Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Fik sød hest til at bukke?
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 22:23

Her forleden dag fik en jeg kender, lov til at ride på min hest, da jeg selv skulle noget andet. Senere på dagen skrev hun så til mig, at han havde bukket med hende under dressur, og at det ikke bare var "glædesbuk" eller "friskhedsbuk", men rigtige buk. Det han aldrig nogensinde har gjort med mig (han har det reneste hjerte, og kunne aldrig finde på at bukke med mig) - og jeg har altså redet ham i et år, både dressur og spring. Jeg skrev så, hvornår han gjorde det, og så svarede hun, at det var fordi, der kom en "erfaren" rytter, og forlangte noget af ham. Men hun har knapt redet et år, hvor jeg derimod har redet i mange år, og kender min hest meget bedre end hende. Desuden så har jeg fået undervisning på ham, og jeg har aldrig bare ladet ham løbe, men har virkelig trænet og forlangt noget af ham.
Og fordi jeg kender ham så godt, så ved jeg, at han er meget følsom i munden - det vil sige, at hvis man hiver for hårdt i tøjlerne, bliver han meget hurtigt irriteret og slår med hovedet.
Nu har jeg så kigget lidt rundt omkring på internettet om hvorfor heste bukker, og er så kommet frem til, at det ikke er fordi heste "ikke gider", "er frække" eller "er dumme", for det er menneskelige egenskaber vi har lagt ned over dem. Men tværtimod, fordi hesten oplever ubehag, for eksempel hvis hun river i tøjlerne, sidder forkert og giver ham tvetydige beskeder. For en hest bukker ikke på den måde, fordi det er sjovt - men fordi den ikke ser nogen anden udvej væk fra ubehaget.
Nu er mit spørgsmål så bare: er det mig der er helt forkert på den, eller har jeg ret? Har nemlig gået og tænkt meget over det. Håber, at der er nogle der kan hjælpe. :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Du har ret
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 22:29

Du har skam ret :)

Din veninde har redet på en måde der har stresset hesten, og den har derfor reageret som den gjorde.

Dermed ikke sagt at der ikke kan være mange andre grunde til at en hest kan give et buk, men når den normalt aldrig gør det og hun kommer med begrundelsen at der blev forlangt noget af den - ja så går mine alarmklokker igang!

Min hoppe gav også give et lille buk i galoppen når hun er i brunst eller når det er rigtig koldt, men det ville hun skal gøre uanset hvem der sad på hende :)

Så rid du din hest selv, og lad din veninde blive på jorden :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

5
0
Svar på denne tråd
 
 Når min
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 23:56

Når min hest bukker med mig så er det enten fordi jeg skal ringe til sadelmageren eller fordi hun føler hendes ben sidder fast og hun går i panik (hun hader at gå på et "klæbende" underlag). De gange jeg har set min hest bukke med andre har det været fordi de har hængt i tøjlen + givet fremadsignal med schenklen = buk. Hun bukker ikke stort, men bare nok til man bliver opmærksom på at damen er utilfreds... Jeg har især oplevet at hun har bukket i galopanspring med nervøse ryttere, fordi de netop har en tildens til at tænke frem og tilbage på samme tid :P

 

Din hest har nok været forvirret og frustreret over modsatrettede signaler og vist det på den måde den kunne, så mit råd er ikke at lade den rytter ride din hest igen :)


Sagde Johanna

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Rid selv din hest.
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 15:20

Du lyder som en rigtig fornuftig ejer/rytter, når du ikke bare anklager din hest for at være "dum, men istedet for tænker på om det var rytterens manglende evenr der betød den bukkede.

 

Nogle heste skal rides med bløde hjælpere/hænder og siger fra hvis rytteren ikke formår at ride den korrekt.

Det bedste for din hest ville være, at de dage du ikke selv kan ride den, lader den få en fridag.

En hest tager ikke skade af at få fridage engang imellem, men de tager skade af at rides af ryttere der ikke formår at ride dem korrekt.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

9
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider