Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bomarbejde i longe
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 12:54
Hej HN

Jeg søger ideer til bomarbejde for min 1'er pony. Lige nu laver vi kun 3-4 bomme på jorden i trav og 2-3 i galop i ligeudretning - også hvor enderne skiftevis er hævet 30 cm op.

Har læst om en vifte, men hvordan laver man den, og hvor stor afstand skal der være mellem bommene i enden ?

I må meget gerne skrive andre tips til bomarbejde også meget gerne med de korrekte afstande.

Mvh,

F'ck the mainstream 8D .
'' Ghini you're a part timer lover and a full time friend <''3
Punk isn't dead. It's hiding.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bomarbejde
Forfatter: 
Dato:  11-01-2017 13:32

Hej,

 

Når man lægger bomme i en volte som en vifte, skal de inderste ender helt naturligt ligge tættere sammen end de yderste. Afstanden i midten skal svarer til den afstand, som passer med ponyens skridtlængde, når den traver over bomme, der ligger på lige linie. Man kunne godt nævne en bestemt afstand, men jeg er meget tilhænger af, at man selv vurderer ponyens skridtlængde og finder den afstand, der passer til ponyen, så den bruger sig korrekt over bommene. Du skal også lære at få ponyen styret rigtigt igennem hver gang, og der er ikke helt så nemt som man tror!

 

Når det fungerer godt med bommene liggende på jorden og du har fået lidt erfaring i, hvordan de ligger bedst, kan du hæve enderne. Som gymnastik for hesten er det et virkelig godt redskab. Du kan den ene gang hæve de yderste ender og den næste gang hæve de inderste. Antallet af bomme kan du sætte op, når ponyen bliver mere rutineret. Jeg ville ikke være bleg for at bruge 6-8 bomme, hvis ponyen arbejder godt over færre bomme. Og naturligvis ikke på en lille volte - her snakker vi om en god, stor volte

 

Pas på to ting: Hvis afstanden bliver for stor, mister du den gavnlige effekt i form af at ponyen løfter ryggen. Hvis afstanden bliver for kort, bliver det for svært for ponyen og den kan miste lysten.

 

Og til allersidst: Det er benhårdt arbejde for ponyen, så lad være med at træne ret længe plus lad ponyen holde pauser undervejs.

 

Man kan også springe ponyen i longen, evt. med bomme før og efter et lille spring (lad være med at bruge springstøtter, find noget andet, der kan holde bommene oppe).

 

Det hele kan man også gøre med rytter og gerne i let sæde uden tøjler og uden bøjler = supergod balancetræning!

 

God fornøjelse!

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider