Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tilrettelægge dressurtræning?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 09:20

Hej HN'er

 

Jeg har i nogle år været hyggerytter, men efter jeg er flyttet fået mulighed for at ride noget mere seriøst dressur igen, som jeg virkelig har savnet. Jeg er så glad for det, og glad for hesten, selvom jeg mangler træning og form - det er vidst meget naturligt.

 

Mit spørgsmål til jer går egentlig på - hvordan tilrettelægger I jeres dressurtræning når I ikke har underviser på? Jeg rider udenfor uden ur, så det jeg tidligere har brugt med nogle tidsintervaller i skridt/trav/galop fungerer ikke rigtig længere. Jeg synes ikke jeg er særlig fantasifuld og ender tit med ikke at ride ret længe. Det kan godt ske at det er fordi jeg ikke er i "træning", men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre andre hvordan I planlægger og tilrettelægger jeres dressurundervisning? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 11:09

... Det var faktisk et godt spørgsmål.

Jeg rider 2 x undervisning om ugen, 1 x skovtur/tur 1x fridag og 3 x ugentligt hvor jeg selv rider.

 

Jeg har ikke rigtig et træningsprogram som sådan. Lige for tiden arbejder vi rigtig meget på, at han bliver stabil og afslappet fortil og jeg lærer at indvirke korrekt. Så lige nu er det rigtig meget cirkelvolten, volteskift, stilning og løsgørende arbejde.

 

Er spændt på at høre om andres træning :)


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Armbåndsur.....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 11:19

Må jeg anbefale et armbåndsur :-)

 

Jeg rider med ur, både da mine heste var unge, og nu hvor de er mere uddannet.

Den gang de var unge, fordi jeg ville have styr på hvor meget træning de gik, og derved lige så stille kunne øge træningstider med 5 min hist og pist.

Nu hvor de er uddannede og går mange øvelser, der har jeg uret som rettesnor for ikke at komme til at ride for længe, eller træne fx hård samling såsom galoppiuretter for lang tid.

 

Oftest har jeg en plan i hovedet om hvad jeg vil fokuserer på i dag. Er det løsgørende, eller mere samlende arbejde. Dette ud fra hvad de har gået dagen før, skal gå dagen efter, eller trænes op mod stævne.

 

Jeg er oplært godt af min berider, hvor at hvis hesten har gået en øvelse godt 2-3 gange, så stopper man med at ride den øvelse :-) Hesten har jo gjort det godt, så hvorfor ride efter at den bliver træt og fejler :-)

Det samme gælder sådan set hvis hesten fejler i øvelsen. Går det ikke bedre efter 2-3 gange, så stop - det bliver ikke bedre, og enten giver rytteren forkerte signaler, eller hesten er fx ikke løsgjort eller stærk nok til øvelsen. Her hjælper det jo heller ikke at blive ved og ved, det bliver hest og rytter bare frustreret over, og ingen lærer noget af det.

 

Nu ved jeg ikke hvor langt I er med diverse øvelser, men du skriver I mangler træning og form :-)

Så ville jeg lave en hel del arbejde i skridt - masser af skridtpauser, så hesten (og du) ikke syrer til i musklerne, og så arbejdet bliver afvekslende. Det som uddanner hesten er jo overgange og tempoveksel, ikke hvorvidt man kan galoppere 5 min i træk :-) Og tempoveksel og overgang gør også træningen afvekslende for hesten, den bliver holdt til dupperne med "hvad mon vi skal nu/snart".

Hvis hesten ikke er trænet i sidebevægelser, så kan du begynde at træne i at vige for schenkelen. Et par trin schenkelvigning i trav, måske begyndelse til versade i skridt.

Øvelser som at ride indenfor hovslaget, at ride 15 m volter i stedet for 20, rid 8 tal, rid slangegang og -buer. Smid bomme på jorden og rid over, sæt kegler op og rid slalom.

Og husk at rid dressur på skovtur ofte giver et nemmere og sjovere ridt, fordi hesten har oftest en god fremaddrift i naturen.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 16:26

Jeg træner aldrig efter ur og hvad klokken viser.

 

Jeg skridter altid 10 min til at starte med og det er på "ca-tid". Har en god fornemmelse af hvornår det er.

 

Jeg sætter mig altid et mål for træningen.

 

Fx "i dag skal vi træne galop pirouetter og serie changementer, en smule travers med grader af forskellige bøjninger og stejlhed"

 

Det kunne være et mål at træne. Jeg træner derfor det (når hesten selvfølgelig er varmet op frem og ned) Starter altid med at træne lidt andre samlet ting som hesten er god til (så vi starter roligt ud i det samlede arbejde, får en god samlet trav og galop i hende, godt med bæring) Så starter jeg ellers ud med at øve de ting jeg satte mig for inden jeg startede træningen, faktisk allerede om morgen når jeg vågner.

 

Jeg træner det indtil jeg fornemmer INDEN hun bliver træt og får for meget, at nu stopper vi træningen for i dag.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak tak :)
Forfatter: 
Dato:  20-04-2015 10:00

Tusind tak for jeres svar. Det er egentlig meget brugbart at høre lidt om hvordan andre træner "på egen hånd". :)

 

Armbåndsur er selvfølgelig en mulighed. Jeg bruger det aldrig til hverdag og derfor har det egentlig ikke været i mine tanker. Måske jeg skulle finde mit pulsur frem fra gemmerne. ;)

 

Og lige en opklaring - måske jeg ikke har været helt tydelig nok. Hesten er absolut i form og træning. Ejer starter pt. lb/la på den - det er bare mig der ikke helt er på samme niveau endnu. Jeg har bestemt nogle hurdler jeg lige skal over, men jeg synes jeg er godt på vej. :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider