Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Hjælp ang.løsdrift,første gang
Forfatter: 
Dato:  09-07-2012 13:34

Hej Hej.

 

 

Nu flytter jeg her om nogen måneder på en bette gård.Med 3ha jord.

Men Men Men.

 

Her er mine spørgsmål.

-Der er en lade,som jeg ville dele halvdelen op,så der er løsdrift i den ene halvdel og alt heste,hø og foder i den anden halvdel.Men hvor stor skal selve løsdriften inden for være?

-Hvor mange gang skal jeg dele 3Ha fold op,da en hest(Frieser/Shire vallak på 2år) og får så købt mig en shætter :)Inden jeg flytter ind.

Her har jeg lavet en tegning af hvordan det ser ud :) Ikke det pæneste hehe:


Billede


Håber i kan bruge det :)

-Hvordan ville i inhegne denne mark?

-Hvilken strøelse bruger i til løsdrift?

-Hvor tit foder i?

 

Det var vidst de spørgsmål ind til vidre :)


Håber du har det godt oppe på de evige græsmarker Daisy <3
Savner dig helt vild,det er selt ikke til at beskrive ;(

Opstaldning søges tæt ved 9575.Til vallak på 2år.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der ingen????????
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 17:59

Ingen hjælp? :)


Håber du har det godt oppe på de evige græsmarker Daisy <3
Savner dig helt vild,det er selt ikke til at beskrive ;(

Opstaldning søges tæt ved 9575.Til vallak på 2år.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 19:05

det med folden er jo lidt svært at svare på. skal du have jordfold og alm. græsfolde?

 

i så fald ville jeg sige en god størrelse jordfold, hvor du ikke behøver være så hys med om der kommer en smule græs og ukrudt op,- samt 2 græsfolde med masser af græs. tænk evt. på om du også skal kunne stribeafgræsse.

 

sørg evt. for at du let kan lave en lille sygefold hvis det bliver nødvendigt

 

hos os har vi til 2 hest 55m2 indenfor i muret bygning, og når de går ud af døren er der ligeledes 55m2 under halvtag, hvor de kan stå ude og spise, uden at det regner på dem og på høkassen

 

vores er divaer og kræver god personlig plads omkring sig, andre vil uden problemer kunne have flere heste på samme areal.

 

sørg gerne for mudderfrit område udenfor løsdriften

 

her fodrer vi morgen og aften,- i mellemtiden har de græs og frøgræs til rådighed.

 

vi har automatisk ledåbner, som kan åbne ud til græsfold hvis vi ikke er hjemme, vi giiider ikke være mere afhængige af vores heste, end højst nødvendigt...

 

 


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Misssophie
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 21:02

Misssophie:Mange tak for hjælpen :)

Havde slet ikke tænkt ang.sygfold.Det var en god ide :) Tak igen :)

 

Ang.Automatisk ledåbner,hvor kan man købe sådan en henne.Lyder smart :)

 

Hvad har du af strøelse i din løsrift?

 

Jordfold,ved jeg ikke om det er nødvendigt.Hvor meget jord har du til din heste?Hvorfor vælger man enlig jord fold hehe?

 

Ang.stribeafgræsse,hva mener du med det?

 

 

Mvh.Tenna


Håber du har det godt oppe på de evige græsmarker Daisy <3
Savner dig helt vild,det er selt ikke til at beskrive ;(

Opstaldning søges tæt ved 9575.Til vallak på 2år.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 æaldskg
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 13:32

Mine to heste går hele året på ca. 2,5ha fold. Ved at de går på græsfolden hele året, slipper jeg for at bruge tid på indgræsning i foråret, og hestene slipper for tynd mave. Desuden er der jo så meget plads til dem, at græsset ikke bliver trådt i stykker og ødelagt trods vådt vejr.

 

Folden er dog inddelt således, at jeg har muligheden for at aflukke en lille fold (jordfold / sygefold) og to store folde (lavfruktan græsblanding). Men med leddene åbne, kan de bruge det hele.

 

Selvom hestene går på det hele hele året og selvom, græsset er lavfruktanblanding, så er jeg alligevel hver sommer nødt til at få sommergræssere til at hjælpe mine heste med at spise græsset, så de ikke bliver for fede.

 

Så det skal du også lige have med i dine overvejelser. Vil du f.eks. slå hø på noget af folden eller have sommergræssere???

 

Løsdriften er ca. 80kvm, hvor ca. halvdelen er strøet med træpiller. Det fungerer super godt. Bruger kun lidt over en palle om året, da hypperne logisk nok næsten er ude hele tiden. Træpiller er nemmere at opbevare end halm og der er væsentligt mindre mødding at skaffe sig af med.

 

I den anden halvdel af løsdriften er gulvet bart, her kan hestene få stampet jord og sne mm ud af hovene, inden de kommer over i den "bløde" afdeling. Jeg ligger høet på betongulvet, så det ikke bliver blandet med træpillerne og dermed ødelægger bunden. Jeg har fået indstalleret vandkopper i løsdriften - hvilket bare gør livet så meget nemmere, så det kun er i slem frost, at der skal fyldes baljer.

 

Jeg har lagt nogle "svineriste" ved indgangen til løsdriften, så det ikke bliver en stor mudderpøl.


Mange hilsner Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 21:27

du kan købe aut. ledåbner på nettet, bare søg på google.

det er sådan en rød dims med en timer, og så åbner den på instillet tidspunkt.

 

vi har halmpiller i løsdriften, og bruger stort set intet i sommer halvåret.

en sjælden gang imellem blander vi en easystrø i, for at gøre det mere blødt.

 

vi har ialt ca 1,5 hektar til to heste,- og den ene kan ikke tåle fri græs.

 

derfor har vi en jordfold (ca 1 tønde land) med div.ukrudt og tilfældigt græs. der er altid noget at spise af, men det kræver arbejde for dem, og de kan ikke bare vælte i hovedet.

 

stribeafgræsning fungerer på den måde at man hver dag giver hestene en stribe græs mere, så har man helt styr på hvor meget de får, og kan ikke æde sig til forfangenhed. man gør det ved hjælp af et flytbart hegn.

 

hvis man ikke har problemer med alt for fede heste, og heste med forfangenhed er denne løsning selvfølgelig ikke så interessant.

 

du kan jo også være lidt alternativ og lave paddock paradise, som går ud på at du fx laver en lang gang yderst på folden, med nogle opholdsområder ind i mellem, så tvinger du hesten til motion. græsset i midten kan du slå hø på, eller bare bruge som ekstra fold.


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider