Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Træhegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 09:11

Er der nogen der har erfaringer med at etablere træhegn om foldene. Jeg tænker på typen med firkantede stolper, med to stk tværgående brædder (og strømførende tråd på indersiden)

 

Jeg kan godt bruge gode råd vedr. anbefaling til tykkelse på stolper og brædder, samt afstande mellem stolperne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 træhegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:22

Hej. Jeg har ingen erfaring (endnu) men arbejder på sagen.. Vil bare lige sige at jeg så igår at LIME hegn kører tilbud på deres træhegn.. har dog ikke undersøgt om det er specielt billigt eller godt.. Så meget pænt ud på billedet jeg så!


En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa. ....
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:24

Hej.

Vi har sat træhegn op om først vores gamle vinterfold, og nu er vi ved at pille det op igen og istedet sætte det rundt om vores ridebane.

 

Vi har brugt firkantede pæle i 100*100 mm og de er 2,10 meter lange. Vi har valgt trykimpræneret pæle, pga holdbarheden, og vi ikke vil være afhængige af at male hvert andet år.

Dem har vi boret 80 cm i jorden så de er 130 over jorden.

 

Brædderne vi har brugt er trykimpræneret brædder som er ca 100 mm bredde og 310 lange.

 

Pælene er sat med 3 meters mellemrum, og så har vi savet af brædderne så det passede sammen. Brædderne er sat i en højde på 120 cm og tråden er på den anden side sat 120 cm højt.

 

Da vi lavede vores vinterfold købte vi et håndbor til at bore alle hullerne. Det var hårdt, men kan sagtens lade sig gøre.

Nu er vi blevet mere magelige og har købt et bor som kan sidde på rendegraveren og det er meget nemmere.

 

Håber du kan bruge mit svar.

Ellers så spørger du bare.

 

Hilsen Ane

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:30

Ane, hvor tykke og brede er jeres tværgående planker, og er i tilfredse med afstanden på 3 meter?

Hvorfor har i valgt at flytte hegnet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen.
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 10:37

Hej igen.

De tværgående brædder er ca 10 cm bredde og nok 2 cm tykke tror jeg. Det er samme slags træ som et forskalningsbræt bare i trykimpreneret.

 

Vi er tilfredse med de 3 meter. Mindre ville give mere arbejde, og mere ville give risiko for at brædderne slår sig, så det ser ud som om det hele er skævt.

 

Vi har flyttet hegnet, pga den vinterfold vi lavede i tidernes morgen idag er blevet til vores have. Stalden er flyttet, så hestene står ikke ovre ved vores hus mere. Derfor flytter vi hegnet, og da jeg nu mest trænger til hegn om ridebanen, er det der, det bliver sat op.

Min drøm er at alt ydre hegn en dag skal være træhegn. Men da vi har ca 2 km ydre hegn, er min kære mand ikke helt med på ideen, da det tager os en dags arbejde at sætte ca 60 meter hegn. Så der er til mange dages arbejde, hvis alt skulle være træ.

 

Men måske går min drøm hen af vejen i opfyldelse. Vi må se.

 

Hilsen Ane

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider