Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Vores gårdprojekt
Forfatter: 
Dato:  03-03-2014 20:37

Nu kan jeg altså ikke vente længere...

 

Har sådan glædet mig til at vise jer vores nye projekt. Vi har pr. 1/3 overtaget gården "Karupsminde" og skal nu i gang med at omdanne den til de nye rammer for os selv og for ponyerne fra AB New Forest.

 

Lige nu har jeg kun udenomsbilleder, men skal en af dagene nok sørge for at få opdateret med nogen "før" billeder indefra.

 

Grunden er på i alt 3,3 Ha, hvilket vil give rigeligt fold og græs til mine trivelige NFer. Der er naturligvis nødt til at anlægges en dressurbane.

 

Planen er at der skal være en stor dejlig løsdrift i den tidligere "ungdyrstald" (Kreature), og her er der envidere plads til en række bokse i den ene side, som i mit hoved kun skal bruges i tilfælde af smed, sygdom eller andet ekstraordinært. Løsdriften bliver med fri adgang til fold året rundt.

 

Den tidligere bindestald skal bruges til opbevaring af hø og halm samt, engang i fremtiden, dobbelt garage.

 

Det gamle malkerum bliver til sadelrum (Her er i forvejen varmt vand).

 

Og så: Det ALLER bedste:) Maskinhusets halve betongulv skal ud, og ind skal i stedet en god ridehusbund:)Hallen får ikke standartmål, men den er rigeligt til at mine pygmæheste og jeg kan holde os i form i den kolde tid. Jeg har redet i mindre haller end den i hvert fald.

 

Der er i alt 1200m2 bygningsmasse, samlet i gode store og sammenhængende udbygninger.

 

Karupsminde:

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Gylletanken skal fjernes, ikke fordi jeg vil, men det er der krav om i handlen. Der bliver i stedet parkeringsplads til mandens lastbil og en vaske / strigleplads til ponyerne. I forgrunden af billedet skal ridebanen ligge. Der skal lidt entreprenørarbejde til, men manden kan heldigvis meget selv.

 

Jeg er naturligvis klar til at lave det hele på en gang, men manden bliver ved med at mumle om udskiftning af fyr og oliepriser og trixtank og påkrav og hvad ved jeg. Jeg synes jo bare vi kan bo i en campingvogn til stald og hal er tip-top . Nok meget godt at jeg ikke får lov at bestemme .

 

Jeg vil løbende vise jer hvordan tingene skrider frem, men I må ikke forvente standart og effektivitet på Stald Lauenborg-niveau, for det kommer vi ikke til at kunne leve op til:) De har min dybeste respekt, og så ligger de kun et stenkast herfra, så de er en god inspirationskilde.

 

Jeg håber I vil dele jeres tanker om projektet som tingene skrider frem.


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

28
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2014 17:37

Tillykke med gårdkøbet - det bliver rigtig spændende at følge jer fremover.

 

Synes du har man gode tanker og planer. Men manden har nok også ret så meget ret, når han mumler om de nødvendige ting, som skal laves :-)

 

Kæresten og jeg købt gård januar 2007, og har renoveret løs siden. Først skulle hestene selvfølgelig kunne flytte ind, så hegn, løsdrift og stald blev lavet som det første.

Siden har huset fået den store omgang, efterhånden er det kun Badeværelset som mangler, og her venter vi også på evt påbud AMG kloakering....

 

Jeg går og drømmer om en ridebane, men med sort fed vandsur lerjord, så kan det ikke gøres nemt eller billigt. Og da vi ikke tager lån for vores renoveringsprojekter, ja så må det vente til jeg har sparet sammen.

 

Bare lidt af de ting vi har lavet gennem tiden - nye vinduer og havedør.

Billede

 

Billede

 

Rydning af træer, isættelse af ny havedør, træterrasse

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Sammenlægning af stuer og entre, samt isætning ny havedør

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Det oprindelige 1930'erne køkken

Billede

 

Billede

Det mellemliggende "vi kan leve med det" køkken :-)

Billede

 

Billede

 

Det nye køkken

Billede

 

Billede

 

Billede

Badeværelset var så kun vask og toilet - håndbruser var koblet til vandslange i vaskekælderen...!

Og så var det ORANGE....

Billede

 

Billede

Der har vi så sat brusekabine op, nyt vaskemøbel, nyt vandsparende toilet.

 

Stalden blev lavet i et lille maskinhus

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

Løsdrift i et gammelt hønsehus

Billede

 

Og vigtigst af alt - det tager tid for træer, buske og haven at vokse til.

Her vores alle træer lige da vi er flyttet ind, og så 6 år efter

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Så husk tag billeder af ALT, også det man synes er grimt og kedeligt - for det er så fedt at se hvor meget man egentlig får lavet :-)

 

mvh charlotte

 

19
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  05-03-2014 06:46

superspændende projekt, men jeg undrer mig over hvorfor gylletanken skal væk?

 

jeg troede at man skulle have gylletank så man kan tømme vandet fra møddingspladsen væk.

når det regner bliver det hele jo søsat hvis ikke man kan fjerne vandet...

 


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 gylletank
Forfatter: 
Dato:  05-03-2014 08:49
Tak for jeres indlæg.

Fedt at se jeres Charlotte, tror det havde ca samme stand som vores.

Misssophie: Gylletanken skal væk efter krav fra kreditforeningen. Ellers betegnes det som en højrisiko ejendom, og så kan den ikke financieres.

Der er stadig ajlebeholder, så mødding er intet problem.

Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indendøre
Forfatter: 
Dato:  16-03-2014 22:24

Så er vi kommet lidt i gang både i hus og stald.

 

Vores fantastike hjælpere gik så hurtigt i gang jeg desværre ikke fik billeder fra "ungdyrstalden" før de havde fjenet inventar (skønt med gode venner).

 

Alt det her blev skåret ned:

Billede

 

Og her er ungdyrstalden efter de tunge jernlåger, der har delt hver sektion af spalter i 4 bokse, er skåret ned:

Billede

Her skal der være løsdrift med direkte adgang til foldene. Her er 12m x 9m. De gamle krybber skal brydes ned,og så skal de 170cm dybe kanaler fyldes og støbes over.

 

På den anden side af halvmuren ser der således ud:

Billede

Her har også været jernlåger og forværk. Her er der plads til 4 ponybokse (så ret heldigt at det er sådan nogen pygmæer jeg avler), som er indkøbt brugt.

 

Til venstre på billedet er der plads til strigleplads:

Billede

 

I forlængelse af denne stald liger den gamle bindestald, hvor der bliver plads til hø og halm og diverse af mandens effekter:

Billede

 

Her ligger også det gamle malkerum hvor der skal være sadelrum:

Billede

 

Og endelig, det jeg aldrig havde forvetet at få: En lille ridhal:

Billede

 

Der er noget at gå i gang med men vi tror på det!


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 08:44

 

Det ser spændende ud.. Vi glæder os meget til at komme og se projektet

 

-Vi er slet ikke misundelig og slet slet ikke på ridehallen.


Lykkelig ejer af de skønherligste hoppeduller

2
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  30-03-2014 21:13

Meget spændende projekt. Vi købte også for 7 år siden et lille projekt, dog desværre uden mulighed for ridehal. Men det er da alligevel endt med at blive ret godt Okay nu skriver jeg godt nok "endt", men sandheden er vel egentlig, at vi nok aldrig bliver helt færdig - der er jo altid et eller andet, man kan lave eller rette op på med sådan et sted

Hvor er det henne, hvis jeg må spørge? (Bor selv ved Viborg/karup, så tænkte jo om det var i nærheden når nu det hedder Karupsminde )

 

Tillykke og pøj pøj med det.

 


Med venlig hilsen Mia

 

www.Cosh-Arabians.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karupsminde
Forfatter: 
Dato:  30-03-2014 23:08
Mia: Det ligger i Vium ved Kjellerup, så langt væk fra det ikke. Navnet har dog ikke noget med byen Karup at gøre, gården er derimod navngivet efter den første der byggede på grunden for mange generationer siden. Han kunne dog sagtens stamme fra Karup, det var jo ret almindeligt at blive opkaldt efter sin hjemstavn dengang.

Der sker ikke det store i udbygningerne lige nu, da huset skal være klar til indflytning meget snart. I markerne er såbedet dog klar, med hjælp fra en nabo, som også skal så for os og som tager dæksæden når den tid kommer. Glæder mig til at se afgrøden kigge frem.

Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tæt på os
Forfatter: 
Dato:  31-03-2014 11:52

Lidt sjovt, for den gård havde jeg kigget lidt på :-)

Vi købte i Demstrup, så det er jo tæt på.

 

Det bliver spændende at følge jeres projekt. Vi er efter 4år, gået lidt ned i gear, så der sker ikke det vilde her længere.. Men håber da vi kommer igang igen:-)

Jeg kan anbefale at i kontakter tandskov grusgrav når i skal have lavet ridebane.

Vi har deres lerblanding i vores ridehal og det var billigt og godt!

 


staldlauenborg.dk

Opstaldning tilbydes med ridehus- ledig bokse pt.

Smuk og velgående vallak til både dressur og spring sælges. Se mere på vores hjemmeside.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Langt om længe
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 23:54

Så er der endelig lidt nyt at berette om de afdelinge der vedrøre ponyerne her på Karups-Minde. Vi har haft travlt med at gøre stuehuset beboeligt og andre projekter er også påbegyndt, men denne weekend var sat af til den kommende løsdrift = ungdyrstalden.

 

Først blev spalterne væltet ned i de 170cm dybe kanaler, og så måtte "Majoren og Tim" på arbejde:

 

Billede

 

Først med brokker:

Billede

Så med sand:

Billede

Alt dispobelt mandskab var kaldt ud:

Billede

Og sidst på dagen i dag var støbningen påbegyndt:

Billede

Sporene stammer fra vores nye familiemedlem, Tempo, som er en stor, sort Groenendael på 6 år, der ligesom mente at det nye gulv skulle prøves af:)

 

Det er så fedt når man efter sådan en weekend med uvurderlig hjælp fra gode venner, virkelig kan se at der sker noget.

 

Desuden er al agerjord sået til med græs, det store stykke med korn som dæksæd:

Billede

Det er en stor fornøjelse at se hvordan det grønnes dag for dag.

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 20:41

Hvordan har det været ift kreditforening? Har I også været ude for, at de har sagt nej, når der er udbygninger på over 800 kvm?

 

Vi har oplevet, at uagtet at vi er godkendt til køb, så ville BRF og Totalkredit overhoved ikke financiere, når der var over 800 kvm. Nykredit siger også ofte nej (blev vi oplyst om) men da de havde lån i ejendommen i forvejen, ville de financiere med 60%.

 

Er det erfaringer, som I også har gjort?

 

Maria


0
0
Svar på denne tråd
 
 kreditforeninger
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 22:47
Hej Maria

Vi havde hørt samme historie som du fortæller her, og ligeledes var vores bankmand ikke ret optimistisk (det er han nu aldrig) fordi der var over 500m2 udbygning. Vi har dog slet ingen problemer haft. Det er den første ejendom vi har villet købe, og vi har ikke forespurgt om lån på andre. Jeg gjorde dog opmærksom på at det var sådan noget her det skulle være hvis de ville have os som kunder, ellers blev vi bare i lejligheden. Ingen af os ville kunne nøjes med et parcelhus i et villakvarter, så hellere undvære.

Vi har 1200m2, 3,5ha og alt inklusive de forbedringer vi har søgt lån hjem til, er belånt med højeste procentsats ved total kredit. Begrundelsen var at det er en meget harmonisk ejendom, med en meget sammenhængende bygningsmasse og store brugbare bygninger, med et passende jordtilliggende. Og så tror jeg det har noget at sige at vi langt fra har lånt op til det beløb vi reelt havde mulighed for. Det eneste krav var nedrivningen af gylletanken, da ejendommen med den på var at regne for en højrisiko ejendom hvad det så end til sige.

Så alt i alt har vi haft et meget positivt forløb hvad bank og kreditforening angår.






Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 På den igen...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 23:47

Så skete der igen lidt i stalden, endnu engang med hjælp fra mange sider!

 

Heldigvis kender vi folk med udstyret i orden:

Billede

Boksiden med staldgangen ud til halvmuren. De 3 meter lange spalter der lå her var noget af et projekt at få væltet ned.

Billede

Løsdriftsiden hvor hele den ene kanal nu er støbt over, og den anden er fyldt op.

Billede

 

Desuden er der nu taget hul på den her, - bogstaveligt talt:

Billede

Båndene rundt om den er væk, men der skal lidt mere til før den vælter:)

Billede

Det her går næsten helt af sig selv:

Billede

 

Til sidst mit absolutte yndlingsted på gården:

Billede

 

Det var alt for nu. God uge til jer alle her fra Karups-Minde.

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 tralalala
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 09:07

Spændende at følge udviklingen :)

Faldt lige over at i har fået en groenedael :) Sådan en har jeg også lige fået, for 2 mdr siden. Skøn hunderace :)





Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød



0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt nyt
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 14:36

Så er det tid for et lille pip herfra. Denne gang skal jeg så også huske at oprette indlæget, i stedet for kun at se første visning .

Ferien har ikke budt på meget tid til gårdprojektet. Min er gået med forberedelser til landsskue og derefter kåring. Benjamin har brugt sin på at lave brylupskage og bage kransekage til sin søsters bryllup. Sådan er det vist når man er bager af uddannelse.

 

Lidt er det dog alligevel blevet til, meget af det igen med gode venners hjælp. Blandt andet er der fældet flere store graner, der skyggede meget for stuehuset.

Gylletanken er også væltet, nu mangler vi at fylde hullet op.

Siloerne i blanderi og tørreri er også pillet ned, og vores fyr, der skal stå der i stedet er ankommet.

 

Hos ponyerne sker der også lidt hele tiden.

I ungdyrstalden er vi nu færdige med at støbe gulv:

 

I bokssiden:

Billede

 

Og i løsdriftsiden:

Billede

 

På striglepladserne var der to huller til gyllekanalerne.

Skoen her stammer fra min første NF pony, Bakkens Olar, der jo i grunden var starten på det hele:

Billede

 

Og på den anden strigleplads ligger sko fra min herlige Islændervallak Glossi:

Billede

 

Desuden blev det jo pludselig høvejr, og så måtte vi jo i en fart til at skære bindestalden ned så der kunne blive plads. Ja selv jeg blev udstyret med en vinkelsliber, men nu kan det omsider komme på plads:

Billede

 

Billede

Nu er ferien ovre, så nu kan vi nok endelig få tid til at sætte hegn om de to små stykker græs, så et par af de unge kan komme hjem. Det bliver en glad dag.

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 23:38

Der er sket store ting her på gården.

 

Drømme kan gå i opfyldelse og der er virkelig en skat for enden af regnbuen:)

Billede

Som det ses ovenfor er der nu flyttet 3 NFer ind på Karups-Minde.

Indtil nu har de kun den ene fold at gå på, men det er den med masser af læmuligheder, så de lider ingen nød. Græstæppet går der også noget inden de får gjort kål på.

 

De nye beboere er mit flaskeføl, der efterhånden er blevet 4 år, og er min og min nieces ridepony, AB Mayflower (Mister Malthe/Stegstedgaards Thor) kåret i 2.A.

Billede

AB Cikorie (Horsemosens Cayenne C / Pedro) på 2. år, kommende avlshoppe.

Billede

Strandagers Madonna (Malibu II / Nelo) Bronzemedaljehoppe, drægtig ved Skovlundegaards La´Coste.

Billede

 

Der mangler stadig to, de må vente lidt endnu.

Ponyerne sætter især pris på æbletræet der står på folden og giver ly og snacks af og til.

 

Hegnet er sat med 2 meters pæle, ø 8, der tidligere har været brugt i tre år imens jeg havde hestene ved min medarbejderbolig. De er fine og uden råd af nogen art. Manden har hjulpet en del med at sætte pæle, men grundet travlhed med 1000 andre ting der også skal til at være færdige, har jeg selv slået en stor del af pælene i. Det indkøbte benzindrevne pælebord er ikke meget værd i stiv lerjord med pløjesål og sten og trærødder, men "rørpælehammeren" er blevet en uundværlig hjælper.

Den nederste tråd er almindelig jerntråd, den øverste er snor med 6 ledere, sat i 115cm højde (det er jo kun Hobbiterne der skal gå her. Pælene er sat med 4 meters mellemrum, for jeg gider ikke hegn der hænger. Denne hegnstype har virket upåklageligt på mine tidligere folde.

Vi er så småt i gang med den anden af de to små folde, men venter på vandværket, der har bedt om lov til at grave en ny vandledning ned.

Den store fold skal også hegnes, men jeg venter på de 200 hegnspæle der er bestilt for over en måned siden.

 

Det var en fed fornemmelse at lukke ponyerne ud for første gang på vores egen jord, og jeg kan slet ikke holde op med at kigge ud af vinduerne og se på min lille flok. En drøm er opfyldt!

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 13:08

Dejligt Anja, det ser super godt ud :-)


Sælges: Velgående, smukt hingsteføl e. Fürstenball. Mor er ERDH Heslegård's Laxmi e. Heslegård's Louis, hun er mor til S-hest i dressur, samt flere succesfulde, unge rideheste

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt sker her da...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 00:18

Reni: Mange tak for det!

 

Det er ikke det store der sker på ponyfronten pt. for vi er fuldt beskæftiget med alle de øvrige projekter.

 

Alle ponyer er dog kommet hjem nu (ved sidste fintælling kun 5 stk), og de måtte jo have en fold mere, så græsset kunne få lidt ro. Så igen med vores gode venners uvurderlige hjælp, fik vi hegnet endnu 0,5 HA ind. Det trak dog lidt ud, for vandværket havde fået lov at grave en ny ledning ned i kanten af marken inden hegnet kom op, men da det så blev høstvejr kom alt andet end korn jo til at stå stille for den maskinstation der skulle udføre arbejdet. Vi måtte presse lidt, for hestene skulle altså have nyt græs NU.

 

Sådan så marken ud dagen før jeg lukkede ponyerne ud på græsset. Pælene satte vi imens vi ventede på at høstvejret skulle få en ende (ikke en typisk tanke for mig,- der er landmand:):

Billede

Der er desværre gået en del af det aller bedste græs til, hvilket piner mig lidt.

Billede

...og sådan ser den ud nu, de fem (nu kuglerunde) hobbitponyer kan vist lige skimtes.

Billede

Ponyerne ser ud til at tage 20 kg på om dagen. Det klæder de unge og avlshoppen, men rideponyen og Onkel Glossi (islændervallak) skal jeg vist snart have lavet en jordfold til, - har I nogensinde forsøgt at spænde en sadel på en træningsbold???

 

Til slut har jeg da glemt at vise jer at gylletanken er næsten væk. Det tog en mand med det rette grej 30 minutter at jævne den totalt. Derefter har vi selv fyldt brokker i hullet. Vi skal have jævnet en del omkring hullet, da der er noget bakket, og så skal der laves parkeringsplads til lastbilen og gerne en strigleplads til mig.

Billede

Det var alt for denne gang. God weekend.

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis I ikke..
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 13:02

har aftalt erstatning for det vandværket har ødelagt, syntes jeg bestemt I skal forsøge at få noget ud af vandværket for skaderne..

 

Der er fastsat takster på både afgrødeerstatning og ødelagt jordstruktur.. Og det vil jeg bestemt mene at I er berettiget til..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 18:56

Tak Annemette.

Jeg ved godt at der ville være lidt at hente, men i et lille lokalsamfund som dette, så vil jeg ikke lave noget ud af det. Jeg sår stykket til igen og hegner af, værre er det trods alt ikke. Det er heldigvis gjort imens der var tørt, så det meste af det nedkørte græs har rejst sig igen.


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 En glad dag...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 22:10

Nu begynder det at ligne noget! Jeg synes det bliver SÅ godt, og er helt vildt glad!

 

Man kan nå en del på en weekend:

Billede

Jovist mangler der et par detaljer, men synes man kan se hvad det bliver til.

Billede

Mayflower har godkendt striglepladsen.

Billede

Nå ja, så har Majoren og jeg pudset hele den ene fold af, så græsset kan få endnu bedre ved. Jeg er godt nok landmand, men det der med maskiner har jeg holdt mig langt væk fra, så det er lidt en personlig sejr:)

Billede

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 Det ser godt ud
Forfatter: 
Dato:  23-09-2014 14:27

Der sker da store fremskridt :)

 

Haha ja det der Pusning af folde - det er virkelig nødvendigt. Vi har 4,6 Hk jord til, men der går en del af til bygninger og en stor sø, så vi har nok omkring 3.6 Hk.

 

De er delt op i 4 folde - og de skal også pusse. Desværre er brakpusser en lille tand for stor til at kunne gå ind på de små folde, så det bliver gjort med håndkraft!

 

Her ser det sådan her ud, når Pusling igang :)

 

Billede

 


Drøm som du lever forevig - lev som det er din sidste dag. Camilla Moos Enemark 1980 - 2012

6
0
Svar på denne tråd
 
 Lige ved og næsten...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 00:09

Nu er det godt nok meget tæt på at hele stalden er indflytningsklar.

 

Se bare:

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Boksene er nedsænkede, og betonkanten skal lige have en sidste finpudsning, men reelt kan jeg strø op, og så kan der flytte 4 ponyer i boks hvis det skulle blive nødvendigt.

 

Boksene er som sagt købt brugt, men det er hovedsageligt mine ponyer der har boet i dem også tidligere, og jeg er bare så glad for dem! De få brugstegn der er, er helt uden betydning.

Jeg har bevidst valgt at sætte det lukkede skillerum i midten, så alle bokse har et hjørne med to lukkede sider, så en hest altid kan stille sig i et hjørne og have lidt "privatliv", den anden side er så med tremmer, for selskabet, og flokinstinktets skyld.

Desuden er der et lukket skillerum ud til striglepladsen, så hesten man håndtere der, ikke bliver generet eller distraheret af hesten i boksen ved siden af.

 

Løsdriften mangler kun lukkeanordningerne, så er den også klar til at blive vist frem, hvilket jeg også glæder mig til.

Jeg skal lige trække 7m hegn, så oprinder den store dag hvor hestene for alvor flytter ind. Det bliver vist et champagne-øjeblik:)

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 Flot sted
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 15:35

Super fedt at du gider opdatere os andre - når man selv har gård og hetsene hjemmee r det super spændende at følge med i andres projekter!

 

Super smart med den skillevæg - det er godt tænkt :)

 

Vi glæder os til at se billeder af når hestene kommer på stald :)


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

1
0
Svar på denne tråd
 
 NU!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 23:52

Så skete det endelig! Jeg synes det er helt perfekt og er blevet præcist som jeg har set for mig i snart et år. AB New Forest er virkelig kommet HJEM!

 

Løsdriften er færdig:

Billede

Den ene strigleplads mangler lige ringe til at binde i:

Billede

Den anden er som den skal være:

Billede

Set fra døren udefra og ind i løsdriften:

Billede

Bokssiden set fra løsdriften:

Billede

Og selvom billedkvaliteten ikke er noget at råbe hurra for skal I alligevel se at det er kommet i brug. Det kommer en "lukkeanordning" der går ned over lågerne for oven, den er bare ikke klar endnu:

Billede

NFerne er nu ikke så nemme at imponere. Det skønne hø jeg havde lagt frem til dem så de kunne føle sig hjemme i stalden bliver totalt ignoreret: ponyerne har mere travlt med det græs der befinder sig lige uden for stalden, og som de først har adgang til nu:)

 

Jeg er super taknemmelig for den hjælp jeg har fået, især fra min dejlige mand.

Og så er jeg bare SÅ glad for min stald.

 


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 Dét er en løsdrift!
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 10:54

 

Super flot stald. Tillykke med den.

 

Det er lige præcis sådan en løsdrift skal se ud.

 

Lækker stald. Kan godt forstå, at du er glad for resultatet og er taknemmelig for hjælp undervejs. Det har været et stort projekt, som altid når man kaster sig ud i et byggeri, men nu kan du virkelig nyde resultatet af alle anstrengelser.

 

Dejligt at du deler så der er inspiration at hente for os andre.

Håber du opdaterer når det har været i brug lidt tid.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikken en
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 17:14

lækker stald du har fået lavet, kan godt forstå du er glad for resultatet.

Jeg elsker at følge med i disse tråde, og se om jeg kan finde inspiration til jeg selv skal i gang med at lave stald (forhåbentlig næste år).

 

Vi har selv en gylletank på matriklen, som vi ikke bruger og egentlig godt kunne tænke os at få fjernet.

Har i søgt kommunen om tilladelse til at nedlægge den?

Var den registreret nedlagt, tømt og renset?

Hvis ikke, hvordan har i så fået det gjort og var det dyrt?

Hvordan har i nedlagt den - her tænker jeg på hvilke maskiner og hvordan med bortskaffelsen af betonen?

Har i bare fyldt det i hullet?

 

Beklager de mange spørgsmål, men kender ikke lige til nogen, som har fået fjernet en gylletank, som jeg kan spørge.

Tænker på om det er noget, som man som alm. menneske har råd til at få fjernet hvis man evt. kan leje maskinerne til det. Går ikke ud fra, at man kan genbruge den. Den pynter jo ikke ligefrem, og så skal den så også kontrolleres hver 5. el. 10 år.

 

På forhånd tak for svar - alle inputs kan bruges!

 

Mvh Jannie


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gylletank
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 19:38

Hej Jannie

 

Tak for dine fine ord.

 

Jeg spurgte selv AK fra Stald Lauenborg om en masse omkring nedrivning af gylletank:)

 

Gylletanken stod med slam og masser af regnvand. Den var klar til brug og godkendelsen var gældende nogen år endnu.

Der er indsendt en nedrivningserklæring til kommunen, og den fik vi svar på i løbet af en uge.

Derefter tømte den lokale maskinstation tanken for vand, som de kørte ud på egne marker. Slammen havde vi selv mulighed for at fjerne med kran, og en lokal landmand aftog det.

Båndende omkring tanken skar vi selv over, og trak ud med kranen.

Der blev slået hul i bunden med en bobcat med hammer, og derefter kunne en nedbrydningsmaskine lægge siderne ned på ingen tid. Siderne er lagt ned i hullet, og vi har efterfyldt med en del brokker.

 

Det man skal være mest obs på er at få slået ordentlig hul i bunden så der ikke kommer til at stå vand. Det er fuldt lovligt at skubbe gylletanken ned i sig selv, og vi har gentagne gange undersøgt at alle procedure i denne proces er efter reglerne.


Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 19:16

for at du har taget dig tid til at svare på mine mange spørgsmål omkring gylletanken.

 

Vi står over for en inspektion af vores mht. om den kan godkendes igen eller om vi evt. bliver pålagt at få den tømt og nedlagt.

Vores har ikke været i brug i mindst 8 år så massere af regnvand og ukrudt er der i den.

 

Det er lidt svært at finde ud af, hvad man skal stille op med sådan en fætter, og ikke mindst hvordan man skiller sig af med den, når det ikke er noget man har kendskab til.

 

Det lyder som om, det er er projekt man måske kan klare det meste af selv, hvis man lejer de rigtige maskiner til det. Og når man må fylde murbrokkerne i hullet, så skal man da ikke spekulere på bortskaffelsen af det.

 

Mange tak for svaret, det er helt sikkert noget vi kan bruge.

 

Mvh Jannie

 


.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lækkert sted
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 20:54

Du har dig der. Undskyld jeg bringer et helt andet emne på banen. Men kender du nogen der kunne være interresseret i en new forest hoppe kåret med sølvmedalje på 13 år, som har haft et hingsteføl. Jeg er nemlig blevet syg og skal af med hende. Jeg har haft hende siden hun var 4 år. Hun hedder Horsmosens Salsa. Vh. Sine. Jeg synes nemlig det er svært at finde en køber. Men jeg er nok også meget kritisk.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider