Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 LÆSKUR
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 09:08

Hej hej

 

Jeg skal igang med at lave et læskur til 2 heste på marken, det skal kun fungere som læ for fluer, regn og vind.

De kommer ind hver nat, så det skal "kun" være for læ.

 

Hvor stor skal man lave sådan et ?? Her tænker jeg højde, længde og bredde :o)

 

På forhånd tak for hjæpen :)

 

Mvh. Jannie

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjek CN agros hjemmeside
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 10:39

de sælger sådanne skure så mon ikke du kan hente inspiration mht mål ?

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit bud..
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 09:08

jeg havde et skur der var omkring de 16 m² og der kunne ligge 4 heste der inde og den 5 stod så i kanten.. skuret havde tre sider og en åben...

Der hvor de går nu har skuret sider på alle 4 sider og en åbning i midten.. det er også mindre.. her vil de ikke rigtig være inde.. jeg tror det skyldes at står den inde kan den "lukkes" inde af en anden der vil stille sig i vejen.. det kunn ikke lade sig gøre med det første skur..

 

SÅ mit bud er et 3 siders skur hvor den står med åbning mod syd.. størrelse afhænger jo lidt af hestene..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har.....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2016 09:02

Jeg har lavet læskure til mine to heste, som også kommer ind hver dag - så det er ikke rigtig løsdriftskrure.

Hestene står på hver deres fold, så de har fået hver deres identisk skur.

 

Skuret er 3,5 x 3,5 M, og så med et udhænger der strækker sig 0,5 M ud.

I bunden er skuret 2,5 M højt, og så stiger højden frem mod åbningen til 3 M.

Der er fuldt åbent på den ene side, og jeg har så valgt at ligge åbningen mod nord af flere årsage. Der er mest skygge/ingen direkte sol ind i skuret. Hestestalden gør at nordåbningen er i læ. Og jeg kan kigge direkte ind i skuret fra stalden. Samt jeg har lys ved stalden, som også lyser skurene op, når jeg skal der ud, når det er mørkt :-)

 

Jeg har en halmkasse stående i skuret, og sat kroge op til at hænge hønet og saltsten op.

Og det er fedt om vinteren, at jeg om aftenen kan gøre skurene klar med hø og halm til næste dag, uden adskille bekymre mig om de bliver vådt ect.

 

Efter 2-3 ugers skepsis overfor "det fremmede på folden" så bruger de dem lystigt nu. Især min dv'er elsker at hænge ud i sit skur, mens ollebolleblanding oftest bruger det til at stå i læ af udenfor skuret.

 

Skulle jeg lave et skur til to heste, så ville jeg overveje noget i retningen af 3,5 M dybt, 10 M bredt, og så samme højde som jeg har - men nu har jeg også et par store varmblodsheste.

Start med at sætte skuret af med tentorpæle e.l., så kan du hurtig få en fornemmelse af hvad størrelse ville være godt.

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 11:59

Hvis man vil ha de 3 sider lukket og og den ene helt åbent og man gerne vil ha fred for klægger så vil jeg mene at åbningen skal være mod nord ,fordi at når solen kommer ind på øst syd og vest så vil hestene svede mere og ha svært ved at slippe for klæggerne det er min erfaring ,vores åbning er mod vest og indtil sent eftermiddag kan hestene stå helt roligt uden panik men så snart solen kommer ind så kan de ikke gemme sig mere selvom vores er rimmelig stort og dyb.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2016 21:48

Vi har i sommerskuret 3 sider, og åbning mod Østnordøst (bare sådan for at være unødvendigt præcis )

Det skyldes at vi på disse kanter næsten altid har vestenvind, og der dannes mest skygge hvis åbningen er mod Nord.
3x6m til fire 150-160cm heste, der kommer godt ud af det med hinanden, når de står ved siden af de rigtige :P


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider