Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Vis jeres mudderfri folde
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 23:33

Hej igen herinde!

 

jeg har været inde på emnet før, omkring de mudderfri folde.. Egentlig var min beslutning faldet på at skrabe 20cm lerjord af min 800kvm jordfold og erstatte det med 20cm knust beton og tegl!

 

Men nu stiller min mand og svigerfar sig på bagbenene - "vi er lige sluppet af med beton helvedet, troede du tænkte på hestens ve og vel, det er ikk rart at gå på, hvad når folden skal renoveres om x år" osv osv.. Så nu tøver jeg, dobbelttjekker igen og igen - men jeg kommer STADIG frem til at 20cm knust beton/tegl er den rette løsning (når man ikke lige har de 80.000kr som det vil koste at bruge de smarte plast riste)..

 

Så må jeg igen bede om jeres hjælp herinde - vil I vise jeres løsninger på mudderet, MED BILLEDER? Masser af billeder og gerne erfaringer, fordele og ulemper ved den løsning I har valgt??? Altså ikke kun beton/tegl, men alle slags løsninger..

 

Mvh Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træflis
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 08:15

Nu har vi kun døjet med mudder i ledåbninger, men det har virkeligt været belastende. Sidste sommer/efterår havde min veninde et par heste stående hos os, og hun sagde straks træflis! Som hun faktisk også fik leveret til os. Vi fik 3 lastbilfulde, som er lagt i de 3 led som blev brugt hver dag, der skal lægges et godt tykt lag, men det er bare super. Vi skal forvente at det holder 2-3 år inden der skal efterfyldes.

 

Træflis har jo den fordel er det er forgængeligt, hvis du lægger knust beton, ødelægger du jorden, det vil ihvertfald være enormt dyrt at gøre den anvendelig igen.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Genanvendelig
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 08:37

Det er ikke så aktuelt om den kan blive genanvendelig igen - en lille del af folden er støbt (op langs stalden, ca 2x10m), så er der et frygteligt stykke med lerjord og så langs yderhegnet er der vejkasse.. Så det har ikke været landbrugsjord i lang tid og bliver det heller aldrig igen!

 

Min mand var også inde på flis, men kan ikke finde det billigt her i nærheden, så det vil blive 14.000kr hver gang det skal fornys, så det er jeg ikke interesseret i (med en dybde på 20cm vil det blive 160m3 der skal bruges)..

 

Hilsen Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Landbrugsjord
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 10:18

Lever du evigt? Eller skal du bare have heste de næste 50 år?

 

Alternativet kunne være at skrabe lidt af og så lægge sand på, det vil så blive jokket ned i leren og forbedre strukturen. Vi har selv sandjord bonitet 4 vil jeg gætte på og udover ganske få steder hvor det er MEGET lavt, så har vi altså ikke vådt/jokket op, og det ville vi kunne dræne os ud af hvis vi ville.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træflis
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 10:20

I øvrigt så burde 20 cm træflis slet ikke være nødvendigt på hele marken, vi har lagt 20 cm i ledåbningerne, men der var 20 cm pladder og frit vand, da vi lagde det. Dagen efter kunne man gå i træsko.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 08:48

Åh ja de pokkers folde om vinteren......med dyb lerjord er det godt nok noget af en udfordring.

Håber ALDRIG at vi får en så båd vinter som den vi lige har sagt farvel til......mug mug og atter mug, tabte sko og pløre i stride strømme..... Føj for den da.......


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mudder fold
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 09:32

Hvad med at prøve stabilgrus? min erfaring er kun god. Vi havde mudder men kun omkring ledet, høbaren og vandtrug men det var også nok for mig når jeg var vant til ingen mudder overhovedet i vores gamle hus. Den første sommer efter mudderhelvedet fik vi kørt stabilgrus på ca. 10 cm og kørt ovnen på, bare med traktoren. nu ca to år efter er der kommet tilpas jord ovenpå (hestene må have slæbt det med) og der er vokser græs oven på (i tørre sommerperioder forsvinder det lidt igen)

Det slidder ikke mere på hovene end man hvis det var alm. slid pga. ridning.

 

Har desværre ikke oget billede pt. desværre.

Håber du kan bruge det alligevel.

 

Mvh.

Sandra C


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

7 års allround Trakhner hoppe sælges, byd evt. byt med kat. 1 vallak

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sand....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 11:17

Jeg kan kun anbefale sand. :)

Vi har hos os tre vinterfolde - to med sand og en med jord/flis.

Hestene foretrækker klart sandfoldene, da folden med flis har svært ved at komme af med vandet på trods af der er blevet lavet dræn.

Sandfoldene tørrer meget hurtigt på trods af massive regnskyl.

Der kan være en smule vådt ved leddene, men det er aldrig mere end at det kun går lidt op ad hoven. :) Og de heste, der går på sandfoldene smider færre sko end de to på jord/flis folden.

 

Min fuldblod har døjet meget med muk alle andre steder han har stået, men efter vi er flyttet til nuværende sted, har han ikke haft den mindste smule tegn på muk, og nu har han været der i snart 3 år.

 

Begge mine drenge eeeeelsker deres sandfold og bruger meget tid på at rulle, nulre rundt og stå på/i bunkerne af sand. De ligger også meget gerne og flader fuldstændig ud et par timer om dagen, og det har de aldrig rigtig gjort på "alm." jordfolde, endda heller ikke på græsfolden. :)

 

Den røde og den lille brune er mine...

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 12:42

har der været gravet af før der er lagt sand?

HVor meget er der lagt?


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Benzon
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 12:54

Nope, der har ikke været gravet/skrabet noget af i de 3 år jeg har haft min hest stående. Vi har bare fået fyldt sand på en gang om året.

Eller rettere sagt, der er blevet lagt en kæmpe bunke sand på hver fold, og så har hestene faktisk været ganske flittige til selv at sprede det :)

Af og til har vi "hjulpet" dem og fordelt sandet mere jævnt over folden, men de nyder faktisk at klatre rundt i sandbunkerne. :)

 

Jeg ved ikke præcis hvor meget sand, der er lagt på, men vi har fået det (vist nok gratis) af en nærtliggende børnehave, når de har skulle skifte sandet ud i sandkassen. Det har så resulteret i at vi har fået diverse skovle og andet legetøj med, men det har vi bare fjernet efterhånden som det er dukket op :)

Du kan måske fornemme mængden af sand på det sidste billede. Der havde bunken kun ligget der en lille uges tid nemlig.

 

Jeg undersøger gerne nærmere hvor mange kg sand, der var i den bunke, hvis det har interesse.

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 13:48

Det ser lækkert ud. :-)

 

Ja hvis du kan finde ud af mængden ville det da være meget fornemt ;-)


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 grus er løsningen
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 19:19

Vi har meget kraftig lerjord . Faktisk tørrer vores græs aldrig selvom vi har lang tids tørke. .

Vi har på vinterfolden, ( her sank hestene tidligere i til knæene) Kommet en del læs grus på. I starten er det lidt blævret men efterhåndet opblandes det og sætter sig. Vi har et par gange på 10 år puttet et par lastbilfuld på igen og idag har vi den fineste fold. Der kan da stå en vandpyt , men de synker aldrig i og vi mister aldrig støvlerne mere. Faktisk kan vi nu året rundt gå i kondisko hvis vi vil. Så grus er en god løsning og forholdsvis billig og intet problem hvis det skal bruges til landbrugsjord igen.

Mvh.

Bente

Stald Helios


5 års Romanov/Schufro/Fruling hoppe sælges samt helbror på 4. Begge meget ridelige og super godt gående.

Hoppe efter Latimer/Bonsoir/Racot sælges eller lånes ud til avl. Føl efter Blue Hors Zatchmo k ...

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider