Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Kapsun og kongeriing samt ridning
Forfatter: 
Dato:  06-10-2015 18:59

I morgen er jeg nok på vej ud for at købe en Kapsun til at ride og longere med

 

Er helt ny på det felt derfor vil jeg høre jer der ude om i

mener der er ting man kan gøre helt galt i forbindelse med anvendelsen af Kapsunen ?

Er der must knows and does og absolut no go's ?

 

Hvordan "stiller" man en hest i Kapsun ridningen ?

 

 

 

Skal bløde lidt op på en hestder er stiv især på specielt denne ene side.

vil godt på en blid måde arbejde ham ud af den situation

fra jorden og ryggen.

 

gode råd erfaringer og eventuelle links og fotos video som i kan henvise til ( også meget gerne jeres private ) vil jeg meget gerne

læse/se/høre.

 

Hilsen postrytteren ?


Tidligere tråd om samme emne:
Kapsun - hvordan og hvorledes?

 


 

 

( brug hjelm for hoved er hos alle det "dummeste"

man kan slå....

Også hos en prof. rytter )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 14:04

Hej,

 

Kapsun er et rigtigt godt redskab, så den kan du glæde dig til at bruge. Jeg kan give dig et par tips til anvendelsen:

 

1) Pålægning og tilpasning. Nogle brugere har en tendens til at lægge næsestykket meget lavt og spændt meget løst, så kapsunens næsedel ligger næsten ned til mulen. Det synes jeg personligt er forkert, idet det er et meget følsomt område og jeg synes, at kapsunen på den måde kommer til at dingle for meget rundt og ikke fungere så præcist som jeg kan lide. Til longering sætter jeg min kapsun cirka der hvor et engelsk næsebånd skal spændes - et par fingerbredder under kindkammen og spænder den cirka på samme måde, altså med et par fingre på højkant på næseryggen. Den må ikke rutche rundt. Til ridning kan kapsunen ligge lidt lavere, idet tøjlevirkningen som oftest vil gå opad, mens tøjlevirkningen ved jordarbejde går mere nedad. Man skal bare være obs, hvis man også har bid på hesten, at kapsunen ikke kan komme til at klemme mod hestens mundvige.

 

2) Brugen. Hvis det var mig, ville jeg starte med at vænne hesten til kapsunens virkning fra jorden, altså ved at stå ved siden af og bede hesten stille sig til den ene og den anden side i stilstand. Desuden kan hesten også vænnes til at sænke hovedet. Bagefter ved at gå ved siden af hesten (god træning i at håndtere hesten fra begge sider) og gøre det samme. Først når hesten kan gøre dette i stilstand, skridt og langsom trav, ville jeg begynde at longere eller ride med kapsunen.

 

Hvis du har lyst til at vide mere om brugen af kapsun til jordarbejde, longering og ridning, kan du prøve at låne Bent Branderups bøger. Her får du megen god viden om kapsunen som redskab.

 

Jeg synes selv, at kapsunen er god, fordi man får fat i hestens næseryg og dermed direkte fat i den ene ende af rygsøjlen, hvor et bid får fat i hestens kæbe, som kan skydes ud til udvendig side og derfor give en forkert stilling i nakken, hvilket påvirker hele hesten. Men husk, at bare fordi det er en virkning over næseryggen, er det ikke et mindre skarpt redskab end et bid i munden - man skal stadig være nænsom og følsom.

 

God arbejdslyst!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 13:14

Hej igen,

 

Jeg glemte at fortælle lidt om, hvordan jeg rent faktisk bruger kapsunen, ups...

 

Til at vænne hesten til kapsunens funktion starter jeg med at stå foran hesten (vær forsigtig, hvis den skulle slå med hovedet, stå en anelse til den ene side). Tag en hånd på hver tøjle helt oppe ved ringene på kapsunen. Hvis hesten har hovedet højt løftet, beder jeg den om at sænke det, så den slapper af i overlinien. Det gør jeg ved at tage et let tag nedad i tøjlerne. Måske skal der tages i små tag, så det ikke bliver et fast pres - det må du vurdere ud fra hestens reaktioner, hvad der virker bedst på din hest. Når hesten slapper af i overlinien, stilles hesten til f.eks. venstre ved at du tager let i venstre tøjle i retning af sadellejet og så hjælper du lidt til ved at tage et let tag i højre tøjle i retning fremad. Dette skulle helst resultere i, at hesten stiller sig i nakken. Hvis hjælpen går helt igennem hesten, vil du kunne se venstre hofte gå en smule fremad. Det betyder, at den lette bøjning går helt igennem hestens krop.

 

Gentag dette nogle gange til hver side, indtil du og hesten er helt sikre i sagerne. Derefter kan du begynde at gå - vælg, om du vil gå baglæns foran hesten (risikabelt, hvis du ikke er sikker på at hesten passer på dig og hører efter dine anholdninger) og gøre på samme måde i skridt som i stilstand. Ellers går du ved siden af og bruger indvendig tøjle lige som før. Igen gælder det, at hesten skal slappe af i overlinien, før du forlanger bøjning - ellers fører det ikke til noget. Hvis hesten overbøjer, bruger du udvendig tøjle til at støtte udvendig hals og skulder med. Hvis det kniber med bøjningen, kan du berøre hesten let på ganache, hals, skulder eller i gjordlejet med din anden hånd, alt efter, hvor du kan se at det kniber med bøjningen/indundertrædningen med indvendigt bagben. I starten er det en stor hjælp at holde hånden på tøjlen meget tæt på kapsunringen.

 

Det kan være en fordel både fra jorden, i longen og fra ryggen at vibrere den indvendige tøjle lidt i stedet for at bruge tøjletag.

 

I longen kan du ryste med linen op og ned, frem og tilbage, alt efter hvilken hjælp du vil have igennem. Ned beder hesten om at sænke hoved og hals, tilbage er en anholdning o.s.v. En let og hurtig vibration af linen beder hesten om at bøje sig lidt mere. Sådan kan man blive ved med at variere.

 

Igen: God arbejdslyst!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Et stks. Tak
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 15:46

Dejligt med masser af råd og pointers ?

 

Tak


 

 

( brug hjelm for hoved er hos alle det "dummeste"

man kan slå....

Også hos en prof. rytter )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kapsun hjælp
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 16:07

Tak for for råd og vejledning.

Der blev vist sat gang i noget

nyt for mig men jeg ser meget

frem til at prøve at

arbejde ud fra disse råd.

 

herligt når nogen gider give den håndsrækning ?


 

 

( brug hjelm for hoved er hos alle det "dummeste"

man kan slå....

Også hos en prof. rytter )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Youtube
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 22:29

Hej

 

Udover Bent Branderups bøger der beskriver teorien, så har Henrik Halle en del videoer på Youtube, som du kan bruge til inspiration. Det er en del år siden, jeg selv har set dem, men søg 'kaprioledk' og der kommet en del frem til inspiration :-)

 

Mht valg af kapsun synes jeg læder modeller er gode (kan ikke lide nylon modellerne). Vælg en hvor ringene sidder fast. På nogle sidder ringene løst, og de rasler løs. Tænker det må være irriterende at høre på en klirren lyd for hesten.

 

Kæberemmen skal sidde stramt for at undgå at kapsunen glider rundt. Næsebåndet skal være så løst, at hesten kan bevæge kæben korrekt ved bøjning (hvor underkæben bliver forskudt let udad), men igen tilpas stramt så det ikke drejer rundt. Så man må prøve sig lidt frem alt efter kapsunmodel.

 

Hilsen Susanne

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider