Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp! Hesten slår en del med hovedet!
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 18:50

Hej

Håber der er nogle som kan hjælpe!

for ca. 1 måned siden fik vi en hest på prøve, det er gået rigtig godt, og har gået stabilt i gangarterne (undtagen i overgangene).

MEN siden i Fredags er hun begyndt og slå meget med hovedet under ridning, og når jeg vil bøje hende af, står hun imod på tøjlen, siden i Fredags er hun også begyndt og stejle (5-10 cm).

hun gør det ikke mere en én gang på den time man rider hende.

 

-så er det jeg tænker? -prøver hun mig af? Har hun ondt? Er der noget der genere? Eller er jeg for hård i min hånd?

 

Skal lige siges med hendes ejer går hun stabilt!

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 21:15

Var hun i god form, da du fik hende hjem?? Er hun i god form nu??

 

Rider du altid en hel time?? Er det inkl opvarmning og at skridte af?? Rider du hver dag i en time??

 

Hvorfor skulle hun afprøve dig?? Er det noget heste ofte gør, når du sidder på dem??

Hvordan har du tjekekt, om hun har ondt eller ej?? Hvordan har du tjekket om noget generer hende?? Hvor hård er din hånd?? Du rider vel med masser af eftergivenhed??

På prøve?? Hvad siger ejer?? Som ejer vil jeg da nødigt udlåne en hest, der efter 3½ uge der små stejler, slår ud på tøjlen og en låner, der ikke rigtig ved hvad, der er grunden til disse ting.

Hvad siger træner eller ridelærer??


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

3
0
Svar på denne tråd
 
 Nye tider, nye skikke
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 22:09

Hvis hesten går stabilt med ejer, men bliver udtilbens med dig, så er det nok et tegn på, at du gør noget som hesten har det skidt med. Hvad siger din underviser? Har du prøvet at snakke med ejer om dine problemer? Han/hun kan måske hjælpe dig til at gøre tingene lidt mere "spiselige" for jer begge to.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte at spørge...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 22:12

...hvad gør du helt præcist, når du "bøjer den af"? Det er ikke et begreb jeg er bekendt med, så det siger mig ikke så meget.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sadlen?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 06:18

MEN som sagt, har det gået godt i 3-4 uger, det er først for ca. 3-4 dage siden hun er begyndt på alt det her. Men tænker også om det måske kan være sadlen?, da hun har fået en anden sadle med?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Snakkede med ejer om det
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 10:03

Snakkede med ejer om det at hun, laver et lille "hop". Ejer sagde hun gør det når hun bliver glad ("yaay nu skal vi frem" agtig...)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestens ændring
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 11:06

Hej,

 

Hvis en hest oplever en anderledes måde at bliver trænet på, vil der ofte gå et stykke tid, før reaktionen kommer. Ømheder kan tage tid at udvikle sig. Ud fra din beskrivelse er der i hvert fald noget, som ikke passer hesten.

 

Problemer fortil, bl.a. med biddet, kan ofte skyldes smerter andre steder. Det kunne være ryggen eller benene (f.eks. seneskade på vej). Omvendt kan hesten få ondt i ryggen eller benene, hvis der er noget galt fortil (f.eks. en urolig hånd eller tandproblemer). Derfor er det meget svært at sige, hvad der kommer først.

 

Forudsat, at hesten var 100% sund og rask, da du købte den, og eftersom hestens problemer er opstået efter at have skiftet ejer og rytter, er det nærliggende at tænke, at den ikke trives med den nuværende kombination af:

 

- nyt hjem

- nye foldkammerater

- nyt foder?

- ny smed?

- ny sadel?

- nyt hovedtøj og bid?

- ny rytter - du rider sikkert anderledes end den tidligere rytter

 

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve, om jeg kunne få den tidligere ejer ud og kigge på hesten, evt. ride den, og undervise dig på den. Desuden kan du have i baghovedet, at der måske skulle checkes sadel hos en god sadelmager (hvis du ikke allerede har gjort det, også selv om det måske er en sadel, du har købt sammen med hesten), at du ved næste dyrlægecheck/vaccination også lige kan checke tænder samt checke for ømhed i ben og ryg (selv om den måske gik gennem dyrlægecheck ved købet). Bare for at være på den sikre side, at din hest ikke er på vej ud i noget værre (en skade).

 

Og husk, at selv om man måske har en god basis, før man får sin (nye) hest, kan det godt være, at den er helt anderledes, end det man har prøvet før. Der findes visse "sjove" heste ude i verden, og hvis det er sådan fat, må man bare smøge ærmerne op og gå i gang med at lære, hvordan dén så skal rides. Det har jeg selv været igennem, og det er en utroligt sund læringsproces. Man går i hvert fald ikke i stå som rytter

 

Held og lykke med din hest!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Jette
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 12:15

Hun har ikke været igennem handelsundersøgelse eller røntgen i nu. (Skal hun i næste uge). Hendes bid og hovedetøj, er det samme som ejer red med.

Der er jo ikke nogen der rider på samme måde, så det kan bare være der vil gå lidt tid, før vi har fundet "henanden".

 

-hvis hun går igennem, får hun en ny sadle som vil passe hende, den hun har nu passer overhovedet ikke, men vi prøver og skåne ryggen med en pad under;)

 

0
5
Svar på denne tråd
 
 Sadlen passer overhovedet ikke!
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 15:12

Undskyld, men man ridder skù da ikke med en saddel, der overhovedet ikke passer( helt bevist), og så samtidig undre sig over at hesten reagere negativt.Det går over min forstand.

Stakkels hest.


Pension Rosengård

6
0
Svar på denne tråd
 
 Du stiller et...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 17:51

spørgsmål i dit første indlæg: Er der noget der generer?

 

Hvis hun slår med hovedet, er der helt givet med noget, der generer hende; det kan være alt fra forkert ridning til støv i luften, men en sadel, som du endda er helt sikker på ikke passer hende, er da et oplagt sted at starte!

 

Dorte

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Gik perfekt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2017 18:52

Red hende idag, der gik hun perfekt med sit hovede!, der var dog lidt problemer i overgangene, men det skal nok komme. ;)

0
4
Svar på denne tråd
 
 dårlig ide
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 14:43

Få sadlen af. Rid uden sadel eller undlad at ride, indtil hesten får en sadel der passer.

 

Prøv at rende rundt i en time hver dag, med et par sko der enten er for små eller for store, gnaver det ene sted, svupper det andet, helst med en tung sæk på ryggen samtidig.

 

Udover at det er frygtelig synd for hesten her og nu, som prøver at fortælle at den har ondt, så kan det give kroniske skader og ikke mindst kronisk mén i hovedet, så hesten forbinder ridning med noget ubehageligt.

 

Jeg prøver virkelig på at lade være med at være bebrejdende, men det er godt nok svært for mig at forstå at man vil byde et dyr dette. Heste gør næsten altid deres bedste for at gøre mennesket tilpas og gør sig umage med at prøve at honorere krav og forstå hvad vi ønsker, selvom vi ofte er nogle tumper til at give klare signaler.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Midlertidig løsning
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 19:44

Som sagt er den sadle kun en midlertidig løsning, og hun har en pad under så det mindsker "trykket" ;)

0
6
Svar på denne tråd
 
 En joke..?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2017 14:43

For så skal du nemlig bare lige huske at fortælle hesten, at den ikke skal tage yderligere notits af, at sadlen muligvis generer - det er jo kun "midlertidigt" ubehag, sådan 1 månedes tid eller deromkring...

 

Hvis det derimod rent faktisk er et seriøst indlæg, så er jeg faktisk mest forarget over, at hestens ejer går med til konceptet - for jeg kan da umuligt forestille mig, at du vælger at ride rundt i en utilpasset sadel, uden at det er efter aftale med ejeren?

 

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider