Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 gødning og såning?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2015 21:31

Jeg har lige brug for lidt hjælp til hvordan man bedst sår og gøder sine marker :-)
Mine heste kom sidste år hen og stå et sted, hvor jeg selv sørger for det hele. I den forbindelse synes jeg at græsset voksede alt for lidt på den ene fold.
Da der er begrænset med fold (men dog rigeligt til hestene størrelsesmæssigt) bliver samme fold brugt både sommer og vinter. Jeg har også en anden fold hvor det voksede fint, men den er ikke blevet brugt så meget da den ligger ret langt væk fra de andre. Jeg brugte den dog en del da de bl.a. gik på døgn på den.

Men så på den fold som også bliver brugt om vinteren, den bliver jo så trådt op her i muddervejret. Ejerne siger, at de selv har haft sået græs, men aldrig gødet - hvilket jo så forklarer hvorfor at græsset ikke rigtigt vokser midt på folden, hvor hestene ikke gøder.

Men så er spørgsmålet, hvad skal jeg gøre med marken nu? Jeg bør vel så der hvor den er trådt op, hvis jeg ønsker at græsset skal komme hurtigere? Og hvordan med gødning?
Og ikke mindst - hvornår skal man gøre hvad?
Og hvis jeg også vil gøde lidt på den anden fold?
Kan hestene gå på folden efter at man har sået (en selvfølgelig ikke gødet), eller risikerer jeg ikke at få fuld udnytte af det jeg har sået?
Så i dag at DMI siger, at det ser ud som om at vinteren er slut for i år, men at der selvfølgelig godt kan komme lidt frost her og der.

På forhånd tak for hjælp :-D


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du får næppe .....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2015 15:39

noget ud af at efterså, hvis folden ikke får ro efterfølgende - nysået græs skal ha' tid til at etablere rodnet, ellers overlever det ikke.

Hvis der ikke er mulighed for at dele folden op, er din bedste chance, at du kan have dem gående på døgngræs tilstrækkelig længe til, at det når at komme i gang.

Puds folden af og harv den evt. let over inden du sår, så frøene får bedre kontakt med jorden og/eller troml efterfølgende.

 

Mht. gødning, så vent til græsset er i vækst - marts eller april, afhængig af vejret, og som udsigten ser ud pt. er marts nok et reslistisk bud i år.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gødning
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 07:39
Hvis du skal gøde skal du have lavet gødningsplan, du kan ikke bare købe gødning.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Man skal ikke lave..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 08:28

gødningsplan for at købe gødning og du kan sagtens købe gødning på foderstoffen.!

 

Der er dog regler for hvilke slags de må udlevere til dig og du skal betale fuld skrald pr. kg kvælstof (5 kroner pr. kg) og dertil kommer den pris som alt det andet i gødningen koster.. Så det sætter nok hurtig en stopper for hvor meget man har råd til at købe..

 

Så hvis du køber 100 kg. 14-3-15, så skal du af med 414 kroner plus 70 kroner.. I alt 484 kroner.. Og så kan du nok knap nok få gødningen til til 414 kroner da du skal have en latterlig lille mængde i forhold til den store landmand der tager ordentlige mængder..

 

En varig græsmark har et behov på omkring 100 kilo kvælstof om året, så hvis du skal fuldgøde skal du bruge 750 kg 14-3-15 (=3.630 kroner pr. hektar ;-))

 

Til isåning vil jeg også sige at det nytter kun hvis det efterfølgende får ro..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 såning og gødning
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 22:39

Tusind tak for svar.

Hvor længe vil I sige folden skal have ro efter såning?


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det blot er..
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 08:15

isåning i mindre pletter vil jeg mene et par måneders ro kan gøre det..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2015 18:18

i den grad af vejret - det kræver noget vand at få gang i spiring og vækst...

Rammer du en tør periode, sker der stort set intet, og omvendt kan 2 måneder gøre underværker, hvis folden får optimal mængde vand og varme - så jo tidligere du kan komme i gang, jo større chance for, at du når at få et tilfredstillende resultat.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 naturlig gødning
Forfatter: 
Dato:  03-06-2015 19:34

Du kan også vælge at så hele folden om og så blande kløver i græsblandingen da kløver selv danner kvælstof.

Du kan også gøre det at du tager noget af møgbunken og fordeler de steder hvor hestene ikke selv gøder. Ved at min nabo kører feks med deres havetraktor og spreder de hestepære der ligger på folden.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider