Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 De små triks
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 19:30

Kender i det, at lige pludselig så falder 10 øren, og man har fattet noget nyt, eller fundet ud af hvad det lige virker på ens "problem". De der små tricks, som man ville ønske man kendte til noget før. Vi har alle vores små metoder til at løse problemerne, men nogle få af dem, betyder virkelig noget for vores træning.

 

Så hvad med at vi deler ud af disse små tricks, og lære af hinanden.

 

Det der pt. virker helt overordentligt godt på min hest, er en helt specifik slags ros, nemlig frihed. Når han har gjort det godt, f.eks. taget 2 skridt rigtigt i travers, lavet en flot indkortning i galop, så skridter jeg en halv omgang. Lige nu arbejder jeg en del med bæring. Når han gør det godt, så stopper jeg, og skridter af. Dette skal han (hesten) ikke prøve mange gange, før han har fattet, at jo bedre han går, jo mere han bruger ryggen, jo mere vægt han lægger bag ud, jo hurtigere er vi færdig med at træne. Han er blevet markant bedre siden jeg startede denne træningsmetode, og betydelig mere samarbejdsvillig, det er en fantastisk oplevelse at hesten virkelig prøver at gøre det så godt, som han kan. Hans bæring bliver lige så stille bedre og bedre, i takt med at han får musklerne bygget op.

 

Det var mit pt. bedste fif, hvad er jeres?

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 22:40

Det er da en god ide, og en tråd der kan blive virkelig spændende!

Den sidste ti-øre der fald her handler egenlig ikke så meget om træning...

 

Jeg har kæmpet en del med indparkering/opsidningen, damen gik bare ud med numsen, og kunne slet ikke knække koden til at blive flyttet med pisketap fra modsat side end jeg stod...

så eskalerede det til rigtig dårlige siituationer, og så endelig fandt vi en måde at løse det og hun knækkede koden og det begyndte at gå rigtig godt.

Så gik det pludselig dårligt igen, og jeg anede ikke mine levende råd - det var komplet overstået så snart jeg var i sadlen, hesten vidste hvad den skulle, gjorde det bare ikke...

Hun er en følsom lidt mentalt sart dame, og bestemthed har aldrig virket, tværtimod gjorde det hende utryg og voldsom.

 

Men så en dag - skubbede hun til mig med hovedet, voldsomt. Og jeg blev forskrækket og kom med et vredt "STOP SÅ", fik hende på plads og sagde "STÅ" - siden har der ingen problemer været!!!

 

Så mit nyligt erfarede råd er at huske at lægge mærke til/følge med som hesten bliver ældre, og ændre sig, modnes, så man ikke løber hovedet mod en mur fordi det som virkede pludselig ikke virker.


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ros med stemmen
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 18:11

Mit bedste fif er at rose hesten med stemmen.

 

Hesten kan på tonefaldet hører det er ros.

Og som menneske er man så forunderlig indrettet, at hvis du siger højt, at noget er godt/flot ect, så tror du selv på det. Dvs man ender I at få en FED ridetur hver gang, fordi man højt roser det som roses skal :-)

 

mvh charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-12-2014 16:08

Jeg bruger mange ting.

 

En del med stemmen. Stor ros med stemmen - det fatter min hest altid. Hun bliver i så godt humør, hun ved hun har gjort det godt. Man kan ligefrem se og mærke det på hende.

 

Hvis vi ligger og træner en øvelse der er svær (pt fx etter changementer og galop piruetter) så øver vi det, hver gang hun er "inde på noget af det rigtige" så slipper jeg tøjlen og galoperer videre for halv løse tøjler et par runder mens jeg roser hende med stemmen. Så samler jeg roligt op igen. Det er ros for hende, at få løse tøjler og få lov til lige at strække sig inden samling igen.

 

Jeg bruger også godbider indimellem. Fx i en periode da jeg indlærte piaffen på hende. Der fik hun en godbid hver gang hun tog et par fine trin i piaffen fra ryggen. = godbid = ros. Det fattede damen ekstrem hurtigt ;)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider