Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Genoptræning af fejlredet hest
Forfatter: 
Dato:  29-08-2015 16:59

Halløj. Jeg har lige købt en hest, som har været fejlredet (saven i munden, ufølsom rytter generelt). Han har desuden ikke været redet regelmæssigt det sidste stykke tid - præcist hvor længe vides ikke.

 

Det er en arabervallak på 10 år forøvrigt.

 

Han smider hovedet op ved den mindste kontakt med tøjlen, på trods af at jeg rider med bidløst hovedtøj. Derfor tænker jeg umiddelbart at det er noget med ryggen, også da han jo "taber" ryggen når han smider hovedet. Han har det også med at småsnuble, men kan det ikke hænge sammen med de ovenstående ting?

 

Jeg har kontaktet en kiropraktor/hestetandlæge som jeg venter på at høre tilbage fra.

 

Umiddelbart er min plan at holde mig til skridt og lidt trav indtil han er blevet tjekket - burde det ikke være okay? Og fokusere på halve parader og temposkift, nok primært i skoven.

 

Det er længe siden jeg sidst har trænet en hest op, og da var det ungheste, der ikke havde "bagage". Har haft omkring 4-5 års pause fra seriøs ridning, så jeg er også lidt rusten.

 

Lyder det som en god fremgangsmåde?


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  29-08-2015 17:15

Når hesten er så fejlredet, havde jeg slet ikke sat mig op på den, før jeg havde skabt noget tillid, fået gennemgået hesten grundigt.

Blev han undersøgt af dyrlæge ved købet?

 

Hvordan ser muskelsætningen ud?

Passer sadlen? Er han vant til bidløs/ prøvet det før??


VH Pernille

 

There are easier things in life than finding a good man... like nailing jello to a tree, for instance.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
1
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2015 17:48

Nej, intet dyrlægetjek. Det var lidt akut - men hvis der er noget bliver det selvfølgelig behandlet.

Muskler er begrænset, men han ser ikke forfærdelig ud. Han mangler især rygmuskler.

Sadlen passer - så godt som muligt. Han har ikke meget sadelleje eller muskulatur + er ret smalskuldret, og har desuden en del kilo for meget på maven.

 

Jeg ved han har været redet i grime før; da jeg prøvede ham var det med (alt for stort) bid, som han vægrede sig meget imod.

 

Tilliden er til gengæld kommet overraskende hurtigt. Han er en dejlig tillidsfuld dreng. :)


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

0
1
Svar på denne tråd
 
 på med kapsun
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 09:43

Jeg ville starte med en kapsun og så longering med og uden bomarbejde. Samt trække ture i naturen.

Når det fungerede og han var tjekket i munden og ryg, ville jeg gå videre med dobbeltliner samt finde et bid, der lå ordenligt.

Når rygmuskler var kommet igen og vommen var væk, så få tilpasset sadlen. Jeg ville satse på en gang i november.

Første dér ville, jeg sætte mig op.

At genoptræne samt rette op på fejlridning er en langsom proces.

 

Men det ville være min fremgangsmåde.

Held og lykke med din nye hyp :-D

 

venlig hilsen

Mia F.


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

5
1
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  30-08-2015 09:48

Tak for input :)

 

Han bliver dyrlæge/kiropraktor/tandtjekket på onsdag. Ud fra hvad hun siger vil jeg lige se, hvad jeg gør fremadrettet. :)


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

0
1
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  03-09-2015 11:12

Hvad sagde dyrlægen?

 

venlig hilsen

Mia F

 


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænder
Forfatter: 
Dato:  05-09-2015 22:56

Det lyder som et tandproblemer. Vi brugte formuer på kiropraktor, massage, sadelmager etc. Det tog os alt for lang tid at komme til tænderne, desværre. Vi oplevede samme reaktionsmønster som din hest udviser.

 

Vores egen dyrlæge opdagede ikke tandproblemerne ved den årlige vaccination og tandraspning. Da vi fik en hestetandlæge på var forandringen tydelig. Ikke at miraklet skete fra dag til dag, hesten skulle jo først opdage at det ikke længere gjorde ondt.

 

NB. Hackamore løser ikke problemet, da hesten helt generelt vil reagere på (enhver) samling, som er svær når tænderne bøvler.


Bedste hilsner Maj-Britt

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tænderne
Forfatter: 
Dato:  10-09-2015 07:28

Jeps, det var tænderne :)

 

Han havde utroligt skarpe tandspidser, og endda et sår inde i munden fra dem. Det blev så ordnet - hun sagde, jeg lige skulle give ham 14 dage at hele i, før jeg rider ham. Så jeg har kun hyggetøffet lidt rundt på marken i grime. Hun anbefalede også et andet bid, som jeg har anskaffet.

Og så trængte han til smed (den ene forhov er mere stejl end den anden), smeden kommer på tirsdag.

Hun mente, at disse ting burde være nok - hun løsnede også nogle spændinger i kæbepartiet.

Hvis det ikke hjælper skal jeg bare kontakte hende igen. Men jeg håber. :)


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten
Forfatter: 
Dato:  10-09-2015 08:05

Hun sagde forresten at hun syntes han så fin ud, rygmuskulaturen var egentlig okay og han virkede ikke til at have smerter under bevægelse og brugte sin krop fint. Så det var dejligt. :)

 

Ligeledes tjekkede hun sadlen og den var heldigvis fin til ham, udover at den lige skal have ny stopning. Dejligt.


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Unghesteridning
Forfatter: 
Dato:  11-09-2015 17:30

Dejligt at læse, at I fandt en forklaring på den sarte mund - og at problemet kunne fikses

 

Jeg ville starte hesten som en unghest med løse tøjler og genindlæring af, hvad de små tøjlesignaler betyder (stop og drej).

Når først hesten har fanget ideen i de små tøjlesignaler, og ikke længere bliver generet i munden, vil den slapp af i overlinjen og selv søge ned.

Når den gør det stabilt, kan du begynde at tilbyde den let kontakt, som den så forhåbentlig kan acceptere uden at forsøge at beskytte sin mund igen.

 

Men held og lykke - uanset hvilken metode du vælger.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2015 20:31

Tak - det er faktisk det jeg har tænkt mig. Han er heldigvis utroligt nem at stoppe bare for benene, men det med at dreje skal indlæres igen, det øvede jeg også lidt da vi tøffede på marken, bare for vægten og sådan.

Mon det er fint at træne det på skovture? Vores bane er ikke helt jævn og han har det jo lidt med at snuble, det går nok ikke bare sådan lige over med det samme.

Men vi tager det lige så stille. Vi har ikke noget vi skal nå. :)


 

[ Min skønne Pobhart ]

 

... og min fantastiske datter Naia fra 2011

samt elskehundene Sascha og Nellie

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider