Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Skal vi gøde græsset
Forfatter: 
Dato:  28-06-2016 14:04
Vi har for ca. 6 uger siden anlagt nye græsfolde og har brugt blandingen 60s pronitro, som indeholder noget opstartsgødning.
Det er kommet op, men nogle steder godt og nogle steder noget sparsomt. Vi har sandjord.
Bør vi mon give det noget gødning for at få det ordentligt i gang. Min far, som har hobbylandbrug, siger at det skal vi, men en landmand tænker jo også i udbytte, vi skal ikke lave hø. Han siger det ikke bliver stærkt nok til brug som hestemark næste år ellers.
Andre der har erfaringer med pronitro?

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 To måneder
Forfatter: 
Dato:  28-06-2016 14:23
Jeg kan se det er faktisk nærmere to måneder, der er gået.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bud
Forfatter: 
Dato:  29-06-2016 08:12

Ts/ Har i fået jordbundsanalyse af marken? Hvis feks. at jorden mangler kalk, så kan i gøde nok så meget, men afgrøden vil stadigvæk stå som pjusket og pjevset og kikke langt efter naboplanten.

Men der kan være meget andet galt, det var bare det der lige faldt mig ind som det første. :)


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jordbundsanalyse
Forfatter: 
Dato:  29-06-2016 08:38
Nej, vi har ikke fået lavet en jordbundsanalyse. Hvem laver det, og er det ikke monsterdyrt?

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sået for dybt?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2016 14:58

Jeg tænkte på om der er forskel på hvor dybt det er sået? Ellers tror jeg mere at det er manglen på vand der har indflydelse, så det burde hjælpe nu. Derudover skal I ud med græsslåmaskinen og have slået det der er kommet op, så det kan danne et godt rodnet.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 vand...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2016 15:21

Der skulle ikke være forskel på dybde, og vand har det fået masser af, i hvert fald den sidste måned...


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her og nu
Forfatter: 
Dato:  30-06-2016 22:37

....skal i slå marken med en brakpudser, da klipning får de fleste græsser til at sætte sideskud og dermed blive tættere.

 

Derfter tilfører i 250 - 300 kg NPK-gødning/ha, f.eks. 21-3-10, så græsset får noget at leve af. Din far har ret; Uden gødning får man ikke ordentligt, slidstærkt græs. Pronitro er kun lige nok gødning til opstart, herefter skal der gødes normalt, det gælder især på sandjord, da græs (og andre afgrøder) på sandjord hurtigt kommer i underskud med både makro-og mikronæringsstoffer, hvilket giver dårlig vækst.

 

Sandet jord har ofte lave reaktionstal og kan derfor med fordel tilføres både kalk og magnesium. Dette gøres bedst ved at kalke med dolomitkalk i efteråret, hvert 3-4 år.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Græsmark
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 20:40

 

Det er også monsterdyrt at ringe efter dyrlægen.

 

Jeg hare en planteavlskonsulent som tager jordprøver og får dem analyseret, fordi jeg føler de penge er givet godt ud, ifht. (i den sidste ende) hestenes trivsel. :)

Men det er jo en prioritering. Man kan også selv tage prøverne og få dem analyseret det er lidt billigere, men så følger der ikke en forklaring med.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge??
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 22:17
Aaahr, rolig nu, jeg behøver nok ikke ringe efter dyrlægen, uanset om jeg får lavet en jordbundsanalyse eller ej :-). Mine heste mangler bestemt ikke noget.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anette
Forfatter: 
Dato:  01-07-2016 23:00
Anette, jeg har ikke kunnet finde nogle priser, hvad giver du for at få en planteavlskonsulent til at tage de prøver?

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jordprøver
Forfatter: 
Dato:  02-07-2016 18:01

 

Rolig, jeg siger ikke din hest mangler noget. :) Men hvor meget dyrlæge får du for feks. 1000.- ... Det var bare lige for at drage en parallel. Der er mange måde at bruge sine skillinger på når man har hest. Lige folde er ofte nedprioriteret sådan generelt.

 

Prisen afhænger selvfølgelig af, hvor stort areal der skal tages på. De har typisk et startgebyr på måske 400/500.- og måske 100.- / prøve, men igen det afhængig også af hvor i landet du bor.

 

Hvad jeg betaler er jeg slet ikke sikker på at jeg må nævne her i tråden, så bliver mit svar vist slettet. ... men vi kan ikke helt bytte lige over med æg og bilvask!

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Du kontakter..
Forfatter: 
Dato:  02-07-2016 18:07
Det lokale landbrugscenter, planteafdelingen..

De kan helt sikkert fortælle en pris for prøver, udtager du dem selv (langt de fleste steder kan du låne jordspyd og får vejlednng) og indlevere dem på kontoret igen er der mange steder ikke opstartsgebyr på prøver..

Og ja, der skal helt klart gødes.. Håber ikke I har betalt for meget for frøene, i følge forsøg giver coatning ikke en dyt ;-)

 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider