Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Stikker af med mig
Forfatter: 
Dato:  29-12-2016 17:47

Hej alle sammen, jeg simpelthen en så heldig pige at jeg lige har fået min egen hest, vi har købt en hoppe og hun er rigtig sød, problemet er bare at hun i de første par måneder vil teste mig af, hvilket hun også gjorde ved sidste ejer, der er så det at jeg kun kan ride tur og ikke har adgang til blød tide bane så hun stikker af med mig på asfalt, og jeg ved at det er rigtig dårligt for hendes ben, er der nogle gode råd til hvad jeg kan gøre, for jeg har på ingen måde lyst til at ødelægge hende...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2016 08:03

Er der ikke et stykke fladt græsfold du kan træne på? Rigtig mange heste løber for at undgå smerte eller fordi de ikke kan honorere rytterens krav og falder på forparten. At sætte farten ned er svært for en hest, og medmindre den har lært andet vil den altid vælge den nemme men ikke så hensigtsmæssige løsning, f.eks. at løbe.
Hesten har brug for uddannelse, balancekontrol og kropsfornemmelse og derfor har du brug for at finde et plant underlag du kan træne på. Der er ikke en nabo med en ridebane i nærheden?


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommunikation
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 11:24

Hej,

 

Et stort til lykke med hesten! Det er ærgerligt, at I har fået en dårlig start.

 

Som regel sker den slags, når hest og rytter ikke har fundet ud af at "tale sammen", men det kan læres, så bare rolig - der er håb for, at I kommer til at få dejlige rideture!

 

Når en hest opfører sig på en måde, man ikke kan lide (hvad enten den løber for stærkt, ikke vil gå, ikke vil dreje til den ene side eller noget andet), skal man ALTID starte med at sikre sig, at der ikke er noget galt. Du kan checke, om den viser ømhed nogen steder, ved at køre hænder med fingerspidserne ind mod hesten fast (ikke hårdt, bare fast, så du kan mærke musklerne under skindet) over hele hestens krop, f.eks. i zig-zag. Hesten kan reagere med at synes, det er dejligt, at det er liiiiidt farligt eller at det er rigtig ubehageligt. Hold øje med reaktionerne (og pas på du ikke kommer galt afsted med bid eller spark). Løft alle 4 ben og mærk på senerne ned ad piberne, om de skulle være ømme, og læg mærke til, om der er et af benene, hesten har svært ved at løfte eller holde oppe. Mærk i hovedet omkring kæbemusklerne og kæbeleddet, i nakken, rundt om og på ørerne, om der skulle være ømhed. Check munden, at tænderne ser godt nok ud, og find ud af, om hesten har fået raspet tænder for nylig eller for længe siden (det skal gøres regelmæssigt og kan i værste fald give hesten store smerter og meget ubehag, hvis det ikke bliver gjort). Få hjælp af en dygtig rytter til at finde ud af, om dit bid passer og sidder rigtig i munden af hesten, og om din sadel ligger rigtigt og passer til hesten. Det er også vigtigt at se på, om hovene er i god stand.

 

Når du har været igennem alt dette her og alting forhåbentlig virker OK (og ellers må du have fat i f.eks. en dyrlæge eller smed), kan du begynde at træne med din hest, så I får et bedre samarbejde og du undgår, at den stikker af med dig. Start med at trække din hest lidt rundt derhjemme og øve en masse standse-øvelser, så du får den lært at standse for mindre og mindre hjælp fra din side. Husk at rose, når det går godt, og lade som ingenting, når hesten ikke har forstået, hvad du vil have den til at gøre. Når det går godt, kan du gøre det samme ude langs med vejen. Det kan være utrolig hyggeligt at gå ture med sin hest og øve den slags ting, men start langsomt, så du hele tiden har styr på din hest. Når det går fint på jeres gåture, kan du prøve at ride en tur og se, om hjælpen oppefra virker lige så godt som nedefra (du kan evt. stå af og trække igen, hvis du fornemmer, at hesten begynder at spænde). Hvis denne træning virker, er problemet mere eller mindre løst. Hvis ikke, skal der arbejdes videre, og så er det måske bedst, at du får en dygtig og rolig person ud til dig for at hjælpe dig videre. Uanset hvad er det altid en god ide at få undervisning, især når det er din første hest.

 

Held og lykke med det! Jeg håber, at du får mange dejlige rideture på din hest!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  02-01-2017 23:39

Har du mulighed for undervisning?? Selvom du er dygtig til at ride, så kan en hjælper tit løse problemet, eller ihvertfald se en mulig løsning.

Og hvad med at komme til et ridehus?? Det kunne også være en god ide.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider