Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 "Headbanger" hest
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 16:27

Hej derude

Søger nogen der har gode erfaringer/råd til hest der slår med sit hoved både med og uden varsel.

Det er en 9 årig hoppe 75 % araber og 25 fuldblod. Hun har været avlshoppe, redet til som 4 årig, men ikke rigtig været redet regelmæssigt før jeg overtog hende for snart 1 år siden. Hun er cool på tur, og tager alt nyt med rimelig ro på. Mit problem er i stalden, hvor jeg tit er ved at blive slået ned af hende. Enten når hun står bundet ved strigleplads, skal flytte sig i boksen eller når jeg går med hende. Står hun alene hjemme, slår hun også med hovedet. Hun har een gang slået sig så voldsomt, at hun stod helt stille i flere minutter, og jeg var bange for hun ville falde om. Hun har været hos avler indtil jeg overtog hende, aldrig været udsat for mishandling eller andet der ellers kunne gøre at hun pludselig slår ud, ved at jeg bare løfter min hånd eller vil rette noget på sadel m.m. Det er ikke hver dag, men i perioder. Jeg skal virkelig gøre alt i slowmotion på disse dage, nærmest udøve taichi, når jeg går rundt om hende, for at hun ikke får slået enten sig selv eller mig. Nogen der har lignende erfaringer??

0
1
Svar på denne tråd
 
 Prøv at søg....
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 16:50

Prøv at søg på Headshaker - det er formentlig det din hest har symptomer på/fejler.

 

Det er svært at vide hvad der udløser hendes headshaking, da det både kan være smerter, pollenallergi, solallergi ect.

 

mvh Charlotte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg tænkte...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 19:50

også umiddelbart headshaker, men ud fra beskrivelsen får jeg indtryk af, at det udelukkende sker i stalden, og det synes jeg måske alligevel ikke lyder helt klassisk headshaker-symptomatisk...

 

At hun gør det når hun står alene i stalden, synes jeg peger i retning af noget stress-betinget - men ved så faktisk ikke om headshaking også kan være stressbetinget?

 

Er det kun ved håndtering i forbindelse med strigling og opsadling - ikke f. eks. ved opsidning - og er der i øvrigt noget i omstændighederne omkring hende, der går igen i de perioder, hvor det forekommer?

 

/Dorte

0
1
Svar på denne tråd
 
 headbanger hest
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 18:40

Hej

tak for jeres svar, det har bevirket at jeg tænkt

lidt grundigere over min hoppes dårlige perioder. Hun er en hoppe med stort H, har været flokleder og er nu i min lille flok på to. Hun er en hest, hvor man skal gøre sig fortjent til hendes gunst. Hun accepterer ikke hvem som helst. Men det gør mig da lidt forskrækket at hun reagerer så voldsomt. Pt har jeg en kæmpe bule i højre side af hovedet, hvor hun i forgårs fik ramt mig under opsadling.

Jeg tror det måske hænger lidt sammen med hendes brunst! Hun er jo ikke hele tiden i "dårligt" humør. Men måske mere sensitiv under brunst?? ellers er hun den der altid kommer først, og altid vender sig om og lige skal have et klap inden hun går ud på folden. Storebror skynder sig ud for at æde. Han er dog bossen her, hvor hun totalt overgiver sig. Jeg håber hun med tiden lægger det lidt fra sig, da jeg ikke kan se der er noget fysisk i vejen med hende. Tænkte en overgang om hun ser meget dårligt, men da det som sagt ikke er konstant, er jeg gået bort fra den tanke. Avler siger hun kun var en uge gammel, da hun første gang udviste sin surhed og vendte ørerne bagud. Hun er nok bare født sådan og det er først nu hvor hun bliver brugt regelmæsseig, at det lægges mærke til. Mens hun gik som avlshoppe, var det hendes eneste job, og hun blev kun lejlighedsvis bundet op og ordnet. Jeg må nok bare være ekstremt opmærksom på hende fremover i stalden.

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 09:05

Lyder som min første hest :)

 

Der var også araber i min og de kan have tendens til at slå med hovedet, men det betyder ikke at det er sygdommen headshaking.

 

Hun havde ikke lært alm omgang indtil hun var knap 2 år da jeg købte hende, grime på, løfte ben , stå bundet.

 

 

Min gjorde det også, og især hvis hun ville "videre" fek.s når hun stod på staldgang og synes vi skulle videre i teksten. På fold hvis hun var utålmodig og ville ind. Ja, hun headbangede når hun var utålmodig, sådan læste jeg det.

 

Jeg kan dog ikke udelukke at det var tillært, eller en overspringshandling.

 

Hendes datter som jeg har, lærte det lidt af sin mor, men hun har aldrig gjordt det i så udpræget grad som sin mor gjorde. Hun gør det kun hvis hun feks tror jeg er på vej ud for at åbne for græsset, så kan hun godt kaste med hovedet. Så jeg hælder også til en teori om at hestene siger noget, når de bruger hovedkast, de kommunikerer jo ved kropssprog så det tænker jeg er fra araberens kropssprog måske.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 Headbanger hest
Forfatter: 
Dato:  17-05-2016 21:41

Hej Charlotte

Ja jeg hælder også til at det min hests måde at kommunikere på, dog lidt uheldigt til tider. Men hun er en utålmodig dame, og slår tit med hovedet når maden ikke kommer hurtigt nok. Det der bekymrer mig mest, er at hun udover at ramme mig, også tit får givet sig selv en på lampen, og kunne komme alvorligt til skade. Jeg gør selvfølgelig hvad jeg kan for at minimere alt for store bevægelser i omgangen med hende. Jeg har også hendes halvbror, samme mor men en fuldblods far. Han er meget rolig på stald, men til gengæld til tider en tikkende bombe at ride på. Intet kan hidse hoppen op under ridning, og da jeg bor i et ret befærdet område er det jo klart en fordel, når vi rider ud. Min hoppe har været i hænder fra føl af og lært at stå bundet m.m. Vidste jeg ikke bedre, kunne man godt forledes til at tro hun havde fået tæsk, sådan som hun nogen gange ter sig. Hun har heldigvis også sine gode perioder, og er en kærlig hest. Men det med årstiden også kan have en indflydelse mht pollen, vil jeg da lige se an. Hun har godt nok skruet op for volumen her i foråret.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  18-05-2016 11:27

en haflinger, der også smed med hovedet i stalden - dog sjældent under håndtering, hvor jeg lavede rolige bevægelser - mest når han selv stod i boksen (når man gik lidt for hurtigt forbi ham eller ved fodring f.eks., da vi havde "foderbord" i stalden, så hestene stak hoved og hals ud mellem tremmerne og åd fra staldgangen - så trak han sig meget hurtigt tilbage nogle gange). Han reagerede altså kraftigt på hurtige bevægelser, og han var født hos mig, så jeg ved med sikkerhed, at han ikke er blevet slået. Jeg fik det aldrig officielt undersøgt, men jeg er ret sikker på, at han havde dårligt syn. Og så var den lave belysning i stalden nok skyld i, at han reagerede så voldsomt. Han fik også sommetider smækket sit hoved så voldsomt ind i ting, at han rystede på det bagefter Jeg kunne dog minimere de gange det skete ved altid at være rolig og velovervejet omkring ham - hvis jeg bare lod være med at skynde mig og ikke viftede med armene, så gik det fint

 

Jeg ved ikke, om det har nogen relevans for dig, men du kan jo tjekke, om hun kan se lige godt på begge øjne. Det er ret nemt, siden hestens øjne jo ikke "arbejder sammen", så hvis hun reagerer mindre på ting, der sker på den ene side af kroppen end den anden, så er der måske noget om det.

 

Hvis hun slår med hovedet uden udefrakommende stimulering, så ville jeg også tilskrive det arabergenerne. Alle de arabere og araberkryds, jeg har set, slår også med hovedet, når de løber på folden f.eks. Op med halen og op med næsen


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 abcdefgh
Forfatter: 
Dato:  23-05-2016 09:18

Husk, at headshaking ikke er en sygdom som sådan, men et symptom. Det kan være symptom på rigtig mange forskellige ting, men det lyder nu ikke til, at det er det, din hoppe lider af.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Headbanger hest
Forfatter: 
Dato:  23-05-2016 17:17

tak for input. Jeg har testet min hoppe mht hendes syn, det fejler vist ikke noget. I øjeblikket er hun helt rolig, men for 1½ uge siden var den helt gal. Jeg tror jeg kan konkludere det skyldes hendes udtalte arabergen og hendes brunst. Jeg vil i hvertfald prøve at skrive datoerne ned fremover, for at se om der er en bestemt cyklus det optræder i. Headshaking tror jeg heller ikke det er. Som sagt er hun en rigtig hoppe med madonnanykker, og hun har før værer flokleder og har tillagt sig en vis atitude. Nu har hun kun mig at hundse rundt med da hendes halvbror ikke finder sig i noget.

Rart at høre andre har oplevet noget lignende uden at hesten var syg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv dette i en periode
Forfatter: 
Dato:  24-05-2016 20:52

Prøv Stroppy mare kan fået i ureformeret og flydende, vi bruger det flydende da det kan gives direkte med sprøjte i munden.

prøv for en periode på 2-3 måneder, for din hoppe kunne lyde som om hun er påvirket af sine hormoner.... Jeg har selv en hoppe som i perioder kan være voldsom i omgang, og hun er blevet MEGET bedre efter hun får det ?

Min får det Idag 24/7 ?

1
0
Svar på denne tråd
 
 headbanger hest
Forfatter: 
Dato:  27-05-2016 09:19

Tak. Det vil jeg da prøve. Nu har jeg haft en del vallakker de senere år, og kendte ikke til produktet. Kan det afbøde diverse hovedskader både på mig og hoppen, er det værd at afprøve.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider