Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

 Når frivilligt arbejde tager overh
Forfatter: 
Dato:  20-04-2011 12:06

Enhver sportsklub og også rideklub har behov for friviligt arbejde for at få økonomien til at hænge sammen. Og jeg har bestemt den holdning, at alle bør hjælpe til med det, de kan.


Jeg har nok den type, som har svært ved at se ting falde på gulvet, så jeg er nok tit den der samler op, hvis ingen andre gør det. Det er jo helt mit eget valg.


Men mit problem opstår så der, hvor jeg som nu oplever, at jeg ikke kan sige nej. Jeg har nok blandet mig ind i mange ting og ved, da også godt at så sidder jeg med mange års viden og erfaring, men pt. står jeg så i en situation, hvor både mit privatliv og arbejde kræver ekstra ressourcer, hvilket betyder jeg må drosle ned på min indsats i rideklubben i en periode. Men jeg har desværre erfaret at folk ikke accepterer dette. Et eller andet sted, så sårer det mig, og jeg har faktisk mistet knisten i klubarbejdet.


Derfor vil jeg gerne høre, hvad I andre gør, for dels at sætte pris på jeres mange frivillige og dels, hvordan I sikrer at frivilligt arbejde bliver retfærdigt fordelt, så store opgaver ikke skal afhænge af enkeltpersoner, som så lige pludselig kan blive uundværlige?


Mange hilsner

Pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frivilligt
Forfatter: 
Dato:  27-04-2011 11:11

Nu ligger det jo meget i navnet "frivilligt arbejde" at det er frivilligt, og det betyder også, at der ikke er nogen der kan kræve noget. Man skal naturligvis ikke løbe fra sine aftaler, og hvis man i f.eks. 10 år har stået for cafeteria til stævner, så er det nok også meget naturligt at der er en forventning til, at man gør det igen. Så der bør man måske selv melde ud, at man ikke har lyst mere, så de har en chance for at finde andre krafter. Hvis nogen har trukket for mange veksler på dig, så er det ikke dit problem - men de ansvarliges problem, typisk bestyrelsen eller formanden for det pågældende udvalg.

Så jeg tror at svaret kommer meget an på, om du har forpligtet dig til noget (som man jo gør, hvis man er bestyrelsesmedlem), eller om det "bare plejer at være sådan". Som bestyrelsesmedlem er man selvfølgelig også frivillig og kan til enhver tid gå, for der er naturligvis altid en suppleant, som skal træde ind i stedet.

At folk bliver sure/skuffede, er nok mest fordi de så hænger på dit arbejde selv, og det er da meget sjovere at lave ingenting mens andre knokler.....

Selv er jeg tidligere bestyrelsesmedlem, nu suppleant. Jeg blev simpelthen så træt af at jeg knoklede måsen ud af bukserne, mens resten sad på deres flade og syntes, at det havde været vældig hårdt at holde stævner. Jeg tror nu nok at 2 timers indkøb til cafeteria ikke rigtig kan sammenlignes med de 40 timer jeg havde brugt på sekretariat inden stævnet. Og det gad jeg simpelthen ikke, så de måtte sejle i deres egen sø. Jeg er blevet bedt om at blive som suppleant, så man kan trække på min erfaring hvis man har brug for det. Det er ok med mig, for jeg har også svært ved at slippe tingene. Men til næste generalforsamling træder jeg helt ud, og bliver bare menigt medlem. Det glæder jeg mig til. Arbejdet skal være lønnen i sig selv, og når det bliver en sur tjans, så går det ikke.


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider