Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Træning af rytteren
Forfatter: 
Dato:  03-08-2016 11:55

Kære alle,

 

Hvad gør i for at sikre jer, at jeres krop hjælper jeres heste mest muligt under ridning?

 

Her tænker jeg i særdeleshed på, at vi jo ikke er lige stærke i begge sider fra naturens side, og ofte har vores heste også den svageste side i samme side som os.

 

Jeg er højrehåndet, og er helt sikkert stærkest i denne side. Det kan jeg mærke giver udfordninger på hesten. F.eks. har jeg en islænder unghest, som skal have hjælp til at komme frem i venstre galop ved at jeg læner mig lidt forover til venstre. Det er faktisk rigtig svært for mig. Til højre er der ingen problemer. Ligeledes har jeg flere gange taget mig selv i, at hvis jeg har pisken i venstre hånd på skovtur så skifter jeg den hurtigst muligt over i højre, selvom jeg faktisk har mest gavn af den i venstre hånd pga. hesten har en tendens til at skyde venstre skulder.

 

Hvad gør i andre som er lidt "skæve" fra naturensside? Jeg har været til kiropraktor, som siger jeg ikke er skæv i kroppen, men blot har en naturlig god side til højre. Jeg vil bare gerne blive bedre til at koordinerer mine sider, og blive bedre til øvelserne på venstre volte.

 

Håber nogen har nogle gode input da jeg næppe er den eneste med dette problem :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-08-2016 13:26

Efter min erfaring er den bedste gymnastik faktisk at ride. Det er selvfølgelig altid godt at holde sig i form og holde sin styrke ved lige, men den bedste kropsfornemmelse trænes efter min mening til hest. Hesten opfanger og justerer sig selv efter selv bittesmå ændringer i vores krop og muskeltoning. Den er den bedste træner vi nogensinde kan få :-)


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

Deltag i dressur-debatten på fb:

www.facebook.co ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bolde og bolde
Forfatter: 
Dato:  03-08-2016 18:32

Jeg fik faktisk det gode råd at sidde på en gymnastikbold "på knæene" altså man må ikke støtte med fødderme på gulvet. Når man kan det uden at vælte, så er der en der skal kaste en bold, som man skal gribe med begge hænder. På den måde træner man balance og kordination af hænder og krop, dvs begge sider skal arbejde sammen for at det ikke går galt.

 

Jeg er så ikke nået længere end til at lure hvor jeg kan købe bolden, men det giver fint mening i mit hovede :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2016 07:41

Hej

Ja, det er faktisk et rimelig interessant emne. Vi bruger så meget tid og så mange kræfter på at træne vores heste korrekt, at få dem rettet ud osv. - men ofte glemmer rytterne helt at se på sig selv!

Jeg havde heller aldrig gjort det før! Udover, at jeg altid har gået en del, så dyrkede jeg indtil 2012 kun motion, når jeg var i stalden og derefter supplerede jeg med en racercykel og det bliver man ikke ligefrem mere fleksibel af, man får bare benmuskler og kondition!

I forbindelse med noget andet, kom jeg så til kiropraktor, som tog sådan et billede, hvor man tydeligt kunne se, at jeg havde flere muskler i højre side! Det var ikke super voldsomt, men man kunne se det og det var et ubehageligt fakta, men samtidig siger det lidt om, hvor vigtigt det er, at hele kroppen er i balance - både for heste og mennesker og hvor lidt, der skal til, for at hele kroppen bliver trukket skæv.

 

Så nu har jeg gået til kiropraktor i 9 måneder og dyrker yoga. :) Cykler mere mountainbike end landevej, da man bruger hele kroppen, når man kører rundt derude mellem granerne. Jeg er rimelig opsat på at blive lige igen, både for mit eget skelet, men også for Madicken og andre fremtidige hestes skyld!

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ryttertræning
Forfatter: 
Dato:  05-08-2016 21:44

Jeg træner på stor bold nogle gange om ugen og går til s-formstræning hvor der er fokus på den gode holdning og korrekt brug af kropen.

 

Derudover rider jeg ved en CR instruktør som er meget opmærksom på hvordan jeg bruger kroppen, så jeg ikke laver skævheder ned i hesten.


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dgddbfnfnfg
Forfatter: 
Dato:  08-08-2016 13:40

Hm ... jeg har problemer med venstre ben, så jeg er sikkert også skæv i kroppen ;)

 

Jeg bruger en ret høj skammel når jeg skal op, så jeg trækker så lidt som muligt i hest og saddel. Jeg KAN, hvis hoften og knæet har en træls dag, skræver over på sadlen fra skamlen, men jeg øver mig i at træde i bøjlen og sætte mig roligt ned.

 

For et par vintre siden red jeg en del uden saddel og med skibukser ... almindelige vel at mærke. Det gav en rigtig god balance. Det var mest skridt og lidt i langsom trav, ca. 20-30 min.

 

Jeg bruger meget min ridning som gymnastik for ryggen, så mit fokus er i høj grad på at sidde afslappet, holde mine ben på plads, slappe af i vestre skulder - ja ja, den sniger sig op til øret ..... Trække vejret, puste UD, slappe af, benene, huske at ride lidt, sidde lige ..... SÅ det der det helt basale, men det er det det virker for mig.

 

Men det helt korte svar er at jeg fokuserer på min egen balance på hesten og sidde tilpas afslappet uden at blive en blævrende klat gele he he

 

For at hjælpe migselv har jeg lavet et lammeskindsovertræk til min dressursaddel og sat skrå gummidimser i stigbøjlerne. Jeg sidder mere fast og kan slappe af og jeg få ikke helt så stor belastning i anklerne.


Mvh. Sanne

 

Jaaaa nu rider vi udenfor igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider