Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Geder og heste
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:55

Hej hestefolk.

 

Da jeg er alvorligt træt af skræpper på min lille fold, overvejer jeg om det ku' være en god idé med en ged....de sku' være

vilde med skæpper. Synes dog ikke at jeg har set folde, hvor geder og heste går sammen og måske er der grund til det?

 

Så hvis du ved noget, kender nogle som har prøvet kombinatinen,så høre jeg meget gerne om det!!

;)) Yacine

 


vh. Yacine

 

Super hestepasser/træner søges til mine 4 DSP Ponyer.

 

Trainers Mariel. Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

 

Lemetex allround sadel 17 tommer sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Geder ??
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 12:24

Hejsa.

Vi har haft geder for nogle år siden og de gik for sig selv ved siden af hestene. Hestene ville jagte dem så vi opgav hurtigt at have dem på samme fold. Og jeg har (desværre):-) endnu aldrig set en ged der ville spise skræpper... Mvh Anni

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 18:59

Tak for svar Anni:)

 

Og ja tænkte jo nok at verden ikke var så enkel.... Jeg vil prøve at kontakte nogle gedemennesker..og få noget info om hvad de spiser.

 

Hvis andre har indput til skræppebekæmpelse - med eller uden ged - så høre jeg gerne fra jer:)

 


vh. Yacine

 

Super hestepasser/træner søges til mine 4 DSP Ponyer.

 

Trainers Mariel. Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

 

Lemetex allround sadel 17 tommer sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ahaaha
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 20:22

vh. Yacine

 

Super hestepasser/træner søges til mine 4 DSP Ponyer.

 

Trainers Mariel. Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

 

Lemetex allround sadel 17 tommer sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Geder :)
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 21:31

Hvis jeg lige må stjæle tråden:

 

Hvilke erfaringer har I så med geder og heste sammen?

Hvis man fx. kun har to heste, kan geder på folden hjælpe som flok, når den ene bliver redet? Eller er det bedre på en fold ved siden af?

 

Og er der noget vundet ved at skifte mellem hest og ged på folden?

 

Mvh Louise



Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 14:02

Vi har både geder (landrace)og heste og af flere årsager IKKE på samme fold:

 

1. Geder kræver en ret kraftig indhegning for ikke at bryde ud: vi har både et fast dyrenet samt 3-4 el-tråde på vores gedefolde. Det ville simpelthen koste en formue at indhegne vores hestefolde på den måde.

2. Hestene har tendenser til at jagte gederne, som af naturlige grunde ikke kan løbe hurtigt nok til at slippe væk . Gederne har brug for rolige liggesteder, hvor de kan tygge drøv.(og til dig, Azale, så er det klart et nej: geden kan på ingen måder erstatte selskabet)

3. Gederne vil helst spise groft (grene, siv, bynke, tidsler mm) og vi forsøger at holde alt det grove væk fra hestefoldene.

 

Angående dit problem med skræpper, så har vi desværre samme status som dig trods geder, for gederne gider dem heller ikke :-( De spiser kun frøstanden.

 

Mit råd er at tage en spade og grave dem op eller sprøjte hver plante med Round-up. Det virker -også i længden.

 

MVH Lene

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke nemt at bekæmpe dem !
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 17:17
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest / geder
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 18:13

 

Min erfaring med hest og geder sammen er at det ikke er hverken kønt, hensigsmæssigt eller billigt!

 

Grunden er at geder er alt ædende. Dvs de spiser gerne hestens hale og rideudstyr... . Heste uden hale ser ikke pænt ud! Itugnavet rideudstyr er møg, især når det er det mest bekostlige som kræet har spist..

 

Dvs. den skal gå i tøjer eller have 'specielt' hegn...

 

Til oplysning så spiser heste gerne frøstanden på tidslerne.

 

Til TS og andre så er der kun den hårde måde at bekæmpe skræpper og lign. Fat spaden og trillebøren og grav skidtet op med rod INDEN de kaster frøene. (De kan trækkes op, med hænderne, lige efter regn.) De skyder fra roden hvis de får lov at stå!

Det er den måde vi bekæmper dem på og det er klart besværet værd, men gør det inden de smider frøene! "Resultatet" holder i årevis og har man først været dét igennem så holder det i årevis og man behøver kun luge sporadisk for at holde folden pæn og ren fremover.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hest og ged.
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:20

Da jeg var lille havde vi en dværgged ¨Mette¨ der gik sammen med min pony. De to kunne fint sammen. Men de er et helvede at holde inde i indhegningen, det sætter store krav til materialet der bruges, det skal være noget de ikke kan komme over/ under - stød hegn havde vores (hverken Mette eller de to andre vi har haft) ihvertfald ikke respekt for.

Jeg har aldrig haft bøvl med spiste haler / maner, men rideudstyr / læder er de svært glade for at smage på, så lad ikke dit udstyr i nærheden af gederne uden opsyn :)
Geden fungerede udemærket som selvskab når ponyen stod alene på marken, når den anden hest var ude og lave noget. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ged og hest
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 19:10

Da jeg fik min første hest gik den sammen med geder og jagede dem ikke, så tror at det må være individuelt. De spiste heller ikke af hesten, men kunne til gengæld godt finde på at stå og stange op ad hestens ben, hvor hesten lod dem gøre det, og det var jeg ikke tryg ved. Geder er sjove dyr, men de er udbryderkonger af dimensioner (de klatrer/sringer og kravler også på knæ under hegnet)og kræver virkelig grundig indhegning og alene af den grund er det en krævende (og dyr) opgave at have hest og ged sammen, da hesten jo kræver en indhegning af rimelig størrelse. Jeg ville personligt ikke gøre det igen.


1
0
Svar på denne tråd
 
 hmhmhm
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 14:13

Tak for alle jeres input.

Jeg tror ikke vi udvider med geder alligevel. - Jeg har slet ikke tid til at skulle på jagt efter undslupne geder i tide og utide;).

Der er vist ingen vej end at forsøge at holde dem nede så godt som muligt. Det ville ellers være fantastisk hvis de lige pludselig blev opdaget som vidundermiddel mod 'et eller andet', så ville de give bedre mening:). Flåter, dræbersnegle og skræpper...I don't get it!


vh. Yacine

 

Super hestepasser/træner søges til mine 4 DSP Ponyer.

 

Trainers Mariel. Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

 

Lemetex allround sadel 17 tommer sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spelsau får
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 09:37

Hej vi har haft to landracegader til at gå på hestefolden. Vi har tretråde og havde ikke problemer med at de løb ud. Vores marker var også fyldt med skræpper, men det er blevet meget bedre. Jeg tror dog primært,at det skyldes vores får. Vi har norske spelsau til at gå med hestene. Nogen gange skiftes de til at bruge markerne (markrotation). Det har fungeret RIGTIG godt her hos os. Hestene har ikke haft orm i tre sæsoner og vi har lammekød i fryseren :-) Den type får ( Spelsau) er næsten altædende og tager altså også skræpper, men også små træer og lign.

Får med heste kan vi altså godt anbefale. Skal dog lige sige at i læmningsperioden, går fårene altid for sig selv. Mvh Mette


Ejer af Rosengårdens Peachie, Lille tykke freja ( som er på konstant kur), og Valdis fra Sandmosen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 GEDER!
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 20:42

Hej :)

 

Vores nabo har geder... 10 stk.

Og de er søde og sjove, og alt det der, men de render igennem hegnene, og ind på vores folde. Vi har 14 ha, så det gør ikke så meget, men der har de gået i snart 8 måneder :)

 

Jeg håber det er godt for græsset, der har faktisk været mange færre skræpper i år, hvis jeg tænker efter.

 

De er ligeglade med hestene, og omvendt.

 


Med Venlig Hilsen


Signe - rideterapeut


Rideterapi, Hestepension, tilridning og undervisning - Besøg os på http://www.skouenbygaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Går fint her
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 20:52
Vi har geder og ponyer gående sammen. Det fungerer rigtig godt. Min gamle shetlandspony så på,da vi fik kid i foråret og hun passer på kiddene,når moren ikke er i nærheden eller da vi fik ny pony. De er virkelig søde sammen. Jeg er helt sikker på,at de har noget ud af hinanden. Vi har pt to af hver.
Vores geder spiser skræpper, men det er ikke deres livret. Til gengæld er de virkelig trælse at hegne ind. Vi har fem tråde. Vi har aldrig oplevet, at gederne spiser hestenes haler.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider