundet til hinanden med nogle særlige møtrikker.

Billede

Der er godt med naturlig læ rundt om og på foldene, så vi har valgt ikke at begynde at lave læskur på de midlertidige folde.

Da det er begrænset med græs, kommer deres primære føde fra hø, og for at undgå at det meste ender trådt i jorden, har vi bygget en hø-kasse ud af europaller på sider og i bund, med et lille tag på, så det ikke bliver vådt.

Billede

 

Foldene fungerer rigtig fint. Vi er dog ikke så begejstrede for det look som de stolper tilfører, og det vil ikke rigtig harmornere med de planer vi har for resten af ejendommen, så vi har begivet os ud i et større projekt.

 

Vi skal rundt regnet bruge 1000 stolper når de rigtige folde skal hegnes ind, og vi er så heldige at vi er faldet over en granskov som vi har fået lov til at rydde, så når vores weekender ikke går med projekter på gården, så laver vi det her, i vinterhalvåret:

Billede

 

Nogle siger at de kun holder et par år, andre siger at de har gode erfaringer med rigtig lang holdbarhed.

 

Vi tager chancen og er villige til at skifte en stolpe i ny og i næ. Om 10 år skal jeg nok evaluere på om hvorvidt det var en god løsning.

 

Planen er stadig 3 tråde rundt, men den ende som vender ud mod vejen, samt op af vores indkørsel bliver med trælægter, for synlighed og rent visuelt.

 

Vi er også i gang med at lægge belægningssten, som skal gå fra parkeringspladsen og om bag stalden, og i gårdspladsen. Her bliver en del af det Herregårdssten, men både i gårdspladsen og på parkeringsområdet, skal en del lægges med marksten.

 

Vi havde forinden nået at sætte en striglebom op udenfor, med støbte stolper, men måtte erkende at den stod i vejen for projekt belægningssten.

Billede

Så vi var nødt til at hive den op igen, og så må vi vente med at sætte den op igen, til der er klart.

 

Så når vi ikke laver projekt på gården, eller er ude og fælde træer, så hygger vi os blandt andet med at hente de her, hos nærliggende landmænd:

Billede

 

Projektet skrider fremad

Billede

 

Planen er at jordvolden mellem parkering og stald, skal blive et stort staudebed, og så håber jeg at det i løbet af et par år, gror så meget til, at lugning kan begrænses til et par gange i året. For tid er ikke det vi har mest af efter at have købt ejendommen.

 

Vi har også nået at vælte vagabondskuret, så det er gået fra

Billede

Billede

til

Billede

 

Planen har fra starten af været at vi her til sommer, inden opsætning af den sidste boks, skulle banker gulvet op, og støber om, da det kun var et klaplag, vind og skævt og revnet flere steder. I samme moment laver vi fald hvor vi skal have vandspiltov og trukket slanger til vandkopper.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Jeg har derfor undersøgt på livet løs, hvordan man laver det med vand smartest, da stalden qua materialerne og loftshøjden temperaturmæssigt ligger kun enkelte grader over udendørstemperaturen, og der derfor ikke er frostfrit, når kong vinter viser tænder.

 

Og heldigvis er der mange, som gerne vil dele ud af deres erfaringer. Både selvbyggere og erfarne avlere herinde fra og hos http://staldinspiration.dk/.

 

Vi er endt op med et cirkulationsanlæg, og er spændt på når det skal bestå sin prøve til vinter.

 

Nu er vi i gang med at sætte den sidste boks op og skal have sat vandkopperne til.

Billede

 

Vi har som en sidste-øjebliks ændring valgt at lave den sidste boks et element kortere, så den i stedet for 5,05 meter hedder 4,55 meter i længden, for da først rammerne var sat op, blev vandspiltovet pludseligt meget smalt at stå i. Men som min vidunderlige ægtemand siger, så har jeg jo ingen planer om at gå ind i avlen, og slet ikke af dinosaurer, så risikoen for at jeg ikke vil kunne overholde hesteloven, bliver vist minimal.

 

Den 2 m2 mindre boks, har til gengæld givet mig noget mere frirum i vandspiltovet. Ikke at jeg har meget plads at rutte med (2,78 meter), men til mit behov og suppleret med en udendørs vaskeplads, er det ganske udmærket.

 

Jeg håber at vi også når at pudse væggene op indvendigt, og skiftet de sidste brædder på beklædningen, men ellers bliver det til næste år.

 

Der er sendt ansøgning afsted om landzonetilladelse til opførelse af ridebane, så den venter vi svar på med spænding.


Hilsen Nana

28
0
Svar på denne tråd
 
 Til tider lidt stille
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 08:31

Her kan til tider være lidt stille, men vi må gå udfra at det er fordi folk bygger på livet løs :-)

 

Jeg er godt nok overrasket over, at I har kunnet se muligheder med den bygning, hos os var den nok bare blevet væltet.

 

Spændende indlæg som jeg vil følge lidt med i, vi står selv og skal igang med ny stald, som førstegangs købere..

 

Hva har du i dine bokse, træpiller?

 

Har I selv lavet rammerne til boksene?

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

1
0
Svar på denne tråd
 
 Staldprojekt
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 09:36

 

Tak for kikket.

 

Sikke et projekt i har kastet jer ud i. Hvor bliver det fint. Dig vil jeg gerne være hest hos.

 

Dejligt at du deler billeder, erfaringer og vidergiver inspiration.

 

Vi har selv brugt granpæle i tidernes morgen og nogle står faktisk endnu her 16 år efter.. men de står nok mest fordi de ikke kan bestemme hvilke vej de skal falde....

Frisk skovet gran kan man sætte i en tønde med blåstens opløsning og så bliver de uforgængelige, men vil kræve rustfri skruer.

Vi har også brugt bøg og eg, men der er det også vigtigt at fjerne barken da insekterne gerne vil bo bag den og gnave.

 

Til vand har vi varmekabel omkring og det virker ok, men vi havde en hest som kunne nå isoleringen og åd den. Alternativt så vil jeg have den gravet ned i jorden en anden gang.

 

Spændt på at se flere billeder som jeres projekt skrider frem.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændnde
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 10:56
Åh hvor jeg elsker de her tråde herinde. Så fyldt med ideer og inspiration.
Jeres stald ser rigtig lækker ud og er vild med jeres klunser tilgang :D det bliver spændende at følge jeres projekter.
glæder mig rigtig meget til at vi er klar til at lave en lign. Tråd om vores stald.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Projekt stald
Forfatter: 
Dato:  29-07-2016 17:41

rødtoppen

ja det er nok derfor

vi havde naturligvis forskellige fagmænd (murer, tømrer og bygningskonstruktør) til at tjekke bygningen, inden vi gav os i kast med det. Alle meldte ud at det var ikke noget de selv ville gide, men at det var forsvarligt og muligt at renovere den til god stand.

jo, det er træpiller jeg bruger. Det er det der bedst kan svare sig for mig, økonomisk og tidsforbrug.

i forholdet til boksene, så har vi tegnet dem, og fået en smed til at lave rammerne. Så har vi selv grundet og malet dem. Vi valgte helt bevidst galvanisering fra, da det ikke var et look vi mente ville passe ind i stalden.

 

 

anette

tak skal du have. Jeg syntes selv at jeg kan tilbyde mine heste ordentlige staldforhold, og glæder mig til jeg kan sige det samme om foldene.

Vi havde godt hørt det med blåsyrebadet og er igang med at undersøge det lidt nærmere.

 

 

Regitze

Tak. For os falder det naturligt, med den tilgang vi har til gården. Og gjorde man vores arbejdsløn op, så ville det sikkert bedre kunne svare sig, at købe nyt. Men det her er vores projekt, og for os, er det en del af charmen.


Hilsen Nana

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hold nu.....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 20:44

....op, hvor er det en skøn stald!

Jeg hepper på din mand, der så mulighederne i bygningen




Mvh DorteCL


0
0
Svar på denne tråd
 
 staldprojekt
Forfatter: 
Dato:  02-08-2016 06:08

tak skal du have Dorte. Ja, han er ikke uden evner


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi er da kommet lidt videre
Forfatter: 
Dato:  08-09-2016 06:25

Jeg må erkende at ting bare ikke går lige så stærkt, som jeg forventer, men det lærer man nok hen ad vejen.

Vi har ikke nået så meget inde i selve stalden, men vi har skiftet tag på hønsehuset og bygget et brændeskur, og hvor andre så en tagkonstruktion, så jeg fyld til min sidste boks, så jeg har gået og høstet ender, når de blev savet af, så nu har jeg nok til at den sidste boks kan blive beklædt.

 

Fyld:

Billede

 

Selvom det ikke er hesterelateret, syntes jeg alligevel lige, at jeg vil vise vores fine hønsehus til vores kommende høns. 70 m2 muret hønsehus. Så nu mangler vi kun indretning og hønsegård, inden vi kan begynde at få æg fra høns i hopla.

Billede

Billede

Billede

 

Det skal kalkes indvendigt, og udvendigt skal det lige pudses op og males. Det udvendige er dog ikke et højpriorteret projekt.

 

Mere fyld til boksene:

Billede

 

Det færdige resultat

Billede

 

Planen er egentlig, at når vores folde er klar, skal der laves læskur med kalmarbrædder, men jeg er egentlig blevet ret glad for brændeskuret, og går nu og lurer på, om det kunne være en mulighed at opføre det på samme måde, dog uden ruminddeling, eller om det vil give for lidt læ. Det er jo boksheste, så det skal ikke tjene som deres ydmyg bolig, men da de går ude i 10-12 timer om vinteren og der ikke er naturlig skygge om sommeren, så skal de kunne søge i skjul.

 

Så valgte vi jo i sidste øjeblik at lave om på størrelsen af den sidste boks.

Og af skade bliver man klog, men det koster bare så mange ekstra timer og grå hår

Find fejlen (boksen er på venstre side af rammen)

Billede

 

Og i et kort øjeblik var det rigtig ærgeligt at der var rionet i...

Billede

 

Men det er der styr på nu

Billede

 

Jeg er i fuld gang med at male, både rammer og fyld, så forhåbentlig kan vi snart skære til og putte træ i rammerne, så det ender med at ligne en boks.

Komplet kaos

Billede

 

Og så er vi også nået lidt videre ude foran stalden, så inden længe kan jeg køre en trillebør fra stalden og over til møddingen.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Så lidt sker der stadig

 


Hilsen Nana

17
0
Svar på denne tråd
 
 status på projektet
Forfatter: 
Dato:  04-10-2016 16:01

Så er første etape ved at være i mål, i form af 3 bokse på et støbt gulv

 

Vi har malet, savet og samlet

Billede

 

Billede

 

Billede

 

og nu ligner det efterhånden en stald

 

Billede

 

Væggen for enden af vandspiltovet er blevet pudset op, så cirkulationspumpeanlægget og gennemstrømningsvandvarmeranlægget kan monteres.

 

Billede

 

I denne uge bliver det sat op og tilkoblet og vandkopperne bliver monteret, så hestene kan komme ind.

 


Hilsen Nana

16
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2016 19:38

Ej hvor ser det godt ud og hvor er jeg bare en lille bitte smule misundelig

 

Jeg havde nok heller ikke kunne se "noget" i din staldbygning som den så ud før, men din mand virker ikke uden evner, hverken i fantasi eller i udførelse. Jeg er virkelig spændt på at se hvad det ender ud i, jeg er ret imponeret over mange af jeres detaljer, bla kanten langs fliserne, jeg tror virkelig det kommer til at se godt ud når det hele engang står færdigt. Og hvor er det en fed udsigt der er på det ene billede (det med solnedgangen, de fine fliser og udsigten til nabogården), er det hen over møddingen?

 

Fortsæt endelig med at poste billeder, så kan sådan en som mig der er "spæret inde" i et rækkehus drømme lidt med på sidelinjen og samle lidt inspiration til hvis den dag kommer hvor jeg er så heldig at få mit eget sted med plads til mine heste.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2016 21:58

...er kort og godt:

 

Hvor ser det fint ud!!! Det er hyggeligt, funktionelt, flot finish og økonomivenligt - det kan da ikke blive meget bedre

 

Når I er færdige med at lægge fliser hjemme, så kom bare en tur forbi mig , har et lille hængeparti hvad fliselægning angår

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Rom blev ikke bygget på en dag
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 15:26

og det må jeg nok også erkende gælder for Elvagården...

 

Tingene sker desværre ikke i det tempo som jeg godt kunne tænke mig, men vi er også nødt til både at arbejde, beholde relationer til familie og venner og sove, så det må blive i det tempo hvor både krop og sind kan følge med.

 

Tak for jeres kommentarer.

Billedet med solopgangen er ganske rigtigt fra stalden og over møddingen. Jeg er meget begejstret for at have fået en støbt mødding som oven i købet er så nem at komme til, fra stalden.

 

Min ægtemand har bygget en rampe (hvor har det plankeværk været anvendeligt ), så jeg kan køre direkte op og tippe ud over kanten. Vi skal bare lige have fundet nogle hjul, så den også kan flyttes af mig.

Billede

 

Plankeværket har også fundet andvendelse i forholdet til vandkopperne

Billede

Billede

 

Billede

Så kan man isolere rørerne uden at man skal frygte undersøgende hestetænder.

Billede

 

Men det var mest for at få lavet en prototype. Når der kommer 2 søndage på en uge, skal vi have lavet dem i ubehandlet træ, for der kommer altså en farveforskel, når man maler trykindprægneret træ med samme semitransperante træbeskyttelse som ubehandlet træ.

 

Desværre er vores vandprojekt parkeret, for da jeg valgte et gennemstrømningsvandvarmtsanlæg istedet for en vandvarmtsbeholder, så krævede det mere strøm, end der var i laden. Så nu skal vi have en elektriker til at koble et nyt hovedkabel fra tilbygningen til stalden. så for at samle opgaverne mest muligt, har vi valgt at vente med vandkopper og cirkulationsanlægget, til resten også skal laves. Vvs har nemlig anbefalet at få det hele isoleret.

 

Vi er kommet noget nærmere enden i vores belægningsprojekt. Jeg skal lige sige at der har vi haft uundværlig hjælp fra et familiemedlem, som har forstand på den slags. Vi har mere fungeret som en slags arbejdsmænd/flisebærere/idémagere i den afdeling. Vi har hele tiden haft et krav om at der skal kunne køre en lastbil eller traktor, så for os var det vigtigt at der var nogle med kompetancer og viden til at hjælpe os med projektet.

 

Vi besluttede os for at få en rist i, foran døren, for at være på den sikre side i forholdet til skybrud ol., selvom der er lavet betragteligt fald den anden vej.

Billede

 

Rende til afløb

 

Billede
Billede

Billede

Vi skal have fjernet en del af den jord fra foran stalden, men der skal stadig være et stort staudehøjbed.

 

 

Billede

 

Planen er, at der skal laves endnu en etape til næste år, hvor der skal fliser rundt mellem stald og tilbygning.

Billede

Her hvor der stadig er grus, laver vi parkeringsbåse i markste, og med 3 sorte herregårdssten som skift mellem båsene, så man har noget rart at træde ud på og gå på, uanset om man kommer i træsko eller stilletter.

Billede

Billede

 

Men der er brugt rigtig mange sten indtil videre. Det er lidt svært at give et ordentlig billede af det, men her er det fra hver ende:

Billede

 

Billede

 


Hilsen Nana

12
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-11-2016 22:17

Hvor ser det altså bare godt ud!!! Er det meningen at i skal have opstalder (tænker på parkeringsbåsene) eller er det til eget brug? Det er godt nok et stort areal med fliser, jeg bliver helt træt i armene ved tanken om at skulle feje det Smart løsning i øvrigt med trækasserne om isoleringen ved vandkopperne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ros!!!!
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 12:47

Hvor er det altså bare gået fra skrot til slot. Sikke visioner i har haft og været dygtige nok til at bringe dem ud i livet.

Det ser så flot ud:-)


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for rosen
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 06:35

Anino

nej ingen opstaldere. Vi har drøftet det nogle gange, for det kunne gøre os mindre afhængige, med et sæt hjælpende hænder, men der er vi nok for private i vores dagligdag til at ville have folk rendende uden en invitation.

Der bliver 5 p-pladser, og grunden til at det bliver tydeligt opdelte båse, er ren og skær mit ønske om marksten der skal "løbe" videre op i et stendige, kombineret med en vis for for praktisk funktionalitet.

Jeg har ikke set den løsning nogle steder i min inspirationssøgen på www, så måske ender jeg med at ville have lavet det hele om. Men som det er nu, så tror jeg at det bliver pænt, og gør det lidt mindre industrielt, end en ren Herregårdsstensbelægning. Det er også for at undgå det, at vi har valgt de mange bløde buer og den sorte kant.

 

Vi har meget atypisk valgt p-plads foran stalden, men det er fordi vi har et ønske om at lave den oprindelige gårdsplads ved hovedhuset til en bilfri oase, med bede og et miskmask af Herregårdssten/marksten. Gårdspladsen er ikke så stor, og vi kunne mærke at vi følte det ubehageligt, når der kørte en bil nærmest ind i stuen. Vi kommer fra et rækkehus, så vi er vant til ikke at køre lige til døren, så for os betyder det ikke noget at gå 25 meter fra bil til hus. Det bliver dog lavet så man kan køre ind i gårdspladsen, i tilfældet af....... Det kommer bare ikke til at indbyde til det.

 

stald lauenborg

tak. Vi har blandt andet brugt jer som inspirationskilde undervejs, og du ved om nogen, at den slags ikke bliver færdig over natten. Vi har helt sikkert nogle visioner for hele ejendommen, men ved også at vi er nødt til at tage det i etaper. Både fordi vi skal have tid til kærligheden og hinanden, tid at nyde livet, stedet og familien og fordi det, trods gør-det-meste-selv-budget, er rigtig dyrt at renovere fra a-z.


Hilsen Nana

6
0
Svar på denne tråd
 
 Inspiration
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 14:54

Dejligt at høre vi har kunne "hjælpe" med inspiration.

Da jeg startede vores tråd for 6 år siden tænkte jeg " vi er færdig om en mdr. eller to maks!" he he Jeg er blivet mere ralistisk siden.

Synes, da vi startede, at der netop manglede renoveringsprojekt tråde. Vi var helt på bar bund og kunne ikke engang støbe et gulv. Men man lærer hen af vejen.

 

Forsæt det gode arbejde - det ser godt ud :-)


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

1
0
Svar på denne tråd
 
 knapt så hesterelateret, ...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 06:51

Og nok et af de mest stenede indlæg, på et hestefora, men....

Vi har lagt den sidste sten i første etape af vores voldsomt store belægningsprojekt, så nu er p-pladsen færdig

 

Nøj, hvor har det taget lang tid at lave båsene, og nøj hvor har vi hentet mange sten.

Nu skal vi bare have lavet volden foran, til et bed omkranset af stendige.

Billede

 

Puslespil for de tålmodige

Billede

 

Billede

 

Sidste hånd på værket

Billede

Tadaa. 5 p-pladser i marksten, med skift i sorte herregårdssten. (Der blev danset en lille dans, da vi var færdige)

Billede

Og start på stendige

Billede

 

Billede

 


Hilsen Nana

7
0
Svar på denne tråd
 
 glemte helt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 07:30

Vi har også fået striglebommen op

(den enorme mængde sand på fliserne skyldes ikke sjusk, men det er fordi vi fuger)

 

Billede

Vi har valgt at korte bommen af, så der ikke er noget der stikker ud i enderne, så en hest kan få viklet tovet omkring. Den er ca 3 meter lang. Der bliver skruet 2 ringe i, som der kan bindes i.

Billede

Finish med skåret fliser omkring

Billede

 

Og så har jeg aldrig været så begejstret for en pløjemark som nu, hvor bonden har pløjet og harvet vores kommende græsfolde.

Så fint

Nu kommer vårbyggen i, og om ikke så længe kommer græsset i.

 

Oppe fra p-pladsen

Billede

Fra vejen

Billede

 

Billede

 

Den absurde mængder af stolper vi skal bruge, er vi igang med at hente hjem, fra det sted vi skover, men hold da op, det er mange. Og det er kun til de første 3 hektar.....

 


Hilsen Nana

10
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er vildt...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 10:27

imponeret, ikke alene af resultatet, men også af den kæmpe ekstra indsats I lægger i detaljerne - og at I så oven i købet orker at skove stolperne selv!

 

Glæder mig til næste afsnit!

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 arbejdsindsats
Forfatter: 
Dato:  11-04-2017 14:39

Tak skal du have, Dorte.

Ingen tvivl om at vi lægger rigtig mange arbejdstimer i projektet, men det er jo også vores hjem, så der må godt være rum til detaljer.

I forholdet til stolperne, så er der 2 ting i det. For det første, syntes vi at de gængse trykindprægnerede stolper, giver et forkert udtryk til ejendommen, hvor granrafterne gør det mere autentisk og hyggeligt.

For det andet, så vil jeg have øverste tråd på hegnet 140 cm over jorden, hvilket vil sige at stolperne minimum skal være 210. En bare nogenlunde anstændig trykindprægneret fyrtræsstolpe på ø7 i den længde koster snildt 35 kr. stk, og med 1.000 stolper, blev jeg allerede ved overslaget en smule svedt, og turde slet ikke spørge hvad det ville koste i robinietræ

Hvis vi gjorde vores arbejdsløn op, så ville de (i mine øjne) mere kønsløse trykindprægnerede stolper, nok ikke være meget dyrere, men det gør vi ikke. Det er en del af vores liv, og som bonus behøver vi ikke at træne, de dage vi er ude og skove.

 

Planen var faktisk at vi ville lave et blåstensbad til dem, som også Shagya nævner, længere oppe, men det er noget giftigt stads, og det kan vi faktisk ikke rigtig lide at proppe i vores jord. Så vi er lige blevet enige om at vi brænder dem istedet. Hvor stor en opgave det kommer til at være, har vi ingen ide om endnu, men vi giver det i hvert fald et forsøg. Vi har lige set nogle granstolper, sat i jorden med denne metode, som står komplet uden råd, på 20. år.

Så det kan altså lade sig gøre.

 


Hilsen Nana

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2017 10:58

Jeg tager hatten af for alt det i har nået i løbet af et år. Det er stærkt gået. Intet kommer af intet, så i må have haft et enormt drive.

Jeg synes virkelig at jeres projekt er blevet flot og ikke mindst gennemført. Da jeg så de første billeder af stalden, må jeg indrømme at jeg tænkte, at det projekt løber i døde i inden længe, og at det aldrig ville blive rigtigt godt.

Men der må jeg sige at jeg tog fejl. Jeg synes faktisk lige præcis at det er blevet rigtigt godt. Mange gode løsninger og så kan jeg godt lide at det er jeres eget præg. Det er ikke bare en efterligning af et færdigkøbt koncept. Det er jeres eget koncept.

 

Jeg glæder mig til at se mere, og jeg vil også gerne se med også når det ikke helt handler om heste. Især udendørs projekter, da jeg godt kan lide jeres stil.

 

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 puhaa blir helt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2017 11:31

træt når jeg ser jeres projekter. Vi købte selv gård for 2½ år siden og er også i gang med de helt store projekter... Så kender rumlen. Jeg syntes I er super gode til at udnytte materialer og naturting. Sejt! Det skal vi også blive bedre til!! Er meget inspireret af jeres p pladser som vi også snart skal i gang med. manden og jeg er dog ikke altid helt enige om finesserne ;) han vil gerne være hurgtigt færdig da der er 117 andre ting der også liiige skal laves...

jeg sender ham fluks et screen shot af jeres p pladser og øvrig belægninger ;)

God arbejdes lyst!


En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd
 
 renoveringsprojekt
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 05:46

Tusind tak skal du have Ane

Drivet har vi. Ingen tvivl herom. Hvis ikke man enten har det og en vis mængde håndværksmæssig snilde, eller har ufattelig mange penge, så skal man holde sig fra at købe en renoveringsklar ejendom

Men for os er det en livsstil, og vi er meget opmærksomme på ikke at se det som opgaver der skal overstås. For så knækkede vi uden tvivl nakken. Vi hygger os rigtig meget undervejs, og får nogle gode snakke om, hvad vi hver især syntes kunne være anvendeligt og pænt.

 

Vi var ude og skove i lørdags i silende regnvejr, og til trods for at være gennemblødt og gennemkold, så var der tid til kys og til at grine lidt af os selv og situationen.

 

Vi ville helst gå i gang med selve huset til vinter, hvor der ikke er så mange lyse timer i døgnet, men vi har lige et badeværelse der skal laves nu. Det bliver ikke drømmebadeværelset, men det bliver anvendeligt, og igen med materialer vi har klunset. Vi er meget begejstret for genbrug, både af etiske og af økonomiske årsager .

 

Derudover kommer der hele foldprojektet. At brænde så mange stolper, kommer nok til at tage sin tid, og selve opsætningen med stolper og tråd, sker nok heller ikke på en weekend?.

 

Jordvolden foran p-pladserne skulle også gerne nå at blive til et staudebed og en stensætning

 

Derudover ville det være dejligt at nå i år:

  • at få skiftet de sidste sider med gamle brædder på stalden
  • at få lavet hønsegården og indrettet hønsehuset, så vi kan få gang i hønsehold
  • at få lavet shelter og bålplads

 

Jeg havde håbet på, at vi nåede ridebanen i år, men det bliver det nok ikke til, og sådan er det. Vi har de sødeste genboer, med rigtig fine faciliteter, som jeg må bruge, så så længe vi får den etableret inden den 3-årige udløbsfrist for landzonetilladelsen, så går det nok. Vi har fået tilladelse til at etablere med lys på, så den mulighed tør jeg ikke lade gå fra mig.

 

Ja, drømmende er mange, og de er mange flere drømme, end der er timer på et døgn. Heldigvis er der jo mange døgn, så derfor tager vi det i et tempo, hvor vi kan følge med, både fysisk og mentalt.

 

 

Duft af hest
Tak skal du have. Nogle gange kan det godt svare sig, ikke lige at skulle nå 117 ting, men derimod gå og tygge lidt over tingene. Ingen tvivl om at vi ikke har været så gode til at danne os et realistisk billede af, hvor lang tid ting tager, så vi er flere gange blevet overrasket, når et såkaldt "weekendprojekt", ikke lige er færdigt søndag aften kl. 22 . Men vi er blevet væsentlig bedre til det, og vi er blevet væsentlig bedre til at tænke en ekstra gang, når vi går i gang med et projekt, om det vil få betydning for et andet projekt, som derfor skal tænkes med ind i processen. Vi har brugt rigtig mange dumme unødige kræfter på, eksempelvis at flytte paller med sten ved håndkraft eller grusbunker, fordi de pludselig lå i vejen.

I må have en rigtig god arbejdslyst med jeres projekt. Læg det endelig op herinde, så vi kan inspirere hinanden.

 

P-pladsen om aftenen

Billede

 


Hilsen Nana

4
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2017 19:48

Hvor er det bare blevet flot, jeg er vildt imponeret over jeres parkeringsplads.


Ejendom med 1ha jord og mulighed for hestehold ved Fuglebjerg.

 

 

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 så sker der lidt igen
Forfatter: 
Dato:  11-08-2017 19:25

måske burde jeg vente til vi var færdige, men nu får i det i processen.

 

Vi har lige haft 3 ugers ferie, og hvilken bedre måde at tilbringe sådan en på, end i en regulær arbejdslejr. Vi har virkelig udnyttet hver en dag fuldt ud.

I hovedhuset har vi gang i projekt badeværelse, og der mangler vi kun at fuge og sætte nye amatur mm. op. Nøj det har uden tvivl været det hårdeste projekt til dato vi har lavet på Elvagården. At banke fliser ned, og betongulv op, og efterfølgende grave ud bevæbnet med to skovle og en trillebør, og køre på genbrugspladsen med tæt på 6 tons i alt. At mine arme ikke slæber hen af gulvet nu, er mig komplet uforståeligt.

Nå men det er jo ikke så hesterelateret, så det skal jeg nok skåne jer for.

 

Til gengæld er vi gået lidt mere igang med projekt stolper. Efter nogle forsøg på forkulning, nåede vi frem til at de skal afbarkes først, for ellers tager det en krig at brænde igennem det. Så endnu en gang kom den gamle stihl i arbejde, under kyndig føring af kaptajnen.

Billede

Billede

 

Ja, der er røget lidt bark i processen....

Men nu ser ca 250 af stolperne således ud:

Billede

Og der er en god ting, tror vi. Det finder vi vel ud af med tiden....

Det har i hvert fald gjort det nemmere at få stolperne til at se sådan ud:

Billede

 

Billede

Billede

 

Om det så holder, vil kun tiden vise. Vi krydser alt hvad der kan krydses, og krydser samtidig fingre for at den dumme regn snart slutter, så vårbyggen kan høstes, og vi kan komme igang med at sætte pælene. 356 styk.

Måske får det mig til at ændre syn på hvad der giver lange arme, og får mig til at tænke tilbage på badeværelsesprojektet, som var det en ren skoleudflugt.

 

Og så ved man at man er en rigtig hestepige, når leveringen af disse, kan få en til at smile sådan helt oprigtigt.

Billede

Og når synet af denne:

Billede

kan få en til næsten at danse en lille dans, allerede inden den er læsset af lastbilen, uanfægtet hvad chauføren måtte tænke om en...

For deroppe hvor den tapre lille solbærbusk holdt til , er der nemlig startet et lille gravearbejde.

Og hvor solbærbusken gav mig hovedbrud, viser det sig nu, at man vist godt må være heldig engang imellem.

For under det her:

Billede

gemmer der sig det her:

Billede

Hele pladsen har været gravet ren for muld, hvorefter der er lagt dræn på hele området, og fyldt 15 cm stampet stabil på hele området, da der skulle etableres minkhal i sin tid. Tænk hvis man havde spurgt de gamle ejere om det, inden man begyndte at indhente tilbud på diverse maskiner og materialer, med priser der fik kaptajnen til at blive en smulle stille.

 

For nu tager det fat.

 

Billede

Som man måske kan se på billedet, så vokser ukrudtet nærmest direkte på stabilen.

Billede

 

Billede

Det er jo ingen sag at grave af til en 20x60 bane

Vi skifter drænene, for de andre er gamle, men ellers er første etape vist relativ omkostningslav.

 

Nårh jo, og som en bonus:

Så har tidligere ejer også tænkt på at en ridebane kræver lys, så det er der også forberedt til. Eller måske var det til minkhallen, men anvendelig er den. Den er trukket hele vejen ind til stalden, lagt i et rør, så der kan trækkes nyt hvis det skulle være.

Billede

 

Behøver jeg at sige at jeg glæder mig til at kunne sige "nu med egen ridebane"?

 


Hilsen Nana

9
0
Svar på denne tråd
 
 Staldinspiration
Forfatter: 
Dato:  17-08-2017 12:43

Mega flot arbejde, og skønt at følge.

 

Du skriver at du har hentet erfaringer fra staldinspiration - jeg kan simpelthen ikke finde ret meget på staldinspiration.dk eller tilsvarende facebookside. Har jeg bare ikke magtet at finde stedet?

 

/Stine

0
0
Svar på denne tråd
 
 staldinspiration
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 06:53

Hej Stine

Tak skal du have.

 

Det var fordi det var meget specifikt på vand, at jeg fik inspiration derfra. Jeg mailede hende, og hun var flink at lave et blogindlæg om det staldinspiration.dk/ vandinstallation-stald/ . Da jeg ikke før har stået med sådan et projekt, kunne jeg slet ikke forestille mig hvordan det skulle løses helt lavpraksis, og jeg havde ikke formået at google mig frem til billeder. Kun beskrivelser


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg havde glædet mig
Forfatter: 
Dato:  27-02-2018 16:03

til at kunne sige: Nu med egen ridebane

Og det kan jeg nu

 

Og for de utålmodige ridebaneejere, der ikke rigtig kan vente på at der kommer maskiner, så kan det oplyses at det er muligt at fordele og jævne toplaget på en 20x60 ridebane, ved hjælp af en trillebør, en skovl og en asfaltskraber.

Billede

 

Billede

 

Det er muligt, men bestemt ikke anbefalingsværdigt. Resultatet kan ende med at banen er klar, men at man, til trods for at have haft arbejdshandsker på under hele processen, har så mange væskende blødende vabler, at det alligevel ikke er muligt at løfte en sadel, spænde en gjord, lægge en trense på eller holder på et par tøjler, hvilket betyder at man alligevel ikke kommer til at ride før.

 

Nå men da vi gik igang med banen, sagde kalenderen august 2017, og nu hopper vi snart ind i marts 2018.

Meget er sket på det halve år og så alligevel ikke.

Jeg var ret presset gennem 2. halvår 2017, da jeg valgte at gå i gang med en diplom i foråret 2017, inden jeg var færdig med en anden diplomuddannelse jeg skulle afslutte i efteråret 2017. Det betød at jeg sad og kæmpede med en afsluttende diplomopgave og en eksamensopgave for første modul på en anden, samtidig med krævende fuldtidsjob og vores utallige projekter. Ikke anbefalingsværdigt, men ladsiggørligt hvis man bliver realistisk i forholdet til andre gøremål og inddeler dem i kategorierne "nødvendig" og "rart".

 

Så i august da husets eneste badeværelse gik fra:

Billede

til:

Billede

 

Billede

 

Og vores felthygiejne blev klaret i disse prangende omgivelser:

Billede

 

 

måtte jeg kaste håndklædet i ringen, og sige at der ikke er mere renoveringsarbejde, før jeg havde afsluttet i hvert fald den ene diplom.

Indhegning af folde og af ridebane samt lys på ridebanen blev derfor udsat på ubestemt tid.

 

Min ægtemand gik dog og lavede lidt småprojekter på egen hånd, så der skete trods alt lidt herude på gården.

 

Han fik lavet et bord med håndvask i stalden, så cirkulationspumpen og gennemstrømningsanlægget kunne blive isoleret. Vi har brugt resterne af isoleringspladerne fra badeværelset, til at fore bordet med, så det er isoleret i både sider, top og bund med 150 mm flamingo.

Der er også sat armatur op, med slange til vask af hest, og et til vasken. Jeg har bevidst valgt ikke at bruge samme armatur til slangen og til håndvasken, da jeg tit har oplevet andre steder at det bliver lidt vakkelvorent med tiden, når man har en slange koblet på et almindeligt køkkenarmatur.

Så nu skal jeg bare have malet bordet på et tidspunkt, så det får samme farve som boksene.

Billede

 

 

 

Billede

 

Jeg er virkelig glad for mit vandspiltov. Jeg var bekymret for om det ville blive for smalt, men det er det ikke.

 

Nu ved jeg godt at det her er en tråd om staldprojektet, men jeg vil alligevel lige vise et andet projekt min ægtemand gik i gang med, da jeg "gik i hi" med mine bøger og min pc.

Et badeværelsesmøbel. Vi kunne simpelthen ikke finde noget, der matchede det gamle hus' sjæl, så han valgte at bygge noget selv. Jeg vidste at der kommer en granitbordplade på, for den var jeg selv med ude og købe, og jeg vidste hvilken vask der kommer i, for der var jeg også med, men derudover, så havde jeg ingen ide om hvad det skulle ende med, når nu man gav kaptajnen helt frie hænder. For nogle kvinder er det nok angstprovokerende, ikke at have indflydelse på inventaret i eget hus, men jeg ved at han er bedst, hvis jeg ikke bremser hans kreativitet. Så jeg valgte at se det som en overraskelse.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Det er lavet af det gode gamle plankeværk, der har fulgt os troligt, fra vi flyttede fra rækkehuset og som efterhånden kan findes i næsten ethvert projekt på Elvagården, samt nogle rester fra vores tagprojekter og en gammel dørkarm. Granitpladen var en rest, som vi fik for 700 kr., og vasken var på tilbud til 400 kr., så med kalkmaling har det nok stået os i omkring 1.400 kr.

En del vil nok finde det aldeles alternativt, men jeg er tosset med det. Det passer rigtig godt ind i vores gamle pilskæve bondehus.

Fliser og toilet er naturligvis også klunset, og brusekabinen er udstillingsmodel, så et badeværelse behøver ikke nødvendigvis at blive meget dyrt. Flisernes farve er nok ikke lige på kortet i nutidens udbud af fliser, men jeg kan godt lide dem og heldigvis er det os, som skal bo her. De skal stensikkert nok nå at blive moderne igen.

 

Køkkenet forventer vi at lave lidt i samme stil, med byg-selv-inventar, men hvornår det bliver, ved jeg ikke. Der er nogle hvidmalede kakler eller fliser på væggene, og jeg kom til at skrabe i en af dem, og jeg tror faktisk at der er nogle superfede farvede 60'er-kakler inden under malingen, som hvis ikke kan bruges i køkkenet, så i hvert fald kan tjene til et andet formål. Så hvis der er nogle som der har et råd til hvordan man nemt fjerner maling fra fliser, så er jeg lutter ører.

 

Da nødbremsen blev aktiveret, kom der hverken hegn eller lys omkring ridebanen, så selvom den har været fuld ud brugbar, er det minimalt hvad jeg har kunne bruge den i vinters, da jeg i hverdagene først er hjemme, når det er mørkt.

Men nu begynder vi jo at gå imod lysere tider, så nu er jeg i gang. Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har smilet så meget, når jeg har redet, og hvor er det lækkert at ride ude.

Billede

 

Min største bekymring er, om den bliver for tør til sommer, for den er på ingen måde mærket af de anseelige mængder vand vi har fået gennem efteråret og starten af vinteren.

 

Da alle vores projekter blev udskudt, var der desværre udsigt til en vinter til på den midlertidige fold, og selvom den ligger omkranset af levende læhegn, bygninger og vold, så syntes min ægtemand alligevel at det ville være bedst med noget læ på folden, når de går ude i så mange timer, som de gør.

Vi blev enige om at han ikke byggede et læskur, men kun et læhegn, da der var en chance for at de kommende foldene rent faktisk kunne komme til at stå klar inden for det næste halve år. Så det var lige lovlig mange ressourcer at søge om landzonetilladelse og byggetilladelse, og grave ud og støbe fundament for så kort en periode.

Løsningen blev derfor et læhegn i vinkel, så de kunne flytte rundt efter læ alt efter vindens retning. Det fungerer fint og vi kan se at hestene bruger det.

 

Men så kom der en lastbil med en tidlig julegave fra mig til mig i starten af december, som igen vendte op og ned på vores planlægning:

Billede

 

Hils på Spiloppen. En skøn lille finurlig størrelse, vi måtte forbi Mors for at se, hos en fantastisk og ekstrem inspirerende kvinde.

Billede

 

Det betød at fold kom under kategorien "nødvendigt". Sådan en finurlig og nysgerrig starut, med krudt i måsen, har ikke noget at gøre på en jordfold, hvis man på nogen måde kan undgå det. Så vi hegnede de første 2 hektar af vores jord, til en fold.

 

Billede

 

Hullerne har vi boret ca 95 cm. dybe og så er der fyldt ca 20 cm skærver i bunden af hvert hul, så stolperne forhåbentlig ikke kommer til og stå og soppe i vand.

Stolperne er så sat med 1/3 i jorden, så de er ca. 145 cm over jorden.

 

Vi ville have haft brugt alutråd, grundet den gode ledeevne og den lave brudstyrke, men blev frarådet det af Poda, da tråden, ifølge dem, er så blød at den ville komme til at stå og "synge", på de lange strækninger, når vi har 7 meter mellem stolperne.

Da hestene ikke bliver presset på pladsen, da de ikke kommer til at mangle føde og da der ikke er tale om en flok med meget uro og stor udskiftning, har vi derfor valgt at nøjes med en forzinket galvaniseret jerntråd på 1,8 mm. Det er lidt tyndere end den vi har på de midlertidige folde, men ledeevnen er bedre.

Vi har valgt at hegne med 3 tråde, på hhv. 60, 100 og 140 cm over jorden, ligesom på de midlertidige folde.

Tråden er lukket ved alle hjørnestolper med gripples og spændt med 300 kg., og er forbundet til næste langside, med alle 3 tråde.

Jordkablet er med en dobbeltisoleret forzinket stålkerne på 2,5 mm.

 

Planen er at der skal tværliggere på hele yderhegnet, men da vi ikke havde flere stolper klar, er alle stolper sat med 7 meter imellem, og så må vi putte 2 stolper ind imellem dem, når vi er klar til en ny etape.

Derudover havde jeg en tanke om at der skal nogle teleskoplåger op ved leddene, men vi er ikke helt enige herhjemme endnu, i forholdet til æstetikken. Måske er jeg bare farvet af, at sådan nogle er der på en hestefold, og derfor ikke ser det samme som han gør.

 

Men hold da op hvor jeg fortrød størrelsen på folden, da jeg startede indgræsning med 30 minutter den første dag. "Er der nogle der vil med op på den lille kompakte jordfold?"

Billede

 

Der er dælme langt ned til den anden ende, for så at se dem sætte i en række kække bukkespring efterfulgt af en god galop med høj haleføring. Og den øvelse er altså kun sjov første gang, de sætter afsted.

 

Vi var også nødt til at tænke læskur ind i dette projekt. På jordfolden er der naturligt læ hele vejen rundt, og et læhegn på folden, men den nye fold ligger noget mere udsat, og jeg vil gerne at føllet kan komme i ly, ikke kun i læ.

Så vi er også i gang med at opføre et læskur på 10x4 meter på folden. Det er 2,70 meter fortil og 2,4 meter bagtil.

Jeg havde gerne set at vi havde brugt granrafter til beklædning, men med alle de stolper vi skal bruge til indhegning af både folde og ridebane, så ville det nærmest blive et livslangt projekt. Ikke mindst da vi håber på, på et senere tidspunkt, at få tilladelse til at etablere et skur magen til, på en af de kommende folde, så vi kan få et par glade køer til at gå derude hele året. Så det ville blive rigtig mange ekstra rafter vi skulle lave.

Derfor har vi valgt løsningen med kalmarbrædder i lærk. Lige nu er det meget lyst og træfarvet, men det bliver mere anonymt og gråt med tiden.

 

 

Billede

 

Billede

Her på gården hjælper vi alle til....

Billede

Det mangler stadig noget beklædning og noget finish, men det begynder da at tage form:

 

Billede

 

Lige nu er det bare et læskur, og der er derfor ikke støbt eller lagt fliser, men størrelsen er, så det kan bruges som løsdrift med gruppeopstaldning til 3 store heste i henhold til hesteloven. Så må vi se, om den skal have den funktion på et tidspunkt.

Det er lagt, så det relativt nemt kan bruges på flere folde, så det både dækker behovet for læ på vinterfolden og skygge på sommerfoldene.

 

Taget er ståltrapez. Vi var meget i tvivl om det var nødvendigt at lægge undertag i forholdet til kondens, men valgte den lidt nemmere løsning med antikondens, som er præget direkte på pladerne, da der vil være en del ventilation. Var der ikke det, ville dette ikke være løsningen.

Billede

 

Mine heste går ude i 10-12 timer om vinteren, så det er en så stor lettelse for mig, at jeg ikke skal stresse over, hvis jeg bliver forsinket på arbejdet, eller hvis der pludselig kommer et skift i vejret, hvor man ville ønske man var hjemme til at lukke dem ind.

 

Som så mange andre, har vi dog måtte kapitulere i forholdet til de betragtelige mængder nedbør der har været. Aktivitetsniveauet hos begge de voksne heste er blevet betydelig forøget, efter Spiloppen er kommet til. Der bliver galoperet noget rundt, og hestene var så mudrede efter en dag på den nye fold, så nu er de kommet tilbage på jordfolden.

Hvis der er en ting jeg ikke magter, så er det mudder. Jeg har haft min ridehest siden 2004, og de 2 år jeg har haft ham hjemme på en komplet mudderfri fold, er de eneste 2 år jeg ikke har kæmpet med muk. Den eneste positive ting jeg har at sige om min frimærkefold på 2.500 m2.

Planen er, at der skal muddersikres med TTE eller Heavymats ved led og ved skur, men muddersikring står ikke først for, så lige nu er løsningen altså jordfold. Så håber jeg at græsset får en god vækstsæson her i foråret, så det dækker folden med et godt rodnet, og så kan det forhåbentlig komme til at passe sammen med at de kan komme derud og gå på døgn, når Spiloppen kastreres, hvilket formenligt bliver i starten af maj.

 


Hilsen Nana

8
0
Svar på denne tråd
 
 Har sagt...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2018 19:26

det før, og bliver nødt til at sige det igen: Respekt!

 

Dorte

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-03-2018 09:12

Hvor er det hele bare super flot lavet hatten af for al den energi,vilje og kræfter der er blevet lagt i det hele ,det kræver sin mand

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak skal i have
Forfatter: 
Dato:  02-03-2018 13:36

Ja det kræver sin mand, men ham har jeg også fundet.

 


Hilsen Nana

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nu fik jeg...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2018 16:04

lige læst op på hele tråden - og synes jo så bestemt ikke, du behøver at begrænse dig til at dele de hesterelaterede projekter.

 

Jeg mener - de fleste har jo trods alt andet end stalde og folde på ejendommen, så inspiration til andre projekter er både velkomment og spændende...

 

Dorte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Dorte
Forfatter: 
Dato:  06-03-2018 12:29

Er helt enig med Dorte med at du også gerne må dele hele jeres ombygning :D. Vi er selv igang med den helt store tur, både stald og hus og vi henter rigtig meget inspiration herinde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som udgangspunkt
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 19:02

nøjes jeg med det udenfor

 

Men Regitze L, har du ikke noget inspiration du vil give videre, fra jeres proces?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjoooo
Forfatter: 
Dato:  08-03-2018 11:34

Vi har da lidt, men det går ikke nær så hurtigt som hos nogle af de andre projekter herinde Men det kunne da godt være jeg skulle prøve at samle det vi har lavet indtil videre.

Er ret så imponeret over alt det i har formået og det er jo mega flotte resultater.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2018 19:21

Er du SUNSHINE, det er flot, mand!

 

Har du vundet i lotto, har du lånt, eller har du bare levet af havregryn i rigtig, rigtig mange år? ;D


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak skal du have
Forfatter: 
Dato:  14-04-2018 08:39

griner, ren SU-livsvilkår.

ej, jeg tænker at det er det der hedder tæring efter næring. Lige nu lever vi eksempelvis med et meget lille, meget gammelt landkøkken. Men det virker. Vores gårdsplads er belagt med halvt asfalt og halvt beton. Kønt er det ikke, men det virker, og begge dele kan jeg godt leve med, bliver lavet med tiden.

 

Hvis man køber en renoveringsklar ejendom, skal man ikke købe dyrere, end man har råd til renoveringen.

vi har et fantastisk netværk i familie og venner, der gerne stiller op i arbejdstøj, mod et måltid mad.

vi klunser meget, og da vi har lavet en plan over hvad der skal laves over de næste 5 år, så har vi overskud til at finde de gode tilbud når de er der, og så omprioritere vi bare i rækkefølgen af gøremål.

 

vores renovering er jo ikke prangende. Vi er gør-det-selv-mennesker.

Vi bruger som sagt alt hvad der kan genbruges, går ikke efter designvarer og selvom vi som udgangspunkt helst støtter danske erhvervsdrivende, så har vi ikke været blege for at købe ting i andre EU-lande, hvis ikke vi har kunne finde tingene til en rimelig pris, og ikke har kunne forhandle os frem til det.

 


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 08:27

Gode tips - tak!

 

Ja, man kan ret tit tiltuske sig nogle aldeles brugbare ting, hvis man er villig til selv at hente/bøvle med det. (Y)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider