Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Min hest stopper op og bakker
Forfatter: 
Dato:  25-12-2014 21:19

Jeg har i 3-4 uger nu oplevet, hvordan min hest er begyndt at stoppe op fra både trav og galop og sågar skridt, hvorefter hun begynder at bakke. Jeg kan godt ride hende frem igen efter noget tid, men jeg er selvfølgelig interesseret i at høre om andre har haft disse problemer, og hvad I har gjort ved det? Hun gør ikke andet end at bakke og kaster lidt med hovedet. Nogle gange stopper hun op for straks at dreje rundt og så bakker hun igen. Jeg har hende lidt mistænkt for at hun gerne vil ned til de andre heste, men det var mest i starten og det kan jo ikke laves om. De andre går trods alt tit ude, når jeg rider på banen, og jeg har ikke adgang til ridehus. Det er også som om, det mere er blevet en dårlig vane for hende, nu hvor hun har fået lov til det i et stykke tid uden jeg har kunnet få hende vendt af med det.

Når jeg rider i skoven er der ingen problemer, der går hun friskt frem i både skridt, trav og galop.

Hun gør det mest i hjørnerne og min indtil videre bedste erfaring er, at jo mere jeg stiller hende indad, jo nemmere har jeg ved at undgå det. Men er der ikke andre løsninger? Hun er endnu ikke stoppet med det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 en måde
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 20:18

Det kan være en måde din hest har oplevet, at den er sluppet fra pres. Stopper alt pres eller blot en del pres fra din side, mens din hest har haft den der periode, hvor den fik lov, så tror din hest hest, at det er noget, du gerne vil have den til.

En hest der er stillet, har sværere ved at bakke, hvorfor heste der har tendens til at stejle ofte stilles kraftigt til den ene side. Personligt mener jeg, det er bedre at løse problemet end blot dæmpe symptomerne.

Det er selvfølgelig lidt svært ud fra tekst, at gætte hvor dette symptom kan komme fra og hvorfor. Men ret ofte har det en selvindlært årsag, hvor vores egen timing for at slippe pres er blevet en anden end ønsket.

Det med at din hest gerne vil være nær de andre heste, kan der let laves om på.

Jeg lægger et link, som handler om farlige ting ved banen, men i princippet handler det om, at hesten mener, den modsatte ende af banen er bedre/mere sikker og det gælder om at give hesten tillid til begge ender. Om det er dens flok eller manglen på farlige ting, der trækker hesten i en anden retning på banen er i selve øvelsen underordnet. Derfor burde du sagtens finde noget inspiration i videoen, så din hest gerne vil være lige meget alle steder på banen.

www.youtube.com/watch?v=zG5DhgEbiDk

mht til det med at bakke, så læg mærke til hvad du gør inden, imens og efter og om der evt. er et fast mønster i det.

Håber du får fundet årsagen og løst den

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest der bakker
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 21:02

Jeg ved godt at det er typisk HN at råbe bål og brænd, og mit indlæg skal på ingen måde fortolkes sådan: jeg vil bare skrive min erfaring :)

For 10 år siden købte jeg ny hest, og jeg fik den billigt da den havde en "unode" med at ville stoppe op og bakke. Jeg fik naturligvis hesten tjekket af dyrlæge som ingen fejl/haltheden/smerter fandt hos hesten. Derfor troede jeg i ca 6 måneder at det var en unode. På tur eller under spring var der ingenting, men under almindelig ridning på bane gjorde hesten det. Hvor ofte varierede og kunne da også have rideture uden.

Men så begyndte det at gå ned af bakke og jeg kunne næsten ikke få lov til at ride. For at gøre en lang historie kort, så havde hesten et meget skævt bækken - noget flere dyrlæger havde overset!

Hesten blev rettet og derefter genoptrænet igennem et par måneder, og ja, hesten stoppede og bakkede aldrig igen.

Min pointe: at hesten ikke gør det på tur kan du ikke bruge til noget. Selvom en hest har ondt, kan en tur være så spændende at den ignorerer smerterne. Jeg ved naturligvis ikke om din hest har ondt eller ej, men efter min egen oplevelse ville jeg altid vælge at lade tvivlen komme hesten til gode. Få en rigtig dygtig, dyrlægeuddannet kiropraktor ud og se hesten igennem. Det et bare så ærgerligt at en hest stemples som træls og med unoder, hvis der i virkeligheden er noget det generer hesten..


- Louise med den dejlige Lo'moone!

4
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 10:36

Som Louise, få hesten tjekket af en behandler.... Min unghest gjorde lidt ala det samme, stoppede brat op når jeg bad om trav eller hurtigere skridt, samt bakkede lidt nogle gange.. Aldrig under longering eller på tur... Kiropraktor gik ham igennem, intet at komme efter rigtig udover stram lænd, men han var stadig ikke helt rigtig, så fik jeg Christina Young ud (Equine touch) og hun fandt skævt bækken

Yderligere havde han en forskubbet halshvirvel og andre småting, men efter hun har behandlet ham er han blevet en helt ny hest... Han spooker ikke så nemt mere og går bare!

Han skal have 2 behandling på tirsdag, er meget spændt på at ride ham efter dette

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
1
Svar på denne tråd
 
 min gamle hest
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 11:59

Min gamle hest kunne finde på at gøre det som ung. (ca 5 år) Dvs hun stoppede og stod bare og kastede med hovedet.

Det var kun når jeg red - min underviser eller min dygtige veninde kunne fint ride hende, uden at hun fandt på de unoder.

 

Jeg red nok for vattet og forsigtigt. Med lidt vejledning blev jeg mere tydelig og vedholdende i min ridning og straks stoppede min hest med sine unoder. Faktisk blev hun mere glad under ridning, kunne pludselig gå forrest på tur, ride ud alene mm.

Hun genoptog aldrig den unode.

 

Dengang (i 90'erne) tænkte vi ikke på massør, kiropraktor, sadelmager mm. Men det har jeg engentlig ikke dårlig samvittighed over, da hesten kun havde unoden med mig som pilot og i øvrigt holdt op med at "skabe sig".

Nogen gange er problemet måske bare kemien mellem hest og rytter.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

4
0
Svar på denne tråd
 
 siger fra
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 23:12
I min optik siger hesten meget kraftigt "jeg vil ikke" når den på den måde bakker af. Lad være med bare at skælde den ud eller presse den frem, men fjern i stedet årsagen til at den gør ssådan. Det kan selvfølgelig være svært, men det er den eneste holdbare løsning. Held og lykk med det :)
0
1
Svar på denne tråd
 
 2222222222
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 09:17

få den undersøgt ordenligt, en gang for alle.

find en dyrlæge med godt rygte, og gerne en der selv kan ride hesten, eller har mulighed for at se dig ride under ordenlige forhold. så tvistigheden omkring problemet ikke kommer på tale.

 

Jeg har prøvet det sammen, på min 6 års DV som gik en hæderlig LB både i spring og dressur.

jeg var gravid og min undrviser red min hest, og hun var ekstremt betaget af hesten. og ville gerne ud og starte højre klasser på den i dressur. så træningen gik i gang, men hver gang hun bad ham makere sig i nakken ( mere rejsning ) så bremsede den op, og bakkede. hvis man gav slip på tøjlen og red frem igen, og red med holdning som ved L Kasserne var der intet. men lige så snart han skulle gå i højre holdning kom problemet igen !! og vi viste at hesten fysisk og mentalt var klar til de højre klasser.

Vi forsøgte med en masse sadler og feks træning. men det gav bare ikke det ønskede resultat.

( i sammen periode lånte en rytter fra stalden hesten til et LB stævne i spring, idet de selv havde en skadet hest, det gik fint for dem )

Nå men jeg ville ikke have en masse dyrlæger ud, med hver deres behandlingsforslag, så vi kørte ham til Hørsholm dyrehospital.

hvor Nickolej Jarløw tilbød at ride min hest.

efter han trukket lidt rundt med hesten og redet meget kort tid. tag han hesten i rønken.

Meldningen var slinger og gigt i 7. facetled !! og han ville anbefale hurtig aflivning, idet han ikke ville garantere at den ikke pludselig ville vælte under ridning, eller ville få problemer med at rejse sig hvis den lagede sig ned.

3 dage efter tog min elskede hest til de evige græsmarker......

 

Så spøg ikke med at en hest siger fra, den prøver at fortælle dig noget.

Heste er ikke født onde, men lidt dumme, de kan kun reagere på her og nu følser og smerter. så lyt til din hest og mærk efter i din mave....

 

pøj pøj


:O)

1
1
Svar på denne tråd
 
 ????????????
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 13:41

sikke en masse i denne sag !! ( eller retter sagt 1 på hver )

 

Det ville være rat hvis den/de person(er) der syntes at de råd TS får er dårlige/ubruglige, ville tilkendegive deres utilfredshed.

jeg er da helt med på at der sikkert ikke nogle af de besvarelser TS har fået, der er de vise sten til helbredelse. men vi har jo hver vores erfaring.

Så vi rådgiver på vores, hver i sær bedste vis...

 

Stadig Pøj PØj TS...


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider