Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Gider ikke dresur i perioder
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 16:52

Hej..

 

Har en skøn DV vallak der bliver 11 i år. Han er en vågen herre og et stort legebarn.

Jeg har kendt ham siden han kom til verden, og ejet ham de sidste 6 år, har dog inden da lånt ham og ikke mange andre end mig har redet ham siden han blev tilredet.

Da han var helt ung og blev tilredet var han meget let på tøjlen og gik egentlig ret korrekt uden kontakt på tøjlen, men efterhånden som der blev forlangt samling så viste han modstand, og ville helst gå med hovedet højt.

Igennem de år jeg har haft ham har han haft gode perioder og dårlige perioder, han har aldrig været nem at ride, især hvis man forlanger samling. Men han springer som en drøm, og vil det rigtig gerne.

 

Han har i de gode dressur perioder været ok at samle, dog kun for mig, meget få der ellers kan få ham til det, især mandlige ryttere får sin sag for, især hvis de er lidt hårde i deres metoder, den slags gider han ikke. Jeg har startet op til La2 dressur, og har placeringer i La1.

 

Han er 170 cm og lang, hvilket selvfølgelig ikke gør dressur nemmere, men det der frustere mig er de skiftende perioder, det er virkelig sådan at han har 2-3 uger hvor han virkelig fungere, for så at fra den ene dag til den anden bliver han hård fortil og vil ikke gå i holdning. Har haft massør på ham af flere omgange, uden det har hjulpet det vilde, dyrlæger siger altid ok for ham, og da han jo altid fungere i spring så tyder det ikke rigtig på de store problemer. Perioderne er skiftevis i længde, og har ikke kunne finde noget sammenhæng. Jeg har altid modtaget undervisning på ham, og også her møder jeg undren, da han den ene gang dårligt nok vil ligge sig på bidet, for at ugen efter er han blød som smør. Sadler, både dressur og spring er tjekket, og har i en periode redet helt uden, da det så ud til at fungere, men efter en uges tid fungerede det heller ikke længere.

 

Ved berider for 3 år siden blev der lagt glidetøjle på, jeg ved godt det ikke er populært herinde, men det virker på min hest, efter ganske kort tid behøver man ingen kontakt i den, som om at når den er der, så giver han sig, fjerner man den undervejs så nægter han igen at gå i holdning.. Beridderen forslog at jeg skulle ride med glidetøjle i 6 mdr. simpelthen hver eneste gang, for at undgå alle de kampe jeg ellers føler at jeg har med ham, det var en fin periode, han udviklet sig meget, satte fine muskler osv, men så snart glidetøjlen er væk, så kører vi igen i gode og dårlige perioder.

 

Overvejer om jeg skal ofre den store dyrlæge tur og få tjekket alt efter, men igen virker det mystisk at han hele tiden skifter om han vil arbejde i dressuren eller ej, og altid gerne vil springe. Og vi taler jo de sidste 6 år. Har prøvet alverdens tilskud og foder halløj, men intet ændre noget.

 

Jeg har en video her hvor min underviser springer ham, der kan i se hvor han helst vil placere sit hovede, for heller ikke i spring ønsker han at gå i mere samling end dette.

Video

 

Hans tænder er også blevet tjekket af forskellige behandler, og for 4 år siden fandt man et problem, som siden er blevet holdt i orden med tandlæge hver 6.mdr. Men heller ikke det gav en ridemæssig ændring. Jeg har prøvet et utal af forskellige bid, da det er som om et bid skift af og til hjælper, jeg har derfor pt 2 bider jeg veklser i mellem, men ikke altid en garanti at det hjælper.

 

Jeg satser primært på springningen med ham, men kunne bare godt tænke mig at slippe for at skulle hive glidetøjlen frem af og til, og nyder at træne dressur, men ikke så sjovt når man virkelig føler at hesten ikke gider :( Har her et par billeder af hvad jeg gerne bare vil kunne med ham, og som han også kan i perioder.

Billede

 

Billede

 

Nogen der måske har nogle råd, erfaring eller andet? Kan en hest virkelig bare ikke gide at gå i holdning??


Bølge og krone:

Caiser

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 17:19

I en LA1 og LA2 kræver det jo ikke den helt store samlingsgrad. Det er stadig arbejdstrav og arbejdesgalop.

 

Jeg synes det lyder mystisk. Jeg ville helt klart få den tjekket af en dyrlæge og en kiropraktpr.

Hvis hesten først har lært at gå korrekt og den arbejder glædeligt igennem nogle dage - vil den gentage det fremover. Så vil den ikke pludselig blive hård i munden og nægte at gå ned og slappe af på biddet.

 

Derfor bipper mine alarmknapper. Jeg kan forstå hvis du hele tiden havde haft problemet med han var lidt hård ude foran og tvær.

Men ikke når han skifter på den måde som han gør, så ville jeg få ham undersøgt.

 

Sikke en smuk, smuk hest (y)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovedet i vejret
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 20:54

Jeg syntes nu ikke det ser så slemt ud med placeringen af hovedet i videoen. Sådan er der mange springheste der foretrækker det. Har du overvejet martingal??

Jeg har 2 springheste og de er ekstrem forskellige. Den ene er blød og eftergivende, en drøm for dressurryttere. Den anden er stiv og nægter at bøje af og jeg ender ofte med laaange arme. Uanset hvor meget jeg har øvet dressur med diverse øvelser endte jeg med en sur og tvær hest. I dag har jeg til dels opgivet, dog er vi nået til en enighed om dyb og lang istedet for samlet. De fleste dressurryttere vil korse sig over, hvor lange tøjler jeg rider med, men det har været løsningen for os og selv små afbøjninger langs barrieren kan lade sig gøre.

Måske det var en mulighed??

 

Hilsen Rikke

0
2
Svar på denne tråd
 
 følg din mavefornemmelse
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 22:32

Jeg vil som Sandra sige at der må være en grund til at han i perioder ikke vil - spm er hvor du skal lede. Nu er han vallak så at få udelukket arvævs/sammenvoksnings problemer efter kasteration er jo bestemt et sted at kigge. Du skal så sikre dig at det er en som ved hvad han/hun skal lede efter. Det er desværre ikke alle som kan tjekke for det.

Og ellers så en dyrlæge/klinik på som er seriøse om at finde årsagen - det vil jo nok være lettest i en "dårlig periode"

Det kan også være noget overbelasting/ligament skade han døjer med måske? alt er jo i princippet muligt.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 22:54

Altså han har aldrig været nem, ikke mange der helt kan finde knapperne på ham. Og har altid været en der ligger lidt tungt på bidet, og hvor man skal ride for det. Men i perioder er det så helt umuligt, og kun glidetøjle giver mig en samarbejdsvillig hest.

Springningen bekymre mig heller ikke, det er der han helst vil gå med hovedet, og har fin kontakt på bidet, så det får han lov til, var mere for at I kunne se hvor han helst vil gå med hovedet.

Jeg har forsøgt med lange tøjler, og en masse frem og tilbage, men han er svær at få til at gå dyb i hans svære perioder, hvor i mod han foretrækkker det i hans gode perioder, men dog kan arbejdes op i større samling.

Tror ikke det er arvævs problematik i forbindelse med kasteration, da han ikke har nogen af de typiske tegn. Han har nemt ved galop, er faktisk hans bedste gangart, og changere fint og har fine hove :)

 

Det der gør jeg holder lidt igen med dyrlæge er at han jo altid har været sådan, ikke noget der kommet eller blevet værre. Han for 4 år siden haft en seneskade på det ene forben, men kom sig hurtigt, og er efterset siden og alt er som det skal være i begge forben. Tænker at hvis jeg får fuld røgten så er der vel en stor chance for at der er noget, men som måske slet ikke det der giver problemerne. Og frygter lidt at det hurtigt kan ende i et større behandlings cirkus da jeg virkelig ikke har en fornemmelse af om problemet kommer fra ryg, hals, ben eller andet..

Han fungere jo som sagt fint i spring og med glidetøjle, og har så perioder hvor han går en okay dressur, lidt tung fortil, men sådan har han jo altid været, plus han er en lang hest, gør det desværre ikke nemmere for ham..

Men kan godt ske at eneste mulghed er at få taget den fulde røgten og så se hvad der dukker op.

Har også selv tænkt kiropraktor, men der er godt nok dårlige historier om alle, så har holdt mig lidt tilbage, har ikke rigtig hørt om en jeg føler jeg er tryg ved..


Bølge og krone:

Caiser

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

0
0
Svar på denne tråd
 
 nål i høstak
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 23:02

det lyder jo til at han ikke gerne tager vægt bagtil og bær sig selv ærligt. Nu kender jeg desværre mange heste som har haft arvævsproblematik - og de har bestemt ikke alle været "typiske" - men fælles er at det er "ubestemmeligt" og at de helst ikke arbejder helt ærligt igennem overlinien.

Igen - det er ikke sikkert det er det - men noget må jo genere siden han vælger at "tage kampen op".

 

Hvor i landet bor du - hvis der skal hjælpes med at finde en dyrlæge/kiopraktor men sans for de lidt svære tilfælde?


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svensen
Forfatter: 
Dato:  26-01-2015 23:19

Ja det kunne jo være interessant at få undersøgt, og ikke andet at få en kiropraktor på ham.

Han står i Nørre Åby på Fyn.

Dem jeg på forhånd ved jeg ikke er interesseret i er Linda fra Dyrlægegården, Rikke fra Højgaard og Thormod :)


Bølge og krone:

Caiser

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der skal to til at danse tango....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 11:37

Jeg tænker at til at starte med skal du stoppe med at bilde dig selv ind at en glidetøjlen hjælper - man får heller ikke varmen af at pisse i bukserne selvom det føles sådan for en kort stund. Hvis du ender hvor du startede når du tager den af - har den ikke hjulpet - hesten har bare reageret på det øget ubehag ved at undgå det, men der er ikke sket nogen indlæring!!!

Jeg synes bestemt det er en god ide at få hesten undersøgt, for der er unden tvivl noget der ikke fungere for jer, men hvad med dig selv? - hvis du ikke er tjekket godt igennem, kan det ofte være et rigtig godt sted at starte (og billigere end at skulle have hesten igennem hele møllen). Manglende smidighed, styrke og kropsbevidsthed hos rytteren er meget ofte grunden til at hesten simpelthen ikke kan fungere optimalt.

Så tænker jeg også om du kan have tildens til at glemme at sænke presset/arbejdet når han går godt? Det er i hvert fald en typisk fejl mange rytter komme til at gøre, og så får hesten aldrig forståelsen af at den er på rette vej. Nogen rytter øger ligefrem presset for nu går det så godt og så skal der bare arbejdes, hvilket resultere i at hesten synes det er alt for hårdt arbejde, bliver øm og mister lysten til at forsætte af den vej. Så husk god periode = mindre arbejde, mindre samling osv. Det skal give mening for hesten at bruge sig korrekt!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overordnet enig.......
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 13:07

Jeg tror rent faktisk Jullebassen har fat i nogle rigtig gode overvejelser.

 

Når jeg læser indlæggene, så får jeg helt overordnet en fornemmelse af en hest, som ikke svare korrekt frem til biddet.

Enten er der 0 kontakt fortil, hvilket fejlagtigt føles "godt" - her citerer jeg " gik egentlig ret korrekt uden kontakt på tøjlen", og ses på ridebillederne, hvor hesten putter sig bag lod.

Og ellers " og har altid ligget lidt tungt på biddet, og hvor man skal ride for det" - igen en hest som ikke er korrekt redet til biddet.

Glidetøjlen virker jo derfor helt naturlig ikke, fordi det er grundridningen der er skæv, og det retter en glidetøjle ikke op på, men forstærker tvært i mod. Og derfor bliver hesten endnu mere træls uden Glidetøjlen.

 

Så væk med glidetøjlen, og frem med noget bedre grundridning. Her vil en god dressurunderviser måske være bedre til at hjælpe, end beridere med springinteresse ?

 

Da hesten jo i en del år har gået enten imod eller bag biddet, så kunne man godt forestille sig, at der måske er nogle spændinger, som der kunne løsnes op for via kiropraktor o.l., således at du kan få trænet hesten til at søge frem og ned/ud til hånden/biddet. Vær meget opmærksom på at få givet efter, da hesten jo ellers vil gøre som den helt naturlig plejer, nemlig spænde op. Og vær opmærksom på at det vil tage lang tid at træne hesten op til at gå ud til biddet med ærlig aksept - det er desværre altid længerevarende når noget skal aflæres hos både hest og rytter først.

 

Når det er sagt, så kan det jo selvfølgelig ikke udlukkes, at der er ugler i mosen i fx overlinien ? Og alt efter om du vil ligge din ridning om, og afsætte mindst et halvt års tid på evt at se en effekt, eller om du vil finder ud af om din hest har et fysisk problem med det samme, ja så ville jeg måske snakke med din underviser eller kiropraktor om dette, og hvad dit valg bør være.

 

Og så den helt banale - hesten virker til at trives som springhest, hvor han ikke nødvendigvis skal gå "dressuragtigt" til biddet :-) Og du kan snildt ride ham rundt i de små la-klasse, hvor der ikke forlanges så meget af hesten - så måske skal du bare glæde dig over at have en tilfreds springhest ? For begynder man at lede efter "noget", så skal man nok finde "noget".

 

Mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 hest..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 13:08

En af mine første tanker er, hvorfor du accepterer at den hænger på tøjlen. Det er det første tegn på, at den ikke bruger sig ordentligt - hesten skal bære sig selv! Hvad årsagen dertil er kan så tilgengæld være mange.

- Husker du at give efter?

- Presser du den for meget?

- Har den låsning eller andet?

blot nogle tanker.

Dernæst som ovenfor også skriver, husker du så at holde mens legen er god i de gode perioder?

 

Selvom den springer kan der godt være problemer, der gør at den går som den gør. En glidetøjle er i hvert fald ikke en løsning på problemet, og som du bemærker, kommer problemet også igen gang efter gang.

Jeg ville sende den igennem nogle undersøgelser, og helt klart en tur til en ordentlig kiropraktor bagefter. Af kiropraktorer kan jeg anbefale Rikke Andersen fra www.ryet.dk.

 

Dernæst så få tjekket din egen krop, og prøv at bliv bevidst om den. Går du med nogle smerter som måske kommer og går kontinurligt eller som er faste? Muskelspændinger? Hvordan er din egen balace? Hvordan er dit syn? Ens syn påvirker ens ridning en del. Selv har jeg meget dårligt syn på venstre øje (medfødt), det betyder at jeg ubevidst støtter mig mere til min højre tøjle. Jeg blev for en del år efterhånden bevidst om mit problem og tænker over det i min ridning, men det er sådanne ting, der ofte ikke tages med i overvejelserne, når et problem skal udredes.


2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 13:09

Hej.

 

Jeg tænkte også; har du overvejet, om det er dig selv, der har dårlige dage? Er der dage, hvor du har sovet dårligt, har mere pres fra arbejdet, ondt fysisk efter anden træning?

Prøv i første omgang at vær ekstra opmærksom på dig selv og først når du kan udelukke, at du ikke er årsagen, kan du prøve at kigge på hesten. Få evt. en ny ridelærer ud og vurder din ridning i en dårlig periode.

Keder du dig selv, når du rider dressur? Bliver du nervøs? Giver glidetøjlen dig en sikkerhed, som smitter af på hesten og derfor går den pludselig godt?

Jeg har selv bemærket, at mine heste tit er dumme og ikke vil præstere, når jeg selv er i psykisk/fysisk påvirket af noget andet.

 

Sådan helt nøgternt set, så virker det mystisk, at hesten kan have gode og dårlige perioder. Hvis hesten ellers står opstaldet det samme sted, får det samme at æde og går med de samme heste, så burde den ikke kunne få gode og dårlige dage medmindre den har en sygdom den påvirkes af i perioder, ligesom vi mennesker kan have.

 

Hvis der var noget galt med skelettet eller f.eks. arvæv fra kastration, så burde symptomerne være konstante, tænker jeg, forudsat at hestens fysiske rammer ikke ændrer sig.

 

Heidi

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle jeres svar
Forfatter: 
Dato:  27-01-2015 18:19

Dejligt med lidt andre øjne på det hele.

Jeg har tænkt på mig selv, og har en problematik med at min venstre skulder sidder noget højere end den højre. Dette har dog været et problem i mange år, og er noget både jeg og underviser er obs på. Jeg går selv til fys eller kiroprakter i perioder, hvis jeg oplever problemer.

Jeg rider en masse dressur på 2 andre heste, og oplever slet ikke de her problemer med dem, især den ene har jeg som halvpart og rider ca 3 gange om ugen, og af og til har jeg den i hele uger, og starter dressur på osv, og den er meget velfungerende. Har igennem de år jeg har haft ham her også ejet andre heste, og ingen har været som ham.

Jeg er faktisk meget obs på i de gode perioder at rose ekstra meget, og ofte slipper han efter 20 min koncenteret arbejde, for netop at belønne ham. Og som sagt kan hans gode perioder sagtens strække sig over et par måneder af gangen.

 

Ang hans holdning uden kontakt, har det kun været under tilridning som 4 års, ikke noget han har gjort siden.

 

Jeg modtager dressur undervisning ved dressur betonet berider, har anden underviser i spring, så heller ikke det.

 

Jeg ved at glidetøjlen møder modstand, og bruger den også så lidt som muligt, men ja, har jeg selv en dårlig dag, er f.eks. træt eller andet, og vi er i en dårlig periode, så finder jeg det bedre at tage den på, og så undgå nogen konflikter.

 

Men ja, vil finde en kiropraktor som det første, hvis der ikke findes noget der, må jeg nok hellere tage den store dyrlæge udreddelse, men har nemlig selv den tanke at der jo nemt kan findes noget, som ikke hænger sammen med det her problem.


Bølge og krone:

Caiser

Dance like nobody ís watching - Work like you don´t need the money - And Love like you´ve never been hurt

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider