Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Fra gl. kostald til ponystald - Langt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 01:18

Efter en lang og hård(både fysisk og psykisk) ombygning af en gammel kostald, kunne vi endelig lørdag aften kl 21.00 sætte Nova og Chanell ind i deres nye stald.

 

Vi boede egentlig rigtig dejligt i vores lejelejlighed på 1. sal i nærheden af Århus og Chanell stod opstaldet på et super lækkert opstaldningssted. Men sidste år i oktober/november begyndte alvoren at gå op for os: min kæreste løb snart tør for dagpenge og så havde vi altså ikke råd til at blive boende, hvor vi gjorde, eller have Chanell opstaldet i sådan en toplækker stald med alle faciliteter og service ud over alle grænser

 

Boligjagten gik ind og jeg faldt over en annonce på boligportal. Nedlagt landejendom med mulighed for dyrehold til en sølle husleje på 3300 kr om måneden. Det var(er) mildest talt noget gammelt l*rt, men hvad kan man forvente til den husleje i østjylland? Huset er ikke på mere end 60 kvm og er bygget sammen med den gamle kostald, der er ca 40 kvm. Stalden krævede en ombygning, for at der nogensinde ville kunne komme til at stå ponyer i den.

Udlejer er en landmand, der har købt huset pga jorden, der fulgte med, så selve huset har han ikke selv brug for. Det stykke jord der stadig hører til her, ligger på den anden side af vejen(ikke optimalt i mine øjne) og er på ca 3500 kvm og normalt ikke noget jeg ville synes, er nok til 2 ponyer. Men nu var vores muligheder(økonomiske) for at stille en masse krav til vores kommende bolig, stort set ikke eksisterende, så vi sagde ja og flyttede herud 15. februar i år. Udlejer havde på forhånd gjort det klart, at vi stort set må gøre med stedet, som vi vil, bare han ikke får nogen udgifter på det. Vi havde lidt penge på kontoen og vidste også, at vi ville få en god sjat penge tilbage i skat, så vi blev enige om, at vi godt ville lave den investering, fordi det på sigt ville betyde en kæmpe besparelse på husleje til os selv og opstaldning til Chanell til trods for, at vi skulle bruge penge på en ekstra pony.

 

Sådan så stalden ud indvendig, da vi så den første gang

Billede

Kospiltov med skrånende gulv ned mod tisrende

 

Billede

Svineboks til venstre, gulvet derinde var op til der hvor træet starter

 

Billede

Her kan man lige ane trinnet op i svineboksen

 

Billede

Fodertrug til kospiltovene støbt i gulvet. Fodergang bagved skrånende opad hele vejen hen langs spiltovene

 

Altså var der 6-7 forskellige højder på gulvet, alle stolper fra de gamle kospiltov hjalp med at understøtte loftet og gjorde det umuligt at lave en boks til Chanell, der kunne overholde lovkravene. Loftshøjden i stalden var 2 meter på det sted, hvor der var højest til loftet. Indermuren var i virkelig dårlig stand flere steder og i hjørnet man kan se på billed 3, var den helt faldet af fra gulvet og ca 1 meter op

 

Det var altså noget af et projekt, vi kastede os ud i.

Der er ingen af os, der har prøvet at bygge/renovere/mure før, men min kæreste er uddannet maskinarbejder og maskiningeniør, så både hoved og hænder er skruet rigtig på og så har vi trukket så meget viden vi kunne fra Mortens kammerat, der har arbejdet nogle år som murerarbejdsmand og vores forældre.

ALT, pånær flydebetonen til gulvet, er lavet ved håndkraft.

 

Nova blev indkøbt, som selskab til Chanell og da hun er tilkørt, har vi planer om, at min kæreste skal køre lidt med hende. Hun er 4 år og 1 meter i stg.

Billede

 

Så skulle der laves hegn. Det er vores hus, man kan se skråt til venstre bag ved bilen - halvdelen er bolig og den anden halvdel er stald. Bygningen til venstre for huset er fyrrum/garage/værksted.

Billede

 

Min kæreste gik derefter i gang med at reparere indermuren i hjørnet fra billed 3

Billede

 

Billede

 

Gulvet skulle brækkes op og der skulle graves ud, så vi kunne få en ordentlig loftshøjde og der skulle laves ny og bedre understøtning af loftet, så vi kunne nøjes med to stolper i stedet for de 8-10 stykker, der var før. Det har været et kæmpe arbejde, som vi heldigvis har fået hjælp til af både min mor og min kærestes forældre

Billede

Svigermor graver

 

Billede

Ny stolpe i den ene side

 

Billede

Nye tværbjælker på loftet, som de nye stolper understøtter

 

Billede

Murbrokkehelved i svineboksen

 

Billede

Fodergangen bag spiltovene er nu væk og et enkelt trug mangler at blive fjernet.

 

Billede

Udlejer fjerner murbrokker med sin rendegraver. Han var heldigvis ved at lave en ny markvej, så han har fjernet alle murbrokker ganske gratis.

 

Billede

Min mor graver.

 

Billede

Jeg fjerner det allersidste af gulvet.

 

Billede

Ny stolpe i den anden side.

 

Billede

Så blev der lagt fundament til murene mellem boksene og mit fremtidige sadelrum.

 

Billede

Stort bliver det ikke, men pyt

 

I starten af september var vi endelig klar til at støbe gulv. Vi bestilte 5 kubikmeter flydebeton fra betonkanon og murerarbejdskammeraten kom og hjalp til. Da vi jo har været lidt begrænsede af økonomien og vi egentlig heller ikke har haft lyst til at smide oceaner af penge i en lejet ejendom, valgte vi at undvære armering i gulvet. Der var ingen armering i det oprindelige gulv og det har holdt fint i rigtig mange år

Billede

Afdækning af afløbet, så jeg forhåbentlig kan få et vandspiltov.

 

Billede

Så går det løs.

 

Billede

Selvom det er flydebeton, var der brug for lidt hjælp til at få det fordelt.

 

Billede

En uge senere var vi inde og gå på gulvet første gang.

 

Billede

Så begyndte opbygningen af bokse og sadelrum for alvor.

 

Billede

Så tegner Chanells boks sig.

 

Billede

Billede

Og Novas

 

Billede

Afløbet, som er afprøvet og det virker

 

Soklen og mere af indermuren faldt af flere steder, da vi gravede gulvet ud, så her har vi også været nødt til at reparere med beton.

Billede

Billede

Billede

 

Morten laver bokslåger

Billede

Billede

 

Og så kom vi altså til i lørdags, hvor Morten lagde stål kant på bokslågerne og så manglede der kun det "sjove/hyggelige". Nemlig at sætte krybber op, strø med træpiller, sætte ringbolte op til slowfeedernet og vandspande, for til sidst at hente ponyerne ind fra fold

 

Billede

Billede

Billede

 

Billede

Billede

Billede

Billede

 

Vi er slet slet ikke færdige endnu, men boksene er der og de er sikre for ponyerne og overholder lovkravene. Vi har allerede besluttet at Novas bokslåge skal være 10 cm lavere, for hun står lidt besværet, når hun har hovedet udover. Sadelrummet mangler at blive gjort færdig og der er stadig mange steder hvor sokkel og indermur skal repareres. Boksmurene skal pudses op og kalkes og bokslågerne skal males. Gulvet er jo sænket en del i forhold til det oprindelige gulv, så der skal også støbes en rampe "op" til jordniveau, for lige nu er der et ret højt trin vi skal over for at komme ind/ud af stalden. På sigt er det meningen, at der skal vandkopper op, for der er lagt vand ind i stalden, men det har bare ikke haft prioritering indtil videre. Mange af de ting vi mangler, bliver nok først lavet til sommer. Vi trænger til en pause fra byggeri og så trænger vi også til at nyde vores dyr, som er blevet frygtelig forsømt hele den her sommer pga projekt "Fra gl. kostald til ponystald".

Det har kostet MANGE flere penge end vi havde regnet med, men den foreløbige beregning viser, at hvis vi bare bor her i 2 år, så har vi tjent det ind igen ved besparelsen på vores husleje og Chanells opstaldning. Morten har iøvrigt haft et par vikariater her henover sommeren, der også har forsinket projektet, men til gengæld har han fået optjent ret til en ny dagpenge periode. Ikke fordi, at det er målet i sig selv, men det letter godt nok en del på de økonomiske bekymringer.

 

Det var fedt, at sætte ponyerne i deres bokse og jeg er meget tilfreds med det foreløbige resultat, men jeg går aldrig i gang med sådan et projekt igen - ALDRIG

 

Billede


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

26
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 09:16

Hvor er det blevet fint

 

Og selvom det er hårdt og koster mange penge, så er der altså noget helt specielt ved selv at have lavet det.

 

Håber I får glæde af det i mange år frem.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

Vi har en ledig plads pr. 1. september

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Staldbyg
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 09:39

Superflot stykke arbejde!

 

I fortjener en masse 'er for jeres gå-på-mod.

 

Tak for en inspirerende og motiverende historie

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Det er kun én ting at sige...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 12:01

WAUW

 

Men sikken et arbejde!


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Flot flot
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 09:43

 

Sikke en energi og sikke et kæmpe projekt. Det viser jo at bare man har viljen så er der også en vej. FEDT at i kan få familien og venners (samt udlejers) hjælp.

 

Stedet er noget andet end det du havde før, men i har hvad i har brug for og må være skønt, at have pony dyrene så tæt på.

 

At det mangler lidt finish det gør byggerier næsten altid. . Jeg mangler stadigvæk, at få pudset en mur som blev sat op for 14 år siden (jeg tror manden har glemt det var planen!) og så blev der heller ikke kalket i år og, og, og...

 

Hvordan har du tænkt dig, at sadelrummet skal laves? Er det i det hak bag dig på sidste billede? Tænker på om du kan undgå, at der bliver for fugtigt? Det var jo nemt at have sit udstyr I stalden. (Mit hænger i et hjørne af værkstedet ved siden af fyrrummet, så det skal slæbes frem og tilbage..)

 

Det er min erfaring at man skal passe på med at bruge ordet ALDRIG! En skønne dag så vil du betragte det som ERFARING.

 

Det er også et kæmpe aktiv for ejer af stedet, at der er sådan en fin lille stald nu.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 21:18

med den nye stald og det store projekt... jeg skal selv snart igang med lignende projekt så skræmmer mig jo lidt at du skriver aldrig igen.. ;)

Håber i bliver rigtig glade for det...


En gang PRE - altid PRE

1
0
Svar på denne tråd
 
 staldprojekt
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 23:27

Tak for de fine ord om vores lille stald

 

Anette: Jeg ved godt, man aldrig skal sige aldrig, men det er virkelig sådan, jeg har det lige nu

men ja, hvem ved, hvis vi engang får vores eget, om tonen så får en anden lyd

Angående sadelrummet, så har du ret i, at det er det lille indhak bag mig på det sidste billed. Indtil videre er mit udstyr også i vores fyrrum, men det er træls, at skulle slæbe det frem og tilbage hele tiden, derfor blev der tænkt det lille sadelrum ind i vores staldtegning Jeg har tænkt på det med fugt, men jeg håber på, at det ikke bliver for slemt. Det er kun fundablokvæggen ind mod Chanells boks, der ikke er isoleret og på den anden side af de to isolerede vægge ligger vores stue, hvor vi har varme på. Håber meget på, at det kan hjælpe med at holde fugten væk. Ellers må der jo findes en anden løsning, men den tid - den sorg

 

duftafhest: Det er ikke for at skræmme dig, men jeg synes virkelig det har været hårdt. Det der har været værst, har nok været tidspresset. Vores oprindelig mål, var at stalden skulle være færdig 1/9, så blev det rykket til 1/10 og da vi stadig ikke var færdige der, begyndte jeg at panikke lidt. Chanell er ret sart når det gælder kulde/regn og har tidligere ofte været syg pga kulde/regn. Derfor har det været en evig kilde til bekymring, at vi ikke var færdige til den deadline, jeg havde sat. Jeg har fuldtidsarbejde og kører hjemmefra kl 7.20 og er hjemme igen kl 16.40. Så har det ellers bare været: slug en rugbrød og så ellers ud at hakke gulv op og sidenhen ud at støbe - aftensmad kl 22.00 og så på hovedet i seng. Weekender har været tidligt op, knokle hele dagen, ingen tid til andre ting, aftensmad kl 22.00 og så på hovedet i seng. Sådan så min sommerferie også ud.

Hvis Chanell sagtens kunne gå ude i løsdrift eller vi havde haft andre muligheder for opstaldning, mens vi lavede stald, så der ikke havde været helt det samme tidspres, så tror jeg ikke, det havde været hårdt på helt samme måde.

Der har altså også været tidspunkter, hvor det har været sjovt - mest når en støbning er gået rigtig godt eller da vi byggede vægge med fundablokke

Held og lykke med dit projekt


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 21:23

Wow, det er da godt gået Det er da blevet hyggeligt og dine heste ser ud til at være tilfredse med resultatet

 

 

Jeg havde ikke set din tråd før nu, synes det er fedt og inspirende at folk lægger billeder ind af sådane et projekt, så tak for det

 

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider