Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Separationsangst - hjælp!....
Forfatter: 
Dato:  06-08-2016 13:01

Jeg har lige købt en 14 årig vallak som angiveligt har stået samme sted i 14 år, og nu for et par måneder siden kom i salgsstald og de sidste 14 dage hos mig.

Jeg ved selvfølgelig udmærket godt han skal have tid til at falde til og føle sig hjemme ( har jo gået i samme trygge omgivelser i 14 år)

Problemet er at han har massiv separationsangst når der bare er optræk til at en af de andre 3 vallakker han går sammen med "forsvinder" fra stalden af. Han panikker.

Jeg har selv haft meget alvorligt uheld m spark af en hingst der gav åbent kraniebrud så jeg har stor respekt for "uregerlige" heste.

Jeg forsøger stille og rolig at vænne ham til selv at komme ud på ridebanen og blive longeret etc men jeg syntes " det holder hårdt" og jeg har virkelig fået respekt for ham da han virklig tænder af når han er alene.

er der nogen af Jer der har prøvet forskellige "naturtilskud" / Bachs blomstermedicin eller lign for at "dulme" separationsangsten?

Hvem kan hjælpe?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-08-2016 10:33

Det er næsten umuligt at komme med noget brugbart når man ikke har set hesten og dens reaktion. Når du har det som du har, vil jeg helt klart anbefale dig at få en træner ud og hjælpe dig, så det ikke udvikler sig til at du får direkte angst for hesten


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

Deltag i dressur-debatten på fb:

www.facebook.co ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tid til tilvænning
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 10:49

Hej

 

Jeg ville give rigtig god tid til tilvænning, som du allerede selv er opmærksom på. Separationsangst kræver indfølelse og omsorg for hestens tryghedsbehov. Derfor tænkte jeg at du i første omgang udelukkende koncentrerede dig om at arbejde med hans tryghed og glæde, ved bare at være hos dig som ejer. Og så lod longering og træning ligge indtil det var opnået.

 

Separationsangst handler om tryghed i at gå til og gå fra - så jeg ville arbejde med dette først. Han skal blive tryg ved at blive hos dig. Du skal forbindes med tryghed, sikkerhed og glæde.

 

Så bliv ved med træning til og fra fold - gå med på fold med de andre heste, være der en halv time, gå fra fold alene med dig, måske stå lige i nærheden og hygge, godbidder, efter 5,10,15 min eller mere, tilbage på fold igen og blive der. Samme igen næste dag osv. Så han bliver tryg ved at gå til og gå fra.

- du kunne også overveje at stille ham et andet sted, hvor du ved han er glad for at være, og så han ikke direkte ser de andre heste gå på fold

- eller lad ham evt. gå med på fold først og tag ham så ind efter en halv time og se hvordan han reagerer på det.

 

Brug din kreative side, lyt til dit indre og prøv de ting din mavefornemmelse indikerer. Se hvor og i hvilke situationer han slapper afmed adskillelsen, og hvor langt væk han tør være adskilt fra de andre før han reagerer. Fem meter, 10,20 30, 40, eller mere ?

 

Prøv det indtil han føler sig helt tryg. Longering og træning kommer først til, når tryghed ved at blive hos dig er opnået.

 

Kan godt forstå du er blevet bange, og det er bare sådan en svær ting at vende, når hesten er intens fordi den er bange for adskillelse. Den kræver sikkert en meget stærk ejer, som den kan føle sig helt tryg ved. Så det skal du muligvis også arbejde med i dig selv :-)

 

Jeg tænker også at det her kræver goooood tid til at du selv bliver tryg. Ikke presser dig selv for meget men tager små skridt, så du ikke helt mister pusten. Og små skridt for hesten til at blive tryg ved at være alene. Når det så er på plads for jer begge kan du genoptage tilvænning til selve træningen. Men små små små skridt og ros ved fremgang til jer begge.

 

Kender til Bachs blomstermedicin men kun som et lettere supplement. Køb det til jer begge. Vi glemmer tit at gøre noget for os selv.

 

Hvis det ikke er nok og du kan sagtens gøre det allerede, ville jeg søge hjælp udefra, fra en der kunne komme ud til dig og se ham. Fx en underviser eller anden med erfaring og faglighed på emnet. En der kunne støtte dig med nogle forslag. Du kunne også prøve at ringe til personen først og høre om du kunne få nogle gode råd på telefonen, hvis det koster mindre.

 

Der er masser af muligheder - men det kræver en god portion indføling med din hests behov og at vi nogle gange strækker os længere end vi umiddelbart troede nødvendigt.

 

Håber mit svar gav lidt inspiration.

 

Rigtig meget held og lykke :-)

Brenda

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider