Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bandager og springning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 13:31
Hvordan er det med springning og bandager?

Jeg har en snart 16 årig vallak, og jeg vil gerne passe lidt på hans ben de få gange han skal springe.
Hesten er i fin form og erfaren springer, men det er begrænset hvad han skal springe fremover. Jeg har kun haft ham siden marts, og jeg ved ikke om han har gået med benbeskyttelse ved springning før.

Så tænkte jeg, at bandager ville yde hans sener mm. en hvis støtte/mod slag/forvridninger mm, i modsætning til gamacher der vel kun beskytter mod slag?!

Eller hvad?
Er det er ligegyldighed?

Han går aldrig med gamacher/bandager under dressurtræning, og han har heller ikke sko på.

Jeg er fuldt kompetent til at pålægge bandager ordentligt på ham.

*************
Hilsen CharlotteF
Chess og Fighter
*************


0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug gamacher...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 13:38
Jeg ville aldrig bruge bandager til springning, men kun gamascher. Bandager beskytter jo ikke, hvis f.eks. din hest rammer en bom eller river ned. Det er jo i bund og grund ikke andet end "et stykke stof". Selv springer jeg med gamascher og rider dressur med bandager.

Mvh.
Louise
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bandager og springning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 13:57
Hej CharlotteF
Du kan læse en hel masse om det i landsbladset Hest nr. 7 fra 2002. Der er temaet netop bandager og gamacher. I en af artiklerne er dyrlæge Henrik Lundegård citeret for følgende:"Det er falsk tryghed, hvis man tror, at gamascher og bandager støtter senerne og forhindere seneskader...." "Belastningen på senerne er på mange hundrede kg., så bandager - eller gamacher for den sags skyld - kan på ingen måde forhindre en seneskade."

I en af det andre artikler argumenteres der for at bruge gamacher, da de beskytter bedre mod slag og hvis hesten stryger sig.

Mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd
 
 er det bare mig...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 14:35
der er galt på den, eller bliver bandager ikke vraget til spring, fordi hestene bliver for uforsigtige? hvis de støder benene mod en bom, vil bandager tage noget mere af slaget, end åbne springgamacher.

Det er i hvert fald det, jeg har lært.

jeg kan sagtens finde på at springe med bandager, men altså også helt uden noget, hvis hesten er forsigtig nok, og man ikke skal ud i noget hård springtræning.

MVH Maria
Når hovedskaller er hule, så vides det vidt omkring.
Det vanskeligste at skjule, er åbentbart ingenting.
(Piet Hein)
8-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er forvirret...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 14:52
det forstår jeg ikke helt (artiklen fra landsbladet) for bandager virker vel i princippet ligesom støttebind/bandager til mennesker der dyrker sport f.eks ser du mange støttebandager til håndbold. Det ville man vel ikke bruge hvis ikke de hjalp?
Og jeg synes da også selv, at en bandage om håndleddet hjalp med støtte til mine sener da jeg på et tidspunkt havde problemer med dem.
Jeg springer med bandager, fordi jeg har fået at vide at de støtter senerne bedre end gamacher. Men om det passer????

Mvh,
Pajken
0
0
Svar på denne tråd
 
 Led og lign.
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 15:13
Pajken: Jo, man bruger bandager til støtte på mennesker, de bliver lagt omkring det led der skal støttes! Hvis du lagde dem midt på skinnebenet som på hestene havde de heller ingen effekt.

Jeg springer med gamager, og ikke bandager, simpelthen fordi jeg er bange for at de skal gå op og hesten skal blive viklet ind i dem...
Tine
0
0
Svar på denne tråd
 
 helt klart gamacher
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 15:54
^overskrift^ hva ville du gøre vis dine bandager gik op? og hesten måske snupler i bem?

så er gamacher beder.... de sider også lidt bedre fast....


det er nok ikk så tit bandager går op men man skul være lidt sippet men hensyn til springning og badager... jeg ville ihvertfald ikk springe med bandager...
hilsen

zummer_babe


(. ) (. )
oOo ( ) oOo


:-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bruger gemacher
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 06:28
Jeg bruger helt klart gemacher. Jeg har altid fået af vide at bandagere ikke hjælper i spring... Men I don't Know. Det er bare hvad jeg har fået fortalt!
0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 08:00
Tusind tak for jeres svar.

Jeg kan stadig bare ikke se logikken i, at gamacher skulle være bedre end bandager når det gælder støtte og beskyttelse....
For som pajken skriver, så kan man jo bare mærke på sig selv; en bandage støtter jo om feks. ankler og håndled, så hvorfor ikke om et hesteben? Sportsudøvere bruger jo også støttebind.
Jeg ville jo ikke bare lægge bandagen på skinnebenet, men ned om koden som på billedet. Er det ikke sådan ridebandager skal lægges?



Man skal vist være temmelig uegnet til at lægge dem på, hvis de skal gå op under stræning, især med disse velcro tider.
At de så er en falsk tryghed, da benene bærer flere hundrede kilo, det er måske rigtigt nok...





*************
Hilsen CharlotteF
Chess og Fighter
*************


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gå op, nej
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 09:45
De moderne bandager med velcro, går altså ikke op hvis de er lagt ordentligt på, mine har i hvert fald aldrig gjort det, og de skal selvfølgelig lægges ned om koden.
Men selvom jeg synes det lyder logisk at de støtter, så kan det godt være det er en falsk tryghed, for når man ser springning på TV, så rider de allesammen med springgamacher (dem der lukkes foran på benet), og man skulle jo tro at disse professionelle ryttere vidste hvad der var bedst.
Så jeg er selv meget i tvivl - så jeg vil meget gerne høre flere begrundelser for både det ene og det andet........

Mvh,
Pajken
0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvom de har
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 10:30
velcro, kan de sagtens forskubbe sig og dermed sidde løst! Det har jeg desværre måtte sande et par gange. Man skal faktisk stramme bandagerne en del, men ikke stoppe blodforsyningen, hvis man skal være sikker de holder en skovtur eller springtur, hvor der biver flyttet meget på benet.
Hvis du har elastiskebandager er det noget helt andet. Der skal de helst ligge oven på et bandageunderlag og så lægges tæt til hestens ben.
Du må endelig ikke bandagere længere ned end det er på billedet. Andet kan irretere hesten og give rifter.Desuden er chancen for en løs bandage så også større.
Jeg ville vælge lukkede gam. hvis jeg var dig. Da de tager imod det værste fra en evt. bom. Som skrevet foroven, tror jeg ikke at bandager egner sig særligt som støtte ved springning, da der er flere 100 kilo at bære ved landingen.
Mvh. Tine

Arbejde søges, se min annonce her Deltids job søges
<
0
0
Svar på denne tråd
 
 heste skal IKKE...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 11:45
have gamacher eller andet på hvis ikke det er nødvendigt.

Det er absolut ikke naturligt for en hest at have noget på bennene... MEN

kan dog stå inde for at hvis hesten "skader" sig selv, ved at stryge sig, træder sig i koden eller direkte sparker sig selv under træning, skal den selvfølgelig beskyttes :-D

Jo mindre udstyr man propper på hesten jo mindre risiko er der for at et eller andet gnaver/genere den under en træningstime :-)

MVH

Maria & Monni

*tænk på din hest hver dag og du er garanteret en god dag*
0
0
Svar på denne tråd
 
 bandager kontra gemascher.
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 13:25
Grunden til at man skal bruge gemascher og ikke bandager under spring er for at beskytte mod bomme.
Hvis din hest river ned med bagbenene og bommen kommer ned på bagsiden af forbenet, så er bandagen o og en skid værd! Der går en hård gemasche ind og beskytter meget bedre! Det er jo det den er beregnet til!

Jeg kan sagtens se hvad du mener med at ville beskytte den, men en gemasche støtter og beskytter bedre ved spring.

Jeg har gemascher med hård skal og klokker på ved springtræning, bandager når hesten skal trænes i speedevents og intet normalt.
Ligesom at min lille hest har boots på når vi øver på banen med reining.

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bandager
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 14:16
Synes blot lige jeg vil videregive endnu et par "guldkorn" fra artiklen...

"Lægges bandagen forkert på, kan der opstå seneskader. Er bandagen lagt forkert, betyder det ikke nødvendigvis, at der opstår skader, men en forkert bandagering kan ødelægge træningen. - Der er ingen tvivl om, at man godt kan opleve en hest, der går dårligt en dag, uden at rytteren tænker på, at det kan skyldes, at bandagerne generer den."

"Hesten er fra naturens side udstyret med en helt fantastisk evne til at regulere temperaturen i benene ved at styre blodtilførslen. Fx. ser man aldrig forfrysninger på benene af heste, der går i dyb sne i dagevis. På samme måde kan de også tåle meget høje varmegrader, som kan opstå inde under en bandage, men med noget strammet rundt om benene risikerer man, at den reguleringsmekanisme forstyrres."

mvh Anja
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja men....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 20:17
...lægger man bandagerne på korrekt, så kan man få meget godt ud af dem. Glem ikke det!

Man skal ikke fokaste et godt middel fordi der findes nogle derude i det ganske danske land der ikke behersker at lægge dem ordentligt.

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bandager
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 20:24
Hej Miki
Blot nysgerrig... Siger du, at du synes bandagen er bedre end gamachen? I givet fald, hvad synes du er forskellen? (foruden at det jo ser smukt ud.)
Mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd
 
 når vi snakker....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2003 21:16
spring og dressur, så mener jeg den væsentlige forskel ligger i gemaschen har et andet formål end bandagen har! Ang mødet med bommen!

En bandage, synes jeg, lægger mere støtte til benet når hesten skal lave svære øvelser og den støtter godt op om benet!

At vi så har fået sådan nogle fantastiske boots der både er gemasche og sene beskytter i et er jo bare super for dem der ikke kan lægge bandager på.

Men personligt mener jeg nu nok at jeg tager mine (knap så smukke) bandager i brug når jeg skal træne/ride "hårdt".

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bandager/gamasher
Forfatter: 
Dato:  30-11-2003 01:24
Jeg var for nylig til et foredrag med Poul Hjort, hvor der netop blev spurgt om brugen af hhv bandager og gamcher, både til dressur, spring oa.
Hans mening om bandager - de er gode til at holde på forbindinger, varme/kolde omslag ol. men yder ingen beskyttelse mod overbelastingsskader på sener.
Gamacher beskytter mod slag udefra, men igen, ingen beskyttelse mod overbelastningsskader.
Det er kun træningsmæssig forebyggelse der duer mod den slags seneskader. (Er der allerede opstået en alvorlig seneskade, kan bandagerne bruges til at "holde det hele på plads" - men så er vi ude i behandling af en skade, ikke forebyggelse)

Han mente i øvrigt at det er en god ide at bruge gamacher til springning. De værste seneskader kommer ikke af en rund træbom der rammer benet, men en skarp hovkant der skærer direkte gennem huden, og den underliggende sene...
Man kan også bruge bandager til samme foremål, men dels beskytter de ikke ligeså meget, og dels er de sværere at lægge korrekt - og kan gøre stor skade hvis de lægges forkert.


-susan
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider