Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Huset mugner - what to do?
Forfatter:  Rasmus-modsat (Skriv besked)
Dato:  18-05-2012 09:16

Hej HN'ere

Vi købte vores ejendom for 5 år siden. Vi vidste godt, at det var et ældre hus, og vi var forberedte på, at der kunne følge nogen udfordringer med i den forbindelse. Men vi var ikke forberedte på, at huset var decideret muggent!

ALT mugner - og når jeg skriver alt, så mener jeg alt! Vi har mugpletter på væggene langs gulve, i hjørner, langs vindueskarme. Vi har mug hen ad lofterne, og nu hvor vi har malet lofterne hvide, kan det rigtig ses. Vi har mug på indersiden af vinduerne, i det tøj, som ligger nederst i bunkerne i klædeskabet, på overfladen af møbler, under potteplanter. Ja, alle steder hvor der kan være en undskyldning, findes der en mugplet. Og mange af væggene er direkte fugtige at røre ved.

Huset var på 126 kvm. da vi flyttede ind, men vi har været nødt til at spærre soveværelset på 20 kvm. af, da jeg simpelthen ikke kunne holde ud at være derinde. Vores hus er oprindeligt fra 1875, og et lille hjørne af soveværelset indeholder det gamle bindingsværk. Der stank for meget af mug til at jeg kunne holde ud at sove der. Så rummet er spærret af, og vi har i stedet lavet en del af stuen om til soveværelse. Dvs. at vores boligareal er blevet reduceret med 20 %, og det kan altså godt mærkes.

Vi har gjort alt hvad vi kan for at forhindre fugt; vi lufter ud, vi har installeret ny varmekilde, så vi kan holde huset ordentligt opvarmet hele året rundt, vi placerer møblerne langt fra væggene, vi tørrer aldrig tøj indendørs, vi bruger altid udsugning i køkken og bad (som vi også selv har måttet installere), og hvad mere kan vi gøre?

Vi har en ejerskifteforsikring på 10 års løbetid, men den mener forsikringsselskabet ikke har noget med fugten at gøre. Den skulle være til akut opståede skader som stammer fra før overtagelsen, f.eks. fejl i fundamentet el.lign. Tilstandsrapporten nævner intet om hverken fugt eller skimmelsvamp. Vi har længe troet at det "nok bare" var fordi vi ikke havde varme nok på, og fordi huset ikke var isoleret godt nok. Men uanset hvor meget vi varmer op, så gavner det ingenting, vi kan simpelthen ikke holde mugget fra dørene. Og hvis jeg har været hjemme et par dage, så får jeg hovedpine... Det siger mig, at det ikke er et sundt hus at være i. Men hvad stiller man op? Er der nogen, der har prøvet noget lignende?

Vi er ikke interesserede i at reparere mere på huset, for det er ikke pengene værd og det gavner ikke mere. Spørgsmålet her er fordi, vi føler vi har købt katten i sækken og at vi ikke havde en eneste chance for at vide, at huset var så hårdt ramt af mug og fugt.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

forsikringen
Forfatter:  Rosenholm (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-05-2012 09:30

Det skal i ikke finde jer i.

Hvilke forsikringsselskab har i?

Vi udbedrer fugt i ejendomme og det er oftest forsikringen der dækker det. Det kan fx. være at der ikke er murerpap, så fugten stiger op fra soklen, det kan være utætheder oppe fra osv.

I skal bede en taksator komme og vurdere problemet og ellers skal i ringe til en ekspert der måler fugt og skimmel og også finder ud af hvorfor der er så fugtigt.

Var der nymalet da i flyttede ind, så i ikke kunne se de sorte pletter?

0
0
Svar på denne tråd

Ses jo tit i gamle huse..
Forfatter:  Annemette (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-05-2012 13:57

og jeres hus har helt sikkert ikke sokkel = fugt nedefra..

Jeg ville nu som Rosenholm skriver, også mener der er hjælp at hente igennem jeres forsikring..

Dertil vil jeg dog sige at vil I ikke ofre penge på at få problemet løst, så bliver det ikke bedre og det er sirekte sundhedsskadeligt at bo i..

0
0
Svar på denne tråd

Manglende fugtspærre...
Forfatter:  DJensen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  18-05-2012 23:44

...er ofte årsag til opstigende fugt i vægge. Det kan relativt nemt ordnes ved at save huset over lige over jorden lidt af gangen (så at sige) og lægge fugtspærre ind i både inder- og ydervæg. Uanset hvor meget I fyrer, lufter ud, osv. bliver det ikke bedre før I får ordnet det.

Købte selv et gammelt hus der var rigtig godt fugtigt for en hel del år siden, fik lagt fugtspærre ind og efterisoleret det. Siden dengang har der ikke været problemer og lejerne har aldrig klaget.

Med tiden er jeg dog alligevel blevet klogere og sætter i dag heller bulldozer på gamle huse end håndværkere, men det er en helt anden sag .

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok
Forfatter:  TSB (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 17:25

jeg ville nok kontakte en byggerådgiver og en advokat, og så lægge mine penge der. Måske oven i købet kontakte advokaten via byggerådgiveren så det er en advokat som har styr på disse former for sager.

Der er også den ting at mug og skimmel ikke bare forsvinder fordi man begynder at skrue op for varmen og lufte ud. Det som der er der skal også slåes i hjel. Til det kan I benytte dessinficerende midler (klor, rodalon, special væske til skimmel mm osv).

Og hvis der så er mug og skimmel synligt på lofterne og på væggene, så er der også usynligt mug og skimmel under tapet og bag loftpladerne. Så at fjerne det stads er ikke noget man bare lige gør.

Jeg taler af erfaring, er maler og kommer tit ud for mug og skimmel i lejligheder. Har taget et kursus i mug og skimmel, så jeg kan vejlede i behandlingen og tage nogle primitive test.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

årsagen først
Dato:  20-05-2012 02:54

Det kan blive rigtig dyrt at skimmel-sanere FØR man har fundet "synderen", altså konstateret hvor alt det fugt kommer fra.

Man fjerner så bare umiddelbart de synlige skavanker, men det er de "skjulte" der skal findes i første omgang. Derefter bør man så få huset skimmel-saneret af én der har helt styr på det.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter:  Rasmus-modsat (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 08:29

Tak for jeres svar.

Rosenholm: nej, der var ikke nymalet da vi flyttede ind. Til gengæld gik der ikke meget mere end 14 dage før de første mugpletter begyndte at komme, og vi var nødt til at have rigeligt varme på hele sommeren for at holde det nede i soveværelset. Senere gav vi jo så op og spærrede rummet af.

Grunden til, at vi ikke har lyst til at bruge en masse penge på at udbedre problemet er, at vi er ret overbeviste om, at det bedre kan betale sig at rive hele hytten ned end at begynde at reparere på det. Men der er meget forskel på at købe et hus med ombygning for øje, og så at købe et hus med nedrivning for øje. Hvis vi nogensinde kunne have tænkt til, at det var bedre værd at rive ned, så havde vi jo aldrig givet 1,5 mil for ejendommen....

Mange af tingene vidste vi jo godt i forvejen; at der var lavt til loftet, at huset var smalt mv., men vi havde jo ikke en chance for at vide, at alting mugnede. Og som flere af jer skriver, så stammer muggen jo et sted fra, så det er ikke sådan lige til at fjerne... Jeg ved bare ikke, om vi har en chance ift. forsikring. Jeg synes i hvert fald ikke det er fair, at man køber et pilmuggent hus uden at vide det. Men der er nok også gået for længe, vi har jo boet der i 5 år til sommer, så det er nok efterhånden for sent at kunne tilbagevise, at det var et problem da vi flyttede ind.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

ejerskifte
Dato:  21-05-2012 15:49

Hvis i har udvidet ejerskiftforsikring, gælder den 10 år, ellers 5 år.

Du skal få en fugt-ekspert til at komme og vurdere hvad problemet er.

Mangler der fugtspærre, fx. i form af murerpap så er det jo et problem som også var der dengang i købte huset og det skal forsikringen tage sig af.

Giv ikke op, der er masser af huse hvor dette sker, og hvor forsikringen dækker, men det drejer sig om at få én til at dokumentere hvori problemet ligger.

0
0
Svar på denne tråd

Banker
Forfatter:  Kirstine *Jenson* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 19:24

Udover hvad der allerede er skrevet af fornuftige ord om vigtigheden af at have en dampspærre, så kan jeg bidrage med at sige, at det tager lang, lang tid for murværk at tørre helt ud - også hvis det ikke længere tilføres fugt.

Udtørringen kan f.eks. gøres ved at banke alt pudset af indvendigt og lade murværket stå, indtil det er tørt. Vi prøvede det i et tidligere hus, hvor der var trængt vand ind pg.a. af misligeholdt fugning. Det var heldigvis kun et hjørne, men det stod uden puds og tørrede i månedsvis over en meget varm sommer og til tider med varmeblæser på for at fremskynde tørringen.

Men det første skridt er at finde ud af årsagen til, at murene er fugtige - og så også at få dræbt svampevæksten, som en anden siger ovenfor.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Affugter
Forfatter:  Rikke 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  23-05-2012 16:54

Min svigermor bor også i et gammelt hus og der har en affugter hjulpet helt vildt.

www.harald-nyborg.dk/p5763/wasco- affugter-10

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

0
0
Svar på denne tråd

Det er en grim en
Forfatter:  ulla n ♥Heste elskeren♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-05-2012 17:29

Uha dette er et stort problem og desuden meget sundheds skadeligt.

Skynd jeg at få en sagkyndig til at finde ud af hvor problemet opstår.

Måske er det taget der har en usynlig revne eller det er sokkelen. Tagrenden kan også være utæt og der kan løbe vand ned af muren. Måske er det jeres nedløbsrør der leder tagvandet lige ned i sokkelen. Det har jeg selv prøvet. Det var billigt at grave render og sætte rør på nedløbet og lede vandet et par meter væk fra muren.

Det hus jeg bor i nu havde en utæt tagrende der gav vandskade på ydersiden af muren. Det resulterede i mug på indervægen. Glasvævet blev renset af og pusset banket af og der blev pusset op igen da det var tørt. Der har ingen problemer været siden.

I bliver nødt til at undersøge om der er mug bag tapetet. Er der det skal det afrenses og behandles når synderen er fundet. Ellers er det spild af tid.

Find en der har forstand på fugtskader og få en skriftlig erklæring fra ham og hvad problemet er og hva det ca vil komme til at koste. De penge det koster at få en sådan mand ud kan være godt givet ud.

Jeres forsikring må drages ind i det. Men i kan godt forberede jer på en hård tid. De vil som regel gøre alt for at undgå at skulle betale.

Måske i kender denne hjemmeside?

top-danmark-gjordemighjemloes.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo