Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Meget frisk hest efter galop?
Forfatter: 
Dato:  29-11-2016 15:04

Hej herinde.

Jeg rider en dejlig islænder, med de skønneste gangarterne og en strålende personlighed. Dog har jeg ét problem, som nager mig. Når vi rider i skoven og har haft en galop, så er der som om, at han bliver så tændt af det, at han slet ikke gider holde sig i tølt eller trav igen, men istedet tager fat i bidet, ørerne helt fremme, og løber frem i galop istedet for.

Jeg har ikke noget problem med at stoppe ham igen, jeg får hurtigt styr på ham igen, men det er så træls, for det ødelægger lidt den gode skovtur.

Har i prøvet lign. med jeres hest(e), eller har i et forslag til nogle gode øvelser, der ville kunne bruges?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-11-2016 18:45

 

Sådan en har jeg også, hun gør det dog også på bane.

 

Jeg tror det er noget stress der slår til, i hvert fald på tur. Jeg har ikke fundet en kur på det. Min er noget araber og passer derfor løs i skridten og har meget travlt, efter en galop.
Hun kan sagtens kontrolleres, har bare meget travlt og er i et helt andet gear.

På banen har hun også travlt efter, men kan dog godt strække sig og søge ned, det er nærmest bare som om hun får et adrenalin kick og er vupti mega frisk.

 

Jeg har desværre ingen gode idéer for jeg har forsøgt lidt af hvert - primært på banen for at få det væk. På tur er det svært og få det væk, eftersom problemer ikke er der før galop, men først efter.

Jeg kan godt bare skridte og skridte efter galop, men selvom det er en 20 minutter der skridtes, så er problemet der igen promte når der er galop igen.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 10:13

Sådan en hest har jeg redet de sidste 8-9 år Og det kræver i den grad tålmodighed.

 

Nu er alle heste jo ikke ens, men i mit tilfælde var løsningen træningen af stop-signal, begrænset galop og mindre skarpt/ingen bid).

 

Da jeg lærte ham at kende, red vi ham med 3-ringsbid i naturen for at kunne holde ham. Dengang galoperede jeg ofte på min ture, men stadig i begrænset omfang og sjældent med næsen hjemad, da det gjorde det værre.

 

Så skiftede ejer (jeg havde part på ham dengang) biddet ud med alm. 2-delt trensebid og vi gik i gang med at øve stop signaler. Både på banen, hvor signalet til tider også var lidt "mudret", men i den grad også i naturen. Især i forbindelse med galop. Bl.a. indførte hun en regel om, at hvis pony var hidsig/stresset, så lavede man en parade og talte til 30, før man red videre. Hver gang hesten så meget som flyttede på et ben, rettede man ind/bad ham stå stille, og så talte man forfra. -Det kunne godt blive nogle lange parader ind i mellem, så det kræver både tid og tålmodighed! Men det sænkede hans stress væsentligt, så man kunne fortsætte turen lidt mere i ro.

Jeg selv lægger meget vægt på kun at galopere, når han er rolig. Derfor har jeg haft mange skovture, hvor vi slet ikke har kunne galoppere. Det er ikke nok for mig, at han er nogenlunde styrbar i galoppen. Han skal være helt rolig og afslappet på en nogenlunde løs tøjle. Så i perioder tog vi kun ganske korte galopper med næsen væk fra stalden lige i starten af turen, fordi det var her, han var mindst stresset. Det er super ærgerligt, hvis man bare gerne vil ud og galopere i skoven, men vil man afhjælpe hestens stress, så er dette vejen frem.

 

I takt med at hesten fik lidt mere ro på, begyndte vi at ride i rebgrime og hackamore. I starten kun i skridt, senere også i trav.

Jeg begyndte langsomt at føle, at hesten var mere rolig uden bid, så oftere og oftere red vi på denne måde. Igen var rigtig mange ture helt uden galop, fordi ponyens "mentale tilstand" på dagen ikke var rolig nok.

 

Et sidste trick er træning af overgange i skoven, så hesten bliver mere opmærksom på stop-signalet. Sæt i galop, lad hesten lave 1-2 galopanspring, og lav så en parade. Igen sæt i galop, 1-2 galopanspring og så parade. I starten springer hesten frem, fordi den tænker "hurraaa galop fremad NU", men når den opdager, at den alligevel bliver stoppet lige efter, begynder den langsomt at lave rolige og kontrollede galopanspring. Og så er det, at man langsomt kan forøge mængden af galop-anspring, inden man laver en parade.

 

Alt det ovenstående kræver, at man hele tiden arbejder med hesten, hvor den stadig er rolig. Den må ikke nå at mærke stressen, der ellers normalt kommer ved galop. På den måde kan man også bedre holde roen på bagefter, når man så vil trave, tølte eller skridte.

 

Jeg vil gerne tilføje, at jeg startede med at ride denne hest i 2007, og det var først sidste år i sommeren 2015, at jeg nåede mit mål. At ride en lang galop i roligt og friskt tempo på en løs tøjle i rebgrime, uden stress hverken under eller efter galoppen.

 

Bevares i de mange år, der er gået, at vi da haft mange ture med både trav og galop, men det var først sidste sommer, at han blev sådan stabil i det, så stort set hver tur var rolig trods galop.

 

Så som jeg startede med: Det kræver TÅLMODIGHED


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jep, tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 11:19

Hej,

 

Ja, nemlig tålmodighed i lange baner!

 

Min gamle, skønne pony blev også forvandlet til en værre turbofræser efter galop i en periode. Derfor undgik jeg galop i et stykke tid, hvorefter jeg kun galopperede, når hun var afslappet, og efter galop skulle hun ned i en afslappet skridt, før hun fik lov til andet. Samtidig med at jeg lagde mere dressurarbejde i hende (altså på skovturene). Det virkede fint for mig. Det kræver dog, at du synes, at du kan undvære galoppen og vil bruge lang tid på projektet plus at du skal være meget konsekvent og cool.

 

God arbejdslyst!

 

MVH


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

1
0
Svar på denne tråd
 
 galop galop
Forfatter: 
Dato:  05-12-2016 10:59

Jeg har også en frisk islænder hoppe som gerne tilbyder galop før nogetsomhelst andet.

En ekvipage har flere aspekter:

1) Hestens fysik - er den i form og klar til det den bliver bedt om

2) Hestens mentale tilstand - forstår den og kan den rumme arbejdsopgaven, eller er der en form for stress (foder, livsforhold, øjeblikkets uro, smerter, angst, signalstyrke mm)?

3) Rytterens fysik - er rytteren afspændt og i form til opgaven?

4) Rytterens mentale tilstand - ro eller stress?

Vi har trænet stop signaler, stå stille, almindelig smidiggørende og styrkende dressurøvelser med volter, bøjning, stilning fra både ryg og jord, og ikke mindst afspænding af ryttersæde og ryttersind. Og langsomt, over år er den fysiske og den mentale ro kommet - til os begge; hun er stadig lynhurtig tændt men nu er gearet til en langsom god balanceret galop der. De andre "galop-arter" er der også stadig, og de kan trigges af forskellige faktorer, så det er op til mig som rytter at vurdere situationen og vælge, hvad der er mest hensigtsmæssigt at arbejde med. For vi "stimulerer" adfærd i hesten hvert øjeblik vi er sammen med den, uanset om det er en bevidst intention.

 

Held og lykke og god fornøjelse.

-Nanna


Dyrekommunikation og clairvoyance til dyr og mennesker

Afspænding - få løsnet hestens kranie, kæbe og overlinie.

Hestekundskab og ridning for børn - Dragør

www.heste-theisen.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider