Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp, min hest stejler!
Forfatter: 
Dato:  20-11-2016 13:07

Hej alle,

har et stort problem, da min hest fornylig er begyndt at stejle på staldgangen! Det er ikke så voldsomt, men hun har bare fundet ud af at hun kan komme fri sådan. Normalt er hun en meget opdragen hest, så jeg forstår slet ikke hvor det kommer fra...

håber det er nogle som kan hjælpe med lidt opdragnings-tricks til det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt mere info tak
Forfatter: 
Dato:  21-11-2016 09:36

Hej,

 

Kunne du fortælle lige mere om, i hvilke situationer din hest stejler? Vi mangler nok at vide noget om:

 

- Stejler den kun, når den er bundet? Bundet i begge sider af grimen eller kun i 1 snor? Bundet et bestemt sted i stalden?

 

- Stejler den, når du går fra den, når andre heste skal forbi eller i andre situationer, du kan se er de samme hver gang det sker?

 

- Virker din hest ellers nervøs eller har den ændret adfærd på andre måder end ved at stejle på staldgangen?

 

Indtil du fortæller mere, ville jeg nok, hvis jeg var dig, lade være med at binde hesten eller kun binde den i 1 lang snor uden knuder, som du lader løbe gennem en ring eller rundt om en tremme, så hesten ikke hænger fast, hvis den skulle stejle. Du kan evt. holde enden af snoren i hånden, mens du strigler o.s.v. Hvis hesten så stejler, kan du give det nødvendige efter i snoren, men straks bagefter få hesten på plads igen. Måske er du så heldig, at den hurtigt finder ud af, at den ikke vinder noget ved at gøre det og så holder op med det.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  22-11-2016 10:48

Hej Jette,

 

Tak for svar :)

 

Hun stejler, når hun står bundet i begge sider, ja - og alle steder på staldgangen. Vi står dog mest de samme steder, og før i tiden kunne hun sagtens stå bundet.

Men ja, det er kun når jeg går fra hende, frygter lidt det er fordi hun har fundet ud af at "sikkerhedspænderne" kan gå op.

Og nej, hun har bestemt ikke ændret adfærd, dog blev hun rykket til nuværende stald 1/10.

 

I princippet er det ikke det største problem, hvis jeg bare har hentet alle ting, så jeg ikke behøver at gå fra hende. Så det er egentlig ligeså meget, at jeg ikke helt ved hvordan, at jeg kan få hende til at stå roligt i alle situationer - præcis som hun gjorde før faktisk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stejleadfærd
Forfatter: 
Dato:  04-01-2017 10:50

Hej Malene.

Hvor er det fit at du allerede selv har fundet årsagen.. At hun bliver bekymret/urolig når du går fra hende..

jeg vil foreslå, at du træner hende til at blive tryg ved at du går væk fra hende.. Det kan du gøre ved at dele det op i små bidder, så du kun går et lille stykke væk, og går direkte tilbage og roser, så går du væk igen og sådan kan du fortsætte 5-10 minutter hvor du går frem og tilbage og gå en lille halv meter længere væk for hver gang, så længe hun er rolig.. Gå ikke længere væk end at hun stadig kan være rolig.. Hvis du træner det 1-2 gange 5-10 minutter hver dag, så vil jeg tro at hun indenfor en uge, vil være blevet tryg ved at opdage, at du kommer tilbage igen når hun står roligt :-)

Du kan også lige tænke efter om du evt træner horsemanship øvelser, hvor hun skal følge efter dig i træningen?

Nogle heste, får svært ved at stå bundet, hvis de er trænet til at følge efter rytteren, fordi de så ikke ved om de skal blive eller følge efter inde på staldgangen.. Så hvis du har trænet det for nyligt, skal du måske nten give det en pause eller have et meget tydeligt "følg efter mig-signal".

God fornøjelse..


 

www.blueberryhill.dk

 


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising evrytime we fall...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider