Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hvor meget strøm bruger et elhegn?
Forfatter:  Ane (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 09:09

Jeg skal jhave hestene hjem til der hvor mine svigerforældre bor. Vi laver fold og jeg har købt et elhegn der står beskrevet som at at det bruger 6,0 W - men er det i timen, om dagen eller om ugen eller hvad? Nogen der kan svare mig på det? Jeg skal jo kompensere svigerforældrene for mit strømforbrug :-)

pfh tak

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd

Strømforbrug
Forfatter:  Jytte S (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 10:29

Et elhegn bruger næsten ingen strøm, og det forbrug dit er angivet til er 6,0 W i timen.

Det svarer til 1 kWh (1000 W) på knap 42 dage, så med 2 kr,. om måneden, er dine svigerforældre rigeligt kompenseret for dine hestes strømforbrug.

0
0
Svar på denne tråd

Strømforbrug
Forfatter:  Jytte S (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 10:33

Sorry, jeg kan vist ikke regne mere - det er 144 W i døgnet, og dermed 2 kr., om ugen. Men stadig ikke nogen formue.

0
0
Svar på denne tråd

den er nem
Forfatter:  Tina ♣Colonels fancy zipperb (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 16:56

6Wx24T/1000x2krx365 = 105 kr. pr. år

så du bliver ikke ligefrem ruineret om så det kører 24-7.

mvh Tina

At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

0
0
Svar på denne tråd

Præcisering
Forfatter:  DJensen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-05-2012 21:08

Watt betyder joule/sekund (J/s). 1 kWh (kilowatttimer) er 3.600.000 joule, idet der er 3.600 sekunder i en time og kilo betyder x 1.000.

En elektrisk enhed der bruger 6 watt, bruger derfor 6(J/s)x3600(s/h)x24(h/dag)x365(dage/ år)= 189.216.000 J/år hvilket svarer til 52,56 KWh/år. Vil man have ekstra betaling for dette går man vist i meget små sko.

Der er ikke noget der hedder Watt i timen (eller i døgnet) - at bruge dette udtryk er ganske enkelt noget sludder som nok får fysiklæreren til føle at han har fejlet.

0
0
Svar på denne tråd

ahr nu altså
Dato:  19-05-2012 14:14

jo selvfølgelig er der noget der hedder watt pr. time det er jo det den enkelte enhed bruger at vi så altid omregner alt i kWh (kilowatt timer) er jo noget helt andet..

langt de fleste alm brugsgenstande som f.eks. el-radiatorer, kaffemaskiner, støvsugere, elkedler osv. er deres forbrug opgivet i watt, f. eks. 1500Watt = 1,5kW hvilket vil sige hvor mange watt i timen bruger den enkelte brugsgestand eller ville vi elektrikkere jo på ingen måde vide hvad vi skulle forsikre med, når vi sætte fast monterede gestande op..

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Det er muligt...
Forfatter:  DJensen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-05-2012 22:43

...at du er elektriker. Men du har ikke hørt ordentligt efter i fysiktimerne .

Watt er en sammensat fysisk enhed der betyder joule pr. sekund. Skulle det du siger være korrekt, skulle det jo hedde joule pr. sekund i timen (eller i døgnet) - ikke videre logisk vel? Effektforbruget er nemlig helt det samme uanset hvor længe en genstand er tændt. Derfor bruger man i stedet KWh når man skal udregne det samlede forbrug = effekten x tiden man bruger denne effekt.

Der skal også forsikres med samme antal ampere - uanset om en ting er tændt èt sekund, én time eller ét døgn. Man forsikrer med andre ord efter effektforbrugt (watt)= maksimalt øjebliksforbrug, og IKKE efter det totale forbrug (KWh)= et forbrug der KUN afhænger af, hvor længe genstanden er tændt.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

ja ja fred
Dato:  20-05-2012 17:49

være med det.. jeg synes nu nok jeg har hørt fint nok efter men det er helt OK :-D..

hvor om alting er vi jo kommet frem om til hvor meget det bruger ihhv. kr og kWh.. og så tor jeg trådstarter er tilfreds..

men et kan vi blive enige om og det er at hun bestemt ikke bliver ruineret af elhegnet..

Tina

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter:  Ane (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-05-2012 22:07

Trådstarter er tilfreds - og opdateret på min fysikviden. Dejligt at det ikke bruger mere strøm. Tak for jeres svar. :-)

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd

tillæg.....
Forfatter:  SanSøe (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-05-2012 13:37
Jeg har lige et tillægsspørsmål :) håber det er OK TS .. Hvad koster det så ca i vand pr mdr for en hest ?

Hilsen Sandra..

Søger part til min dejlige haflingervallak i Esbjerg, hans annonce ligger under min præsentation :)

0
0
Svar på denne tråd

ja se den
Dato:  22-05-2012 18:34

er jo straks sværre da det jo afhænger af hvor meget vand hesten drikker og hvad prisen i den pågældene kommune er pr. m3.. husk at du betaler både for vandet samt for at komme af med det igen uanset hesten bare drikker det.. så du må spørge dem hesten skal bå hos om hvad prisen er de har vel en regning fra sidste år og så må du regne det ud derfra.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo