Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ung hoppe - tester mig for hårdt
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 20:25

Hej alle sammen

jeg søger gode råd og tips....

jeg har en super dejlig hoppe på 3,5 på en størrelse der hedder 1,75 plus, hun vokser stadig og står stille pt, da hun har været i ridning og begyndte og vokse igen og nu er hun ikke rent gående- grundet vokseværk.

Probelmet er for mig og hende er at hun teste mig konstant, så er hun vild når hun skal ind, forsøger og stejle op af mig, hun skaber sig når hun kommer ind uden sin makker, hun accepterer ikke tit min plads, og gør faktisk på dårlige dage det at hun bare tonser ind i mig, jeg har forsøgt med at skubbe hende væk mm... Men pt føles kampen lidt hård, også når jeg har haft hende hele he des liv. Og man hele tiden skal være over hende og ja jeg ved godt det er en del af det. Men søger lidt råd og erfaringer om hvordan andre er kommet igennem disse faser...

hun er ikke bange for noget og tilridningen af hende er gået som en leg.

Jeg tror hun pt tester mig da hun har for meget overskud af energi ....

1
2
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 09:42

Det er udelukkende et spørgsmål om korrekt træning. Hesten tester dig ikke, men har ikke rigtig lært, hvordan den skal opføre sig. Tro mig - hesten vil også gerne slippe for konflikterne.

 

Min anbefaling er, at få en dygtig træner ud. Meget gerne en træner med forstand på indlæringsteori og erfaring med heste med problematisk adfærd, hvilket er langt vigtigere end trænerens ridemæssige kunnen og uddannelse.

Hvis du skriver, hvor i landet du bor, er der måske nogen, der læser med, der kan anbefale en træner i dit område.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 10:45

Jeg har også en 3,5 års hoppe jeg fik helt rå hjem, som var ret voldsom i sin adfærd i starten. Alt skulle læres, især var det svært at være alene inde, forladt af sin makker osv.

 

Jeg tror egentlig ikke jeg gjorde så meget andet end at tage alt i små etaper. Jeg lukkede hende aldrig alene ind i boksen, og tog det i små bidder med at være inden på staldgangen osv. I takt med hun blev mere rolig med det kunne jeg også være inde længere tid med hende. Idag (som 4-års) syntes hun det er SÅ hyggeligt at komme ind og blive striglet

 

Det jeg syntes er vigtigt i de der faser er at gøre det samme HVER eneste dag. Hun skal ind og håndteres HVER dag, om det så bare er 5 minutter du kan strigle/stå med hende. Det samme med alt andet. Da jeg skulle lære min at få trense på var hun totalt hysterisk og voldsom. Så jeg gentog seancen MANGE gange, og hun fik den af og på 5-10 gange i træk. På den måde tog det en lille uges tid, så tog hun selv imod trensen og gør det stadig.

 

Lige nu er hun syg og laver ikke noget som helst. Alligevel har jeg hende inde hver eneste dag for at bevare hvad hun har lært. Vi går også ture, og det har hun også været virkelig slem til med at slå med forben, mase og ikke respektere min plads. Men igen kan jeg kun sige, at kontinuerlighed, tålmodighed og gentagelser hjælper rigtig meget Jeg og min part har gået sammen med hende, så vi var to hvis det skulle spidse til. Men bare det at vi er to, gør at vi selv har ro og sikkerhed i at vi ikke er alene med hende, og det i sig selv har gjort at vi har udstrålet meget mere ro og tryghed overfor hende.

 

Start evt. i en rotunde med at lav en masse øvelser hvor hun skal flytte sig væk fra pres (bak, til siderne, flyt bagparten, gå frem, stop osv) - alle de der basisting, hvor du har plads til at slippe hende og sende hende væk fra dig når hun ikke respekterer dit rum.

 

Desuden syntes jeg at stilhed er guld i de der situationer. Når min begyndte at karte rundt og hidse sig op på staldgangen stoppede jeg fuldstændig med at tale til hende og berøre hende. Når hun så var faldet ned igen, genoptog jeg kontakten og fortsatte så hvad jeg var igang med. Jeg har erfaret at med min kører det fuldstændig op i en spids, hvis jeg begynder at irettesætte hende når hun kører op.

 

Al hendes adfærd er bunder i usikkerhed og uerfarenhed, og der er det jo vores opgave at være "rollemodel" og ikke selv udstråle utyghed eller hidsighed, men bevare overblikket og udståle ro.

 


Mvh Mie

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 kender det for godt
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 19:18

og virkelig ALT for godt

da mine var i den alder - og mine er lige gamle med 2 dage imellem, godt nok lidt mindre i stg (de er 163). men de kunne jo tage livet af en død mand - pænt sagt

 

jeg fandt en som underviste i "de 7 lege"

og det var det bedste jeg nogensinde har gjort.bare på 3 mdr gik de fra at være totalt umulige til at være to søde og nemme 3 års. helt vildt. og uden at man skulle kæmpe imod dem.



0
1
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 20:00

for jeres svar, "rart" og vide at det ikke kun er mig der føler at det er gentagelse på gentagelse der er nødvendigt.

Jeg vil tage nogle af tipsen til mig med kyshånd, er ikke enig i at min hest ikke er opdraget korrekt, men har den holdning at det er naturligt at den på et eller andet tidspunkt vil teste mig. Idag har vi haft en succes dag, vi har haft miljø træning, og min kære hest blev hos mig og gennemførte alle opgaver til UG. Jeg gjorde meget ud af og søge for at mit kropssprog var med os hele tiden og postitivt og gjorde hun tegn til uønske opførelse afledte jeg det.

Min hest kommer ind hver dag, og er i hænder hver dag da jeg mener det er vigtigt for særligt ungheste, og der er utrolig meget hvor hun er en fantatisk hest, men ja til tider er det gentagelse på gentagelse :)

Tak endnu engang :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvilken test
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 07:56

Hvad er det du mener din hest vil teste dig i?

 

En hest "tester" ikke, men den kan jo sagtens have alt alt for meget ubrugt energi, som du selv er inde på.

 

 

Jeg er helt enig i MieChristines metode.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Trænerens ansvar - ikke hestens
Forfatter: 
Dato:  16-11-2015 10:49

Fra min side ligger der ingen bebrejdelse i at sige, at hesten ikke har lært, hvordan den skal opføre sig. Jeg har selv forskellige træningsudfordringer med mine heste.

 

For mig handler det om at tage ansvaret på sig i stedet for at give hesten skylden, fordi det er langt mere konstruktivt at arbejde med sin egen træning end at bebrejde hesten for at reagere uhensigtsmæssigt.

Men det er nok bare et spørgsmål om valg af ord, for det lyder som om, du lige netop tager ansvar for træningen og fortsætter med indlære en mere hensigtsmæssig adfærd, og det er smadder fint og held og lykke med det.

Selv har jeg lige fået ny hest i stalden, som kan finde på at stejle og mase mig, hvis jeg tager hende alene ud af stalden, og hun gerne vil hurtigt ind til de andre igen. Jeg forsøger nu at lære hende, at gå stille og roligt, og at undgå at stresse hende så meget, at hun vælger at stejle. Hvis jeg ikke ret hurtigt mærker fremskridt vil jeg søge hjælp hos en kvalificeret træner.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

6
0
Svar på denne tråd
 
 Nina skriver....
Forfatter: 
Dato:  21-11-2015 09:30

Nina skriver derfor - det er jo ingen bebrejdelse at sige hesten ikke har lært hvordan den skal opfører sig. Hesten er jo ikke født med det vi kalder "opdragelse", de er kun født med deres naturlige opførsel.

 

Jeg har selv to varmblodsvallaker, som jeg har haft fra de var 1 år - og de har altså aldrig nogensinde testet mig, men de har reageret som normale heste, hvis de har været fx utrygge da de skulle lærer at være væk fra flokken ect.

 

Der hvor folk generelt har det svært med ungheste/urutinerede heste er, fordi vi er så vant til ældre velopdragne heste, at man forventer det ikke er et problem at gå stille og roligt ved siden af en ect. Alt det som vi bare forventer "kører".

Og det som unghestene lærer af er gentagelse, gentagelse og atter gentagelse. Og som med al læring, kan det gå godt i en uge, og lige pludselig reagerer hesten "forkert" - her kræver det evaluering af hvad der skete. Fx har det været stille vejr i den uge alt gik godt, men den dag det gik forkert, der blæste det - mere skal der nogle gange ikke til med de unge heste.

 

Mine ungheste er ved at være voksne nu - og det er tydeligt, at ham der nu er blevet 8 år er ved at være rutineret i al omgang, ved hvad han skal, og er faldet til ro/fået selvtillid og tillid nok til at være rolig, også i pressede situationer.

 

Jeg har taget på kursus flere gange ved Tristan Tucker/Will Smith, og det har lært mig så meget om hvordan man træner unge/urutinerede heste. Og jeg læsermegetom andre folks erfaring, og får inspiration udfra det, også yuotube kan give inspiration.

For det vigtigste i træning, om det er håndtering af hesten eller dressur e.l., det er at man som menneske er Lydhør. Hvis du går ind i enhver form for træning med "jeg ved det hele i forvejen", så lærer du intet nyt. Så lyt, læs, se og lad dig inspirerer til at ændre på tingene - ellers fortsætter man bare i samme spor og med samme problemer.

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Will Smith?
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 20:41


Cirkelinemus :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Will rogers
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 21:09

Will rogers- selvfølgelig :-)

 

Ja ja hvad hjertet er fuldt af.... Jeg må have set lidt for meget Prince of belair :-)

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 12:56

Hvis Will Smith kommer så kommer jeg også :D


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider