Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Opdeling - inspiration søges
Forfatter:  Jakobine (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  10-06-2012 19:40

Hej.

Håber I vil hjælpe med et par gode råd ang. indretning af folde (vinter+sommer)

Arealet er ca. 6 Ha. incl. lidt skov i bunden, som jeg synes er super fedt til læ/skygge. Der er også lidt levende hegn rungt nogle steder.

Jeg regner med på sigt, at have 3-4 varmblodsheste hjemme.

Og om sommeren plads til et par ekstra - tror der er mere end rigeligt græs

Min plan er at få et føl om året, så mor og føl skal kunne gå for sig selv!

Hvordan mener I at jeg deler marken bedst muligt op - også i forhold til "nedslidning" af græs?

Billede

Nu kun med hopper - sådan skal det være ;-)

http://www.stutteri-chemnitz.dk

0
0
Svar på denne tråd

slet ingen..
Dato:  15-06-2012 18:31

... der tør komme med et bud?

0
0
Svar på denne tråd

wrap eller ej?
Forfatter:  Trine (Godset) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-06-2012 17:30

Er det din plan at der skal laves wrap på noget af det eller er det udelukkende folde?

Jeg har 4 varmblodsheste gåetende og nhar 4 hektar fold.

Jeg har 2 folde på 2 HA hver som jeg skifter imellem. Når efteråret kommer går de på den fold der bedst kan håndtere vandet (der kommer mudder ved leddet osv) og når så frosten kommer ryger de over på den anden fold som så er helt plan og uden knolder ved leddet.

Jeg syntes det fungerer super med 2 store folde som der kan skiftes imellem. Du kunne så evt have 2 store folde at skifte mellem til 2-3 heste og så 1-2 folde til mot og føl

Personligt er jeg ikke glad for lange løbegange mellem foldende eller aflange folde.

Hilsen Trine

Ejer af de 2 skønne madammer Rockness og Safians Gomilla

R.I.P. Sondrio 8/6 1999 - 8/9 2011

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter:  Jannie (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 10:24

Jeg har 3,36 ha til 4 heste - og har lavet 3 lange folde.

Fælles for dem alle er, at hestene kan lukkes på mark oppe ved ejendommen - så for mig er alfa og omega at man ikke skal gå langt for at lukke på fold - det samme gælder m.h.t. at vande.

Den største af foldene får ro fra foråret, får gødning og så laver vi wrap på den.

De to andre folde brugers så til græsning imens. Om vinteren går de på alle 3 marker - sådan lige alt efter hvor vinden kommer fra og hvor de har læ.

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

FORSK. BID SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Tak for ...
Dato:  19-06-2012 21:47

...svar.

Det mht. at slå hø på noget af det, har jeg i tankerne, lige nu er 6 HA mere end rigeligt kun til græsning.

Kunne godt tænke mig at af den tange af træer nederst på marken, kunne bruges til læ. Men så er det lange folde det ender ud i??

0
0
Svar på denne tråd

paddock paradise
Forfatter:  Ane (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 22:47

Jeg ville lave en stor løbegang rundt langs kanten a la paddock paradise (gooogle det evt.) og så lave en eller to græsfolde i midten (+ sluser ind til dem) og lade resten være til wrap.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd

paddock paradise
Forfatter:  Maria W (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-06-2012 19:58

Altså nu har jeg kun lige kigget hurtigt på det der paddock paradise.....men det første der står er at de laver løbegangene 5 meter bredde, det er altså ikke meget, hvis hestene skal gå og græsse i dem..... eller har jeg bare misforstået konceptet???

Desuden kommer det i konflikt med hesteloven vedr. min. bredde på folde.....

Jeg er på Jannie's hold store folde at skifte i mellem, som er lette at komme til og fra. Løbegange bliver bare et stort mudderhul i vinterhalvåret så dem ville jeg undgå. Tror jeg ville lave et par mindre folde i nærheden af stalden til hoppe og føl.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

det med..
Dato:  20-06-2012 21:48

..at lave en løbegang hele matriklen rundt har jeg haft før, så jeg kunne ride hele vejen rundt - i princippet fint nok til det, MEN græsset skal slåes, og det tager for lang tid.

Alternativt skal det hegnes ind, men det er for smalt til at lade et par heste gå der hvis de panikker.

Så den idé er droppet. - men tak for imput Ane

0
0
Svar på denne tråd

Folde græs
Forfatter:  Tanja Andersen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-06-2012 11:24

Nu det ikke er så mange heste der skal gå på stykket, ville jeg overveje at lave en løbegang rundt som en anden også skriver, du kan jo lave den 10-15 m bred, så der er plads til både panikken og leg.

Så have folde indvendigt, 2-3 stk til at slå, og åbne efter behov, så kan hestene selv gå ud i løbegangen og søge læ, når det passer dem.

Ang mudder, kommer det jo meget an på jorden, men lukkes hestene ud når det er tørt, skulle de gerne nå at lave stier, som vil blive trampet nok til at være mudderfrie om vinteren.

Ellers ville jeg nok lave tre folde, to små aflange i højre side, og en stor i venstre, hvor lidt af træerne indgår, så du er sikker på læ på alle folde.

Jeg ville ikke lave mindre end tre folde, når nu der kommer føl og skal slås indimellem.

0
0
Svar på denne tråd

Tanja..
Dato:  21-06-2012 21:56

.. tak for din detaljeret beskrivelse, den lyder ikke helt tosset, dog kan jeg ikke helt se, hvad jeg skal med løbegangen hele vejen rundt hi hi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo