Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 hjælp, min hest bukker MEGET!
Forfatter: 
Dato:  23-12-2016 19:06

Jeg har i næsten et år haft den her skønne hoppe som altid har bukket en del. I sommers stoppede det næsten, men her til vinter er det kommet tilbage igen og det har aldrig været værre!

Det er nu ikke kun i galoppen, men også i trav og engang imellem også i skridt. Jeg tror selv det kan være når jeg trykker med hælen, men det er lidt en nødvendighed og det burde ikke føre til buk...

Vi har haft massør gentagene gange og der er intet galt der, vi har også fået tjekket og omstoppet sadlen regelmæssigt og haft en beridder oppe på hende i sommers, som sagde det havde noget med hendes balance at gøre.
Det tror jeg bare ikke længere. Hun bukker nu konstant på højre volte i galop og på venstre kan jeg lige akkurat ride hende rundt for meget løse tøjler uden det går alt for stærkt. Det er rigtig frustrerende da hun jo har gået rigtig fint i alle gangarterne for bare et par måneder siden. Jeg håber virkelig der er nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bukkende hest
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 07:59
Øhm, har hun altid bukket meget, eller er det noget af nyere dato? Hvor gammel er hun? Hvad bruges hun til?

Hvis man tænker lidt systematisk, så kan man opdele årsagerne i flere, som du lidt selv er inde på ;

# Fysisk problem / reaktion på smerte sekundært til fysisk problem.
-Jeg havde aldrig selv antaget, at en massør kunne udrede for fysiske problemer, så det er ikke udelukket. En massør ville jeg kun bruge til at behandle ømme muskler, og kendte jeg ikke årsagen til ømme muskler ville jeg overveje andre faggrupper for at finde årsagen - fx dyrlæge? Det er meget moderne på diverse hestehjemmesider at sige "har den ondt", men min personlige holdning er, at det er en ud af flere mulige årsager.
# Generende udstyr kan da helt sikkert gøre, at hesten ikke yder optimalt. Men det har du tænkt over og undersøgt uden at finde holdepunkter for.
# Hesten kan ikke det du beder om - jeg har også mødt heste der laver små protestbuk hvis man som rytter er unfair.
# Balance
# Rytterens evner eller mangel på samme. (Fx protest over uforståelig signaler)
# Sidst men ikke mindst, så er der heste som har lært at frigøre sig fra ubehag ved at bukke ryttere af!
# Helt, helt andre ting.

Min barndoms pony var gammel rideskolehest. Hun havde lært at bukke - men havde også lært at jeg blev på. Men fremmede ryttere blev da testet. Og hvis hun havde stået stille bare en eller to dage, så var der rodeo, for hun gjorde det også ved for lidt beskæftigelse.

Jeg tænker, hvordan opfører din hest sig ved andre ryttere? (De skal vide hvad de går ind til og være myndige!) Hvis hesten opfører sig pænere for andre kan det være et rigtig godt tegn! Med lidt held et det så rytter udløst, og som rytteren er det dig som har magten til at ændre på det!
Når hesten gør det ved at du lægger hæle til - igen, måske er hesten bare oplært til blidere signaler? Og opfatter din brug af hæl somom at du råber, og buk er som at vrisse tilbage?
Tal med din dyrlæge eller andre om udredning.

Hvis bukkeri altid har været der, kan det være urealistisk at stoppe det, selvom det kan være mindre og mere i perioder.
Hvis du senere, efter nøje overvejelser ikke er tryg ved hesten, så vær meget ærlig for køber før du sælger. Evt overvej om den skal sælges - selv hvis du sælger som srlskabshest kan den nye ejer fx blive syg, skilt, eller andet og tvunget til at stoppe hesteholdet. Og hvad gør næste ejer??
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 08:07

Har du ikke haft dyrlægen ude og tjekke den?


0
0
Svar på denne tråd
 
 bukkende hest
Forfatter: 
Dato:  24-12-2016 11:54

Altså jeg har kun haft hende i et år, så jeg kan ikke fortælle så meget om hvordan hun var hos tidligere ejere, men i den tid jeg har haft part på hende hun hun bukket. Hun bukker ikke ligeså meget med den anden part, måske fordi hun er lidt større til hende og bedre kan nå ned og trykke med læggen istedet for hælen. Jeg ved ikke om det kan have en stor betydning...

 

Jeg har ikke haft dyrlæge til hende, da jeg ikke har magten til at kalde dem herud, da det jo ikke er mig der ejer hende. Men det kunne være det skulle overvejes.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få professionel hjælp.....
Forfatter: 
Dato:  25-12-2016 08:20

...til at få hesten under hjælpen, ikke bare en enkelt gang, men fast 2-3 gange om ugen. Det er sandsynligvis det der er problemet, især hvis den gør det mindre med en anden rytter. Med løse tøjler får den du ihvertfald ikke under hjælpen, men giver den derimod frihed til at prøve at blive dig kvit.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 uvaner
Forfatter: 
Dato:  26-12-2016 10:37

når du siger at den bukker, er der så tale om en total rodeo med røven i vejret eller at hesten " bare" sparker ud efter schenklen?

 

hvis hesten kun protesterer når man giver den et bestemt signal, så er der en stor sandsynelighed for at signalet og reaktioenen hænger sammen. Så er der sprøgsmålet om det er en uvane eller en decideret smertereaktion.

hvis det er en hoppe, så kan brunsten have en betydning, da det kan gøre hesten meget følsom på siderne.

Hvad sker der når den bukker? holder du så op med at give den signalet/ stopper med at forlange noget?

For så kan hesten godt have lært, at der er en sammenhæng mellem de to ting.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er vanskeligt...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2016 14:43

for ikke at sige umuligt, at rådgive om hvordan bukkeadfærden kan håndteres, bare ud fra det beskrevne - men du kan godt få mit råd til, hvad du kan gøre: Find dig en anden part...

 

Det lyder ikke som om, hverken du eller hesten har nogen synderlig fornøjelse af partnerskabet, og det bør ubetinget være ejerens opgave at udrede årsagen til/afhjælpe dens uhensigtsmæssige adfærd - og der er helt sikkert andre partsheste derude, der giver en god ridetur.

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 uvaner
Forfatter: 
Dato:  26-12-2016 18:57

Tror det er et spark ud efter schenklen, da jeg tydeligt kan fornemme at hun er sur over et eller andet. Hun er en hoppe ja, så brunsten kunne sagtens være en mulighed. Så vidt jeg selv har lagt mærke til på video og i situation bruger jeg schenklen til at holde fast med, hvis det giver mening, så tror jeg holder trykket sådan nogen lunde.

 

Svar til Dorte:

Jeg har bestemt ikke tænkt mig at give op på hende, bare fordi der kommer nogle vanskeligheder :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider