Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Stævnestart i LC og LA
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 11:53

Hej HN

 

Jeg sidder og bliver mere og mere forvirret og DRF's reglementer og måde at skrive dem på.

Både min hest og jeg er debutanter i forhold til stævne. Jeg vil gerne ud og starte vores første stævne, men er lidt usikker på, hvad vi må starte.

Jeg vil gerne starte LC2 eller 3 og LA1, da vi som sagt er debutanter, og min hest ikke har været på en stævneplads før. Som jeg forstår det, må man gerne det, da LC-klasserne er sværhedsgrad 0 og LA-klasserne er sværhedgrad 1, og man gerne må starte to på hinanden følgende sværhedgrader. Kan nogen med større indsigt i reglementerne fortælle mig, og jeg har ret i det?

 

På forhånd tak for hjæpen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du må gerne...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 14:04

Du må gerne starte lc og la (1-3), da de hhv er sværhedsgrad 0 og 1.

 

Du skal nok regne med en del sure miner, hvis du vælger den "konstellation", især hvis du vinder - fordi der for de fleste ekvipager er STOR forskel på lc og la.

Men du har lov til det iflg reglerne.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sure miner
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 15:24

Tak for dit svar!

 

Ja, jeg kan forestille mig de sure miner, som du kalder dem, men da LD og LC-klasserne er udviklet til debutanterheste og eller debutantryttere, er det egentlig lige meget for mig. Hvis det er den eneste LC-klasse, vi kommer til at starte, kan jeg ikke se problemet. Men jeg tror du har ret i, at der er mange, der vil føle sig støt over det, især hvis det så går godt for os.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 22:44

Som svaret oven over så ja det må du gerne.

 

Og jeg har set en del gøre det før dig... Specielt eftersom LB programmerne er mildest talt elendige.

 

Måske du ser lidt sure miner, men det er nok mest hvis du vinder LC klassen og nogle bliver lidt jaloux, hip hurra for janteloven..

Men du må gerne og du er langt fra den eneste der har gjort det (y)

 

Men har du kigget om det er en showklasse i LC så du ikke må starte 2 gange i samme klasse? Så kan du jo ride både LC2 og LC3.. :)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 10:22

LB er faktisk ikke så endelige som nogen antyder.

 

Der er kommet flere og flere starter i LB med årene. Rytterne har fået øjne op for, at hvis deres mangler lige det sidste styrke til fx at rytteren sidder ned i travøgning er LB super godt program.

 

LB er også super fordi hesten skal vise lidt bæring, rummelighed og afskub, men stadig ikke så meget som i LA. Derfor kan man eksprimenterer lidt med LB programmerne.

 

Schnekelvigningerne i skridt er måske ikke så populært, men lad os ikke glemme at heste er meget forskellige. Nogle heste har faktisk nemt ved at lave dem i skridt.

 

Så altså - man kan ikke bare sige "LB programmerne" er noget hø. For det er de faktisk ikke til alle heste. Nogle heste vil LB ligge super godt til og andre vil de ligge knap så godt til. Ligger de knap så godt venter man til hesten er klar til LA'erne.

 

Ligesom nogle heste er super i en LA1 og LA3 passer den samme hest endeligt til.

 

Ergo - meget forskelligt.

 

TS: Du må gerne ride LC og LA. Det er ikke helt normalt at man gør det. I LC kræver det ikke at det vises at hesten sætter sig lidt bagtil, viser overgange og viser tydelig bæring, rummelighed og afskub. LC er et program hvor der skal vises at hesten begynder at være stabil fortil, søger biddet korrekt, er let og er i ligevægt. Er smidigt fremme til biddet og arbejdet let og ubesværet, energisk fremad.

 

I LA programmerne er vi helt oppe og skal vise at hesten sætter sig let i overgange, de skal markeres. Hesten skal vise bæring, rummelighed og afskub - i sær de både galop og travøgningerne. Hesten skal samtidig vise den er smidig, er stabilt gående fortil og er med over ryggen hele tiden.

 

Så jeg ville overveje om hesten nu er klar til LA. Er den klar til LA ville jeg udelukkende ride LA. Jeg ville ikke som rytter mixe de to programmer til samme stævne. Men i følge reglementet - så jo må du gerne.

 

Er det fx første stævne eller andre forudsætninger så tag en lav klasse og få en god tur :) Så længe du ikke er udklasset.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 
 LC og LA
Forfatter: 
Dato:  16-07-2016 13:37
Jeg startede LC og LA i februar på min hest. Vi var udklasset af LC1+2, der var ved stævnet ikke udskrevet nogle LB'er, så enten skulle jeg kun starte én klasse om dagen, LC3, eller også skulle vi debutere i LA.

Jeg valgte at starte LC3 + LA1 lørdag og LC3 + LA2 søndag, da jeg følte, det ville være for stor en mundfuld for hende med to nye, svære programmer samme dag.

Jeg oplevede ingen sure miner, tværtimod var der faktisk rigtig mange af ekvipagerne i LC3, der også startede LA.

Jeg ville dog nok ikke vælge en LC1 og en LA3 til samme stævne, der er for stor forskel, synes jeg...

 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor?`
Forfatter: 
Dato:  17-07-2016 18:50

Jeg kan ikke se formålet med at starte LC og LA samme dag. Enten er I debutanter, så det sværeste din hest pt kan præstere er en 20 m volte og et galopanspring, ellers er I ikke. At hesten ikke er stævnevant, gør den ikke nødvendigvis "berettiget" til LC. Mange heste starter ikke stævne før de kan gå M ;)

 

I min optik hører man ikke til i LC-klasserne, hvis man kan starte højere. LC-klasserne er netop til heste og/eller ryttere, som ikke kan mere end det, som LC-niveauet foreskriver (fx 4-års heste), eller som træning, indtil man er klar til større opgaver.

 

Rigtig mange af de ryttere, som rider LC-klasserne, kommer aldrig videre, enten pga. hestens eller eget manglende talent, og de er LYKKELIGE, hvis de får en roset med hjem. Sådan er det i hvert fald til de stævner, vi arrangerer, og jeg kan simpelthen ikke se formålet med at træde dem over tæerne. Uanset hvad der er tilladt ift reglementet, så er der også noget, der hedder fair play.

 

Hvis du er ligeglad med rosetten og gerne vil ride LC for at give din hest en god oplevelse, men starter LA1'en fordi det er der, I hører til, så synes jeg du har tre muligheder:

1: Nøjes med LC-klasser til det første stævne, og giv din hest en rigtig god oplevelse inde på banen, hvor den kan få lov til at slappe af og kigge. Hvis det er det, der er formålet, så er det i min optik ok at starte LC.

2: Nøjes med LA-klasser, og tag den første klasse som en god oplevelse til hesten og intet andet.

3: Start LC'en og LA'en, men LC'en udenfor konkurrence, hvis det er muligt. Det har vi set flere gange til vores stævner, fx en 4-års hest som skal gå championater, og hvor rytteren gerne vil gøre hesten stævnevant, men ikke har nogen interesse i at vinde en roset i en LC, fordi det er en kommende grand prix-hest.

 

En ting er, hvad der jf reglementet er ok, noget andet er, om man træder nogen over tæerne. Og hvis du går ud og vinder en LC, og starter en LA bagefter, så er der helt sikkert nogen, der bliver stødt. Du bestemmer selvfølgelig selv, men jeg ville aldrig selv gøre det. Det er aldrig sjovt at blive kaldt en rosette-jager.

6
2
Svar på denne tråd
 
 Det ville jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  17-07-2016 23:25

Det ville jeg ikke vælge at gøre.

 

Er man klar til LA, starter man en LA og ikke en LC i min verden. Har hesten aldrig gået stævne før, men er klar til LA, så debuterer man da bare i en LA1. Det er også en unghesteklasse.

 

Det kan vel være lige meget om hesten kigger i en LC eller en LA1. Den skal bare ud og have en god oplevelse. Og det gode ved LA1 er, at man får længere tid på banen end i LC ;)

 

Venlig hilsen

Anna

3
1
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 12:53

Hvis man er start berettiget i klassen må man ikke ride unden for konkurrence. Ts er startberettigtet.

 

Vær ligeglad med hvad andre synes ts. Vil du give din hest en rolig start på stævnelivet og du føler det bedste ville være en LC så er det hvad du starter :)

 

Den hoppe jeg pt rider har aldrig gået stævner. Hun kan til træning næsten gå noget lb nu da hun stadig mgl styrke. Hun skal ud første gang her i august måned og jeg har meldt til i LC.

 

Så længe man ikke er udklasset må man jo ride de klasser man føler for. Der er ski også mange der aldrig kommer videre end til LA og hvis rytterne synes det tilfredsstillende (og de ikke er udklasset) så fred vær med det. Det er jo ikke alle der har råd til fine musser og har en masse GP ambitioner.

 

Nu har jeg redet min tidligere hoppe op til Sidressur og vi startede altså også nede i de lave klasser den gang :) Hun havde aldrig være til stævne da jeg startede med hende som 13 års. Jeg ville som rytter dog gerne videre så, så snart jeg mærkede vi var klar rykkede vi op i klasserne. Men det er jo bare mine ambitioner :)

 


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Debutant
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 19:44

Tuttelitut:

Jeg kan ikke forstå din synspunkt med "enten er I debutanter, så det sværeste din hest pt kan præstere er en 20 m volte og et galopanspring, ellers er I ikke". Bare fordi min hest ikke er startet før, betyder det jo ikke, at han ikke kan mere? Men for mig betyder det, at vi han bliver nervøs og løber, er det lettere for mig, at holde ham rundt på en 20 metervolte end i en schenkelviging eller kontragalop. Det betyder heller ikke, at jeg er rosetjæger. At starte en LC-klasse ville være med målet at få en roset med hjem, men derimod at give min hest en god tur, hvor jeg ikke skal presse ham til øvelser, hvor han har meget svært ved at holde øje med de nye, og for ham potentielt truende, omgivelser.

 

Anna A:

Selvom min hest ikke er startet før, er han ikke en unghest, bare debuntant. Og som tidligere skrevet, det er lettere at styre ham rundt i på en sort volte en mere komplicerede øvelser, hvis han er meget opmærksom og smider ryggen. Deraf kommer min interesse for at starte en LC og en LA-klasse.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ahmmmen altså....
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 21:57

Det er da gode input folk kommer med i denne tråd - og TS må jo vælge akkurat hvad hun vil, fordi hun jo iflg DRF er berettiget til det.

 

Da mine ungheste på knap 5 år var klar til at komme ud til stævner, der trænede vi da la1-la2 hjemme, men jeg startede da helt nede i ld til det første stævne alligevel. JEG var nemlig ved at brække mig af nerver - og jeg har to heste, som total er i samklang med mine følelser :-)

Så lille søde pinot løb "skrigende" ud af banen, da dommeren smækkede med døren i dommerbilen efter hun havde fløjtet start :-) Og så tog det lige 1 år før jeg turde tage ud at starte lc1 :-)

Smukke Caspian gik så ld2-lc1 til sine første stævner, fordi jeg vidste han var god, og jeg synes det var lidt uretfærdig at starte ld klasserne, fordi jeg var ret sikker på at få placering selv på en for Caspian dårlig dag. På den anden side er Caspian så varm en hest, at enten vinder han eller også vil han ikke op til dommerhuset :-)

 

Jeg har så brugt lc klasserne til at lærer dem at "gå til stævne" - men jeg har aldrig ventet på at være udklasset, før jeg er rykket videre. For jeg rider rent faktisk ikke for rosetterne, men nyder den daglige træning meget mere end rosetterne. Og nu rider jeg i MB klasserne og får "bøllebanke" af alle de andre ryttere med bedre heste, og de rider også bedre end mig - men jeg forbedre mig fra gang til gang - og det er det vigtigste for mig :-)

 

Hvis jeg er usikker på hesten, at den formentlig "taber sutten" af at der er blomster på barrieren, og flag langs banen, så ville jeg starte 2 x lc-klasser.

Er jeg ret sikker på hesten, og det er stabil i fremmede miljøer, så ville jeg starte la1-2 i stedet, hvis hesten kan bærer samlingen og magter mentalt at blive lidt presset i nye omgivelser.

 

mvh Charlotte

6
0
Svar på denne tråd
 
 Om, når andre rider "for lave" klasser
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 06:30
For en måneds tid siden red jeg mit første stævne.
Jep. 32 år. Har aldrig prøvet et stævne før. Er en af de voksen ryttere, som er begyndt igen efter at jeg som teenager kunne ride ungheste til og nu er ting ofte bare meget fjernt.

Der var to andre i LD2 klassen. Ejeren af min part var vist lidt utilfreds, fordi de to andre havde redet i 10 år (eller noget) og hun syntes de burde være startet højere, så jeg kunne få en rosette med hjem.
Jeg var nu lykkelig for at de var med.
Selv fik jeg 63% på en Irish cob, og det var første gang for os begge. De to andre fik henholdsvis 64% og 65%.
Så, jeg havde nogen at måle mig imod og jeg er sgu godt tilfreds. Første lille dressur stævne, Lex tog det perfekt og jeg lå ca på niveau med andre ryttere.
Yes.

Jeg havde ikke haft Yes følelsen hvis jeg red alene. Så ville jeg tænke på, at jeg sikkert kun fik rosetten fordi jeg var den eneste! Hellere være nybegynder og ride lige op imod rutinerede, at have nogen jeg kan måle mig imod, men ikke få roset.

Dressur handler ikke om at få en dims med hjem!
Dressur handler om at ride godt! :)

Så mit råd er, stil op i lige det du vil, bare I har niveau til at gennemføre. Fester uden gæster er som stævner uden nogle at ride med, set med mine øjne.
Nyd livet.
4
0
Svar på denne tråd
 
 Ja til lc og la!
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 09:06

Da jeg startede med at ride stævner på min unghest red jeg også et par stævner hvor vi red lc3 og la1. Vel og mærket på A bane selvfølgelig. Inden vi startede med at ride ren la (jeg er en af dem der aldrig har startet min nye hest i et LB program, dem sprang vi over :) )

La1 på B bane er noget sværer for en urutinet hest!

la1 på A bane er jo et ungheste program og - synes jeg- et bedre program end lb klasserne for en urutineret hest.

 

go for it TS, der er tydeligvis nogle der får ondt i måsen, det kan du jo allerede læse her i tråden ;)


Sagde Julie

Med Sing a Long xx og Portsmouth

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

-Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden

***********************

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare gør det
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 10:18

Som andre skriver, du må gerne og flere gør det..
Man kan selvfølgelig sige, hvis den er klar til LA så skal man ikke starte en LC, men som regel bruger man første klasse på de unge heste på at se banen an og få den gode afslappede tur og så i anden klasse kan man ride mere på, hvilket gør den i LC'en godt kan være være på LC niveau, men ved at se banen og få en god oplevelse kan gå en LA1 bagefter.

LA1A er et nemt program som er lavet til unge heste, god tid mellem øvelserne og få små vendinger.
Faktisk er det ligefør LA1 er nemmere at styre igennem end en LC3.

Selv har jeg redet LC3 og LA1 til samme stævne selvom de udskrev LB.
Dette fordi jeg ville se hvor hesten var i forhold til championatet. Hun var ikke 100% klar til LA1, men det var for at få en idé om hvor hun var og hvad der skulle arbejdes med.
Som 5 års sprang vi LB over dem kunne hun simpelthen ikke komme rundt i.
Og først sommeren hvor hun blev 6 kunne hun rides rundt i LB programmer, da lagde simpelthen så skidt til hende.
(kæmpe stor og lang hest, så de små volter var en udfording, der var LA1 bedre fordi hun kun skulle koncenterre sig om at gå lige)

Min gamle hest ligger LB fantastisk til fordi hun i øvelserne kan vise hendes styrke og smidighed, hvor hun kommer lidt til kort hvis det bare er ligeud.

Så jeg ser intet problem med LC og LA til samme stævne, men du skal nok ikke gøre det mere end 1-2 gange :D


Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stævner
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 18:29

Jeg synes ikke der er noget galt i at starte en LC, hvis hest/rytter er ny på stævnepladsen. Det er jo det, klasserne er til for.

 

Det jeg ikke forstår er, hvorfor man vil starte en LC, hvis ens hest er klar til LA1. Ikke derhjemme men til stævne. For det synes man vel den er, hvis man melder den i LA1 også.

 

Jeg synes selv at LA1'en er lige så god til en hest, som er ny på stævnebanerne, som LC'erne er. Jeg synes faktisk man har lidt mere plads og tid i LA1'en.

 

Men det er jo bare, hvad jeg selv ville vælge. Andre må selvfølgelig gøre som de vil for min skyld :) Jeg holder sjældent øje med hvad andre starter på hvad og hvorfor ;) Jeg prøver at koncentrere mig om mine egne unge kræ ;)

 

Venlig hilsen

Anna

1
2
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår godt
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 09:04
Jeg forstår virkelig godt, hvis man starter forskellige klasser, hvis man er over tvivl om ens niveau.

Da jeg i juni tilmeldte mig en LD2 var det jo ikke pga hesten ikke kunne galopere. Hun kan galopere og jeg kan lave anspring.
Jeg meldte mig til LD2 fordi for mig bestod udfordringen i at prøve at være med.

Hvis Trådstarter gerne vil mærke hvor hun og hestens niveau lægger, så er der jo ikke meget andet at gøre end at føle sig frem.

Jeg ved ikke om der er folk der frygter at nogen med vilje deltager i for lave klasser for at tage sløjferne. Men hvis man med vilje tager en for lav klasse idømmer man sig den strengeste straf der findes indenfor konkurrencer - manglende udvikling!
Hvis man virkelig synes rosetter er så fine, kunne man jo købe dem i løs vægt. Min værste konkurrent vil altid være mit eget hoved og egne forventninger. På en skala fra 1-10 er jeg den type som lægger højt på mange ting, så min lille stemme i baghovedet tror at det kun er godt nok, hvis man på en skala fra et til ti lægger på elleve. Jeg synes seriøst det er en fordel, hvis folk som burde være bedre deltager helt nede på mit totalt urutinerede niveau + for kan jeg sammenligne mig med dem og klare mig, må JEG være ok! Også selvom jeg ikke fik topkarakterer, men bare holder niveauet.

Konklusion :
Der er sikkert lige så mange holdninger som ekvipager.
1
0
Svar på denne tråd
 
 la og lc start
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 10:16

Det er vel efterhånden kun sløjfedressur i de klasser, så konkurrencen er væk, så er der vel ikke nogen som kan få ondt i røven over at der bliver startet over/under ens niveau.

 

Jeg har selv startet en lc og la klasse samme dag, dog var jeg også klar over at vi slet ikke var klar til la, men prøves det skulle det. Jeg fik en superfin tur, men tænkte heller ikke på procenter, men hvor langt jeg egentlig var nået med hesten.


Hilsen Helle

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 1246334
Forfatter: 
Dato:  26-07-2016 21:50

Jeg synes nu, at det er en rimelig stor forskel på en LC1 og en LA1. I LA1 er der øgning i galop på buet spor, anspring fra skridt,middeltav i nedsidning og kontragalop. Altså et program der kræver noget mere smidighed, samling og bæring end en LC1/2.

 

Hvorfor ikke vælge en LB1 og en LA1? LB1 er et ganske fint program og kan man ikke komme rundt i det, så er man heller ikke klar til en LA klasse.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig må du det.
Forfatter: 
Dato:  23-11-2016 14:07

Reglerne er ret tydelige, du må starte hvis du vil.

Personligt synes jeg at du skal lukke af for alt hvad vi siger og gøre hvad du føler for. Det er altid folk der vil have ondt et vist sted over ryttere der spænder over flere sværhedsgrader. Jo længere op du kommer i sværhedsgraderne jo bedre bliver det dog.

Personligt har jeg på en af mine tidligere dressurheste redet Lc og La, for mit vedkommende lå grunden i at (som flere andre i denne tråd har nævnt) La1 er et program med længere mellem øvelserne og derfor god tid til at dæmpe min varme hest. Lb lå bare ikke super godt til hestens stærke side så der var faktisk ikke megen overvejelse. Jeg valgte det for at give en urutineret hest nogle gode stabile ture i sandet.

Så luk af for andre ryttere og gå efter hvad du føler vil være det mest naturlige og givende for dig og hesten. Det er ingen problemer i at starte den kombination. Hvad andre end dig selv mener er ikke vigtigt.




 


Succes is going from failure to failure with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill


 






2
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider