Hej HN'ere
Vi købte vores ejendom for 5 år siden. Vi vidste godt, at det var et ældre hus, og vi var forberedte på, at der kunne følge nogen udfordringer med i den forbindelse. Men vi var ikke forberedte på, at huset var decideret muggent!
ALT mugner - og når jeg skriver alt, så mener jeg alt! Vi har mugpletter på væggene langs gulve, i hjørner, langs vindueskarme. Vi har mug hen ad lofterne, og nu hvor vi har malet lofterne hvide, kan det rigtig ses. Vi har mug på indersiden af vinduerne, i det tøj, som ligger nederst i bunkerne i klædeskabet, på overfladen af møbler, under potteplanter. Ja, alle steder hvor der kan være en undskyldning, findes der en mugplet. Og mange af væggene er direkte fugtige at røre ved.
Huset var på 126 kvm. da vi flyttede ind, men vi har været nødt til at spærre soveværelset på 20 kvm. af, da jeg simpelthen ikke kunne holde ud at være derinde. Vores hus er oprindeligt fra 1875, og et lille hjørne af soveværelset indeholder det gamle bindingsværk. Der stank for meget af mug til at jeg kunne holde ud at sove der. Så rummet er spærret af, og vi har i stedet lavet en del af stuen om til soveværelse. Dvs. at vores boligareal er blevet reduceret med 20 %, og det kan altså godt mærkes.
Vi har gjort alt hvad vi kan for at forhindre fugt; vi lufter ud, vi har installeret ny varmekilde, så vi kan holde huset ordentligt opvarmet hele året rundt, vi placerer møblerne langt fra væggene, vi tørrer aldrig tøj indendørs, vi bruger altid udsugning i køkken og bad (som vi også selv har måttet installere), og hvad mere kan vi gøre?
Vi har en ejerskifteforsikring på 10 års løbetid, men den mener forsikringsselskabet ikke har noget med fugten at gøre. Den skulle være til akut opståede skader som stammer fra før overtagelsen, f.eks. fejl i fundamentet el.lign. Tilstandsrapporten nævner intet om hverken fugt eller skimmelsvamp. Vi har længe troet at det "nok bare" var fordi vi ikke havde varme nok på, og fordi huset ikke var isoleret godt nok. Men uanset hvor meget vi varmer op, så gavner det ingenting, vi kan simpelthen ikke holde mugget fra dørene. Og hvis jeg har været hjemme et par dage, så får jeg hovedpine... Det siger mig, at det ikke er et sundt hus at være i. Men hvad stiller man op? Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
Vi er ikke interesserede i at reparere mere på huset, for det er ikke pengene værd og det gavner ikke mere. Spørgsmålet her er fordi, vi føler vi har købt katten i sækken og at vi ikke havde en eneste chance for at vide, at huset var så hårdt ramt af mug og fugt.