Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 sædstrengsfistel
Forfatter: 
Dato:  28-03-2016 12:58

hej

Har brug for jeres hjælp - indlæg -

har dreesurvallak 8 år - har et langt forløb - udreding mmm. højgård scintigrafi - 8 dyrelægebesøg - aquatræning 6 uger - ny sadel -

det er gået fint i ridning i ca. 7 uger - dog uden det store pres.

I går var vi klar på stævnebanen igen - hesten var så klar men efter 25 min opvarming var han pludselig tilbage i sit gamle mønster - bakkede af - dansede rundt - sgte udgangen af ridebanen - trippede som en cirkushest - ikke kontaktbar - han går ikke helt i luften - men danser og drejer rundt. Det var halvmørkt på opvarmingen- Vi vælger at starte stævne - dog sidder rytter op i ridehus. Rytter får am hele vejen rundt i programmet har ikke fat i ham - og INGEN trippen - gående i luften eller slår fra - her er helt lyst. Vi har prøvet alt og han har ingenting vist de sidste 2 mdr. og pludselig slå han helt fra - men som sagt først efter 30 min stille og rolig opvarming. Men alligevel vælger han at gå programmet - rytter rider ham der kun med sædet og har slet ikke fat i ham. Men de kom rundt. Hesten er udersøgt for ALT - da vi var til handelsundersøgelse sagde dyrlæge dog at han var stram i kastrationsar - men uden betydning.

Hesten rider dressur og er normalt meget behagesyg - og vil gerne - er ikke presset .- Men taber indimellem bagben én gan eller to - Dog har han gået i små to mdr. men tripper på stedet små stejler og bukker en smule indtil rytter sidder af - han søger dog mod udgangen af ridebanen mens dette står på-----

skriv gerne - kontakter dog dyrlæge i morgen - for at få hans kastrations ar undersøg og tænker også at vi skal være obs på han syn -

skriv gerne

2
2
Svar på denne tråd
 
 Prøv....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2016 14:47

....at få hesten redet af en berider el. lign, der ikke er bange for den, da det lyder som det er det der er problemet. Hvis man belønner hesten for dens dårlige opførsel ved at hoppe af den kan det ikke undre at den udviser denne opførsel, så snart den ikke gider rytter eller ridning mere. Mange heste er flinke så længe rytteren ikke forlanger noget særligt og viser først deres sande karaktér (især den dårlige), når man beder dem om at bestille noget mere.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
9
Svar på denne tråd
 
 MON dog!
Forfatter: 
Dato:  28-03-2016 15:26

 

...at en behagesyg hest har brug for at blive sat på plads af en berider...

 

for at du ts, knokler for at løse problemet.

Der er noget galt lyder det til og det kan være svært at finde ud af. Var det min hest så ville jeg få Tove Nielsen fra Naturgaarden til at gå hesten igennem (hun kører over hele landet) eller jeg kunne være fristet til at få Ditte Young til at se på den.

Men det var så bare hvis det var min hest. :)

Held og lykke med at få ham rask.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

4
4
Svar på denne tråd
 
 Problemløsning
Forfatter: 
Dato:  28-03-2016 17:24

Jeg ved ikke om det kan være noget, men begge mine (og især ponyen) har haft umanerlig meget gavn af straightness training, hvor man starter op fra bunden og jorden (man behøver ikke lade være at ride, men det valgte vi)

 

Vores relativt nye pony havde følgende problemer: at stikke af i longe, falde ind og ud af volter, trippe rundt hvis der var kontakt til bid, ingen langsom galop, ville ikke dreje til sider (hvilket resulterede i afsidninger ind i barrieren) osv. Han kunne heller ikke stå stille på staldgang og var lidt hmmmm "hys" ved for meget larm og kunne ikke få renset hove uden han lagde hele vægten på det ben.

 

Vores forløb var: tandlæge (han havde været passet med dyrlæge tandpleje, men det viste sig han havde store sår i munden) kiropraktor (han var redet med for lang sadel og "skævt") og så tog vi fat på straightness training, som online kursus.

 

Vi var nået dertil at min datter, som ponyen var købt til, faktisk var blevet bange for at ride ham, men heldigvis ikke ellers og redningen blev straightnesstraining, fra at have en banan buet hest (forkert vej) ved tag i tøjlen, er han nu meget mere rolig. Dr gamle vaner titter lidt frem stadig, men det er meget lidt. Han tripper ikke længere og er i det hele taget blevet rolig, rolig galop er pludselig blevet mulig, ligesom han nu er til at dreje.

 

Vi har trænet det 3 gange om ugen i 1 mdr nu og er stadig kun ved "start" delen, men det er så godt at se BEGGE heste udvikle sig enormt meget. Jeg kan simpelthen se at hans skævhed er væk, og den anden bygger lækre muskler op :)

 

Jeg fik det råd at smide indspændinger på og sætte en rytter op, der kunne sætte ham på plads, vi prøvede med rytter (uden indspænding), hvilket kun gav en frustreret pony og jeg fortryderinderligt jeg lod mig ovetale! Det var SÅ forkert, følte jeg.

 

Nu har vi istedet en pony der er så glad og behagesyg og gerne VIL forsøge hvad rytter ber om, det er så fedt at se de har fundet hinanen igen. Det er i øvrigt også fedt at træne hestene på en positiv måde, hvor de begge bliver så stolte over ros.

 

Det kan også godt være det er en sædstrængsfistel, eller arret der er hårdt, men, ja, for os var løsningen på begge hestes "problemer" simpel, positiv træning uden voldsom tvang.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 Når det andet ikke giver resultat...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2016 19:23

...kan man jo prøve det allermest nærliggende; nemlig at sætte en anden rytter op. At mange først vælger at prøve dette sent eller måske slet ikke i både langvarige og meget dyre udredningsforløb er mig en gåde, da jeg har set mange heste blive helt fri for deres "skavanker" i samme øjeblik der kom en kompetent rytter op, der kunne få hesten under hjælpen. Dette behøver ikke at indebære vold eller tvang, men kræver dog nogle ridefærdigheder, som desværre ikke alle ryttere er i besiddelse af og som nok endnu færre vil erkende at de mangler.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

9
3
Svar på denne tråd
 
 DJensen
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 09:40

HVOR læser du at ts er så dårlig en rytter som du giver udtryk for?


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

 

Landbrug nord/øst-jylland, sælges.

2
3
Svar på denne tråd
 
 Hvis...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 10:37

....man hopper af hesten, så snart den bliver lidt fræk, fremfor at få den under hjælpen, er man ikke en kompetent rytter. Jeg beklager hvis dette støder dig, men det er sandt.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

5
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 10:40

Jeg tænker ikke det er sædstrengsfistlen der forårsager de problemer du har. Min gamle vallak havde også svær adherence og blev opereret liggende i fuld narkose for det i begge sider.

 

Jeg vil tro at din vallak vil blive mere "træg" i sin opførsel fremfor fremad/opadgående/frisk/trippende/ vild af det. Sædstrengsfistel strammer og giver kortere gang bagtil, øm lænd mm, hvor du beskriver din som trippende, hoppende, slår fra fortil osv.

 

Jeg hæfter mig ved at du skriver i får hesten rundt på banen når i overhovedet ikke har fat i tøjlen, og det er her der kommer ballade, når i presser den fortil. Er tungebenet tjekket? Du finder ihvertfald hurtigt ud af om problemet sidder der, ved at prøve at ride med en hackamore.

 

Syntes ikke udfra beskrivelsen det lyder til at det nødvendigvis handler om der skal en anden rytter op og "opdrage" hesten. Jeg syntes hestens adfærd med alt tydelighed fortæller at der er en fysisk problematik og den ikke syntes det er sjovt at gå til ridning.

 

Håber i finder en løsning :)


Mvh Mie

 

3
3
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 13:33

Hvis hesten under kompetent ridning bevæget sig normalt og villigt, så ville jeg også tænke, at der er tale om unoder.

 

hvis den er undersøgt i hoved og r.. og ikke konstant har denne adfærd, så lades det altså til at det er omgivelser og øget stres som giver sig udslag i en hest som gerne vil tage benene på nakken.

 

Når Ts skriver at hesten rides rundt " uden at man overhovedet har ved den fortæl" så fortæller det umiddelbart, at hesten jo slet ikke er fremme til biddet og under hjælperne. Og en hest som ikke er det, ja den er altså meget svær at styre.

 

Det kan muligvis være, at flere betragter det som værende et godt tegn på en forsigtig rytter, at hesten trisser rundt med halvslap tøjle, men det skyldes altså uvidenhed. En hest som er tryg ved sin rytter og lydig, går frem til tøjlen og laver et konstant sug på biddet. En hest som slår fra, som ikke søger frem til tøjlen, den er ikke under hjælpen.

 

Hvis hesten normalt er lydig så virker det altså mere som en rytterfejl end en lidelse.

 

og en kompetent rytter/berider er altså ikke nødvendigvis satan i forklædning og kan sagtens mærke om en hest er fejlreden, ulydig eller har fysiske problemer. Så jeg synes bestemt at man skal prøve at få en anden rytter op, især hvis hesten har været undersøgt så meget.

7
2
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 19:26

Kære alle -

tusinde tak for svar -

vi arbejder videre -

tungebenet er undersøgt -

som ALT det andet -

og kastrationsarret eller hvad det hedder -bliver undersøgt i morgen

derefter er på vej i ridning -

men tak for jeres svar og hjælp :-)

1
1
Svar på denne tråd
 
 Fibkfjvvkbvh
Forfatter: 
Dato:  29-03-2016 21:48

Det minder lidt om min hest, der også blev undersøgt i hovede og r**, men uden at vi fandt ud af hvorfor den ligepludselig ingenting ville. Den var nemlig også altid glad og arbejdsvillig, indtil sen pludselig ikke ville have rytter på mere. Du kan læse om det i tråden længere nede der hedder "Sparker under rytter". Den nåede godt nok at sætte mange grå hår i hovedet på adskillelige erfarne hestefolk.

mvh. Tenna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er det endt med???
Forfatter: 
Dato:  09-04-2016 20:10

?


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad skal jeg sige....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2016 19:44

jeg er som altid meget lydhør og har stor respekt for alle de mange dygtige - kompetente ryttere og fagfolk herinde - ellers ville jeg jo ikke skrive ...spørge når jeg søger råd.

Rigtig mange er rigtig saglige, ikke lige nødvendigvis relateret til denne tråd - men desværre er det ofte at tingene løber helt af sporet herinde- og det er lidt øv.

Som sagt ja - har rytter, der stod af da det var værst, egentlig fordi hun var bange for at blive slået af, men også for ikke at gøre skade på andre den dag,

Hesten har flere gange haft yderst kompetent underviser på, stadig intet mønster, men underviser sætter sig igennem og nu er det nu, vi må give én i r.... rid frem og videre -men det går helt galt.

Jeg erfarer desværre efter handlen er gennemført at hesten har været i ridning i - efter sigende yderst kometent salgsstald ( i DK) og jeg har ikke brug for at nævne navne - sælger har måske ikke fortalt - hele sandheden - da den var i salgsstald har den måske været låst i lænd - som vi har bokset med og så kan man jo ikke tæske lydighed ind i hest - hvis du spørg mig. Lige nøjagtig den oplysning ville jeg gerne have haft at hesten havde været omkring den pgl. salgsstald og meget ankerkendte dressurrytter der har "solet" sig i pressens bevågenhed i flere omgange. Nogle heste kan tåle mosten i den slags ridning - andre knækker.

HVAD KAN JEG BRUGE det til - nu har vi ham og vi passer på datteren og hesten. Der er jo i virkeligheden en grund til jeg kunne købe ham - for eller ville han have været til salg for - måske - omkring - one million. Men han har fået et godt hjem - og jeg er ikke ruineret - ENDNU.... Vi på vej tror jeg :-) Naviviteten vil ingen ende tage.... Ditte Young - sandie Kjær - Claus Toftegaard ser en hest der ikke er dum - men desværre nogle uheldig oplevelser - men vi på vej - tror vi

tak for alle jeres svar - og JA jeg skriver hvis jeg får brug for hjælp eller råd....

God sommer.....snart

7
2
Svar på denne tråd
 
 I min verden...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2016 22:55

...er ingen heste/dyr dumme, jeg mener altid der ligger noget til grund for deres ændrede/uønskede adfærd.

 

Godt i passer på ham - jeg håber inderligt i finder en løsning.


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Nu blev det sommer, sådan ca.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 19:03

Ts/ Hvordan går det med ham?


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan går det med ham??
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 09:18

vi holder vejret - han er nu i ridning hos proff. berider - og håber han kan blive - min datters dressurhest - han er arbejdsvillig - glad og tilfreds og går pt. tl ridning med glæde ( hmmm træerne gror ikke ind i himmelen) kun 7 dage endnu - men han får tid og plads - måske det ender godt - vi håber

god sommer til alle -

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider